Ensam häst

L

lala

Jag vet att man inte ska ha hästar ensama!
Men nu ska jag ta hem en häst och ha den ensam (ett tag i alla fall, ska försöka hitta bra sällskap) eftersom ägaren aldrig har tid för den och den bara går och hänger i hagen.
Hos mig ska den i alla fall ridas och pysslas om ordentligt varje dag, och som sagt ska jag försöka hitta sällskap så ni behöver inte säga det åt mig ;)

Min en kompis studerar borta, men ibland på lov kommer hon hem och tar med sina 2 hästar, då bor hon ganska nära och kommer antagligen rida förbi min hästs hage då och då.
Jag har funderat på om det är bäst att bara strunta i det och låta min häst gå ensam. Eller om jag ska flytta hästen till min kompis hästars hage och ha den att gå med dom några veckor då och då.
Det kanske är bäst att han får vara van vid att vara ensam hela tiden, men min kompis kommer ju ändå rida förbi ibland och det skulle vara kul om vi kunde rida tillsammans när hon är hemma.

Jag behöver verkligen hjälp! Hur ska jag göra?! :confused:

Jag har funderat på att skaffa får eller något som sällskap nu ett tag, men de blir ju konstigt med vindskydd och mat, och kommer inte dom vilja följa efter när man far ut och rider? :confused:
Jag har katter som kanske ger sällskap, och den har kossor som den hör/ser. Och på sommrarna släpps kossorna så dom kommer gå precis på andra sidan om staketet till hästens hage.
 
Sv: Ensam häst

Är hästen van att gå själv sedan tidigare?

Då är det nog inga problem i så fall. Däremot är det ju inte säker att den annars klarar av att gå ensam. Min häst skulle inte tycka om att vara själv, det vet jag. Men jag har en bekant som har ett sto, en nordsvensk som går själv. Och det är inga som helst problem. Denna häst trivs i flera fall bättre själv en med sällskap. Hon blir ju väl omhändertagen varje dag och ompysslad.

Ägaren lånade en shettis ett tag som sällskap just, men det fungerade inte alls speciellt bra. Dom gillade inte varandra och då är det ju bättre att hon får gå själv i stället. Men i somras stod hästen med ett par andra nordsvenskar på bete och det hade fungerat fint.

Sedan brukar hon rida ut tillsammans med några andra ibland.

Så jag tror inte det blir några problem om 'din' häst släpps ihop med andra hästar ibland, eller om ni rider ut tillsammans - tvärtom! Men det är ju viktigt att hästen i övrigt trivs själv, annars går det ju inte.
 
Sv: Ensam häst

Hästar ska inte gå ensamma så är det bara. Att låta en häst få gå med kompisar lite då o då tycker jag är elakare än o låta den gå själv hela tiden, här får du en kompis att leka med i ett par veckor, nu tar vi bort kompis igen, det är inte snällt, blåsa hästen på konfekten kan man säga.

Nä skaffa en shettis eller vad som helst som sällskap
 
Sv: Ensam häst

jag vet jag ska försöka! Men det går inte att skaffa en till häst sådär bara över en natt, de kan ett tag innan jag hittar en.

Men problemet är att hur jag än gör kommer min häst se andra hästar som går förbi ibland och jag kommer rida tillsammans med andra hästar ibland, ska jag ändå låta hästen stå ensam helatiden eller kan den få gå med hästarna som den ändå annars kommer träffa ibland
 
Sv: Ensam häst

okej tack för ditt svar :)
jag ska träffa ägaren och prata mera i morgon. jag känner henne inte så bra , men jag har hört att han gick ensam förut, sedan med sällskap, sedan ensam och sen med sällskap igen. Nu har han sällskap men kan inte stanna där för ägaren har inte råd, så då tar jag hem honom och han blir ensam igen. Jag hoppas att han trivs någorlunda med det i alla fall.
 
Sv: Ensam häst

Min häst gick ensam förut när jag var tvungen att avliva min ponny. Min häst hade verkligen inga problem med detta. Klart att hon blev extra ompysslad av mig under denna tiden som varade nästan ett år av olika skäl. Jag åkte bort och tränade som vanligt, så då träffade hon andra hästar, men hon blev inte orolig hemma ändå. Jag tror att inte alla hästar klarar detta utan en del mår nog dåligt av att vara utan flock. Unghästar skall aldrig gå ensamma heller.
Det är ju också en tillfällig lösning att han är ensam hos dig och har han varit det förut kommer det nog att gå bra igen.
 
Sv: Ensam häst

okej var bra :)
jag ska studera honom noga när han kommer hem till mig och se hur han verkar må av att vara ensam, och så ska jag såklart pyssla om honom extra mycket.
Han kommer gå ute i hagen hela tiden, så han lär ju inte stå i någon box, det är säkert roligare att vara ute och ha mera att titta på :)
 
Sv: Ensam häst

Kanske är jag ute och cyklar men kräver inte lagen att hästen måste ha sällskap av annan häst?
 
Sv: Ensam häst

nej jag tror inte att det är så här jag bor (bor ej i sverige)
 
Sv: Ensam häst

jag har oxå för mig det, men det kan ju ha varit ett förslag som inte gått igenom än... det är dock flockdjur och ska ju inte vara ensamma. jag tolkade det dessutom som att den skall vara ute dygnet runt och då krävs ju vindskydd och dyl.
 
Sv: Ensam häst

Kanske är jag ute och cyklar men kräver inte lagen att hästen måste ha sällskap av annan häst?

Nej, unghästar upp till två år (tro jag det var) måste ha sällskap av minst en annan häst.
Hästar äldre än det ska ha sällskap av något (en get, ko, kanin, åsna, människa ja vad som helst) men man bör låta hästen ha sällskap av minst en annan häst.
 
Sv: Ensam häst

Hur har man en kanin som sällskap åt en häst? :)
Jag har två kaniner så det kanske skulle kunna vara nått tills jag hittar riktigt hästsällskap. Fast jag fattar inte hur det skulle funka, han står ju inte i stall utan är ute hela tiden..
 
Sv: Ensam häst

Jag tror att det är svårt att ha kaniner till sällskap i hage och i box går det nog åt några kaniner om året..:angel:
För mig är det inget alternativ att låta en häst gå ensam, den ska ha sällskap av minst en annan häst.
I vilket land bor du då? Här i Sverige går det iaf att skaffa en shettis på två röda.
Jag tycker att du ska börja leta seriöst (om du inte har gjort det) efter en kompis till din ev. häst INNAN du tar hem den. Kan du inte ha den hos någon tills du hittat sällskap?
 
Sv: Ensam häst

Asså han är ju van vid att gå ensam.
Jag bor på en ö och här finns inte så mycket hästar som i sverige. Vi är bara 20 000 invånare så det är finns inte så många som har någon shettis att lämna bort bara sådär, men jag försöker..
 
Sv: Ensam häst

Typ Åland eller? :confused: :angel:
Jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll om hästen är "van", den ska inte behöva gå ensam iaf.
Men en sån liten ö måste väl tillhöra ett annat land? Om du planerar att ha hästen under en längre period kan du väl söka utanför ön?
 
Sv: Ensam häst

Alltså, jag gör så gott jag kan för att hitta sällskap. Jag skrev ju det i första tråden att ni inte behöver påpeka något om det. Jag vill ha tips om hur jag ska göra ifall jag inte hittar ett bra sällskap nu innan han kommer hit!
Jag har faktiskt hitta en shettis som jag kan ha medan det ännu är snö, sedan måste han tillbaka eftersom han är en fånghäst. Men det ger mig i alla fall lite tid att hitta någon annan.

Kan ni fortsätta ge mig tips om det jag begärde i första tråden? Ifall att hästen blir att stå ensam ett litet tag ? :p
 
Sv: Ensam häst

Hej!

Tänkte bara säja att om häst är van att vara själv kommer han troligtvis att klara det när du tar hem honom.

Min tjej fick stå själv nästan 2 månader i somras pga skada, och det enda som verkade reta henne var att hon inte fick springa och busa som hon ville. Hon njöt av att vara själv i stallet. Detta har jag även sett hos henne tidigare, när hon pga platsbrist/"karantän" fick bo själv i utebox i 2 månader och gå själv i hagen. Hon verkar verkligen inte lida av detta, ligger och sover när man kommer och ska fodra och slipper slåss med "kompisarna" på andra sidan gallret..

Däremot vill jag inte att hon ska vara själv mer än nödvändigt, så nu går hon i hage med flera kompisar som hon kan jaga och bita bäst hon vill:-).

Häst kommer överleva ett tag utan kompis bara han får en kompis tids nog..

/ Lavinia
 
Sv: Ensam häst

Som jag har fattat det (har själv aldrig haft kanin-sällskap) så låter man kaninen gå lös i boxen tillsammans med hästen. Men som _Blippan66_ sa; Det går nog åt några kaniner per år:crazy:

Finns stängsel som är gjorda för tex. kaniner som man tänk ha utomhus. Är i nylonnät utan el i men blir nog rätt dyrt om man tänk dra runt en hel hage.

Men en get eller nått i den stilen? Är det lättare att få tag på än en häst vars du bor?
 
Sv: Ensam häst

Skaffa en get !! I min ungdom brukade man ställa en get hos oroliga hästar och hör o häpna geten hade en lugnande inverkan .. Då spelade det ingen roll om det fanns andra hästar eller inte.. Fanns tom en travare som inte kunde åka till banan o springa löp utan "sin" get..
 
Sv: Ensam häst

Om du skall skaffa får så kan du väl lika gärna skaffa en travare som sällskap.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp