Sv: Envis Ink

Det här är en mycket spännande salva måste jag säga! Har nu behandlat i 4 dagar på hästens stora ink (ca 3-4 cm i diameter och 1 1/2 cm hög) och idag kommer det var och någon blodaktig sörja ur den, ser nästan ut som att den håller på att släppa i överkant.:bow: Kompisen har behandlat sin häst lika länge och hon ser samma resultat på sin. Helt otroligt vad snabbt man ser skillnad. Hur noga har ni vart med att tvätta runt såret under behandling? Jag märker att han är öm och irreterad så jag vet inte om det är nödvändigt att tvätta bort all gammal salva och var från igår utan bara smörja på mer salva. känns som att man vill pilla så lite som möjligt. Hur gjorde ni?

Vi tvättade inte och det släppte ju en STOR hudflik...se mina bilder på förra sidan. Vi gjorde så lite som möjligt... :laugh:

Ja jag såg bilderna såg ju jätte bra ut. Det känns bäst att inte pilla så mycket verkar ju fungera ändå. Men alltid skönt att höra hur andra gjort. Så skönt att det inte finns flugor nu!

Vi valde ju att göra det i julhelgen förra året, då finns det ju inga flugor!!!

Hur läskigt är det nu? :crazy:

KL

Hallå, jag hittade någonting i min nya ponnys svans i dag som jag förmodar är en ink. Den ser väldigt torr och gammal ut, ser inte ut att ha blödit på länge. Han var inte visat något besvär och jag klämde på den lite men han brydde sig inte. Jag lägger in en dålig bild, det är det enda jag har, för att kanske få mina misstankar bekräftade.
Ser det ut som en ink?
DSC02320.jpg

Är din ponny en skimmel? På svansen? Ser mer ut som ett melanom än en ink...

Hej

Min häst har också en envis ink. Ska börja min andra omgång med xxterra men skulle vilja prova örter också. Kan någon snäll pm:a mig adress till nån örtförsäljare?

MVH
Lotta

Novan hade en ink under ögat som jag behandlade med XXTERRA salvan. Eftersom min veterinär var intresserad av bilder så fotade jag den varje dag ibörjan och senare lite mer sällan. Jag lägger in en länk till bilderna.

Bildserien

Infogar också några av bilderna. Såret vanför ögat har inget med inken att göra utan beror på att hästen gick omkull några dagar innan behandlingen startade.
Före
Bild1.jpg

Under
Bild12.jpg

När såret "läkt"
Bild17.jpg

*kl*
Min 4åring fick en ink mellan frambenen som två åring men den var inte mer än 1cm bred och 1cm hög. Som 3 1/2 åring tröttnade jag och satte dit ett gummiband och den trillade av. Kom dock tillbaka efter en månad. Nu är hästen fyra,snart fem och inken har blivit alldeles för stor. Som en femma i bredd och höjd och det har börjat droppa var från den såg jag idag,han var lite kladdig på frambenet av varet. Ska ringa vet i morgon. Har ni andra upplevt varade inkar? Har har inte ont av den.

jag läste om en ny operation för ett tag sedan,något med att man syr in en bit av inken i halsen på hästen som ett slags vaccin? Minns inte exakt.Tror man frös bort den eller något först.Verkade intressant.Tror jag läste det i hästfocus.

Jag har sett det för många år sedan (ca 20) och den hästen tog man bort tillslut. Jag tror man försökte opperera bort inkarna men de kom tillbaka. Detta är som sagt för länge sedan så idag hade man säkert kunnat rädda hästen.
Det jag har läst gör mig ganska tveksam till operation eftersom det är svårt att få med allting. Vill man vara säker på att få bort hela roten så måste man ta väldigt mycket extra runtomkringn då roten sprider ut sig även i frisk vävnad.
Om jag var du skulle jag testa med någon metod för att reta igång imunförsvaret. Funkar det inte så får man ta till något annat men funkar det så blir man av med hela inken och inte bara det på ytan.
Novan har fortfarande ett ärr under ögat men jag tror ärrbildning är ovanligt (har ej hört talas om någon annan som fått det). Huden vid ögat är ju så tunn så det blir ju lätt ärr. Hon lider defenitivt inte av ärret utan det är bara en skönhetsfläck som gör henne ännu vackrare och personligare. Jag tycker tom om ärret idag för det kunde varit ett öga som var borta om det inte hade funkat. Du kan se bilder på hennes ärr på min FB jag tror det syns på någon av de bilder jag lagt in på henne.

Opererade bort min unghästs ink i går.vila i 14dagar. hoppas verkligen att den inte kommer tillbaka. stygnen sattes i madrass,fattar inte vad det betydde,någon som vet?

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Valle
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 533
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar