Ensam häst

Sv: Ensam häst

Detta resonemang är så själviskt... Du tänker inte i första hand på hästen...
Jag tycker inte om när man har hästar ensamma pga att dom kan skada sig så vi männinskor inte kan tävla med dom.

Hästar är i första hand hästar. Sen om man har en väldigt bra tävlingshäst som man inte vill få skadad så får man leta reda på en lugn och sansad kompis som fungerar ihop, då blir skaderisken minimal...

:bow: :bow: :bow: Kunde itne sagt det bättre själv.

/Fanny.
 
Sv: Ensam häst

Det skulle jag kunna göra. Är dock rädd att jag ska få "nej verkligen inte". men aja det är klart jag ska ta mig mod och fråga. Vill verkligen inte byta stall människorna där är underbara men jag får ju nte heller vara egoistisk och tänka på mig själv
 
Sv: Ensam häst

Jag har ett sto som är en riktig bitch, det vehöver inte ens vara en häst i närheten när hon äter för att hon ska bli irriterad. Hon kommer nog att gå själv i vinter för att när dom inte har nått att göra på vintern och det är trängre hagar och sånt så blir det ganska jobbigt om hon håller på att sparka allas hästar. Dessutom är det en 13 årig tjej som har en av hästarna hon skulle gå med och hon får inte ut sin ponny när min är där.
Jag kan ju inte säga att det är kul för hon får en mindre hage och hon behöver få "tänka" på dagarna men vill ingen ha sin häst i samma hage så vad gör man??
Sen på sommaren har hon världens bästa hage och då är dom flera men då är dom ju så upptagna med att äta. Hon är inte alls lika sur då heller.
 
Sv: Ensam häst

Jag tror inte att det beror så mkt på åldern. Kanske att när dem är yngre vill de busa mer och så och behöver lite mer kroppskontakt. Annars tycker jag inte att det är någon fara om de får gå själv i hagar bredvid varandra. Däremot kanske inte gå så heeela tiden eftersom dme måste få kroppskontakt och kunna få klia och busa med varandra. Jag tror också att det är viktigt att en yngre häst får gå med andra för att lära sig. Ska man sedan sälja sin häst som man själv fött upp och den bara fått gå ensam kan det nog lätt bli problem om den sedan kommer till ett nytt hem där den måste lära sig att gå med flera hästar.. :D
 
Sv: Ensam häst

Tycker ni att hästar är ensamma om det går bara en häst i varje hage när det är flera hagar bredvid varandra? Måste dom också ha fysisk kontakt eller räcker det med att se andra hästar? Beror det på åldern också?


Håller med många andra här. Tycker absolut att hästar ska gå i flock. Minst en kompis... läste nyligen en artikel om hästars behov av fysisk kontakt. Se bara på ett par riktiga kompisar i en hage, när de står och kliar varandra eller viftar flugor och bara står o myser :love: Skulle inte vilja ta ifrån min häst den möjligheten. Kan bara stå och titta på dem hur länge som helst! Sen är det klart att det finns undantag. En skadad häst, eller en häst som av någon anledning inte lärt sig hur man uppför sig i en flock. Tror oxå att större hagar underlättar. Men det här med att hålla tävlingshästar ensamma bara för att de inte får skada sig... Förstår det inte. Jag skulle ta den risken för att ha glada hästar!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp