Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så vad du säger är att eftersom lagen inte kräver hästsällskap så är det ingen idé att ens debattera frågan. Fattar du inte svenska eller. Hästen har inte ens ett får eller nötkreatur som sällskap. Så vem är det som missförstår och egenetligen borde dra sig ur, jo DU!!
Bra att du har uppmärksamamt och anmält detta.
Sen den 1 aug 2009 är det enligt djurskyddslagen förbjudet att hålla hästar ensamma utan sällskap (dvs det är ok om de är ensamma i hagen men de måste ha kontakt med andra hästar i stall under del av dagen eller inom synhåll etc.) så ju fler som anmäler dessa fall desto bättre.
Ju fler som anmäler, desto lättare blir jobbet för oss djurskyddshandläggare.
Det är en jäkla skillnad på "bör" och "ska".
"Bör" är inget krav.
Finns t.ex. inte en chans att man ger djurförbud till ngn som har sin häst ihop med en get. Däremot kan djurskyddsmyndigheten uppmana till att låta hästen ha sällskap, men man kan inte ställa rättsligt bindande krav.
/Tha inspektör
Okej, vi tar det hela pedagogiskt på lekisnivå så kanske du och några trögisar till fattar.
Hästen går helt ensam Inga andra hästar i närheten- på samma gård om du/ni förstår vad jag menar.
Ägaren ej synlig på flera dagar. Hästen vankar av och an uppenbart less och nästan lite apatisk av att gå i en 50 X50 meter hage hela jävla sommaren.
Inget vindskydd. Tregradigt halt på grund av kraftigt muggangrepp.
Ägaren var där i går och tvättade det men tycker alla ni som kommer med det ena argumentet märkligare än det andra til ägarens försvar att detta är ett värdigt hästliv.
Hästen har säkert vatten, han är i gott hull men åter igen är det ett värdigt hästliv???
Att så många kritiserar mitt inlägg skrämmer mig. Uppenbarligen är det fler hästar som lever ett totalt meningslöst liv och folk tycker det är okej. En häst ska jobba och kan man inte rida den på grund av hälta så kan man iallfall pyssla med den, det borde kännas extra viktigt med tanke på att hästen inte har något annat hästsällskap.
Och nej, jag är inte sur på ägaren av ngn annan orsak, tycker bara förbannat synd om hästkraken.
De kan vara synd om hästen men prata med ägaren det är det första du ska göra, du vet inte varför hästen står där!!!!!!!!!!!!!
Stackars din ponny...
Hur kan du veta att den inte skulle må bättre med hästkompisar?
MVH Russin8
Precis..det är fanimej sorgligt..hästar ska ha stora hagar och gå i flock,som dom skapades för..*amen*