Delar med mig av min egen erfarenhet av ensamhetsträning nu, om min metod passar er får ni avgöra själv
Min hund var osäker när jag lämnade honom, han började skälla direkt och de vanliga råden med kompostgaller, ge gott ben/godis, vänta tills han blivit trött på att skälla osv. fungerade bara inte. Då hittade jag en gammal forumpost (minns inte om det var här på Buke eller nån annanstans) där en tjej berättade om att hon tränat sin hund att ligga i sin bädd när hon var borta. Skadar inte att testa tänkte jag och så började vi träna.
Träningen gick helt enkelt ut på att jag lärde hunden att gå till sin bädd och vänta där. Jag lärde in kommandot "gå till din bädd" och medan han låg i bädden byggde jag långsamt upp tiden han låg kvar. Först tog jag några steg från bädden, han låg kvar och jag gick tillbaka och belönade med lugn röst och lite gos. Godis varvade upp honom för mycket, jag ville hålla honom lugn. Gick vidare till att rassla med nycklar, ta på jacka, bara öppna ytterdörren och stänga igen, gå ut men inte stänga dörren, stänga dörren bara en sekund etc. Kravet var att han avslappnat skulle ligga kvar i sin säng, annars fick vi backa träningen. Här hjälper det att ha koll med kamera medan man tränar om man inte ser hunden. På några månader kom vi upp till typ en timme ensamtid och sedan gick det enkelt att trappa upp. Nu när han kan vara ensam länge så följer vi ändå rutinen med att jag ger "gå till din bädd"-kommandot innan jag lämnar, men han får stiga upp och flytta runt sig i lägenheten när jag väl gått, han behåller sitt lugn och det var ju målet.
Vet att somliga tycker att det blir för mycket platsliggande med min metod, men den fungerade bäst för oss. Min hund mådde bättre av att ha en klar uppgift när vi lämnade honom, då stressade han inte upp sig.
För min egen del gjorde jag upp ett träningsschema som jag tejpade upp på väggen innanför ytterdörren. Där skrev jag dagligen ner hur många gånger vi tränat samt max lyckad ensamtid den dagen. Hade som mål att träna 3 ggr om dagen då det ännu var frågan om korta stunder (under 10 min) men om hunden var stressad höll vi givetvis paus. Att logga vår framgång hade en fantastisk inverkan på min egen motivation för träningen, man såg hur minuterna ökade med varje vecka. Innan kunde det kännas rätt motigt med ensamhetsträningen då skillnaden mellan 1 och 2 minuter är så minimal i praktiken, men till pappers ser man svart på vitt att det är dubbelt upp