Ensam häst

S

Sussie90

Tycker ni att hästar är ensamma om det går bara en häst i varje hage när det är flera hagar bredvid varandra? Måste dom också ha fysisk kontakt eller räcker det med att se andra hästar? Beror det på åldern också?
 
Sv: Ensam häst

min övertygelse är att lyckliga hästar får gå i flock, oavsett ålder. har inte ens låtit mina hingstar gå själva, dom har fått sällskap av lämplig val.

men visst kan det finnas situationer som gör att hästarna behöver/måste gå själva, då är det ju bra om det finns hästar i hagar runt om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensam häst

den korta tid jag hade häst (fodervärd) så gick han i en hage ensamm med kompis bredvid. Han trivdes inte, dom kunde "prata" och röra varandra men nej det är inte samma sak
 
Sv: Ensam häst

Jag tror det beror på hästen! Vissa individer trivs alldeles utmärkt ensamma, medans vissa inte alls gör det! Vissa trivs ensamma med någon i hagen bredvid, vissa inte... Att ha hästar ihop i en hage där hierarkin inte fungerar, känns sämre än att låta dom gå ensamma och inte bli söndersparkade/bitna varje dag..... Tycker inte man kan säga något generellt, utan försöka lära sig att läsa av hästens psykiska välmående istället! :)
 
Sv: Ensam häst

Hästen är ett flockdjur, säger inte det allt?

Under alla år som jag har hållt på med hästar, så har jag bara vid ett enda tillfälle varit med om ett ihopsläpp som inte fungerade. Eller rättare sagt; vi människor särade på dem då skaderisken var MYCKET stor (den ena hästen hade ingen socialkompetens då han inte gått med andra hästar sedan han var föl vilket medförde att han gick rätt på min valack och inte flyttade på sig vid bett/sparkar, den nya hästen förstod helt enkelt inte de sociala koderna).
 
Sv: Ensam häst

Jovisst är hästar flockdjur!! Men dom är också egna individer! Se på människor, det finns enstöringar och det finns dom som inte klarar en minut utan sällskap! Det måste väl finnas olika varianter av hästar också?? Varför tro att alla hästar gillar sällskap bara för att de är flockdjur?? Däremot tror jag att de flesta hästar föredrar sällskap, för de är ju just flockdjur ;)
 
Sv: Ensam häst

Måste dom också ha fysisk kontakt eller räcker det med att se andra hästar?
Ställ dig frågan till dig själv:
Måste du ha fysisk kontakt eller räcker det med att se andra människor?

Nu vart det lite lättare va?
 
Sv: Ensam häst

skaderisken ökar ju om man har fler hästar tillsammans, har man tävlingshästar så kan det vara skäl till att ha dem i separata hagar.
Våra går t.o.m. med senskydd på i hagen fast att de går själva, allt för att minska risken för skador.
 
Sv: Ensam häst

Alla våra hästar går med sällskap. detta gäller även våran avelshingst. Men alla våra kan även gå själva om det skulle behövas vid skada tex. Sedan så har vi byggt 2 st sjukhagar i anslutinig till dom andra hagarna så dom kan se andra hästar även då dom går där.
 
Sv: Ensam häst

Ställ dig frågan till dig själv:
Måste du ha fysisk kontakt eller räcker det med att se andra människor?

Nu vart det lite lättare va?

Hästar är inte människor. Det får vi inte glömma bort. Så det alternativ som känns bäst för dig kanske inte alltid är det bästa för din häst.

Även om jag i det här fallet skulle kunna hålla med. Tror att den fysiska kontakten kan vara viktig den också, men som någon skrev: Man får se till den enskilda hästens välmående. För en del går det bra, för en del inte. Och om man inte har några andra alternativ så är det ju såklart att föredra att åtminstone ha andra hästar inom synhåll, hellre än att låta en häst gå alldeles ensam.
 
Sv: Ensam häst

Jag anser att hästar i normalfallet skall hållas i flock i så stora hagar att enskilda hästar kan gå undan och vara ifred om de vill det. Och i min värld gäller detta även tävlingshästar och hästar som är värda mycket pengar. Jag tror att man minskar skaderisken mycket genom att ha tillräckligt stora hagar, så att hästarna inte tvingas stå "på" varandra. Och, givetvis, genom att låta hästar växa upp i flock så att de lär sig "prata häst".

Sedan är det givetvis så att vid sjukdom/konvalescens så måste man ibland ha hästen ensam, och det kan säkert också finnas enstaka hästar som på grund av tidigare erfarenheter (eller brist på flockuppfostran) helt enkelt inte fungerar i flock, men detta tror jag verkligen är ett fåtal UNDANTAG, och jag tror inte att detta är alls lika vanligt som alla som säger "min häst trivs bättre ensam" för att rättfärdiga att de håller sin häst ensam i en liten ruta varje dag....
 
Sv: Ensam häst

min hingst blev tvungen att gå själv ett par månader i våras och jag märkte tydligt hur han blev mer och mer rastlös och uttråkad. Trots att andra hästar gick i hagarna bredvid, och dom kunde t o m klia varandra över staketet, men det verkade inte vara tillräckligt. När han sedan fick en ny kompis (eller inte ny kompis, hans gamla kompis sedan som varit borta under 1 år hade kommit tillbaks.), så har jag aldrig sett honom så lycklig förr. Han tog riktiga glädjeskutt runt sin kompis, det såg faktiskt ut att han dansade runt honom. Så himla synd att man inte haft en videokamera till hands.
Så jag tror de flesta hästar har ett behov av att ha nån kompis de även kan busa lite med.
 
Sv: Ensam häst

Hästar är flockdjur o mår för det mesta inte bra själva!
 
Sv: Ensam häst

Ställ dig frågan till dig själv:
Måste du ha fysisk kontakt eller räcker det med att se andra människor?

Nu vart det lite lättare va?

EGET RUM TACK! Aldrig i livet att jag vill vara tvungen att ha fysisk kontakt med några personer jag inte har minsta chans att välja själv. Jag funkar dessutom fruktansvärt dåligt i kontorslandskap och avskyr att tvingas dela hotellrum med andra...

Men jag tycker inte det resonamanget kan överföras på hästar...
 
Sv: Ensam häst

Om nu hagarna är få och små och hästen ändå är utesluten ur flocken. Får inte äta ifred, får inte gå fram till vattenkaren och får absolut inte delta i den dagliga "putsningen" och kliandet. Då måste det väl vara bättre att gå ensam i en hage bredvid, kunna se de andra hästarna, få äta och dricka i sin egen takt och framförallt slippa bett och sparkar. Tänker jag fel eller...?
 
Sv: Ensam häst

Tycker ni att hästar är ensamma om det går bara en häst i varje hage när det är flera hagar bredvid varandra? Måste dom också ha fysisk kontakt eller räcker det med att se andra hästar? Beror det på åldern också?

Ja. En häst är ensam då enligt mig eftersom de inte kan få utlopp för sina sociala betéenden.
 
Sv: Ensam häst

skaderisken ökar ju om man har fler hästar tillsammans, har man tävlingshästar så kan det vara skäl till att ha dem i separata hagar.
Våra går t.o.m. med senskydd på i hagen fast att de går själva, allt för att minska risken för skador.

Detta resonemang är så själviskt... Du tänker inte i första hand på hästen...
Jag tycker inte om när man har hästar ensamma pga att dom kan skada sig så vi männinskor inte kan tävla med dom.

Hästar är i första hand hästar. Sen om man har en väldigt bra tävlingshäst som man inte vill få skadad så får man leta reda på en lugn och sansad kompis som fungerar ihop, då blir skaderisken minimal...
 
Sv: Ensam häst

Håller med alla. Har dåligt samvete för att min häst går själv men det är inte mycke att göra åt när reglerna är så i stallet.Och hade jag möjlighet till ett "bättre" stall hade jag flyttat han...
 
Sv: Ensam häst

Visst är det bra om hästar kan gå i flock, men det finns de som inte kan göra det.
Mitt sto sparkade ett annat sto vilket slutade med att mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen, alltså) pungade ut med 25000 kronor till det andra stoets ägare. Gissa om jag vägrade släppa mitt sto tillsammans med någon annan häst efter det....

Nu har vi egen gård och hon går tillsammans med vår nya häst, en ranglåg valack, utan några som helst problem.

Immer
 
Sv: Ensam häst

Håller med alla. Har dåligt samvete för att min häst går själv men det är inte mycke att göra åt när reglerna är så i stallet.Och hade jag möjlighet till ett "bättre" stall hade jag flyttat han...

Men finns det ingen mer där som känner som du så ni två kanske kan låta era hästar gå tillsammans? Hade kanske varit en bättre lösning, så gjorde jag och en annan i ett stall jag och Armani var i tidigare.

Lycka till. /Fanny.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp