Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Ja, så tolkar jag henne med.
Det måste ju finnas Någon orsak till denna ilska bakom att hästen går ensam för en normal reaktion på att en häst går själv är att det är onödigt om hästen trivs i andra hästars sällskap. Men inte denna ilska och aggresivitet...

Så vad du säger är att eftersom lagen inte kräver hästsällskap så är det ingen idé att ens debattera frågan. Fattar du inte svenska eller. Hästen har inte ens ett får eller nötkreatur som sällskap. Så vem är det som missförstår och egenetligen borde dra sig ur, jo DU!!

Gillar du att vara arg?

Jag förstår svenska utmärkt. Och jag tycker dina argument och påhopp med just "fattar du inte svenska" är barnsliga och omogna...

Du missförstår folk och i vissa fall undrar jag om du inte gör det medvetet för att få skriva otrevliga svar.

Tag din diskutionsnivå upp från sandlådenivån och sluta hoppa på folk med anklagan om att de inte fattar svenska och div annat.
Så ska du få se att folk inte missförstår dig så mkt, och att de faktist inte skriver att det är ok att ha en häst själv, utan att lagen säger att det är ok...

Men du vill inte se de svar som du inte kan argumentera emot, ex som många påpekat att det kan finnas orsaker till att hästen går själv, som lagen tom. godkänner. Du fokuserar på de som du kan skriva att de inte fattar dig och att det är synd om hästen.

Senast ändrad:

Tyvär är det ju så att bara för att de kastreras så behöver dte beteendet inte ändra sig.
Många tror att bara jag kastrerar så löser sig allt men det är långt ifrån sant när hingsten blivit lite äldre.
Det Kan lösa sig, men det kan också bli så att du har en valack som på alla sätt och vis tror sig vara hingst.

Sedan finns det säkert en anledning till att dessa hästar som Ciceron pratar om, fortfarande är hingstar. Troligast ett avelsvärde på dom. Brukar vara anledningen till att man som hingstägare står ut med att ha en hingst som kräver speciell hantering.

Bra att du har uppmärksamamt och anmält detta.

Sen den 1 aug 2009 är det enligt djurskyddslagen förbjudet att hålla hästar ensamma utan sällskap (dvs det är ok om de är ensamma i hagen men de måste ha kontakt med andra hästar i stall under del av dagen eller inom synhåll etc.) så ju fler som anmäler dessa fall desto bättre.

Ju fler som anmäler, desto lättare blir jobbet för oss djurskyddshandläggare.

happ!! det var nytt för mig..Senast jag pratade med djurskyddet ang detta där jag bor behövde det inte vara en annan häst utan ko och får eller annat kreatur gick oxå bra som sällskap om hästen mådde bra.Enligt dem behövde det nödvändigtvis inte vara en häst även om det naturligtvis vore det bästa många gånger.

Bra att du har uppmärksamamt och anmält detta.

Sen den 1 aug 2009 är det enligt djurskyddslagen förbjudet att hålla hästar ensamma utan sällskap (dvs det är ok om de är ensamma i hagen men de måste ha kontakt med andra hästar i stall under del av dagen eller inom synhåll etc.) så ju fler som anmäler dessa fall desto bättre.

Ju fler som anmäler, desto lättare blir jobbet för oss djurskyddshandläggare.

Läs inlägg #49:

Det är en jäkla skillnad på "bör" och "ska".
"Bör" är inget krav.
Finns t.ex. inte en chans att man ger djurförbud till ngn som har sin häst ihop med en get. Däremot kan djurskyddsmyndigheten uppmana till att låta hästen ha sällskap, men man kan inte ställa rättsligt bindande krav.
/Tha inspektör

Okej, vi tar det hela pedagogiskt på lekisnivå så kanske du och några trögisar till fattar.
Hästen går helt ensam Inga andra hästar i närheten- på samma gård om du/ni förstår vad jag menar.
Ägaren ej synlig på flera dagar. Hästen vankar av och an uppenbart less och nästan lite apatisk av att gå i en 50 X50 meter hage hela jävla sommaren.
Inget vindskydd. Tregradigt halt på grund av kraftigt muggangrepp.
Ägaren var där i går och tvättade det men tycker alla ni som kommer med det ena argumentet märkligare än det andra til ägarens försvar att detta är ett värdigt hästliv.
Hästen har säkert vatten, han är i gott hull men åter igen är det ett värdigt hästliv???
Att så många kritiserar mitt inlägg skrämmer mig. Uppenbarligen är det fler hästar som lever ett totalt meningslöst liv och folk tycker det är okej. En häst ska jobba och kan man inte rida den på grund av hälta så kan man iallfall pyssla med den, det borde kännas extra viktigt med tanke på att hästen inte har något annat hästsällskap.
Och nej, jag är inte sur på ägaren av ngn annan orsak, tycker bara förbannat synd om hästkraken.

Hörru du, du kan faktiskt inte förvänta dig att bara bli strykt medghårs. Alla kommer inte att "ooooha" och "aaha" och applådera vare sig din attityd eller att du anmält. Tål du inte mothugg, så kanske du inte ska skriva inlägg...
Har du möjligtvis pratat med hästens ägare (för du har ju uppenbarligen sett honom/henne)? Ibland kan ju folk få för sig både det ena och det andra innan de har alla fakta.
Läsnsstyrelserna är överhopade med arbete, mycket pga anmälningar som egentligen mynnar ut i ingenting. Detta bara för att vissa läser lagen som fan läser Bibeln. Din personliga åsikt om ett värdigt hästliv saknar relevans.

mullah du skriver att du tänker på hästen 1 km bort! Hur i he.... kan du alltid hålla koll och säga att ägaren inte sköter den. Jag säger bara SKAFFA DIG ETT LIV. Har du glasväggar? en kompis till mig tar in sin häst elva halv tolv på kvällen och släpper ut den fem på morgonen för den kan inte stå inne mer för dens psyke klarar inte det.

GNÄLL inte på andras stavning, alla gör fel ibland ingen är perfekt. Jag stör mig mer på de som hela tiden gnäller på vissa för de exempelvis inte kan stava än vad jag stör mig på de son inte kan stav.

mullah jag tror inte på att ditt stall är perfekt. Du låter som att inget är fel på ditt stall. Gå och ljug i någons röv istället för ingens stall är perfekt!!!!! Jag har besökt och prata med många inom hästvärlden och alla säger samma sak ingens stall är perfekt fast man kanske tror det!!

Till allas info det räcker med att en häst har kontakt på något sätt med en ko eller får eller liknande. Det är jag säker på, för det har jag pratat med jordbruksverket om, jag lovar det var så för en månad sen.

De kan vara synd om hästen men prata med ägaren det är det första du ska göra, du vet inte varför hästen står där!!!!!!!!!!!!!

Hur mår hästen nu? Fortfarande lämnad åt sitt öde eller har det blivit bättre?
Är han fortfarande halt eller han man börjat behandla den svåra muggen?
Får han fortfarande ingen daglig tillsyn?

Har han torr liggplats o tak och får han tilläggsutfodring och frostfritt vatten nu när hösten/vintern närmar sig?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker också det är hemskt med hästägare som låter sin häst gå ensam. Det finns ingen ursäkt till det. En liten Shetlandsponny behöver inte kosta mer än 1 500 kronor och de pengarna borde alla ha som har häst. En Shetlandponny kostar sedan knappt någonting att äga. De äter lite och behöver bara verkas om de inte körs eller rids mycket.

Hästar är flockdjur. De behöver vara nära andra hästar för att gå bra och om det sedan är en liten eller en stor häst, gammal eller ung, det spelar ingen roll.

Jag längtar tills den dagen då det blir lag på att hästar inte får vara själva!

Här där jag bor finns de en stackars fjording som gått ensam i så många år nu och de skär verkligen i hjärtat när man ser honom.

Han går där i sina tråkiga hagar och INGEN att prata med eller leka med.
Han har fått gå ensam sen de köpte honom som 4 åring och han är nu 15-16 år gammal.
Å aldrig får han komma ut, för rida honom kan de ju inte för då bockar han å har sig, vilket inte är kontsigt eftersom han blir sååå glad när folk håller på med honom men de gör de inte speciellt ofta, någon gång i månaden kanske eller så. Ibland har han fått vara ute å dra vagn men de är inte heller ofta fast han är jätte lätt å rolig att köra och sköter sig exemplariskt!

Vi har hästarna en liten bit bort och har erbjudit dom att ha honom hos oss på sommaren osv men nej de vill de inte, de vågar inte de för de säger att han hittar på så mycket bus osv.
Ja de tro sjutton att han gör de när han inte har NÅGOT att göra.

De som äger honom har en del får osv, ha kunde ju fått gå med dem i alla fall men icke sa nicke.....så himla synd om honom!
Han vill verkligen bara ha sällskap!! :cry:

De kan vara synd om hästen men prata med ägaren det är det första du ska göra, du vet inte varför hästen står där!!!!!!!!!!!!!

Så du menar alltså att det kan finnas goda skäl till att inte se till sin häst dagligen (daglig tillsyn= krav trodde jag) och att inte behandla mugg utan låta hästen gå och halta i hagen (är man inte, som djurägare, skyldig att behandla sina djur när de är sjuka och förhindra onödigt lidande?)

Vilka skäl skulle det kunna vara?

Det är alltså helt OK att köpa en gammal häst- ställa ut den i en lerig hage och sen fullkomligt skita i den? Och grannarna ska sköta sitt och inte bry sig om det stackars djuret.
Ja, det är ju faktiskt ofta som det går till när djur plågas i åratal- alla sköter sitt och tittar åt ett annat håll.

Min ponny går ensam i sin hage... Hon är 23 år gammal och trivs ALLDELES UTMÄRKT!

Stackars din ponny...

Hur kan du veta att den inte skulle må bättre med hästkompisar?

MVH Russin8

Stackars din ponny...

Hur kan du veta att den inte skulle må bättre med hästkompisar?

MVH Russin8

Det är nog så att många djurägare bestämmer sig för att "det egna djuret" trivs bäst med den skötsel som är bekvämast för ägaren.

Har man ingen hästkompis så bestämmer man att: Min häst VILL gå ensam- och så Ouups! slipper man dåligt samvete.

Har man inte tid att rasta hunden - så bestämmer man sig för att "min hund kan hålla sig i 9 timmar utan problem" - Han VILL inte helt enkelt inte gå ut mitt på dag.

Har man små rasthagar så bestämmer man sig för att "Min häst vill inte gå i stora beteshagar - han tycker det är OK att bara ridas för att sen stå i rastfålla.

Människan har så lätt att se allt från sin sida- att rättfärdiga det som är bekvämast för henne.

Precis..det är fanimej sorgligt..hästar ska ha stora hagar och gå i flock,som dom skapades för..*amen*

Jag har läst nu några sidor hit och dit på denna tråd.

Skulle jag se den hästen gå där själv helt utan sällskap och inte vara fräsch. Jag skulle oxå anmäla. OM nu ägaren är borta flera dagar i sträck, vem tar då hand om den??

Sen det han hästar kan gå ensamma i en hage, det har jag inget emot. Men bara de har andra hästar runt sig..Eller som de sägs att de ska finnas får eller nötkreatur. Men alla hästar passar inte att gå med andra hästar så är det bara. Då får man ha dom själva, men man ska ha dom tillsammans om det går.

Men i en sådan situation som denna skulle även jag anmäla. Det är inte rätt att hästen ska gå där och mår dåligt. Man kan ju prata med ägaren och se vad hon/han säger. Men om inget händer så måste man ta hjälp av de som har möjligheter till att hjälpa.

Precis..det är fanimej sorgligt..hästar ska ha stora hagar och gå i flock,som dom skapades för..*amen*

Ja det är idealet. Sen kanske det inte alltid är möjligt. Men då måste man vara medveten om att detta är en brist som man måste kompensera på annat sätt. Inte bara blunda, bortförklara och förneka problemet.

Jag tycker att alla hästar ska ha minst en hästkompis i samma hage. Om detta inte går (pga. tex. skada) så ska hästen kunna se andra hästar från hagen. Det tycker jag att man är skyldig sin häst, en del i god hästhållning.

Har du pratat med grannen? Vad sa de? Har du anmält då, kunde de göra något?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Willys
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka