Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Självklart. Var väl mer attityden som jag retade mig på. ”Sköt dig själv och skit i andra”. Jag köper inte riktigt det sättet att förhålla mig till djur som far illa. Som tur är jag inte ensam om att tycka så. Sättet att se på hur djur behandlas är ju också olika beroende på vilket land man kommer ifrån. I arabländerna skär man ju halsen av levande djur. Där betraktas djuren som själlösa och det ska vi i Sverige acceptera enligt ett Eu-direktiv. helt åt helvete!

Ja, fast man får väl skriva även om man inte är svenskfödd?

Vet du hur lagen säger? Jo att hästar behöver inte ha en hag kompis eller så. Bara hästen har någon, och det kan vara en människa eller så.

Helt fel, Varför yttra sig om lagen om du ej kan den?!.
Lagen säger!:;
En häst kan gå själv MEN ska ha kompisar att titta på.
Dom får inte gå själva kvittar om de är en get de är ingen kompis, de har inte samma kropps-språk. En häst ska HA EN HÄSTKOMPIS. och de är flock djur de trivs ej att vara själva, skit snack att hingstar inte kan gå med andra hästar ( om ja fattade de rätt att en del menade här). Visst alla hästar gillar inte varandra men då kan man göra två hagar så de kan gå jämte varandra, så elakt att ha en häst helt själv utan nån kompis. Tänk hur den känner sig:S.
Sen att du har anmält både bra och dåligt. Bra: att d visar att du verkligen bryr dig om djuren
Dåligt- Du har för lite bevis, inga bildbevis( antar jag). Vill du ens att denna anmäla ska komma nånstanns. BILDBEVIS. Prata med ägarna fråga vfr den går själv bla bla
Lycka till

Jag tror inte att lagen säger att hästen ska ha hästsällskap. Jag tror att direktiven säger att hästen BÖR ha en artfrände eller något som ersätter (vilket i princip kan vara vilket djur som helst eller människa) för att tillgodose hästens sociala behov. Men kanske är någon annan som har koll på vad lagen faktiskt säger som dyker upp i tråden.

nej dom i min kommun tog inte min anmäla på allvar och då djuren vanvårade, var tvungen att ta bildbevis innan dom ens kom ut och kollade till hästar. Men kanske är olika bra kommuner:)

Jag tror inte att lagen säger att hästen ska ha hästsällskap. Jag tror att direktiven säger att hästen BÖR ha en artfrände eller något som ersätter (vilket i princip kan vara vilket djur som helst eller människa) för att tillgodose hästens sociala behov. Men kanske är någon annan som har koll på vad lagen faktiskt säger som dyker upp i tråden.

nej, vi har gått igenom detta förra året på min utbildning inom djur. Kolla upp de själv?. En häst får gå själv i en hagen men ska kunna se andra hästar!. Tror knappast dom ändrar på mindre ett år. Men kolla upp de ;) *blink blink på dej

En annan förändring är att hästarna bör rastas i par eller i grupp. De ska alltså inte gå ensamma så länge det inte finns särskilda skäl att hålla hästen ensam på grund av risk att den bli skadad.

Där står :) *hade visst rätt ändå

Jag ahde gärna kollat upp det, men jag har ingen lagbok. Men du får jättegärna visa var du får din info ifrån, för om det är ändrat sen jag läste djurskydd i våras vill jag gärna uppdatera mig :)

På Jordbruksverkets sida finns den broschyr som min kurs utgick mycket från och där står inte att hästen måste ha sällskap av andra hästar http://www.sjv.se/blanketterochtrycksaker.4.7502f61001ea08a0c7fff104687.html (se sid. 5 i broschyren om Djurskyddsbestämmelser Häst)

Senast ändrad:

du verkade inte fatta vad ja menar?!.
HÄSTEN MÅSTE INTE ha sällskap i samma hage!!!!!!!, men den måste se andra hästar. Men som ja skrev ovanstående är de som gäller nu.

Nä, jag gör nog inte det, eftersom det i Jordbruksverkets Djuskyddsbestämmelser inte står något om att de måste se andra hästar. Det är därför jag ber dig om en källa till var det står att de måste se andra hästar. Varifrån kommer texten du skrivit med fetstil t.ex.?

Det handlar ju inte om att jag påstår att du har fel, utan att jag vill ha en källa till informationen.

En annan förändring är att hästarna bör rastas i par eller i grupp. De ska alltså inte gå ensamma så länge det inte finns särskilda skäl att hålla hästen ensam på grund av risk att den bli skadad.

Där står :) *hade visst rätt ändå

Det är en jäkla skillnad på "bör" och "ska".
"Bör" är inget krav.
Finns t.ex. inte en chans att man ger djurförbud till ngn som har sin häst ihop med en get. Däremot kan djurskyddsmyndigheten uppmana till att låta hästen ha sällskap, men man kan inte ställa rättsligt bindande krav.
/Tha inspektör

Det finns och har aldrig funnits en lag som sagt en häst inte får vara ensamhäst. Säger som några andra upp till bevis - var kommer din uppgift från?

Okej, vi tar det hela pedagogiskt på lekisnivå så kanske du och några trögisar till fattar.

Fy vilken otrevlig attityd du har!!! :mad:

Den enda som drar ner detta på lekisnivå, och som i behov av det uppenbarligen, är du själv med den kommentaren.

Ja, jag blir jävligt kinkig när jag efter vart och varannat inlägg måste gå in och förklara för en del att det inte finns några andra hästar i närheten.
Jag tycker man ska läsa ordentligt innan man ger sig in i debatten så det som skrivs bli relevant.
Nu ska jag gå ut och ta in mina tre hästar, in i ett stall med nattbelysning, kvällshö och välhalmade boxar. Sänder en tanke till kraken som står en kilometer bort, som fått vanka runt i sysslolöshet och ensamhet ännu en dag och bara har en kall ensam svart natt att se fram mot.
Jag hoppas länsstyrelsen har ringt ägaren....även om det inte kan bli rättsliga efterspel måste det väl ändå kännas jävligt pinsamt att bli anmäld.

Fy vilken otrevlig attityd du har!!! :mad:

Den enda som drar ner detta på lekisnivå, och som i behov av det uppenbarligen, är du själv med den kommentaren.

Jag vet inte om du kanske överreagerar på folks svar.

Jag har inte sett någon som skriver att det inte är synd om en häst som går helt själv på en går dutan något som helst sällskap övht ens i en grannhage (men jag kan a missat dessa).

Vad som diskuteras är huruvida det är synd om hästar som går själv i hagen (ja vi har uppfattat att det inte bara är i hagen för denna) samt vad Lagen säger...
Och att det egentligen itne är något att hettsa upp sig för.

Imo är det ingen ide att skriva en tråd om grannens hingst som går själv, eftersom den egentligen inte lider enligt lagen för att den går själv.

Sen kanske det finns en orsak att den är halt. Låt oss hoppas på att den orsaken är av den typen som gör att den kan bli frisk.

Men summa sumarum:

Det ger inte dig något att skriva på Buke om grannens halta hingst som går själv, mer än att du blir förbannad på folk som du missförstår, och som missförstår dig.
Och det ger dig heller inget nu när du vet att lagen Troligast säger att en häst inte Måste ha en annan häst hos sig utan att sällskap överlag räcker. Och med det räcker en människa.(och ja, så vitt jag vet säger lagen Sällskap men inte Vilket sorts sällskap).

För att göra det hela enkelt är det väll bara att maila jordbruksverket och fråga dom vad som gäller med hästkompis i hagen.

Släpper du tråden kommer du må bättre. Den gör den uppenbarligen och onekligen på dåligt humör!

Lite sökande i jordbruksverkets broschyr sa följande: (och jag tror att någon redan länkat detta)

"Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt
ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästarmen
det kan fungeramed ett annat flockdjur, som till exempel
får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
"

Den behöver alltså ej hästkompis enligt lagen. Så vad jag, du och alla andra nu än tycker om att hästen går själv, så säger lagen att den inte behöver en hästkompis!

Så vad du säger är att eftersom lagen inte kräver hästsällskap så är det ingen idé att ens debattera frågan. Fattar du inte svenska eller. Hästen har inte ens ett får eller nötkreatur som sällskap. Så vem är det som missförstår och egenetligen borde dra sig ur, jo DU!!

bruksverkets broschyr sa följande: (och jag tror att någon redan länkat detta)

"Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt
ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästarmen
det kan fungeramed ett annat flockdjur, som till exempel
får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
"

Den behöver alltså ej hästkompis enligt lagen. Så vad jag, du och alla andra nu än tycker om att hästen går själv, så säger lagen att den inte behöver en hästkompis![/QUOTE]

Följ den här länken, läs och lär:
http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

Här står tolkning av vad som menas med sällskap, vad som menas med ligghall etc. Det är tolkningar av lagen som jordbruksverket tagit fram för att hästägaren ska veta vad som menas med det som står i lagen. Om du sen tycker att det är fel så hjälper det inte att sitta på internet och argumentera. Tag då kontakt med politikerna och tryck på om lagändring. Glöm bara inte att lagen är skriven med utgångspunkt i vad som är bra för hästen och utifrån vetenskapliga bevis. Inte utifrån vad enskilda hästägaren tycker.

Du kan väl börja med att lära dig stava innan du ger dig in i debatten.

Mena Sköta:
Det finns många har som behöva en ord bok, men dom flesta av oss se förbi fel stavning, bara vi förstå vad den person mena.
Jag har läs vad du skriv och det låter inte som hästen är vanvårded.
Har djurskidsnamnen stämplet DJURFÖRBUD på ägern?
Dom som springer till vissa myndigheterna med pekfinger och skriker är dom jag villa kolla lita närmar på deras djurhålning.
Az

Sen kan man ansöka om dispans oxå..Vissa hästar går inte att sätta i flock eller med hästsällskap pga att människan kanske under deras uppväxt klantat till det så att den inte kan fungera med artfrände.Min är väldigt präglad på människan och fungerar inte fullt ut med artfrände pga att han aldrig riktigt fått lära sig hur han ska umgås med andra hästar.Nu har jag tragglat med honom i flera års tid och först nu börjar han acceptera andra hästar och jag ser en positiv skillnad på honom där han faktiskt mår bra i sällskap med en annan häst vilket han inte gjorde tidigare.
Sånna hästar kommer dock vi få se mindre av nu när regelverket skärps .Vilket jag tycker är bra. Vi är bara inte riktigt där ännu.och i dagsläget finns fortfarande hästar som inte fått en ok uppväxt som häst.. där den faktiskt fått vara häst redan från början.

Har inte orkat läsa allt men ändå
Jag tycker det är bra att du bryr dig om hur djur har det- även andra än dina egna. Civilkurrage har vi lite för lite av i samhället. Många tiger för det är lättare än att sätta sig själv i blåsväder. Så Bra!

Det är ju svårt att avgöra på internet om just den här hästen lider eller om det är fel att hästen är ensam eller inte. Klart är ju att det är bäst med sällskap- men det kanske finns nån bra förklaring till varför just denna häst går själv. Jag tycker också synd om ensamma uttråkade hästar, men det är skillnad mellan "synd om" och vanvård.

Det värsta tycker jag är den obehandlade muggen. Såren bör ju skötas noga och regelbundet- inte sporadiskt som du beskriver.

Du har anmält och nu är det upp till djurinspektören att avgöra hur illa hästen har det.

Jag tolkar dig som att du njuter av att sprätta hästägaren på näsan genom din anmälan - det är skönt att det åtminstone blir pinsamt för hästägaren!!??!!?? Hu vilken inställning.
Eftersom du uppenbarligen vet att du inte får stöd av lagen och därmed inte heller av någon inspektör så verkar ju anmälan bara till för att vara taskig med en person som inte gör som Du vill.

När man talar om flockdjur så menar man att de flesta inom en art väljer att leva i grupp - därmed inte sagt att alla gör det. Om man tittar i det vilda så visar det sig att det finns ensamlevande hästar, får, vargar (även människor)osv. Man kan anta att dom antingen inte accepteras av någon grupp eller inte vill tillhöra någon grupp. Vi kan dock bara gissa.

När det gäller hästar finns det både ston, valaker och hingstar som av olika skäl har problem att fungera tillsammans med andra.
Har träffat två ston som anföll alla hästar inom synhåll - en av dom sprängde hagar för att få chansen till ett riktigt råkurr den andra sparkade av ena frambenet på den hästkamrat som någon romantiker tyckte att hon skulle ha.

Inom bekantskapskretsen finns fyra hingstar. Samtliga fungerar dåligt i sällskapslivet. En av dessa matvägrar och skriker så länge det finns en häst inom lukt och hörhåll (alltså inte bara ston). Den hästen har varit bortlokaliserad periodvis för att han ska få lite hull på kroppen.
Dom andra tre borde åxå få semester från hästomgivning för att må bättre. När dom springer omkring och skriker så blir dom magra som spjälstaket.(Hästarna är på olika ställen och har olika ägare)

För mig är det inte alls självklart att ALLA hästar måste ha sällskap. Äger själv en häst som mår jättedåligt utan sällskap men det betyder ju inte att alla är likadana. För mig är det viktigaste INDIVIDEN.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Willys
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka