Enögd pålle

Skreppur

Trådstartare
Finns det någonting man inte får göra med en häst som av olycka blivit av med sitt vänstra öga? I tävlingsväg alltså? Främst distans jag syftade på. Hästen förövrigt lider inte av detta, än så länge.

Sv: Enögd pålle

Kan inte tänka mig att det finns nåt man inte får göra. Så länge hästen mår bra är det bara att köra på. Jag har en häst som förlorat höger öga och det har aldrig varit några problem. Han har tävlat western, dressyr och hoppning utan problem.

Tror man får göra allt.
Om jag inte har helt fel för mig så är Quite Easy blind på ena ögat, och det verkar ju gå finfint ändå ^^

Lycka till!

fast distans kanske kan bli lite svårt, tänk dig att ni rider i grupp och så får du en häst på den sidan som hästen är blind, den ser ju inte det då, så du måste vara otroligt med och styra hästen helatiden, och om hästen brevid hoppar åt din sida så har ju din häst inte en chans att hoppa bort eller så...

så du får vara med väldigt mkt... men klarar du det så funkar det nog.

Vet en travhäst som var enögd. Så klarade den det så kan du säkert rida distans på din.:)

Vet av en hel del hästar som saknar öga/försämrad syn på ett öga. Finns en fin dressyrponny här som saknar vänster öga. Sett flera travhästar utan ett öga. Min egna valack har försämrad syn på vänster öga och han gör allt, hoppning, dressyr, körning, terränghoppning, skogsmulle, you name it

Bara att jag måste tänka på att ge honom avstånd till ett nytt hinder om jag gör en vänstersväng, så han hinner se hindret ordentligt. Men annars är det inga problem för honom alls. Jag glömmer alltid bort det pga att han aldrig har några bekymmer.

Du kan nog absolut göra allt med förutsättningen att din häst litar på dej,vet en häst som hette falconetti som tävlings hoppade hur mycket som helst.

får dom inte svårt att bedöma avstånd i hoppningen?

jag har en enögd katt och han har inte riktigt koll på avstånder.. men hästar kanske funkar annorlunda?

Det finns en enögd häst här uppe som hoppar ganska höga klasser så det verkar inte vara några problem. Även om jag personligen inte skulle våga dra en riktigt tight omhoppningssväng med den icke-ögda sidan innerst.

Jag vet en enögd ponny som tävlade/tävlar typ LB-LA, den hade lite svårt ibland att hinna se avstånden i snäva svängar där den inte hade ögat "inåt" eller vad jag ska säga. Annars hade den inga problem alls.

Jag känner ett halvblod som förlorade ett öga. Hon tävlas i hoppning och tornerspel utan problem.

är Quite Easy blind på ena ögat??:o de var mer än vad jag visste

Min d-ponny är blind på ena ögat. Men det är inget som man märker överhuvudtaget. Men det rekomenderas att man tar det lite lungt med hästarna de första året efter att de blivit blindas då det är en ganska stor omställning för dom

Det som främst påverkas är ju avståndsbedömningen vilket gör att jag personligen inte skulle hoppa på hög nivå med en häst som bara har ett öga. Det är för stor risk att den skadar sig. Men småhinder eller en lägre nivå av hoppning är nog inga problem sålänge man kan hjälpa hästen att taxera.

Har haft hand om en enögd travhäst. Var inga som helst problem varken i lopp, träning eller hantering. Hon var så söt när hon la huvudet på sned ibland när hon tittade på saker :p

Vi har en häst på vårat ridcenter som vi fick ta bort ögat på i sommras, han kan göra allt, galoppera, hoppa osv.
Han har tävlats rätt så mycket i hoppning och fälttävlan.
Inga problem.

fjaler%20og%20emilie%20400%

Fjaler hoppar utan att tveka, trots att vänter öga är borta. :)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar