Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Har du sett att INGEN alls har varit hos hästen? Har du sett att INGEN tar hand om muggen, hur vet du att den har mugg, har du varit inne hos hästen? då har du begått ett brott.

Inget brott alls gå in i en hästhage sålänge den inte är belägen typ på gräsmattan precis utanför huset (dvs på tomten). Men de flesta t ex sommarbeten är det ingen fara att gå in i, allemansrätten du vet.

Sen så ordentlig mugg syns från 'andra sidan staketet' med förvisso.

Däremot så är det inte säker det syns om det sköts, beror på graden. Men om hästen går med alla skorv kvar och det är skitigt och ingrott etc, ja då kan man även från andra sidan staketet säga det inte sköta. Men 'bara' grav mugg kan se förjävlig ut mellan skötseltillfällena.

Problemet är att det som citerats är en tolkning av lagen, som inte riktigt har stöd i lagtexten, så jag är rädd att skulle det prövas så skulle det inte alls vara lika hårt.
Tyvärr =/

DFS 2007:6; Saknr L 101

Allmänna krav
1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.

Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Ah det var väll det jag hade för mig, att det står Bör...
Bör borde förbjudas!

Jag tror de ändrat det nu men förr stod det ju precis så i lagen om lösdrift, att lösdriften Bör ha 3 väggar (eller om det var 4?). Det betyder att om djurskyddspersonen var "just" så kudne den godkänna en vägg...
Jag pratade tom med en djurskyddsansvarig som sa att en skog var helt ok som vindskydd...
Sen ändrade de nog lagen till att vindskyddet "skall ha".

Bör är så dumt diffust.

Såhär står det nu:

10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind
samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större
öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från
att gå in eller ut ur ligghallen.
Den öppna sidan och större öppningar bör i normalfallet ha söderläge.

Jo fast den formuleringen spelar ingen roll.

Det var den om hur många väggar som lösdriften skall ha som jag tänkte på.

Jo, det är ju det som är problemet, att man teoretiskt iaf ska smälla upp en vägg och kalla det för vindskydd =/

Fast det är så många av de nya reglerna som endera är luddiga, eller som det om utevistelse - har en så lång räcka med undantag att den blir meningslöst, finns alltid något att 'skylla på' för att slippa släppa ut.

KLARGÖRANDE.
Hästen går helt själv.
Det finns INGA andra hästar på gården.
Jag står inte och lurpassar för loggbok på allt som händer på gården MEN eftersom jag bor med bra överblick vill jag påstå att jag har rätt bra koll.
Hästen är inte ur hagen på flera veckor. Har sett honom ridas 2-3 ggr i sommar, alltså en period på tre,fyra månader.
Han har MUGG på vänster fram och är tregradigt halt.
I tidigare inlägg har flera tydligt och klart redogjort för vad lagen säger.
HAR MAN RÄTT ATT REAGERA????
HAR MAN SKYLDIGHET ATT AGERA?? JA !
Sedan kan alla ni andra som svamlar med era bortförklaringar säga vad ni vill:devil:

Några bortförklaringar har ingen gett?

Vi diskuterar ju olia varianter av hästhållning. :)

Att hästen inte har lämnat sin hage på några månader behöver inte betyda att det är synd om hästen. Det beror bl.a. på hagens skick och storlek. Om det är en minimal hage täckt med 2 dm gyttja, ja då är det synd om hästen.
Sedan så verkar det orimligt att någon inte skulle se till hästen? De ger väl honom mat och vatten, verkar hovarna och eventuellt mockar ur hagen regelbundet? I så fall så borde de väl kolla till honom dagligen samtidigt som de fodrar?
Mugg kan vara svårt att få bort i en handvändning, trots noggrann rengöring och skötsel.
Däremot kan jag hålla med om att det är synd om hästar som år efter år får stå helt ensamma på en gård. Gäller samma för den här hästen, eller är det tillfälligt?

/V

Jag blir så förbannad på de hästägare som låter sina hästar leva år ut och år in helt ensamma utan någon hästkompis. Har en granne som låter sin hingst gå helt själv. Han blir sällan riden utan går där i hagen och gnäggar efter allt och alla som går förbi. Ägaren är borta flera dagar i sträck och nu har hästkraken fått mugg också och haltar omkring i hagen utan att någon tillsynes verkar sköta om skadan.
JO! jag har anmält detta till djurinspektörerna men varför ska man överhuvudtaget behöva se sådant här:mad:

Om hästen är inte vanvårded, utan vätten el mat:
Värför ska du bry dig?
Körta du ditt o lått andra körta sitt.
Az

Säger du inte mot dig själv? Du anmärker på att hästen inte rids samtidigt som du påtalar att den är halt. Då ska den väl för höge he- inte ridas? Dessutom kan det vara anledning nog till att den står ensam i en hage utan kompis. Det är dessutom en hingst som kanske inte kan gå med vem som helst och def inte med sto. Det känns som om det egentligen var något annat du var sur på grannen för....

Men hon skriver ju att den går helt själv på gården utan några andra hästar i närheten. Och det anser jag inte är ok. Sen kan man oftast se på en häst om den inte får den vården den skulle behöva.

Jag tycker att det är bra att man reagerar. Om fler gjorde det så skulle färre hästar behöva lida.

MVH Russin8

Okej, vi tar det hela pedagogiskt på lekisnivå så kanske du och några trögisar till fattar.
Hästen går helt ensam Inga andra hästar i närheten- på samma gård om du/ni förstår vad jag menar.
Ägaren ej synlig på flera dagar. Hästen vankar av och an uppenbart less och nästan lite apatisk av att gå i en 50 X50 meter hage hela jävla sommaren.
Inget vindskydd. Tregradigt halt på grund av kraftigt muggangrepp.
Ägaren var där i går och tvättade det men tycker alla ni som kommer med det ena argumentet märkligare än det andra til ägarens försvar att detta är ett värdigt hästliv.
Hästen har säkert vatten, han är i gott hull men åter igen är det ett värdigt hästliv???
Att så många kritiserar mitt inlägg skrämmer mig. Uppenbarligen är det fler hästar som lever ett totalt meningslöst liv och folk tycker det är okej. En häst ska jobba och kan man inte rida den på grund av hälta så kan man iallfall pyssla med den, det borde kännas extra viktigt med tanke på att hästen inte har något annat hästsällskap.
Och nej, jag är inte sur på ägaren av ngn annan orsak, tycker bara förbannat synd om hästkraken.

Säger du inte mot dig själv? Du anmärker på att hästen inte rids samtidigt som du påtalar att den är halt. Då ska den väl för höge he- inte ridas? Dessutom kan det vara anledning nog till att den står ensam i en hage utan kompis. Det är dessutom en hingst som kanske inte kan gå med vem som helst och def inte med sto. Det känns som om det egentligen var något annat du var sur på grannen för....

Vet du hur lagen säger? Jo att hästar behöver inte ha en hag kompis eller så. Bara hästen har någon, och det kan vara en människa eller så.

Helt fel, Varför yttra sig om lagen om du ej kan den?!.
Lagen säger!:;
En häst kan gå själv MEN ska ha kompisar att titta på. Dom får inte gå själva kvittar om de är en get de är ingen kompis, de har inte samma kropps-språk. En häst ska HA EN HÄSTKOMPIS. och de är flock djur de trivs ej att vara själva, skit snack att hingstar inte kan gå med andra hästar ( om ja fattade de rätt att en del menade här). Visst alla hästar gillar inte varandra men då kan man göra två hagar så de kan gå jämte varandra, så elakt att ha en häst helt själv utan nån kompis. Tänk hur den känner sig:S.
Sen att du har anmält både bra och dåligt. Bra: att d visar att du verkligen bryr dig om djuren
Dåligt- Du har för lite bevis, inga bildbevis( antar jag). Vill du ens att denna anmäla ska komma nånstanns. BILDBEVIS. Prata med ägarna fråga vfr den går själv bla bla
Lycka till

Det är inte upp till mig att bevisa. En anmälan är lika med att det nu blir en sak mellan djurägaren och myndigheten som ska se till att djurägaren följer lagen. Bra att du fattar det andra, verkar bara en hel del som inte har gjort det.

Vet du hur lagen säger? Jo att hästar behöver inte ha en hag kompis eller så. Bara hästen har någon, och det kan vara en människa eller så.

Helt fel, Varför yttra sig om lagen om du ej kan den?!.
Lagen säger!:;
En häst kan gå själv MEN ska ha kompisar att titta på. Dom får inte gå själva kvittar om de är en get de är ingen kompis, de har inte samma kropps-språk. En häst ska HA EN HÄSTKOMPIS. och de är flock djur de trivs ej att vara själva, skit snack att hingstar inte kan gå med andra hästar ( om ja fattade de rätt att en del menade här). Visst alla hästar gillar inte varandra men då kan man göra två hagar så de kan gå jämte varandra, så elakt att ha en häst helt själv utan nån kompis. Tänk hur den känner sig:S.
Sen att du har anmält både bra och dåligt. Bra: att d visar att du verkligen bryr dig om djuren
Dåligt- Du har för lite bevis, inga bildbevis( antar jag). Vill du ens att denna anmäla ska komma nånstanns. BILDBEVIS. Prata med ägarna fråga vfr den går själv bla bla
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Willys
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka