Ensamträning

tresus

Trådstartare
Hej!
Lite bakgrunds info.
Jag har en tibetansk terrier på 2.5år, hon är en omplaceringshund och kom till mig för 2 månader sedan. Hon omplacerades för sin reservation (svaga nerver i förhållande till nya människor) samt att hon har uppvisat stressrelaterade tuggningar när hon lämnats ensam.

När jag tog hem henne var jag ensam med henne första tre veckorna så att vi skulle lära känna varandra och att hon skulle få möjligheten att "bo in sig" ordentligt. Eftersom att jag är deltidssjukskriven samt jobbar hemifrån så lämnar jag henne sällan hemma, det handlar om några fasta tider (max 8h i veckan fördelat på veckans alla dagar).

PROBLEMET:
Stress när jag lämnat henne, grannen har klagat på att hon frenetiskt gnäller, tuggningar. När jag kommit hem har hon varit extremt tunghäftad och anfådd. Hon har varit i exstas när jag kommit innanför dörren, skrek som om det vore världens undergång.
Nu är det dock bättre.

Några regler jag gått efter innan jag lämnar henne för att gå hemifrån:
* Trötta ut hunden med långpromenad i rask takt minst 45 minuter

* Lagt in lite lydnadsmoment under promenaden för att trötta ut hunden mentalt

* Hemkommen från promenad tar vi det lugnt ca 20min

* Lämnar henne alltid i sovrummet där hon känner sig trygg med ett färskt märgben, vatten samt hennes bur som hon sover i på nätterba (dörren borttagen).

Själva ensamträningen (jag går inte hemifrån) så har jag gjort allt ovanstående samt:

Jag började med att placera henne i rummet, tog på jacka skor och låste upp ytterdörren, låste dörren, satte mig i hallen helt tyst. I början var det gnäll men jag ignorerade.. Ökade såsmåningom tiden och nu är vi uppe i 30 min, helt tyst.

Steg 2.
Jag gjorde samma procidur men gick ut i trapphuset på samma våningsplan, hon är tyst upp till 5min.

Steg 3.
Samma procedur innan men nu har jag börjat gå ner till våningen under, satt mig i trappan och efter bara 2 minuter börjar hon YLA! Inte gnälla utan yla.

Här behöver jag hjälp i hur jag ska fortsätta! Min träning hittills har gett resultat men nu behöver jag tips från er.

:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 415
Hundträning Jag har en bichon havanais på 16 månader. Hon är lugn, glad, lekfull, kärleksfull, lätt att arbeta med - men hon kan inte vara ensam...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka