Jag har svårt att förstå vad som är svårt att förstå
Jag är intresserad av hur hästens hälsa, välmående och fysik påverkas av ryttaren kort- som långsiktigt. Vad som råkar/inte råkar se harmoniskt ut är för mig inte särskilt relevant i den diskussionen, eftersom det inte säger något om ovanstående förutom vid extremer. Inte heller hästens prestation är i sig en tillförlitlig indikator.
Varför skulle ett subjektivt ögonmått kunna ersätta veterinärmedicinsk forskning?
Bara för att man i en ryttartradition gjort på ett visst sätt betyder det ju inte att ens uppskattningar, ögonmått, killgissningar, personliga tyckande, på något vis reflekterar vad som faktiskt händer i hästkroppen.
Det är därför vi behöver mer forskning, och forskning som tar hänsyn till rätt parametrar och ställer rätt frågor, så att vi kan fatta allt bättre beslut utifrån vad vi vet, istället för vad vi tycker eller vill tro.
Jag ser inte det som en attack eller kritik eller kroppshets eller vad som helst, utan helt enkelt som en naturlig utveckling av en modern syn på vårt ansvar gentemot hästarna och vår roll i deras liv.