ensamma hemma

L

liljekonvall

Alla har vi säkert lite olika syn på det här med att ha hunden/hundarna ensamma hemma.Jag har ju inte haft hund innan och kanske är jag bara löjligt orolig hela tiden.

Jag har ju två hundar(tillsammans med sambon) och vi har ju lite olika arbetstider.Jag jobbar natt och han dagar och en kvällsvecka på 4 veckor.Detta gör att hundarna är ensamma ca 3 1/2 timme på morgonen ca 2 dagar i veckan.Och ca 2 timmar på kvällen någon kväll då sambon jobbar kväll och jag natt.Detta ser jag inte som något bekymmer alls då de både är rastade innan och efter våra arbetspass samt att det inte inträffar speciellt ofta.

Det jag istället bekymmrar mig för är MITT liv.Jag var ju fullt medveten om att hundarna tar tid men ska man inte kunna göra något annat alls?

Det jag menar är att vi gillar att åka motorcyckel,jag älskar att sola o bada,ibland kan det vara kul men en dag på stan eller att helt enkelt åka hem till någon som varken vill eller kan ha mina hundar hemma hos sig(kan vara pga småbarn,katter,allergi mm)

Sen jag skaffade hund så lider jag av ständigt dåligt samvete så fort jag ska göra något där de inte kan följa med.Det blir därför stress så fort det är något för att hundarna väntar hemma,och det känns ju inte riktigt bra att slänga i sig en kopp kaffe hos någon för att jag måste hem direkt.Jag är ju dessutom ledig hela dagarna så det känns ju ganska tråkigt att inte ens kunna gå till vätterstranden(hundförbud)som ligger typ 100 m härifrån nu när man verkligen har tid att göra något på.

Hur gör ni andra som har hund,är det bara hunden som gäller eller har ni andra intressen som ni utövar utanför hundlivet.Hur mycket lämnar ni era hundar hemma,och hur mycket är det ok att lämna dem på säg en vecka för att göra annat.Alla behöver väl handla mm där hunden inte är med ?Lider de av att vara ensamma(de är ju två) lite då o då.Trots allt så är det ju inte varje dag jag vill göra något på och många lämnar ju sina hundar när de arbetar hela dagarna(vilket jag inte tycker är ok visserligen).

/En med ständigt dåligt samveta för att göra rätt not mina djur

Sv: ensamma hemma

Jag och min nuvarnade pojkvän har aldrig varit hemmifrån tillsammans mer än 7timmar under de dryga 3.½ år vi varit tillsammans.

Jag vill helst inte lämna hunden mer än 6 timmar om dan, och det händer inte mer än ett par gånger i veckan. Jag är dock bortskämd med att ha en pojkvän som är hemma nästan jämt när han inte jobbar.

Min lilla hund kan vara ensam med den andra hunden i snitt fem minuter..... helt ensam ca 15 sekunder.

Hela min sommar kommer tilbringas i min trappuppgång.

Men era kan ni säkert lämna på eftermiddagarna i bland om de bara varit hemma 2½timme på förmiddagarna.

På dagtid är jag rätt strikt med att vovve får vara ensam max 6 helst fyra timmar i stäck per dag fem dar i veckan. Har det varit en tråkig vecka att vara hund så får det bli en roligre helg, och lite granna vice versa.

Min pojkvän älskar såklart "vår" hund men har inte mitt hundintresse, så det är rätt ofta vi tar en dag till annat, och det tror jag knappast vår hund lider av, han är ju vuxen och väldigt trygg i sig själv.

Är vi borta en kväll och åker vid sju eller senare så är jag borta "så länge jag vill" natten är ju natt och då varvar hunden ner, det blir mörkt, det är tystare i huset och på gatorna, han förväntar sig inte att något ska hända och kommer jag då inte hem förrän frampå småtimmarna och tar ut honom så upplever både han och jag det som en helt annan sak än att vara ensam så länge på dagtid...

Man måste ju ha ett annat liv oxo! Samtidigt så tar jag med hunden så ofta jag kan! Han är med och fikar i stan han är med och går ärenden, han är med och hälsar på hos folk, han är med på fisketurer mm mm... Även på saker som inte är "hundiga" får han hänga på. Skönt för nu har jag en jycke som kan lägga isg och sova precis var som helst! :)

Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete om du är borta och gör annat en dag! Och gå ner till stranden ett par timmar är klart du kan! (annars kanske du kan hitta ngn badplats där de får följa med??)

Ja det är mycket planerande att ha hund.
Skaffa en hundvakt som kan ta dem någon gång ibland?

ja det ÄR mycket planerande.......
Jag har tre personer som kan vara hundvakt åt mig,men alla bor minst två mil härifrån så de utnyttjas mest om det är någon längre tid vi behöver vara borta(mer än 6 timmar).Känns lite fånigt att åka så långt med dem för att jag ska gå på stan tex...

Ja,alltså de KAN ju vara hemma själva.De är inte besvärliga så,utan det är mest mitt samvete och att de har tråkigt när jag lämnar dem.Sen är ju mina i 25-30 kilos-klassen och det är inte alltid lätt att ta med dem.Den äldre går väl bra att ha att ligga still men den andra är 15 månader och ett riktigt yrväder....

Min släkt har ju sommarstuga och dit kan jag åka när jag vill.Ligger helt i ödemarken med sjö brevid,men återigen är det 3,5 mil och det blir lite långt att åka bara för att kunna sola lite......

Annars försöker jag ta med dem så ofta jag kan,men bor man i en stad är det svårt med fik,stränder,lägenheter där två odågor också får vara med.

Mina får vara själva när jag är i stallet ibland, då ca tre timmar på eftermiddagen/kvällen. Men då är det för att jag aktiverat dem med annat innan, och de bara kulle bli övertrötta osv av att följa med dig, och då sätter jag dem hellre hemma än i bil/vid stallet i värmen...

Visst har man dåligt samvete för dem ibland, men jag tror det är mest vi människor som hänger upp oss på att det måste göras så mycket hela tiden, hundar behöver med ta det lugnt. Har jag med mina på jobbet tex, eller på stan, gör jag inget mer med dem sen. Får de vara hemma medan jag jobbar, cyklar jag med dem, tränar, spårar eller liknande när jag kommer hem. Även om det inte är så mycket får de alltid göra nått.

ja,kanske är det så att det är vi människor som överdriver.

Jag är ju ute med mina ca var fjärde timme men sen känns det ändå konstigt att bara lämna dem efter det.

man ser ju ganska tydligt att de trots allt trivs bäst när man är hemma,men å andra sidan så kanske de behöver vara ifred ibland från mig också.:D

Hur mycket är igentligen "normalt" för en hund att sova per dygn?

Uno är ensam upp till max 6h (sällan oftast 4h) per dag medans jag pluggar/jobbar.

Tycker verkligen man ska ha ett liv på sidan om hunden/hundarna. Det är en av orsakerna till att jag valde en liten och behändig hundras, lätt att ta med och man har alltid massor med folk som tjatar att de gärna är hundvakt :p

Jag kan verkligen ta mig tid att ex gå med mina vänner på staden en lördag eller annan i övrigt hyffsad ledig dag och hunden får vara hemma själv, precis som på en vardag då jag jobbar/pluggar. Har hänt att jag varit borta hela förmiddagen och sedan på kvällen varit borta kanske 3h, känner inte det minsta dåliga samvetet även om jag inte har hundvakt en sådan dag. Sådana dagar aktiverar jag honom ordentligt den tiden jag är hemma helt enkelt.
Men jag har ju en ras som inte är allt för aktivitetskrävande ;)

Tycker inte man ska behöva ge upp en stor del av sitt icke-hund-liv för att man har hund. Sen får man självklart det om man vill :D

Det är väl Bukes fel att man känner såhär:angel::D

Alla verkar vara med sina hundar typ 24 timmar per dygn och ska de göra något så är hundarna alltid med till stallet,jobbet,vännerna etc

Själv tycker jag det är lite svårt att ta med hundarna på motorcyckeln:crazy: och en av mina bästa vänner är hundrädd,en annan har en son som är allergisk och ett flertal har katter(vilka mina gärna skulle vilja äta upp:devil:)

Jag skulle kunna ta med hundarna till jobbet(jobbar ensamnatt och har frågat) men då sambon är hemma mestadels av den tiden samt att jag inte kan rasta dem under ett pass,då jag inte får lämna obemannat,så känns det som de är i en tryggare miljö hemma.

Jobbar ju med psykiskt sjuka som visserligen gillar djur men ändå har ett annorlunda kroppsspråk än vi "vanliga"

Jag har gått hemma i 5 år, så mina hundar har aldrig varit med om en "arbetande matte". Min sambo jobbar i Norge, borta 12 dagar och hemma 9. Men visst, ibland lämnas mina hundar. Vi åker på bio, teater, äter middag ute osv. När vi handlar är hundarna med i bilen oftast (med bagagelucka och fönster öppna såklart!)

För mig har hund blivit en livstid, jag "planerar" omedvetet allt så att hundarna finns med på schemat. Vi ska ev. utomlands i höst/vinter, då har vi enkelt hundvakt :cool:

Jag har som maxgräns 6 timmar om dagen. Så jag försöker att hitta på saker dom dagarna jag inte jobbar/är i skolan. Vilket ju kanske är cirka tre dagar i veckan, som jag är "fri". Dom dagarna jag vill göra nånting trots att jag har jobbat/varit i skolan hittar jag en hundvakt som kan ta honom. Oftast blir det min pv:s föräldrar.
Jag lider inte så värst av dåligt samvete, jag vet ju att han har det bra även om han får vara själv några timmar om dagen. Han ligger och sover när jag är borta och jag vet ju själv att jag har gått ordentligt med honom innan och ägnar några timmar åt honom när jag väl kommit hem.

Om han var själv igår kan jag däremot inte med att lämna honom sex timmar dagen efter. Men ett par gånger i veckan kan han få tillbringa 4-6 timmar själv- man måste ju jobba för att ha råd att ... existera. Däremot har jag två minuters cykelväg hem från jobbet och kan med lätthet få tid att cykla hem och rasta honom efter halva tiden.
Däremot är han ju ändå själv 6 timmar, även om jag kommer hem med andan i halsen och går med honom ett varv runt huset. Oftast känns det nästan bättre att inte gå hem alls då.

Det största minuset med min hund är att han inte är speciellt social med nya människor. Allting hade varit SÅ mycket lättare om han hade varit det- jag hade kunnat ta med honom till jobbet (jobbar på ett "demensdagis" där både personal och pensionärer älskar hundar), kunnat ta med honom till kompisar (dom flesta av mina kompisar är lite hundrädda, och med en människorädd hund så fungerar det inte så bra).

Jaaa, det där är ju en knivig fråga! Jag tycker gott att du kan lämna dina hundar några fler timmar i veckan för att göra något du tycker är roligt! Om du känner dig "inlåst" eller inte helt lycklig blir ju hundarna i längden inte fullt ut den källa till glädje som vi tänker oss när vi tar beslutet att leva våra liv tillsammans med dem! Roa dig och var lycklig. Det låter som du har sådan omsorg om dina hundar att du kommer att känna om det blir fel eller för länge!

Dagmatte/husse eller hundvakt några timmar om du vill göra något en hel dag, mycket bra förslag!

Såhär levde vi när jag hade hund tillsammans med min "första familj", de tolv år då hunden egentligen var mammas och pappas och jag hade lyxen att vara "barn" i familjen (vilket innebar visst ansvar för hunden ändå, det var ju jag som tjatat till mig den. Men det är klart att det var mor och far som tog det övergripande och beslutande ansvaret):

Mor startade lite senare på dagen och kunde rasta ordentligt på morgonen, promenad och aktivitet. Sedan var hunden själv ca två timmar till far kom hem på lunch och lite kortare promenad. Sedan dröjde det någon/några timmar innan jag eller min bror kom hem från skolan och då var regeln att hunden skulle gå minst en timme innan ett visst klockslag och vi delade lika på veckan och gick gemensamt på fredagar. Far och mor, ibland hela familjen, gick på halvtimmes kisserunda på kvällen.

Helgen innebar ofta lite "större", längre, roligare aktivitet, eller låååångpromenad i skogen.

Någon kväll i veckan var det brukshundklubben, vi barn tränade nästan varje dag hemma, både "agility alá skogstomt" och vardagslydnad/lite trix.

Hunden var själv max fyra timmar i sträck som regel, ibland sträcktes det ut till sex timmar. Vi hade också problemet att många i vår släkt/bekantskapskrets inte gillade/tålde hundar så när vi skulle göra något med dem fick han vara hemma. Det gick alltid bra. Men visst har vi lämnat kalas många gånger med orden "Nä, nu måste vi hem till Chutney/Lillan", som de hundarna hette som jag växte upp med. (Ibland var det jätteskönt att inte behöva stanna så länge. Då var Chutney skön att "skylla på":D)

Jag hoppas du kommer ut lite mer i sommar!

/Syrsa

ja,visst kan det var skönt att ha hundarna att skylla på om det är något tråkigt(hatar ex kalas),men det är inte lika roligt när någon icke hundvänlig kompis frågar en vacker sommardag om vi inte ska åka till någon mysig restaurang och sen gå till hamnpiren o ta någon öl.Javisst,men vi får skynda oss så inte hundarna blir ensamma för länge...........Eller om bästa vännen som bor fyra mil bort(timmes resväg fram o tillbaka)frågar om man vill komma på grillfest.Javisst,bara grillen är "klar"så vi kan prata en stund innan jag ska hem till hundarna igen.......Eller på morsdag,när både sambons och min mamma räknade med besök-Först till min mamma(3 mil) utan hundar pga katt sen hem och hämta hundarna och åka till hans mamma 5 mil bort......Det är inte smidigt att få det att gå ihop,men visst går det om man vill.

Jag har oxå samma problem!
När Unni var liten tränade ja mkt ensamhets träning, och hon hade inga problem att vara ensam i små stunder.

Men efter att ja slutade skolan och fick jobb är vi tillsammans 24 timmar om dygnet. Är inte ofta ja lämnar henne ensam.
De sker typ aldrig. Får jätte dåligt samvete om de sker. Och de har nu lätt till att hon blir rätt ledsen när ja måste lämna henne ensam hemma, då ställer hon sig vid dörren och ylar.
Dock tystnad hon efter ett tag, och går och lägger sig men de märks att de är inte populärt.

Här om dagen tvingade min pappa att lämna henne hemma, då de va knalle marknad här och ja ville gå dit, men De va för varmt för att ta med Unni, så va ja hemma istället, me tillslut gick ja istället och min stakars hund fick vara ensam i hela 2 timmar....!!
De va jobbigt för oss båda! :P
Annars är hon med mig överallt, hemma & på jobbet.
Och de är promenad på morgonen, träning eller promenad när vi kommer hem....!! HUND HUND HUND HUND! Dagar i ända!
Men samtidgt så skulle ja inte vilja byta bort de mot nått annat, för hon är min bebis, min vänn i vått & torrt!
En underbar kompis, som alltid finns där!!!

Sen att hon har en överdrivet överbeskyddande matte, de är ju en annan sak... :angel:

Åhhh vad jag känner igen mig:laugh:

de där orden HUND HUND HUND,helt slående,men som du säger,jag älskar henne över allt annat o vill inte vara utan:love:(ja jag gillar båda,men den andra är liksom mer sambons och jag kom inte in i deras liv förräns hon var nära 7 år......)

Det finns ju så många hundar som blir misshandlade,vanskötta och kanske lämnade 10-12 timmar om dagen,så igentligen har de väl det agnska bra här ändå;)

Jag var mest bara lite nyfiken på hur ni hundmänniskor gör med era djur om ni vill göra något ibland.

Min hund ar fortfarande ung (7 man) och har tidigare haft jobbigt med att vara ensam, sa jag har alltid daligt samvete nar jag aker ivag nagonstans. Min sambo jobbar valdigt mycket, sa han far man ingen hjalp av. Jag vet att hon KAN vara ensam i nagra timmar utan att fara illa, men anda har man ju alltid det dar gnagande i bakhuvudet att "nu maste vi skynda oss hem, det har ju redan gatt 3 timmar!". Jag blev inbjuden till Vita huset for att traffa Bush, men det var jag tvungen att tacka nej till eftersom inget hunddagis var oppet sa tidigt och ingen av mina hundvakter var tillgangliga. Kande att det inte var ratt att lamna hunden i 8+ timmar, hur garna jag an ville ga. Manga himlade med ogonen och tyckte att jag var larvig som inte ville lamna hunden, men sant ar livet.

Aven om man ger upp en del nar man har hund sa skulle jag aldrig vilja byta bort gladjen och vanskapen det ger. :) Man far se till att skaffa sig hundvakter osv. sa att man kan njuta av lite "hundledig" tid utan att kanna sig skyldig.

Oj, vad jag känner igen mig. Vir lilla Yda är ju bara 8 månader, eller bara och bara, men hon är inte fullvuxen och ja, vi vill inte lämna henne för länge helt enkelt. När jag och min sambo arbetar så kör någon av oss henne till min sambos mamma, och den andre hämtar henne där sedan. Det hade blivit för många timmar för henne att vara helt själv annars.

Men ja som du säger, när man har fritid och vill göra något annat, så är det väldigt svårt att få in det. Vi har 45 minuters bil-färd till stranden, det är alltså 1,5 h fram och tillbaks, vilket innebär att vi har max-tid på stranden typ 2 timmar :crazy:, om ingen kan passa henne vill säga. Vill man ner på stan så är det ett snabb-ryck och en snabb-fika som gäller, för det enda man har i tankarna är att man har en valp hemma i lägenheten som väntar på oss.

Så denna sommar består av mycket hund-stränder :D. Man får ta det som det kommer, och vi skulle minsan aldrig vilja byta bort allt det man får igen för den ihärdighet och engagemang man lägger ner på sin lilla varelse :love:

Jag har en väldigt hundvänlig tillvaro.
jag pluggar på heltid, det mesta hemifrån så jag kan planera mina dagar väldigt bra utan att varken jag eller hundarna kommer i kläm.
Mina hundar är sällan ensamma mer än 3-4 timmar per dag då jag är i skolan eller stallet. Ena hunden är nästan alltid med i stallet också...
Dessutom bor jag hemma, så vill jag göra något på kvällen, tex gå ut eller vara hos en kompis hela kvällen får jag hundvakt!

Ska jag iväg över en hel dag får jag planera så mamma kan vara hemma åtminstone så de inte behöver vara ensamma mer än 5-6 timmar. De har inga problem med att vara ensamma på nått sätt men långa ensamma dagar regelbundet tycker jag är fel.
6 timmar/dag kan jag dock tänka mig att lämna dem framöver när jag pluggat färdigt och jobbar tex. Det gäller ju att isåfall ägna mer av den tiden man är hemma åt hundarna, inte ligga i soffan utan se till så hunden blir tillräckligt stimulerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 737
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Övr. Hund Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 085
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka