Enkät kvalregler

Sv: Enkät kvalregler

Njao, ryktet kom nog från någon som var fast besluten att hoppkval borde vara kvar, och att ALLA ryttare ville ha det så... Rapport från genomgången av enkätsvaren sa precis tvärtom, så tror att ryktet var en önsketanke från någon oinvigd i andras ståndpunkt. Nu inväntas nytt möte i januari, precis innan det "stora" mötet. Bara att hålla tummar att de följer massans åsikt

Jo det kan vi väl drömma om....men hittills har ju inte de "som bestämmer" inom FT verkat ha någon förankring i sina beslut från den stora massan iaf.

Även om FT-buke inte är så stort så når vi ju ganska många utövare iaf och avläser man reaktioner här så borde enkätens svar vara nåt i stil med:
Bort med hoppkval o in med fler terrängkval osv.

Och DET tvivlar jag på att det kommer att hända även om enkäten ger det beskedet. Det vore nog för stor prestigeförlust för hoppkvals-sidans drivande krafter....

Det känns som forumet inte är insatt i bakgrunden till hoppkvalen."Prestigeförlusten" känns knepig då hoppkvalens uppkomst är ur en diskussion med tränare och ryttare, och deras val var hoppkval.
Vi kan konstatera att samtliga medlemmar i fälttävlans kommiten har tävlat på högre nivå samt haft barn som tävlat från ponny till elit,OS nivå i några fall, samt är helt insatta i skillnaden mellan hoppning och terräng. Man litade och lyssnade här på ryttare och tränares omdöme och val. Jag kan tro att hoppkvalen kanske försvinner, och i så fall som ett nytt val av ryttare och tränare och en kommite som lyssnar igen.
Jag tycker inte vi skall se vår sport som ett utfall av prestige osv. utan som en utveckling och konsekvens av händelser.
Förändring kan var tufft det vet jag som jobbar med det dagligen.

Det känns som forumet inte är insatt i bakgrunden till hoppkvalen."Prestigeförlusten" känns knepig då hoppkvalens uppkomst är ur en diskussion med tränare och ryttare, och deras val var hoppkval.

Och för oss känns det precis tvärtom....:crazy: för hittills är det ytterst få ryttare, jag kan inte minnas någon, som uttryckt att hoppkval skulle vara ett bra val för att förbättra säkerheten.
Och bakgrunden till hoppkval måste ju givetvis hänga ihop med ett försök att öka säkerheten.

Tvärtom tror jag att detta forumet är väl insatt i det mesta med fälttävlan då det finns allt från en mängd gräsrötter till proffs här. Dessutom vågar ju alla uttrycka sin åsikt här, kanske inte det man gör i första hand öga mot öga.

Vi ställer oss frågan hur många tränare o ryttare egentligen som uttryckte att just banhoppningen skulle förbättras för att få bättre säkerhet i terrängen? Och vilka ryttare var det egentligen som kom med detta förslag...dvs på vilken nivå befann sig de?

Att enstaka individer inte är insatta, så är det såklart. Men de flesta på forumet, som vågar skriva, är väl insatta.:laugh:
Flera var också med i Falkenberg och fick svart på vitt, den orsak vi oroat oss för. :grin:
Vem jobbar inte med förändring år 2009 :idea: (det finns liksom inte längre, det oföränderliga samhället)
och att alla i ft-kom inte höll med när förslaget "bara kom", det vet många av oss också. :p

Min nyårsönskan inför 2010: Högre tak i vår värld :bow:

Hej, jag vet att förslaget om hoppkval inte var förankrat varken hos ryttare eller tränare, utan togs emot som "den enda lösningen" för att hålla media nöjda. Flera tränare föreslog just terrängkval, men beslutet togs på förslag från, utan att nämna namn,en mkt betydelsefull person i sporten. Nu verkar både ryttare och tränare vara väldigt överrens om att dessa hoppkval bromsar mer än de utvecklar. Folk slutar, inga nya kommer in, träningsperiod (läs vårsäsong) blir fokuserad på fel saker, och ekipagen är sämre förberedda på det som är viktigast, kondition, tempo och terrängrutin.

Jeres danske venner følger spændt udviklingen ;)

Har aldrig helt fattet værdien i hoppkvalen. Sikkerhed ér vigtig og det er ikke let. I DK har vi kval via lavere klasser i FT. Til exempel: Som ny rytter skal du ride 2 x 90 med fejlfrit terræn for at starte 100 etc.

Det bliver spændende at se, om vi danskere absolut skal have den svenske hoppkval i hus igen i år, eller....

dessa hoppkval bromsar mer än de utvecklar. Folk slutar, inga nya kommer in, träningsperiod (läs vårsäsong) blir fokuserad på fel saker, och ekipagen är sämre förberedda på det som är viktigast, kondition, tempo och terrängrutin.

Ja faktiskt , när februari+mars+april skall ägnas åt konditionsträning och terrängträning ägnas det istället åt hoppkvalen, särskilt tydligt blir det ju för dom som skall rida 1.20 för dom river mer än dom borde av ren stress för att bli säsongsklar i hoppningen, inte mer än 4 fel.. inte mer än 4... fel. Resultat: 8 fel! ok då måste jag göra en nolla. Resultat 4 fel! :rofl:

Ja faktiskt , när februari+mars+april skall ägnas åt konditionsträning och terrängträning ägnas det istället åt hoppkvalen, särskilt tydligt blir det ju för dom som skall rida 1.20 för dom river mer än dom borde av ren stress för att bli säsongsklar i hoppningen, inte mer än 4 fel.. inte mer än 4... fel. Resultat: 8 fel! ok då måste jag göra en nolla. Resultat 4 fel! :rofl:

Så sant som det var sagt!!!

Så sant som det var sagt!!!

Kan bara hålla med :D

Blir som sagt spännande o se OM de ändrar ngt alls, tyckte många var pålästa och debatterade detta redan ifjol, men trots allas ansträngningar verkade allt vara förutbestämt då.:(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 942
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 661
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 359
Senast: lirco11
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 650
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar