Sv: Envis Ink

Jag har OP bort en ink på min häst, hade en till som var på G sidan om så den har jag smort med silever lotionnu, och vips e den borta. Sen sa min veterinär till mig att ge hästen nåt utrensande, typ då örter är bra, så dem får ut allt "skit" ur kroppen!! Så örterna är superbra till det!!

Den är ganska dyr, 1200 kr för en rätt liten burk, men ganska dryg.
Min häst hade en ink som sprack, sen pluppade det upp fyra till och den lilla burken räckte till behandlingen.

Nu får väl jag vara försten ut med en helt anna behandling;)

Mitt sto hade för fem år sen en stor ink över ögat. Den gick inte att strypa då den var som tjockast där den tog fäste i huden.

Veterinären på kliniken sprutade inken med TBC(tuberkulos)-vaccin två ggr och vips så var den borta o har aldrig synts sen dess!

Jag tyckte det lät jättekonstigt först men man hade tydligen gjort positiva studier på detta o på min funkade det direkt!

Den är ganska dyr, 1200 kr för en rätt liten burk, men ganska dryg.
Min häst hade en ink som sprack, sen pluppade det upp fyra till och den lilla burken räckte till behandlingen.

Tror burken rymmer 57 gram. :p

Lidos hade en ink på magen (den som var mest seglivad) och tre mindre på bakbenet, och jag har säkert halva burken kvar. Dryg salva. :D

Hi. Köpte ett sto för 4 årsedan. Två jätte stora inkar under buken o några på huvudet . Hon var lasrad några gånger ´men inkarna kom tillbaka. Säljaren sa att de var ingne fara att rida o så . Stoet utvecklade fler inkar när hon kom till oss. 2 st vid sadeljordsläget o 1 på bringan. Jag läste då på om kisedioxid. Hon har ätit det i 1,5 år nu. Hon har bara en ink kvar som ska implodera 2 st krymper synligt för var dag. Hon hade 12 inkar som mest var av en var så stor som min handflata. Jag kan bara råda att köp aldrig en häst med ink ,fenomenet kommer o går. Det är ett virus som ligger latent.

Hi. Köpte ett sto för 4 årsedan. Två jätte stora inkar under buken o några på huvudet . Hon var lasrad några gånger ´men inkarna kom tillbaka. Säljaren sa att de var ingne fara att rida o så . Stoet utvecklade fler inkar när hon kom till oss. 2 st vid sadeljordsläget o 1 på bringan. Jag läste då på om kisedioxid. Hon har ätit det i 1,5 år nu. Hon har bara en ink kvar som ska implodera 2 st krymper synligt för var dag. Hon hade 12 inkar som mest var av en var så stor som min handflata. Jag kan bara råda att köp aldrig en häst med ink ,fenomenet kommer o går. Det är ett virus som ligger latent.

Kanske ska tillägga att vi tjafsade en hel del ang avlivning när det var som värst.. och hade det inte varit för att grälet med agria var så otroligt segdraget hade vi nog aldrig hunnit se de första förändringarna med kiseldioxiden. Samt att hon totalt blivit behandlad med lapislazuli (equiterapeutråd) lasrad, opererad, aloeverad... vaccinet pratade en av veterinärerna om, men hon ansåg det vara dels för dyrt, dels för plågsamt för att det skulle vara värt att utsätta Felicia för den behandligen eftersom "det inte var säkert att det skulle göra någon nytta".

Och XXterra har jag inte ens hört talas om förrän nu... Undrar om vet här nere är lite dåligt informerade?

kommer aldrig Någonsin köpa en inkhäst igen. Damen ifråga är en UNDERBAR häst... men nej. minsta tecken på ink så kommerjag fly fältet.

Min bästa häst har ganska många inkar runt navelområdet. De flesta är väldigt små, men en är större. Har aldrig funderat på att ta bort dem då han inte verkar störas av dem, men i något av hans senaste löp började den störa blöda (går på häck och har väl skrapat i magen på något hinder).

Har alltid trott att en ink alltid kommer tillbaka om man inte opererar, men nu blev jag inspirerad att prova den där mirakelsalvan... Är den på recept? Kan inte använda örter om jag inte vet hur de är dopingklassade...

KL
Salvorna man använder i studien på Ultuna är bla Xterra. Den funkar super på detta stoet. Inken som är av en tennisbolls storlek har nästan ramlat av nu. Dessa inkar sitter utanpå som bollar vid juvret. De inkar som sitter mellan huvudet och halsen är mer som ett utbrett område, där används en salva för människor mot kondolom.

Kan väl kommentera lite eftersom min häst ingår i studien på Ulltuna. Salvan fungerar alldeles utmärkt, nu talar jag om Xxterra, den andra salvan som används heter Aldara, och den fungerade inte på min häst. Min häst hör också till de hästar som varit opererad med både laser och traditionellt, med ett förvärrat resultat. Har också provat örter, och det är ju så att hästar med inkar, har ett försvagat immunförsvar, och örterna gjorde tyvärr så att min häst fick svårt att andas.
När hon bekämpade det passade inkarna på att hämta kraft och växte till dubbla storleken.:cry:
Lita på proffsen, dom som har erfarenhet, och inte alla örtgummor som vill sälja allt möjligt. :confused: Kan bli dyrt i längden, mig kostade det många sköna tusenlappar, med inhalatorer, och en massa medicin.
Min häst är nu frisk, hur det nu har gått till.:banana:

åh, jag visste inte att man kunde ta bort en ink med salva eller örter!
Mitt sto har nämligen en ink, men jag har inte blivit störd av den. Visst är den ful där men jag tyckte inte att det var så hemskt. Tänkte bara på att skära bort den :D Men då ska jag höra lite med veterinären innan jag kör med nåt hokuspokus!

Har alltid trott att en ink alltid kommer tillbaka om man inte opererar, men nu blev jag inspirerad att prova den där mirakelsalvan... Är den på recept? Kan inte använda örter om jag inte vet hur de är dopingklassade...

Xxterra-salvan är inte på recept, men säljs bara av veterinärer (vad jag förstod i alla fall). Vet inte om den är dopingklassad, har tyvärr broschyren i stallet, annars kunde jag kollat om det står nåt i den.

Hej!

Jag säger bara ett ord: ÖRTER. Jag vet att det låter som hokus pokus, men när inget annat fungerade för mig på min hästs alla Inkar så provade jag. Det tog ca: 3 månader så var alla Inkarna (6-8 st) borta. Nu, två år senare finns inte ett spår av Inkarna och då äter han inga örter längre. Örterna jag gav var Echinacea, Snärjmåra och Ringblomma. Köpte via en hemsida, PM privat för adressen.

Värt vart enda öre och luktade gott i stallet ;)
Hur lång tid tog det innan du såg att det hände något?
Har just beställt (tror från samma ställe som dig) det jag blev rekomenderad just de du gett + vallört (för sista resterna ev ledinflammationerna).

Använder örter till mig själv (de klassiska vid förskylningar mm) men har bara använt munkpeppar och testade i år ett preparat som innehåller bla Djävulsklo) på häst. Ska bli intressant att se vad som händer med inken. Just nu växer den och hon kliar sig. Så här såg den ut i dag efter den gjorts ren
27-nov-2007-020.jpg

Har inte hört talas om att man kan ge kiseldioxid, var får man tag på det och hur ger man det?

Har inte hört talas om att man kan ge kiseldioxid, var får man tag på det och hur ger man det?

Kiseldioxid finns i Silicea tabletter och nu finns det Kiselguru att få tag på i pulverform, finns på Lantmännen.:)

XXterra kostade här på västkusten hos distriktsveterinären 765,40
inkl. moms. (57 g) Vi är inne på tredje dagen nu....spännande!
Inger

18211593.jpg

Efter ett tag....

17731141.jpg

Förra veckan----5-6 veckor----
18211594.jpg

Vi smörjde bara på i 5 dagar....återkommer när och om det kommer päls... :)
Inte en endaste blod droppe....även om det inte såg så trevligt ut!
Sista bilden är tagen inne i stallet på kvällen så den blev i lite konstiga färger...:crazy:

Min häst hadeflera inkar varav den ena satt på läppen. Den började blöda varje dag då han gick och pilla i hagen. På ATG hade dom något som man skulle spruta i inken som var radioaktivt, men en biverkan var att hästen fick inkar över hela kroppen. Inte så kul. Vi skulle precis byta stall så jag tänkte att jag kan ju inte komma med en radioaktiv häst det första jag gör, så vi väntade med behandlingen. Fattar ingenting men efter två veckor i nya stallet var alla inkar borta och dom har inte kommit tillbaka.

Hej!

Är lite sen med mitt svar till dig. Förmodligen har din häst inga besvär av Inkar längre, men svarar i alla fall.

Den största Inken, som var hög med smal bas och satt vid sadelgjordsläget bakom armbågen, tog det ungefär en vecka innan jag såg resultat på. Då började den spricka upp och rinna. Kladdade sedan mycket i ytterliggare två veckor för att sedan vara borta. De mindre Inkarna, som var platta och vida försvann mer diskret. Inte lika kladdigt och det tog lite längre tid. Min häst fick fin hårväxt på de ställena där de vida Inkarna suttit men där den stora höga Inken satt finns det en pytteliten (5mm i diameter) hårlös fläck. Fläcken syns bara om man vet att den finns där.

Jag gjorde inget speciellt med Inkarna, utan tvättade med vatten när de kladdade som mest. I övrigt enbart örterna i fodret så länge som jag hade örter kvar.

Hur lång tid tog det innan du såg att det hände något?
Har just beställt (tror från samma ställe som dig) det jag blev rekomenderad just de du gett + vallört (för sista resterna ev ledinflammationerna).

Använder örter till mig själv (de klassiska vid förskylningar mm) men har bara använt munkpeppar och testade i år ett preparat som innehåller bla Djävulsklo) på häst. Ska bli intressant att se vad som händer med inken. Just nu växer den och hon kliar sig. Så här såg den ut i dag efter den gjorts ren
27-nov-2007-020.jpg

Hon låter inte riktigt inken på huvudet läka ifred utan kliar upp den oftast när hon blir svettig. Svetten när hon jobbar löser ofta upp skorpan och hon är en hetshöna så blir ganska snabbt svettig på huvudet. Men nu har hon nog åkt på en liten förskylning eller reaktion på indluensavaccinet så hon ska ta det lugnt ett tag. Så ska bli intressant att se vad som händer med skorpan. Läker den bra så blir det till att ta det lugnt tills skorpan försvunnit.

Dock är det en stor skillnad och från att vara kanske 2cm hög så är den kanske 2-3 mm nu förutom skorpan,mindre i omkrets och mkt grundare under huden.Känns nästan som det känns när de har fått ett vanligt sår och det håller på att läka.

Hon har ätit örterna sedan jul och efter kanske 2v så växte den inte mer.

Knölen framför juvret som veterinärerna först trodde var en tumör har förut varit hård med skarpa kanter och lite avlång och i storlek som en tennisboll om den varit rund. Nu känns det som den sakta men säkert löser upp sig. Den är mjuk att klämma på, kanterna är mer diffusa än förut och plattare. Dock är det inte säkert att den går bort helt enligt veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Valle
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar