Ensam eller ej?

Mimsan

Trådstartare
I mitt stall får en av hästarna aldrig gå ensam i hagen - inte ens en timme - eftersom hennes ägare är rädd att hon skall skada sig. Jag är själv av uppfattningen att hästar - liksom barn - måste lära sig att man måste leka själv någongång. Jag menar inte att hästar skall gå ensamma dagarna i ända, men att en timme här och där måste vara acceptabelt. Vad tycker ni andra?

Sv: Ensam eller ej?

Mimsan skrev:
I mitt stall får en av hästarna aldrig gå ensam i hagen - inte ens en timme - eftersom hennes ägare är rädd att hon skall skada sig. Jag är själv av uppfattningen att hästar - liksom barn - måste lära sig att man måste leka själv någongång. Jag menar inte att hästar skall gå ensamma dagarna i ända, men att en timme här och där måste vara acceptabelt. Vad tycker ni andra?

Av praktiska skäl är det ju en fördel om hästen kan gå själv ibland. Om hagkompisen försvinner till träning, veterinär eller annat så känns det inte som ett bra alternativ att den ensamma hästen får stå inne. Vi klurar på samma problem här och har börjat med "avvänjning" korta stunder åt gången.

Mimsan skrev:

Jag lämnar inte heller någon av mina hästar ensamma i hagen, då risken att de springer sönder sig är ganska stor. Däremot lämnar jag dem ensamma i boxen ibland.

Håller med att pga praktiska skäl kan det vara bra om hästen kan gå ensam, men jag tror att man alltid ska utgå från det som är mest naturligt för hästen. Eftersom hästar är inbitna flockdjur som fungerar bäst med andra hästar i närheten så tycker jag inte att hästar ska gå ensama i hagen om det kan undvikas.

*kl*

Det första hästar som kommer till oss får lära sig är att gå ensamna i hagen. Av den enkla anledningen att vi bara har två hästar och båda rids. Har aldrig vart ngra som helst problem, de springer o skriker lite sen e de bra. Om ens det. Anser att hästen ska kunna gå själv annars är den enl mig "ohanterad". Om nu inte spec skäl föreligger.

Jag tycker också att hästar ska kunna vara själva ibland.
Min häst kan inte vara själv nånstans. inte i stallet, hagen eller när man rider.. det är jättejobbigt eftersom jag måste alltid rida med när dom andra 2 ska rida. och ännu värre skulle det vara om hon skadade sig och fick boxvila:crazy:

alla hästar borde få lära sig att kunna vara själva men för det måste dom vara själva ibland.

Min häst går ensam i hagen från slutet av maj till september då hans "vinterkompis" går på bete. Han står inne på nätterna och går några timmar i gräshage, resten i en hage där han fodras med hö och kan gå in och ut som han vill och behagar...;)
Han håller sig lugn och sansad, skriker lite när det är folk omkring stallet för att se om han kan få lite uppmärksamhet :smirk:

Att det är så här är ju inte för att jag vill att han ska gå själv utan för han tränas och tävlas och klarar inte av att gå på gräs.
Men jag tycker att alla hästar ska klara av att gå ensamma men så klart föredrar jag ju att de har åtminstone en kompis.

Alltså, båda mina hästar kan stå ensamma i hage och stall men jag försöker undvika det för dom gillar det inte. Man kan inte jämföra en häst med ett barn.

Lazio skrev:
Alltså, båda mina hästar kan stå ensamma i hage och stall men jag försöker undvika det för dom gillar det inte. Man kan inte jämföra en häst med ett barn.

Nej det tycker inte jag heller.
Min häst kan stå själv inne hur lugnt som helst, bryr sig inte ett dyft. Han kan också gå själv ute - om man släpper ut honom ensam. tar man däremot flocken IFRÅN honom i hagen blir han olycklig och springer.
Det är ett inbitet beteende hos hästen att inte lämnas av sin flock. därför tycker jag att det inte har att göra med att hästen till varje pris SKA lära sig det. Vi har många hästar så antalet gånger han måste gå in för att ALLA andra är borta ur flocken är 1% av tiden typ. dessa 1% får han gå in och stå i sin box, där han är lugn och trivs.

Precis så är min häst också. Om man tar in henne ensam i stallet går det hyggligt bra. Hon går runt en del och kollar i fönstret och gnäggar lite men inga större grejer. Likaså i hagen, släpper man henne själv går hon omkring och gnäggar lite, men inget mer. MEN om man däremot tar in hagkompisen och hon blir lämnad ensam kvar, springer hon som en idiot! Likadant i stallet om de andra hästarna får gå ut och hon blir ensam kvar inne! Då är det inte omöjligt att hon kommer ut med boxdörren om halsen :angel:

Fast min är inte ens orolig alls inne. skiter i om de andra går ut ur stallet också, helt oberörd. Men om de går ifrån honom ur hagen bryr han sig. Mycket.

Vi försökte lära våra hästar men det gick inte. De sprang som galningar och är mycket lungnare inne i stallet. Jag tycker inte man kan jämföra en häst med ett barn och sen tycker jag inte att en häst är ohanterad om den inte kan vara i hagen själv heller. Hästar är flockdjur och deras instinkter säger att de aldrig ska lämna flocken för då är de hjälplösa.

Kan det ha att göra med om hästen fått gå i stor flock i sin barndom eller inte?

Nej det tror jag inte om ni inte tycker att tre hästar är en stor flock.
Men dock tror jag att vissa hästar har mer instinkter kvar än andra. Min häst ser allt och blir lätt orolig om han inte har koll. Kan vara lite jobbigt ibland men som min tränare sa så hade förmodligen han varit den enda av de hästar som var där då som klarat sig någorlunda i det vilda.

Min häst har hoppat ut från hagen ett par gånger när hästar i omkringliggande hagar försvunnit ur hennes synhåll. Därför får min häst inte vara ensam i hagen om det inte är så att hon är i en hage där hon hela tiden ser hästar i andra hagar.

Jag vägrar att riskera att min häst skadar sig bara för att jag ska uppfostra henne till att kunna vara ensam i hagen eftersom hon har insett att hon faktiskt kan ta sig ut.

Däremot klarar hon av att stå ensam inne i stallet och det räcker för mig!

Jag uttryckte mig kanske vagt - jag menar inte att hästar och barn skall behandlas jämbördigt, min tanke var bara att väcka frågan om hur man ser på frågan att låta hästar vara ensamma en stund i hagen då och då. Självklart är hästar olika individer och reagerar på olika sätt. Den här hästen är välhanterad - en ledarindivid som är trygg i sig själv och som jag (som egentligen inte har ett smack med saken att göra) tycker lätt bortde klara av en timme i hagen på egen hand. Jag respekterar självklart ägarens beslut - hon tävlar mycket med sig häst och vill givetvis vara säker på att den inte råkar ut för något. Kul att dryfta ämnet med andra, bara!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 412
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar