Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Det där va bra skrivet. För det är så att många gånger dövar vi vårat eget dåliga samvete med att säga "Min häst trivs med det här" fast man faktiskt vet att det inte är bra för hästen.

MVH Russin8

Min ponny går ensam i sin hage... Hon är 23 år gammal och trivs ALLDELES UTMÄRKT!

Hon trivs säkert. Frågan är om hon hade trivts ännu bättre med sällskap. Min ponny kan gå ensam utan att se olycklig ut men han är mycket livligare i hagen när han har sällskap.

Ja alltså,vi måste börja fatta att hästar ska leva så naturligt som möjligt,med större ytor att röra sig fritt på,hagsällskap och mycket grovfoder(eftersom deras magar är skapta att leta mat och äta dygnet runt,annars utvecklar dom lätt magsår)OM en häst nu ABSOLUT inte kan gå med andra hästar,vilket jag tror är rätt ovanligt egentligen,så ska det vara ett undantag istället för en regel.Då ska det finnas saklig anledning till detta.Och jag accepterar inte "hästen är så dyr" eller "´"hästen är en tävlingshäst" osv..Då ska den vara livsfarlig för andra hästar osv.Och det tror jag är rätt ovanligt.Vad ger oss rätten att ta ifrån djuren hela deras naturliga liv?? Nej,det går att kombinera ett naturligare sätt att hålla hästar med både proffsträning och tävling.Utan problem,men folk VILL inte.

Det förvånar mig att trådar som handlar om att en häst ev blir vanvårdad ska behöva få en så aggressiv ton mellan dem som skriver. Det är som om en del direkt går på offensiven och skriver saker som "och hur vet du det?", "sköt dig själv och skit i andra", "vad har du för bevis?", "vet du verkligen att ingen ger hästen någon tillsyn?" osv. Varför är det så?

Jag tycker det är självklart att man reagerar om man ser en halt häst gå ensam dag ut och dag in utan andra hästar inom synhåll. Vad lagen säger är förstås relevant sett till huruvida en anmälan kan leda någon vart eller ej, men av oss alla är det bara TS som har sett hästen och kan uttala sig om hur den mår. Det är ingen konstigt om man upprörs och startar en tråd om ämnet om läget är som TS beskriver.

Jag startade själv en tråd för ett tag sen om att jag var orolig för hästar i min närhet. Tack vare det fick jag klarhet i vad som var ok och inte med hästhållningen i fråga, vilket var till god hjälp eftersom jag inte hade haft hästar själv då.

Det är en sak att be TS förtydliga, ge mer fakta eller råda henne att tänka på faktorer hon ev har missat i sammanhanget, men jag förstår om hon blir arg tillbaka som en reaktion på otrevliga inlägg när hon startat en tråd av omtanke för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Willys
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka