Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Det kan man säga.. Jag har aldrig varit med om ngt liknande och hoppas att jag aldrig mer kommer att vara det heller... Urk....

Har faktiskt sluppit ngr fler äckelchocker!:banana:
Såret ser nu jättefint ut, så jag vågar hoppas på att det har läkt på rätt sätt nu. Men veterinären kommer idag, så jag ska kolla med henne för säkerhets skull.

I övrigt så klickertränar vi en hel del. Det är fortfarande snorhalt under snön, så det blir väldigt lite bus för honom när jag arbetar med honom, han får helt enkelt klara av det med kompisarna i hagen istället. Men promenader tar vi ett par gånger i veckan. Nyttigt med miljöträning!

Vad gör ni andra när underlaget sätter p för era planer? (Ni som inte har lyxen att kunna bruka ett ridhus när andan faller på..)

Lyxen med att ha en skodd lite äldre häst. :) Min är ju bara 2, (snart) och inte skodd än. Då kan det bli aningens halt.

sätt på skor över vintern då :)

när de går ute i isiga hagar utan skor så spänner de sig ändå bara :)

Tur att våra hagar har bra underlag då ;) Nej, det känns inte som om jag vill sko för att kunna göra några promenader innan de sandar vägen igen. Hagen de går i är så stor att de har massor med ytor att springa och busa på som är helt isfria, så honom går det ingen nöd på. :) Paddocken som vi har är däremot rena skridskobanan, den går man inte ens ut på med skor och brodd just nu..

Det är mest för att knyta bättre band med honom som jag ville ha lite andra tips på vad man kan göra, lätt att man kör fast i samma tänk. Bra med inputs från andra håll för att variera sig lite.

*kl*
Var till ridhuset för tredje gången häromdagen. Hade tänkt släpa fram lite bommar och hinder men i ridhuset var ett gäng islandshästar som burnade runt fyrkantsspåret i full fart (finns tydligen något som heter ökad tölt oxå :D). Blev inte mycket till hoppning men väldigt bra miljöträning och jag fick återigen bekräftat vilken cool och okomplicerad häst jag köpt.

Han är lite trötter ibland när jag har ridit, så på morgnarna ligger han ner och sover, när han får hö orkar han inte gå upp utan äter det liggandes. ;) Väl ute i hagen är det dock han som håller igång gamlingarna.

Nu har jag bara ridit ut, rakt fram hela vintern och under igångsättningen men nu blir det lite mer ridning på bana och försöka komma igång med hoppningen ordentligt. Vill ha vår nu!

Åååh... har du ingen bild på pelle?
skulle vara kul och se,
och gilla på att ni är igång och han är så snäll.

Jag skulle nog våga påstå att han är snällast i stallet. Då är han yngst också och står bla med ett gäng gamlingar.

Från häromdagen i ridhuset:

Har inga bra ridbilder eller exteriörbilder på honom, bara från när han såg ut som ett staket. :D

Roligt med lite bilder. :)

Kl:

Har tänkt på en sak.. Jag som ny i tråden har inte en aning om vilka ni är, då menar jag inte hela familjelivet, men vilka ni är som hästmänniskor, dvs vad ni har för häst, för mål med er ridning/träning och vilken bakgrund som lett till detta?

Det är ju lite roligt att veta vilka man skriver till, så att säga. :)

(Det kan vara så att det finns en presentation ngnstans i tråden? Jag har inte läst hela, slog det mig nu..)

Jag har inte läst hela tråden så vet inte om det finns några presentationer men jag kan ju börja!

Köpte min pålle i maj förra året då han precis fyllt 3. Han är inriden som 1,5 åring och har sedan stått på lösdrift och ridits ganska sporadiskt tills han togs i träning hösten 2011 när han var 2,5 år.
Tränades för galopp och gjorde sin enda start i ett godkänt kval i april. Han är stor och var väl för långsam och växte för mycket för att det skulle vara värt att vänta på honom.

Efter lite skumma hältor fram och tillbaka (utan att vi hittade ngn orsak till dem) och boxvila är vi nu äntligen igång ordentligt med ridningen och jag har fått upp honom i hull.

Planen är att han ska bli fälttävlanshäst. Jag har knappt hunnit hoppa ännu så vi får se hur begåvad han är. :) Annars tror jag han kan bli hyffsad i dressyren då han har bra ridbarhet och taktmässig trav.

Köpte PK efter att jag tagit beslutet att pensionera min gammelhäst från fälttävlansbanan. O har man haft ett halvblod av gammal stridsmodell innan är det kul att få rida fullblod igen!
Lååångsiktiga målet om allt klaffar är att komma upp på enstjärnig nivå/msv dressyr och 120 hoppning. Men det återstår att se vad det blir av honom.

Målet för i år är att han ska vara frisk, vi ska komma ut på terrängträningar, starta någon hopptävling och även rida innanför dressyrstaket. :) Jag tror inte i nuläget att vi kommer ut på fälttävlan redan i år men jag har ingen brådska. :bump:

Quimero: Haha, vad roligt att du lärt din pålle att pussas. Det kan min gamle också! Väldigt jobbigt när han ska pussa en i ansiktet när man suttit av för han vill ha godis. :D

sto, 160, 13år, ägt i 8år, hopptävlat på lägre nivå i 2år, dock så trampade hon snett sista veckan på sommarbetet i somras å vrickade kotan rätt dumt.... sprutades å vilades å är i full kondis numera å ska debutera på banan igen i slutet av mars :banana:

hade henne som galopphäst nästan ett år, sen vilade hon på annan ort, å sen hem igen å ja... det har varit en låååååång resa men sen hittade vi rätt tränare å då lossnade en hel del. :)

vet inte om den syns men här är vi.... ( å vi rev hindret haha)
391418_10151009773246962_928911050_n.jpg

Senast ändrad:

;) Lite drygt kan det bli med allt flemande i ansiktet, men jag får ju skylla mig själv. :D

Om mig då..

34 år i år. Haft häst sedan 1990. (Varav en connemara, 4 sv varmblod, 1 varmblodig travhäst, ett kallblod, en korsning vbltravare/pre och nu mitt första fullblod) Har tidigare tävlat en del i dressyr och hoppning, men bara på hobbynivå. Har alltid haft en dröm om att tävla en lätt fälttävlan, och kanske kommer drömmen att bli sann om några år?

Om Catch the Cat (Calle):
Valack, 2 år i maj. Relativt stor, jag hoppas innerligt på över 165 som "färdig" då jag är lång själv. Snäll och cool kille. Sutten på hos uppfödaren, men inte riden. Jag jobbar sakta vidare, har hängt lite, men inridning blir efter sommarbetet.

Köptes in i lite halvpanik för att fylla tomrummet efter min egen uppfödning som jag förlorade i mitten av november. Jag ångrar verkligen inte mitt köp nu, även om det var svårt att ta honom till sig till 100% i början.

Jag har just nu två blodisar.

Den första är en valack född 1999 som jag köpte som 5-åring när jag jobbade som träningsjockey på Irland. Han var då i väldigt dåligt skick och folkilsk :D Nu är han världens snällaste! Han är 174cm i manken, heter Blackshaw och är e: Naheez - Phardante, dvs efter samma hingst som Malin Petersens internationella fälttävlanshäst Sofarsogood. Med Batman (som han kallas) har jag gjort massor med kul, tävlat upp tom 110cm, och LB dressyr, började rida fälttävlan på honom 2008 och då deltog vi oxå i vårt första SM i teamchasing. Han är utlånad till en tjej på foder sedan 3år tillbaka och med henne tävlar han hoppning och ska börja tävla lite fälttävlan iår (förra året startade de ett par stilterränger). Batman är en väldigt speciell herre, inte vacker, men har en personlighet som man inte kan annat än älska. Hoppa är det han gör bäst, och han skuttar över hinder på 150cm utan problem, även om han rör sig bra oxå.

batman-hopp2_148701949.jpg

Min andra häst har jag oxå importerat från Irland. Hon heter Zamona och är född 2001 e: Zaffaran - Strong Gale. Hon är 168cm i manken och jag köpte henne 2009 och då kom hon direkt från banan. Hon är väldigt speciell och blir lätt stressad (sviter från galoppen + att hon är en känslig individ) och då flippar hon helt, vilket gjort att vi haft lite bekymmer med att komma ut på tävlingsbanorna, vi tränar dock på det då hon har väldig kapacitet. Hon har som sagt inte tävlat så mycket ännu, men är utbildad tom 130cm hoppning, LA dressyr och *-fälttävlan. 2011 fick hon sitt första föl (e: Algot 1182) som fick 47p på fölvisningen (887888) och blev tredje bästa föl (sjukt stolt!:D). 2012 stamboksfördes hon, blev klass 1 och fick 40p. Nu väntar hon sitt andra föl (e: Cosmeo) och därefter ska hon sättas igång igen och fortsätta utbildas och förhoppningsvis tävlas.

dsc_3856_503a4ecfddf2b320ba0069c1.jpg

I somras sålde jag min bästaste vän Linañina, ett sto född 2003 e: Cajun Cadet - Bin Ajwaad. Det var egentligen min mor som köpte henne i december 2010, för att ha och lulla lite i skogen på. Det blev dock aldrig så utan jag tävlade henne lite istället. Tillsammans tävlade vi 110 hoppning, LA dressyr, Lätt fälttävlan och tränade upp till MSV i samtliga grenar. Tillsammans med Swish och hennes häst, fodervärden på Batman och jag på Lina vann vi SM i teamchasing 2011. Hon är en otroligt speciell häst, som betyder väldigt mycket för mig. Att sälja henne var otroligt jobbigt, även om jag visste att det var rätt sak att göra, men vi hade ett väldigt speciellt band hon och jag och jag kommer aldrig glömma henne, och därör tycker jag hon förtjänar att nämnas här, även om hon inte finns kvar hos mig längre.

20120801-dsc_9681_5031419ee087c3081c005cd2.jpg

Jaså det är DÄR du står!!

Nu åker jag ju inte den vägen längre mer än på helgerna men nu ska jag 17 se din häst- du vet jag ju hur han ser ut !!!

/Lavinia

Fick mitt första fullblod när jag var 8 år gammal, Finkel valack född 1985.
En väldigt egenkär herre som du inte kunde bestämma över.
Hade honom i 12 år innan han somnade in 22 år gammal. Gillade att skrämma skiten ur nya ryttare, då slapp man ju jobba ;)
Det har varit mycket blod, svett och tårar med honom, men han var min absolut bästa vän som jag aldrig kommer glömma.
Horse_Finkel-big.jpg

I dagsläget har jag 4 blodisar.

Thunder Storm
Köptes 2006 som min nya ridhäst efter Finkel
Homme D'Honneur - Stormy Winter - Hayya Ya Shareef
31325_1425312068102_4401478_n.jpg

Barna
Avelsto och dräktig med HDH
Don Corleone - Beya - Saphir
534497_4492977277815_1028677451_n.jpg

Kiss Me Kate
Avelsto och dräktig med HDH
Richard Of York - Kissimmee - Atitlan
221544_4677436809188_535312551_o.jpg

Chiloé
Blivande avelsto
Mandrake El Mago - Chiwamba - Lotus Pool
680493_4486960247393_1995760305_o.jpg

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka