Sv: Envis Ink

Läste i en annan tråd att man kunde använda spilloja:mad: vet ej om det kan fungera ....:)

Ska ta kort, men nu ett år efter är den/dom borta. (med XXterra)
:)

Hur gör man för att få recept på xxterra?
Pratade med min vet. men han hade aldrig hört talas om det och ville skära bort den i stället.
Lite skeptisk till det då jag skulle tro att den sitter på ett ställe som är svårt att få med allt utan att skada musklerna och den skulle komma tillbaka.:crazy:

Du behöver inget recept, men dom säljer det bara hos vetrinären. Vi köpte det hos distriktsveterinärerna.

Hej på er!
Läste om era problem med inkar och måste då tipsa er om mitt knep. Min fjording hade tre inkar i storlekar mellan hasselnötsstor och plommonsor. Då tog jag gummisnoddar och snurrade runt inkarna, ganska hårt, som sedan fick sitta. Efter ett par veckor var inkarna borta. De torkade in och ramlade av. Det var ca 1.5 år sedan de ramlade av och jag har inte sett skymten av några inkar sedan dess! Det är värt att prova!
Förra ägaren opererade bort en ink mellan frambenen på honom men den envisades att komma tillbaka!
Lycka till!!

Alla ni som har provat xxtera.. Det låter lite läskigt med att inken skulle explodera och vara. Gör det inte ont på hästen? :confused: Min häst har en ink på bogen som är som en fem krona helt rund alltså rätt bred i botten. Vet har tipsat om att skära bort den men den har inte stört så mycket så jag har väntat. Han har inget sår av den eller värkar inte besvärad jag är mest sugen på att få bort den då den är så ful. Men undrar om det verkligen är värt det om han kommer att få ett stort köttigt varigt sår. Vad säger ni som provat?

Jag är en av dom som inte fick ngn exploderande ink efter salvan,
den typ torkade o sen blev en ruva som satt rätt länge innan den trillade av.
Dock har det inte kommit tillbaka allt hår ännu, men det är nog bara en tidsfråga.

Hej! Min häst har en ink på bogen. När den var som störst var den som en femkrona. Har hållit på att behandla den till och från, från september månad. Någon gång har den sprukigt upp och sett lite äckligt ut för att sedan smula sönder. Senaste gången blev den torr och hård och så en dag så lossnade den.
Men då hon gick med täcke som irreterade inken så svällde den innåt och blev lite böld aktig och då fick hon välldigt ont...kunde inte gå med täcket på osv. Så nu går hon utan täcke tills jag fått bort den helt. Tror inte den ömmar så mycket nu, den är som en 10öring...men hon tycker inte om att man smetar på krämen på inken.
DÅ den är fruktansvärt envis och envisas med att komma tillbaka så har jag oxså börjat med örterna som pratats om tidigare och jag tror dom har hjälpt till lite. För ett tag kändes det som att xxterran blev verkningslös. Men när jag precis skulle ge upp hoppet och låta vet. ta till kniven så ploppade den av. Ska köra en månad till med örterna och se om den försvinner för att aldrig komma igen. Hon har även två inkar på magen som jag inte behandlar med xxterra, men ena torkade ihop och ramlade av.

Jag hör hört att om man börjaratt bråka med inkarna dvs försäka ta bort dem så retas rötterna och det kan då bidra till att det blir fler eller större inkar därför ska det vara bättre att ha dem kvar och inte störa dem om de inte är ivägen. Vad säger ni om det som har provat lite.

Det tror jag absolut på. För varje gång jag trott att jag fått bort den så har den kommit tillbaka värre. Men då inken sitter ivägen för bröstan då hästen är tänkt att ha bl.a till prommenad körning så vill jag inte ha kvar den. Och det är därför som jag inte brytt mig om att ta bort dom 2 på magen, men det verkar lösa sig själv ändå.
Men jag tror ändå det är bättre att prova med örter och xxtera innan man låter vet ta till kniven. För då finns det ju ännu större risk att den ska bli retad då man ändå är i huden och karvar.
Min veterinär, har kännt på inken och bedömmt den som att den inte har ett utbrett rotsystem. Men då inkar är envisa...kan man inte lämna minsta lilla kvar av den för då kommer den tillbaka. Utan ska man ha bort den måste man få bort den helt.

Ja mitt sto hade en ink i våras 2008 hos oss , haft besvär med det årligen innan med. Läste då i Hästens örtabok att man botade det med Snärmåra,Ringblomma & Enchinea bla......................vilket hon redan fik i sin foderstat.
Men hon skulle oxå ha Mariatistel , så det köptes in & hon blev bra efter en månad. Gav mariatistelfrön en månad till, sedan fick hon fortsätta som vanligt med dom övriga örterna.
Innan jag tog beslutet att använda örter för just inken så läste jag så mycket jag kunde om olika behandlingsmetoder beträffande hur man blir av med inkar. Dom flesta vetrinärmedicinska ingreppen var bara en lösning för stunden & dyra. Då det handlar om virus & lågt immunförsvar !!
Min tös har ätit örter för sina specifika besvär & det har tagit tid att bygga upp henne på nytt, men nu är vi nästan där. Med STOR hjälp av örterna. Min unghäst får enchinea & nypon vintertid för immunförsvart, bara förebyggande !
Även om tråden är gammla, så är inkar alltid aktuellt

Senast ändrad:

Så här såg den ut efter behandlingen.... (xxterra) för ett år sen...

17731141.jpg

Nu förra veckan...

25298763.jpg

Vi gjorde bara en behandling och det var lite läskigt när det lossnade så mycket hud/päls. Men nu är det fint...

Hej! Jag såg att du gav enchinea...läste nånstans att man inte skulle ge det för länge till häst då det var skadligt, hur länge gav du??
Jag själv har köpt dessa örter Snärmåra,Ringblomma & Enchinea oxså. Och har gett detta 1månad...har precis påbörjat 2 månaden...nästa gång ska jag köpa en annan blandning med bl.a Mariatistel..

Fick också jättefint resultat med samma preparat. Redan efter första omgången blev inken förbannad och blödde lite. Efter ett par dagar kom det var och sedan började den skrumpna. Den hästen hade haft sin ink hela livet m e m, tyvärr fick vi ta bort henne innan inken lossnat helt. Men jag är mycket imponerad av preparatet och rekommenderar det varmt.

Har en häst med en riktigt envis ink!
Provat med både xxterra och aldara, ett tag såg det ut som den höll på att ge sig, men icke....
Tänkte nu prova detta med örter och enchinera, är det samma sak?
Har googlat lite, men är inte säker på att jag hittat rätt.
Var får man tag i det? PM om ni inte vill skriva adressen här, tack!

KL

Hallå, jag hittade någonting i min nya ponnys svans i dag som jag förmodar är en ink. Den ser väldigt torr och gammal ut, ser inte ut att ha blödit på länge. Han var inte visat något besvär och jag klämde på den lite men han brydde sig inte. Jag lägger in en dålig bild, det är det enda jag har, för att kanske få mina misstankar bekräftade.
Ser det ut som en ink?
DSC02320.jpg

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Valle
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar