Ensam råtta

S

susann

nu har en av mina 2 råttor gått bort nyligen och jag ser hur min råtta inte vill vara lika aktiv och lekfull längre och jag tror det beror på ensamhet ,
men kommer det att funka om jag köper en liten råtta till henne eller kommer inte accepteda den?
för hon brukar vara väldigt bråkig o så med den andra råttan jag hade,så jag är lite orolig att hon inte kommer acceptera en ny ,
men hon kan ju inte vara själv heller jag ser att hon inte mår bra .
Någon som har några förslag på hur jag ska göra?

Sv: Ensam råtta

Om den råttan du har kvar har vart tillsammans med andra råttor tidigare så brukar det inte vara några större problem. Visst kan det bli lite tjaffs, men det brukar gå över rätt fort (oftast)

Dock... eftersom din andra råtta var sjuk, så skulle jag nog inte släppa ihop den du har kvar med en ny än. Dels för att risken att den gamla råttan oxå är sjuk, men utan symptom. Och man ska helst hålla nya råttor i karantän i minst 4 veckor innan man släpper ihop den med den gamla. har du otur så kan du helt plötsligt ha 2 sjuka råttor till och det är väl inte det roligaste direkt :(

Men rent generellt så borde det inte vara några problem att släppa ihop den med en ny.
Om du har möjlighet så låt dom vara i varsin bur till och börja med och sen släppa ihop dom på en neutral plats under uppsikt några gånger, så dom kan träffas utan att dom är på någon av deras revir.

Vet inte om du blev mkt klokare av detta, annars får du fråga, så kan jag försöka förklara lite bättre.

Lycka till.

Jo så som du berättade nu gjorde jag med med den råttan som dog och den jag har kvar, men eftersom den jag har nu alltid har varit lite elak och alltid ska bråka och så, fast jag tror dom bara lekte då. men ja ska göra ett försök i allafall :)) för jag vill inte att hon ska vara ensam .

Ja det skadar aldrig att testa, men det ska nog gå bra. Man får ha lite tålamod bara.

Om inte annat, så kanske det skulle gå med en kastrerad hane om din gamla är lite grinig mot honor.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 572
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar