Ensam ung mamma?

PrittePuff

Trådstartare
...Får man vara det?
Vet många i min åldeer som vill ha barn och verkligen känner sig mogen att skaffa barn. Men tyvärr har inte den mannen infunnit sig i deras liv som också kan tänka sig att inställa sig i föräldra rollen.
Såg på tv en gång en ensam blivande mamma som reste till danmark för att inseminera sig. Det gick ju jätte bra. I andra länder är det mer okej, med inseminationer.
Men alltså man kan ju skaffa barn på normalt vis. Man behöver ju inte inseminera sig. Men ändå när killen får reda på det så blir han ju helt skräckslagen som om man tar bort hela hans liv för honom. Men det behövs ju inte. Vi kvinnor klarar av föräldrarollen ganska bra själva, och sen när man träffar rätt man så ordnar det ju sig ännu mer.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Får och får...Det är ju inte så snällt att föda en mans barn om han inte ens får veta det.
Och vad ska man säga till barnet sen?
Att man raggade upp en kille och blev med barn. Och att barnet aldrig kommer få träffa honom.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Har några bekanta som är/var ensamma unga mammor.

En av dom var ett "engångsligg", hon levde själv med sin dotter i ca: 1 år. Sedan blev hon tillsammans med pappan till barnet.
Dom är nu gifta med 3 barn, så kan det gå....:)

En annan blev gravid med sin pojkvän (ej boende tillsammans) hon beslutade att behålla barnet, pappan ville inte ha något med dom att göra! Nu träffas dom någon gång ibland och har ett struligt förhållande, hon bor ff själv med sin tjeja.

En tredje, ville helt enkelt ha barn och skaffade det... Begärde inget av pappan.
Dom levde själva i många år, men nu är hon gift och har barn med en annan man.

Lite olika livsöden med barn "utan" pappor !
 
Sv: Ensam ung mamma?

tja, inte redigt så, men man kan ju inte tvinga killen, men visst borde killen efter ett tag inse att han nog vill umgås med sin avkomma?
Man får väl tala om för killen att man blev gravid och tänker behålla det och att han får vara med eller inte, och hur mkt/lite han vill.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Ja, det funkar ju. :)
Men hur ser sammhället på dom? Blir man fördömd? Eller finns det schysta människor runt dom?


Hade en vännina som blev gravid med sin dåvarande kille, men blev tvingad av samhället att göra abort. Men skulle hon nu bli gravid så skulle hon behålla. Men hon känner sig tvingad att käka p-piller.
Och det är ju inget bra att bli tvingad till olika saker.
Både tjejen och killen ska ju ha sitt att säga till om, men ingen ska bli tvingad att göra nåt...
 
Sv: Ensam ung mamma?

tja, inte redigt så, men man kan ju inte tvinga killen, men visst borde killen efter ett tag inse att han nog vill umgås med sin avkomma?
Man får väl tala om för killen att man blev gravid och tänker behålla det och att han får vara med eller inte, och hur mkt/lite han vill.

Eller så talar man frpån början om att manavser att bli gravid och sedan har killen ett val.

Det du skriver nu tycker jag är riktigt fult, även om man alltid kan komma med resonemanget "vill man inte ha barn ska man se till att skydda sig eller avstå.

Är man i en relation så litar man på varandra, och slutar då inte skydda sig utan att båda gjort ett aktivt val.

Inseminering är det enda jag kan acceptera, det du beskriver är ett kallsinnigt utnyttjande av en annan människa.
 
Sv: Ensam ung mamma?

tja, inte redigt så, men man kan ju inte tvinga killen, men visst borde killen efter ett tag inse att han nog vill umgås med sin avkomma?


Jag har förstått att många unga tjejer hoppas att just detta ska hända, alltså att killen ska vilja umgås med barnet när det väl är fött men så funkar det inte i verkligheten.

Skaffar man barn själv så får man vara beredd att ta hand om det själv oxå.
det är öht dumt att ens planera att bli gravid med en kille som nite vill & sedan förvänta sig att han ska umgås med barnet.
Nu är jag iofs en sån som tycker att även killar ska ha hjärna nog att skydda sig så att ngt sånt där inte uppstår.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Nej sätt inte barn till världen om du inte hittar en kille som vill ställa upp för sitt barn, det finns tillräckligt med lämnade barn. Om du nu vill bli ensamförälder snälla välj en snäll kille utan missbruk och kriminalitet. Sådant finns till viss del ärftligt, det är bevisat.

En "olycka" kan hända men jag tycker det är fel att gå in för att hitta en beskällare utan hans vetskap. Han får ju faktiskt betala underhåll i si sådär 20 år utan att kanske vilja ha barnet alls.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Hade en vännina som blev gravid med sin dåvarande kille, men blev tvingad av samhället att göra abort. Men skulle hon nu bli gravid så skulle hon behålla. Men hon känner sig tvingad att käka p-piller.
Och det är ju inget bra att bli tvingad till olika saker.
Både tjejen och killen ska ju ha sitt att säga till om, men ingen ska bli tvingad att göra nåt...

Det finns ingen som kan tvinga någon att göra abort, möjligtvis kan man känna sig tvingad, men det är inte i närheten av samma sak. Möjligtvis om hon är omyndigförklarad...
 
Sv: Ensam ung mamma?

Tvingad av samhället att göra abort ??? Det tror jag inte ett dugg på.

Jag fördömer såna som gör sig med barn med en person som antingen inte vill ha barn eller som int ens vet vad kvinnan har för planer.


Samhället skiter väl i vilket.

Det är naivt att tro att den blivande pappan skall vilja umgås med sitt barn, en del gör det, en del gör det inte.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Jag tycker det är fel att medvetet "utnyttja" en kille som "avelshingst"... oavsett om man är ung eller äldre. Det är fel mot killen/pappan och mot barnet. Jag förstår om en kille reagerar negativt om han blivit "lurad" till att bli förälder! Det skulle jag bli!

Om man vill vara mamma, men inte ha en karl så tycker jag att man kan använda just insemination. Då har man inte varit orättvis mot pappan och barnet. Utan då är man ensamförälder fullt ut.

Vi kvinnor klarar av föräldrarollen ganska bra själva, och sen när man träffar rätt man så ordnar det ju sig ännu mer.

:confused:
eeeee, och vad är skillnaden på pappor menar du?
Nog tror jag pappor klarar föräldraskapet lika bra som mammor. I alla fall de ensamstående pappor jag träffat!
 
Sv: Ensam ung mamma?

tja, inte redigt så, men man kan ju inte tvinga killen, men visst borde killen efter ett tag inse att han nog vill umgås med sin avkomma?
Man får väl tala om för killen att man blev gravid och tänker behålla det och att han får vara med eller inte, och hur mkt/lite han vill.

Jag tycker resonemanget känns orättvist mot barnet.. Barnet får ju inte välja föräldrar. Och att då från början bestämma sig för att "han får vara med det hur mycket /lite han vill" känns som... tja, som om man bara resonerar utifrån sitt eget behov. Och inte tar hänsyn till barnets.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Synd att det var så många som missuppfattade grund disskusionen...
Inser att jag är dålig på att förklara :o
Jag ger mig inte in här och försöker förklara, det ger bara bråk nu... Så nu släpper jag denna tråd.
 
Sv: Ensam ung mamma?

Jag vet en kille som har tre barn varav två med en tjej och den tredje med en annan (tror jag). Han jobbar jämt och träffar inte barnen så ofta. Hur kul är det att betala underhåll och inte ens träffa barnen. Fast det mesta är nog självvalt för hans del.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 947
Senast: Trasten
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 080
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 180
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp