Engelska tarmar?

majola

Trådstartare
Jag har nu lånat hem Frapes Equine Nutrition and Feeding, men har lite problem med tarmapparaten. Är det någon som har en länk/lista med vad de olika tarmarna (+ andra delar av matsmältningsapparaten) heter på engelska/latin? Är caecum (?) blindtarmen?
 
Sv: Engelska tarmar?

kör lite olika sökningar på google.... d brukar hjälpa till med mångt å mycket. :D
 
Sv: Engelska tarmar?

Ja caecum är blindtarmen. Lägg ut de ord du vill ha hjälp med så skall jag försöka hjälpa dig, är för lat för att sätta ihop en lista.
PL
 
Sv: Engelska tarmar?

Åh, tack vad snällt! :bow: De flesta kan jag ju lista ut (stomach till exempel... det fanns en bild också, vilket förstås underlättade). Återkommer ikväll.
 
Sv: Engelska tarmar?

Nu har du lite att göra... :o Colon är väl tjocktarmen?
Tusen tack för hjälpen!

Pelvic flexure
Small colon
Dorsal colon
Ventral colon
Large & small intestine
Ileo-caecal valve
Sternal flexure
Ileum
Jejunum
Duodenum
Pylorus
Oesophagus
Saccus caecus
Pyloric gland region
Fundus gland region
Diaphragmatic flexure
Cardia (har väl med hjärtat att göra, men det ser inte ut som hjärtat på bilden utan någon lite tarm eller tub)
Mucosa
 
Sv: Engelska tarmar?

majola skrev:
Nu har du lite att göra... :o Colon är väl tjocktarmen?
Tusen tack för hjälpen!


Pelvic flexure Där stora grovtarmen vänder uppe i bäckenet
Small colon Lilla kolon bakre smalare delen av grovtarmen.
Dorsal colon Den delen av stora grovtarmen som ligger uppåt ryggen, detta är delen innan flexura pelvina
Ventral colon Den delen av stora grovtarmen som ligger neråt, delen efter flexura pelvina.
Large & small intestine Grovtarm o tunntarm
Ileo-caecal valve Öppningen mellan tinntarm o blindtarm
Sternal flexure Främre klöken på ventrala kolon
Ileum Sista delen av tunntarmen
Jejunum mellersta delen av tunntarmen
Duodenum Tolvfingertarmen,den främre delen av tunntarmen
Pylorus Nedre magmunnen
Oesophagus Matstrupen
Saccus caecus Översta delen av magsäcken
Pyloric gland region Nedre delen av magsäcken
Fundus gland region Övre delen av den körtelhaltiga delen av magsäcken
Diaphragmatic flexure Främre kröken på dorsala kolon.
Cardia (har väl med hjärtat att göra, men det ser inte ut som hjärtat på bilden utan någon lite tarm eller tub) Övre magmunnen
Mucosa Slemhinna
 
Sv: Engelska tarmar?

Hoppas du fattar hur jag menade med kolonlägena det fordrar egentligen en bild. Du kan ju ändra klöken till kröken.
PL
 
Sv: Engelska tarmar?

Det finns en bild till, så det blir jättebra. Att dorsal har med ryggen att göra fattade jag ju (lite latin sitter kvar sen gymnasiet...) men man vill ju vara säker. Det hör liksom ingen häst till tarmarna på bilden så det är svårt att lokalisera vad som är vilken riktning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. :)...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 513
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp