Engelska mått på häst?

P

pol1

Vet inte om denna tråd hamnat rätt... Men undrar om det Är någon som har en aning om hur man mäter en häst med engelska mått? Eller hur hög är tex en 15.4 häst/ponny i svenska mått?? Vad heter det engelska mätningsenheten?? Och hur översätter man det svenska måttet till engelska mått...??

Sv: Engelska mått på häst?

Hästar mäts ofta i hand vad jag vet. Och i så fall är ju en engelsk hand samma som en svensk, dvs 8-10 cm. Det som står efter kommat är antingen decimaler eller tum. En tum är ca 3 cm.

Så ponnyn/hästen är nog mellan 135-150. Svårt att säg när inte måtten är exakta på sånna gamla mätvärden. Hnad tum famn osv.

tror också att man brukar mäta i hands (och tum om det inte passar jämnt med hands). 15.4 betyder 15 hand och 4 tum. en hand är 4 tum (inch) och en tum är 2,54 cm. det verkar dock lite skumt att man skriver 15.4 hands för det borde ju vara detsamma som 16 hands? men hästen borde vara 16*4*2,54 = ca 163 cm.

Senast ändrad:

Och man mater i hands, en hand ar drygt tio cm, 10.16. Sa for att få riktiga måttet raknar du alltså hands x 10.16...

15.4 skriver man aldrig. Det går 4 tum på en hand så en häst som var 15.4 hh (= hands high) skulle vara 16 :crazy:

Grovt räknat kan man säga att en hand = 10 cm, så om hästen är 15hh så är den 150 cm. En som är 15.2 hh är 155 osv.

mvh Tussinussen som vuxit upp med hands och fått lära sig att översätta dom till cm...

Som tidigare svar 15 hands 4 inches skriver man inte eftersom det är 4 inches per hand. Det är då 16 hands som gäller. Däremot skriver man ofta 1/4, 1/2,eller 3/4 inches. En häst kan tex vara 16 hands 1 3/4 inches hög. Det finns flera olika converters att hitta på internetet, här är ett exemple.
Converter

Oj....rena rama matematik lektionen! En annons jag såg stod det 15.4.... men kanske det var en amerikansk sida...har tittat på så många sidor för att försöka lista ut detta...kan det ha någon betydelse tro??

Som tidigare svar 15 hands 4 inches skriver man inte eftersom det är 4 inches per hand. Det är då 16 hands som gäller. Däremot skriver man ofta 1/4, 1/2,eller 3/4 inches. En häst kan tex vara 16 hands 1 3/4 inches hög. Det finns flera olika converters att hitta på internetet, här är ett exemple.
Converter

Tack för sidan! den var kanon bra!!! Precis vad jag letade efter!!

15.4 skriver man aldrig. Det går 4 tum på en hand så en häst som var 15.4 hh (= hands high) skulle vara 16 :crazy:

Grovt räknat kan man säga att en hand = 10 cm, så om hästen är 15hh så är den 150 cm. En som är 15.2 hh är 155 osv.

mvh Tussinussen som vuxit upp med hands och fått lära sig att översätta dom till cm...

Du det har du ju helt ratt i, tankte jag inte ens på utan raknade bara på..Alltså 15.4 =16.....;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 091
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 341
Senast: Juli0a
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 914
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad