Enkel träningsstång - var?

Sv: Enkel träningsstång - var?

Jag har en likadan. Den köpte jag från Börjes. :)

Vill bara i all välmening påpeka att ett stångbett med en mundel som är delad på det viset, är väldigt avancerat för hästen och inte särskilt lämpat att lära signalerna från ett stångbett.
Ni får givetvis använda vilken utrustning vi till era hästar, men i min mening är Tom thumb/Argentine-bett inte ett lämpligt övergångsbett.

För övrigt finns det att köpa på det allra flesta westernbutiker.

Hej
Jag håller med dig de bettet är inte att rekomendera till att starta på stång. Ska leta fram ett lämpligt bett och på bild. Finns i de flesta butiker.
Tänk på att de ska vara ledat på många ställen och ge en viss tungfrihet.

Kolla om detta funkar!
*Länk raderad av moderatorn*

Att använda bett med port finns inte på kartan. Hästen är lite äldre och jag vill inte lägga en massa konstiga saker i munnen på henne som hon inte haft innan.

Senast ändrad av en moderator:

Då kanske du skulle gå en bettclinic hos Per Larsson så lär du dig en del. De är nämligen jätte bra att ge tungfrihet till sin häst.

Jag skulle inte heller valt ett correction-bett. Om jag vill störa min häst så lite som möjligt i övergången till stång, så väljer jag en mundel med låg - medium port eller en mundel av typ Billy Allen, gärna med lösa skänklar.

En av nackdelarna med en mundel som kan vika sig, är att hästen inte får någon direkt förvarning när man tar i tygeln: först inget, sen inget, sen allt…
Likaså är eftergiften inte lika tydlig och för mig är det det viktigaste verktyget för att tala om när hästen gör rätt.

Skulle heller aldrig stoppa in en stång med så mycket tungfrihet!!
En helt rak stång eller en med en mjuk liten tungfrihet tycker jag är bäst. :)

Ser många som rider på fel bett. Prata med nån som verkligen kan. Per Larsson brukar ha bettclinics.

Och vad säger att det som han berättar just är sant och rätt?? :grin:

Man får ju själv välja vem man vill lyssna på och skapa sig en egen uppfattning :)

Och vad säger att det som han berättar just är sant och rätt?? :grin:

Man får ju själv välja vem man vill lyssna på och skapa sig en egen uppfattning :)

WORD!:bow:

Min tränare har t.ex. tagit upp detta: det finns handböcker i att rida. Hur dumt är inte det? Man kan inte automatiskt rida bara för att man har läst en bok/man kan inte rida alla hästar på samma sätt.;)

Förövrigt har mina mamma varit på en bettclinic med Per Larsson och jag har tittat på en clinic med honom. Jag gillade inte riktigt hans koncept och idéer. Så det är ju upp till var och en.

Att använda bett med port finns inte på kartan. Hästen är lite äldre och jag vill inte lägga en massa konstiga saker i munnen på henne som hon inte haft innan.

Tänk på att det är sidodelarnas konstruktion som avgör hur bettet inverkar. En tvådelad mundel beter sig inte alls lika med hävstänger som med tränsringar.

En låg port eller svagt böjd, oledad mundel är det "snällaste" och tydligaste när man har hävstänger på sidorna.

Nu är ju inte westernryttare kända för att rida med hårt tryck i tyglarna, men det blir ändå en nötknäppareffekt om underkäken när ett stångbett har ledad mundel.

Håller fullständigt med Pinky! Per är väl bra på sitt sätt, men som sagt det funkar inte på alla hästar, och dessutom sätta in ett correction bett fr början!!!!!!!!! Vad i allsindar ska du ta ta till när det inte funkar........., då finns det inte mkt kvar, börja med låg el medium port, testa vad hästen gillar bäst av fast el rörliga skänklar. Skulle det vara så enkelt att alla hästar funkade med ett speciellt bett, då hade det inte behövts några andra.....

Håller fullständigt med Pinky! Per är väl bra på sitt sätt, men som sagt det funkar inte på alla hästar, och dessutom sätta in ett correction bett fr början!!!!!!!!! Vad i allsindar ska du ta ta till när det inte funkar........., då finns det inte mkt kvar, börja med låg el medium port, testa vad hästen gillar bäst av fast el rörliga skänklar. Skulle det vara så enkelt att alla hästar funkade med ett speciellt bett, då hade det inte behövts några andra.....

Då betslar man ner till tränsbett och tar ett par lektioner för sin tränare som i mitt fall vet hur jag ska lösa det.
Allt annat är uteslutet.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Lisen82
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 894
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka