ensamma hemma

Sv: ensamma hemma

Det är ju precis som att ha barn. Deras intressen kommer först och du kan inte ha samma frihet som du hade utan dem. Sen kanske en hund iaf kan lämnas lite mer än ett barn förstås, vilket ni redan gör. Men resterande tid behöver ju hunden vara med sin flock/familj och har man inte lust att ha hund dygnet runt så ska man nog inte ha hund alls. Alla vill inte ha hund med allt ansvar och den tid det innebär. :)

Vi är i princip aldrig hemma. Vi är ständigt ute på vift men hunden lämnas nästan aldrig ensam ens en timme i taget. Man får se till att anpassa sin fritid och hitta lösningar där hunden kan vara med.

Hur gör ni andra som har hund,är det bara hunden som gäller eller har ni andra intressen som ni utövar utanför hundlivet.
Utanför hundlivet? :D Ja, det finns inte så mycket som är utanför det. Man är ju hundägare 24/7 och det måste man acceptera. Därför inkluderar vi helt enkelt hunden i allt vi gör. Jag har tex kriterie på stallplatsen att det måste vara tillåtet att ha med lös hund på gården. Det är sånt man får ta med i beräkningarna när det gäller allt. Men sen är vi ju två. Och jag och sambon gör saker på varsitt håll så bestämmer vi vem som ska ta hunden, beroende på vilket alternativ som är bäst för honom. Det är ju sambons hund från början också så han har honom oftast när vi gör saker på olika håll. I övrigt är vi mycket ute med jenkaren, åker på cruisingar, drar iväg 30 mil till göteborg eller åker upp till hudiksvall för att hämta delar till bilen, hunden är alltid med. :D Typ Bio är nog enda tillfället då hunden är hemma ensam.

Hur mycket lämnar ni era hundar hemma,och hur mycket är det ok att lämna dem på säg en vecka för att göra annat.
Det där är ju en väldigt svår fråga. Individuellt skulle jag säga. Men dygnet är 24 timmar, ni sover kanske 8 av dem. Av 16 timmar tycker jag att man bör vara med hunden mestadels av den tiden faktiskt. Varför har man annars hund? Sen kan det ju var så att man vissa dagar/veckor är borta lite mer än annars, men hunden ska ju i princip undvkas att lämnas ensam i regel. Tycker jag.

Vår hund lämnas kanske ensam hemma ett par ggr i månaden, om ens det. Däremot väntar han ofta i bilen eller utanför. Han får order om att stanna, vi tar en runda och kommer sen tillbaka. Han får en uppgift och vi blir inte långvarit borta. Vi tar honom med på fest, på bjudningar, på semestern, till ICA, på arbetet, till stallet, till vänner/familj, etc etc. Det är precis som med barn. De måste kunna följa med för att vi ska kunna gå helt enkelt. Min mamma är allergisk så hos dem måste han oftast vara ute men vi sitter i uterummet där ser han oss ju genom glaset (inglasat ända ner till golvet) eller så är dörren öppen. Man hittar lösningar. Badar gör vi på platser där hund är tillåten. Kan faktiskt inte ens tänka mig att åka och bada utan hund, gud så onaturligt. :D Och de få gånger som vi åker nånstans där hund inte får medtagas - tex djurparken vi besökte nyligen, där man är en hel dag - då får han vara hos sambons föräldrar eller hos min syster som båda också har hund och gärna har honom på besök, och där han också trivs och känner sig hemma (han är uppväxt med sambons far tex).

Alla behöver väl handla mm där hunden inte är med?
Att bli lämnad korta stunder klarar de av. Vår hund är dock alltid med när vi handlar. Han får ju inte gå med in i butiken men han har uppgiften att vakta bilen utanför medan vi är inne. Han är väldigt trygg med bilarna och vill gärna ligga där, även om han ges tillåtelse att gå ur, efter som att han då vet att vi är i närheten och snart kommer tillbaka.

Lider de av att vara ensamma(de är ju två) lite då o då.Trots allt så är det ju inte varje dag jag vill göra något på och många lämnar ju sina hundar när de arbetar hela dagarna(vilket jag inte tycker är ok visserligen).
Hundar väntar på ledaren, och en splittrad flock är alltid en nackdel. Men det är ju en situation som de flesta klarar av att hantera. Men att ha två hundar hemma innebär inte att de väntar mindre, istället har du två hundar som väntar på ledaren, efter som att hundar fungerar så. Detsamma gäller vår hund när jag är hemma med honom och husse inte är med. Så fort jag börjar vänta så sätter han igång att vanka och lyssna och lägger sig ofta och sover vid dörren (det gör han aldrig annars). Gör vi ngt däremot, så är det ju inga problem. Men just när jag också börjar vänta så ser man snabbt hur hans beteende påverkas av det. Däremot så tror jag som sagt att de klarar av att bli lämnade ibland, ffa om de vet att man kommer tillbaka snart. Vår hund kan bli lämnad långa stunder om det behövs, men det sker mycket sällan vilket också gör att han inte blir upprörd vid dessa tillfällen.

Och efter som att han alltid får följa med så har han aldrig någon brådska att följa efter oss ut, han ligger och sover lugnt ända till sambon säger åt honom att komma på morgonen, trots att han redan öppnat dörren och gått ut. Han är fullständigt trygg med att när vi går/åker så säger vi till.

Våran hund är på grund av att vardagen kräver det (arbetstider) ensam hemma 3 timmar om dagen, 2-3 dagar i veckan.

Vi levde redan innan vi köpte hund ett liv där en hund passar in, där en hund inte är ivägen. Jag tror att det är högst nödvändigt för att inte hunden skall bli till något som hindrar ens person / familj att göra det man vill. En av dem sakerna man funderar på innan man skaffar ett djur.

En hund har man som sagt 24 timmar om dygnet Och vill man leva ett fritt liv där en hund sätter "käppar i hjulet" för det man vill göra är det en dålig idé att skaffa en hund. Man kan inte både få kakan och äta den.

Vi har likt många andra här satt en gräns på 6 timmar att vara själv. Det händer trots allt att vi vill eller måste göra saker där hunden inte kan vara med ... Det händer inte så ofta, nån gång varannan månad.
Och när man vill eller måste göra saker som tar längre tid så har vi hundvakt.

Jag kan igentligen inte svara för hur mkt hundar lider av att vara hemma själva... Och jag tror inte att att det är någon fara med att lämna dem ensamma under rimmliga förhållanden om man i huvudsak lever ett liv där dem passar in.

Jag kan ta en fika hos en kompis i stan i lugn och ro men ändå vara hemma innom 4-5 timmar. Och jag har inte ha dåligt samvete för det eftersom jag vet att resterande tid är tid där hunden får vara delaktig.

En hund måste få ingå i flocken för att må bra, och det kan den omöjligt göra om flocken i huvudsak prioriterar saker som gör att hunden som individ inte får delta.

Jag ser till att göra sakerdär hunden kan vara med, eller skaffa hundvakt. Kompisar etc. får accepter at jag har hund och att jag kanske inte alltid kan komma om jag inte får ha med hunden. Nu har jag sån tur att min hund är väligt lätt att ha att göra med och inte gör så mycket väsen av sig så han kan följa med till jobb och de flesta kompisar.

Sedan dör de inte av att vara ensamma några timmar heller.

Nu är ju aldrig mina hundar helt ensamma, eftersom de är en flock.. Men utan mänskligt sällskap är de ca 2 h per vecka när jag jobbar. (Jobbar mest 11-21 och de är då ensamma 10.30 - 14, när min mamma kommer hit och tar ut/håller sällskap tills jag kommer hem igen). Ofta jobbar jag helg, då är hon och håller sällskap hela tiden, samma sak om jag börjar senare m m.

Eftersom de är ensamma så pass lite så har jag inte ett dugg dåligt samvete om jag vill iväg på något annat ibland. De har 75kvm uppe, 75 kvm i källaren + fri tillgång till 50 kvm hundgård - så de kan faktiskt sköta sig själv rätt bra. Givetvis ser jag till att de har fått göra något innan/efter jag lämnar dem, men jag sticker gärna ut 4-5 h och te x handlar, träffar vänner mm, oavsett tid på dagen. Kanske 1 gång per vecka.

Hundar är anpassningsbara djur och jag tvivlar på att de har så stor glädje av att jag bara är hemma med dem. De sover/leker lika bra även om jag inte sitter här och glor i väggen - och tiden som jag tar utanför "hunderiet" ger mig också mer energi för att sen orka aktivera hundarna ordentligt. Visst, hund är en heltidssyssla, men man måste få vara ledig lite då och då och göra annat något gång. Jag skulle inte vilja ha hund om det innebar att jag aldrig någonsin kunde göra något annat än att ta hänsyn till vovven. Hade jag jobbat heltid och haft hundarna ensamma hela dagarna... ja, då hade jag fått betala någon för att hålla de sällskap ett par timmar på dagen och senare se till att hålla mig hemma. Dock är det minst 4 år framåt för min del, innan jag ev. kommer börja jobba heltid (ska plugga till hösten, jobbar ca 25h /vecka just nu,uppdelat på 2 el 3 dagar)

Tack alla ni som svarat.Era svar ger lite perspektiv på hur ni gör och hur ni tänker i olika frågor.

Självklart vill jag ha hundarna och visst insåg jag redan innan att det var ett "heltidsjobb",men det ska också erkännas att jag trodde det skulle vara lättare att ha med dem överallt.

Våra två hundar är till exempel VÄLDIGT olika i allt.

En hund som älskar att åka bil medan den andra är åksjuk.Hon har spytt några ggr och så fort hon kommer in i bilen lägger hon sig o ser ledsen ut-Men då hon vet att det roliga kommer när vi stannar så är hon ändå glad i att hoppa in i bilen när vi ska iväg.Det är alltså inte så mycket att tänka på att ha dem i bilen när man tex ska handla.

En av dem är ju inbiten fågelhund(jagas med) och det går inte ha henne lös mer än på absolut säkra platser för vilt.Den andra är rätt ok med detta och går att bryta om det sker i tid.Detta gör att vissa ställen(badstränder)är svårt att ha den ene med.

En av hundarna är misstänkt foderallergisk(håller på att utreder detta)vilket innebär ständig vakt för att hålla henne ifrån allt som kan ätas.Grillfester med spill och lite alkohol går bort här.Människor vill verkligen aat den söta hunden som tigger ska få en mumsbit också

Dessutom skiljer det ju 7 år i ålder på dem,vilket gör att en är väldigt lekfull och busig(svår att ha still längre stunder)medan den andre är lite lugnare(on det inte gäller jakt då;))

ja,de är verkligen charmiga och älskvärda:love: men visst krävs det en del att vara hundägare också.Det är inte alltid lätt att få ihop det.

Trevlig hundsommar på er alla:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 737
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Övr. Hund Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 085
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka