Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jaså :D
Jag träffade honom när jag var 10-12 år gammal, när han stod hos Henrikssons. Minns inte så mycket, jag var livrädd för honom eftersom han bara hade ett öga. Det hade varit jättekul att få se lite bilder på honom, men det verkar svårt att hitta några.

Ja jag har varken bilder eller haft min så länge! Men han är född 04 och har gått löp fram tills nu
en okomlicerad snygg herre som jag dessutom fick gratis pga att jag jobbat i ett annat galopp stall !
våra mål är väl att tävla hoppning och terräng till slut men just nu går det väl inge vidare på hopp fronten han tycker de är
hemskt läskigt dom där små färgglada pinnarna ! (tips någon?)
Han är fux och 160-165 i manken och från danmark , har tränat galopp hästar men aldrig haft en egen blodis
förrän nu och jag ångrar mig inte en sekund ! lägger väl ut en halvdan video när han vägrar på 20 cm men de är alltid något!

http://youtu.be/TqzJowy3HEk

Chiloé har ju samma pappa som min! :)

Small_Talk fick du över honom sen? Eller hade han ingen lust alls?
Den där höjden går ju utan problem att skritta över. Har du löshoppat honom?

Senast ändrad:

Haha jodå ! tillslut och sen hoppade vi nått 70 hinder :) men då filmade ingen så klart :( han kan va rätt fjantig och behöva överdrivet beröm på vägen mot hindret då kan man väl hoppa då , har bara hoppat en gång och de där va då men har bara haft han sen den 1 februari :)
inteså bra på de här med buke men hoppas de blir rätt haha !

Men har du provat att ha en häst framför som hoppar före som draghjälp? Prova oxå att löshoppa honom så ser du hur han beter sig där.

Halloj alla blodisälskare :)
här kommer en liten rapport från mig och Mr Goldhunter!
Vi har flyttat till ett jättebra stall med ridhus och alla bekvämligheter man kan önska sig, sååå skönt! Vi trivs båda två riktigt bra. Har börjat träna för bästa tränaren igen, och att EN träning för henne ger mer än tio med en annan, är helt fantastiskt! Tänker inte letar tränare "närmare" igen eftersom hon faktiskt kommer ut till mig :love: det är otroligt skönt i alla fall nu under vintern så jag slipper ut och köra små kringelikrokvägar på isgator.
Och nu har jag gett upp att åka till sadelutprovare, jag gör det själv! Har ju funkat förut och jag tror jag klarar av det igen, ha ha. Hämtar en Amerigo Alto nu på fredag som jag ska prova, eller egentligen två, en normal bom och 17,5 i sits samt en med vid bom och 17 i sitsen så får vi se vilken som faller Mr Häst i smaken (och pilotens bak) :D

Haha jodå ! tillslut och sen hoppade vi nått 70 hinder :) men då filmade ingen så klart :( han kan va rätt fjantig och behöva överdrivet beröm på vägen mot hindret då kan man väl hoppa då , har bara hoppat en gång och de där va då men har bara haft han sen den 1 februari :)
inteså bra på de här med buke men hoppas de blir rätt haha !

Tycker kanske det är lite mycket bommar och svängande för ett fullblod som aldrig hoppat innan.

Jag rek att du tar bort bommarna och travar ett halvt kryss först tills han förstår vad han skall göra.

Löshoppa honom också på väldigt lätt kombination dvs bom och ett kryss ca 6m om han inte rusar dvs.

Annars är det bara att nöta, trava över ett litet halvt kryss/kryss varje dag och gör det lättare än att börja på en träning först.

Krävs lite erfarenhet (av tränaren) att träna fullblod som kommer från banan i hoppning ;)

Tycker kanske det är lite mycket bommar och svängande för ett fullblod som aldrig hoppat innan.

Jag rek att du tar bort bommarna och travar ett halvt kryss först tills han förstår vad han skall göra.

Löshoppa honom också på väldigt lätt kombination dvs bom och ett kryss ca 6m om han inte rusar dvs.

Annars är det bara att nöta, trava över ett litet halvt kryss/kryss varje dag och gör det lättare än att börja på en träning först.

Krävs lite erfarenhet (av tränaren) att träna fullblod som kommer från banan i hoppning ;)

Jo men det där va enda hindret vi hoppade på hela träningen , vi har hoppat för hand ett par gånger och då bryr han sig inte men ´närjag sitter på ryggen är det himla äskigt innan dess har jag ju dock hoppat ett par kryss hemma och det gick super ! men nu va vi borta och då blev han lite nervös :)

Jag ville ha hjälp av tränare första gången vi tänkte hoppa på riktigt för att undvika att jag gör fel med honom!

men vi kom över tillslut min lilla häst !

Haha det är sant men min tränare är väldigt duktig men kanske inte på just fullbloden :rofl: för dom är speciella !

tack för tipsen !

Senast ändrad:

Kul med träningsfilm! Instämmer med Rubytoo om att det kanske är lite mycket bommar för en så grön häst, men det är svårt det där när man tränar i en grupp.. Har själv blivit utsatt för övningar som varit för svåra för mina gröna hästar när jag hamnat i en grupp med mer rutinerade hästar, där tränaren inte har kunnat "tänka om" sina övningar så att alla kan få största utvecklingen under lektionen..

Kl:

Idag har vi faktiskt tömkört igen! Har en ny medhjälpare, en supergullig tjej på tretton år, och henne gav jag tömmarna idag, medan jag ledde Calle. Han skötte sig super, men visst kunde styrningen fungera lite bättre. Men det kommer!

Annars har det varit så halt att vi knappt kunnat göra ngt alls.. Så då har vi roat oss med lite mer klickträning..
http://www.youtube.com/watch?v=nHrPgnFfqrA

Han är ju så duktig min röding!

(Igår kväll skrämde han dock halvt livet ur mig, då en stallkamrat ringde vid 17 och sa att han blödde från ena ögat.. Det var bara en rispa på ögonlocket, men visst hade det kommit en hel del blod.
version-f9fc379bf71f884f4090026ab2b32722

Idag var det dock bättre än vad jag någonsin vågat hoppas:
version-06b4685880dd3c6ded4970054603fc76

Nå, man ska väl ha tur ngn gång emellanåt med.. Kanske?)

Får man vara med även om man i dagsläget inte har fbl? :)
Visar dock gärna killen jag hade.
Valack, fux, 1982-2004, 168 mkh, e: Tammer Fors ue: Kew Gardens
Världens bästa!
Gick löp, sen lite fälttävlan och jag tävlade hoppning med honom.
Kunde rida utan sadel och träns, bara tänka för att förstå varandra! :)
Han är saknad!

Gullefjun_zpsef9cbd3c.jpg

Min fina kille och jag på barbacka tur (lite svullen i benet men inte varm)
då jag fick honom helt gratis utan att veta hur han är ser ut eller vad dom gjort med honom
mer än löp så får man chansa och kasta sig upp barbacka !
va ute i en timme och skritta och lilla killen visste inte riktigt att man skulle lyfta på fötterna över stock
och sten..
inte heller att om man har för bråttom i hög snö så snubblar man ! SNubbel gubben min :)
men här har ni en bild på oss båda ! (om bilden funkar första gången jag testar)

Senast ändrad:

*kl

Lite uppdatering från oss.
Efter tre broddsparkar vid olika tillfällen har vi äntligen börjat komma igång, och hon har faktiskt varit riktigt trevlig.
Första passet som inte var en ren uteritt var vedervärdigt, men sen har det bara gått bättre o bättre. Vänster varvet tar inte längre hundra varv innan det lossnar och fröken har börjat vakna till. Bockat lite, o studsat emellanåt. Mitt stora problem m henne har ju varit att det varit bockningar när man krävt ngt jobbigt o att det varit väldigt seeegt. Men nu börjar hon vakna, och bockningarna har övergått till glädjebockningar.
Har tyvärr inga ridbilder, men andra storhästens lillmatte ska få rida lektion på henne idag, så ska se om jag kan få några.

600731_10151409687141676_1154819259_n.jpg

560164_10151440849686676_1208829650_n.jpg

Hej Jag fick i torsdag hem mitt fullblods sto som jag har köpt. Men jag behöver råd om hur jag någonsin ska kunna sätta i gång denna fantastiska dam. Hon har gått några löp på banan som unghäst. Men sen blev hon avelsmärr, hon har fått 4 st föl vad jag vet. Smal och ranglig så innan jag ens kan tänka ordet ridning så måste hon upp väldigt mycket i vikt. Hur hade du lagt upp träningen? Hon är född 99, Tacksam för svar

Senast ändrad:

söting :)

WS6: :love: Tammerforsare :love: red Tampico en gång, asså, jag kommer aldrig glömma den gången ;)

min imponerade stort igår, jag är typ fortfarande i chock... nya tofflor på bilen (dubb = inge mer dikeskörning hoppas jag) å iväg till ridhuset.
Hästen har typ inte gjort annat än å gå i snö på sista tiden så det var väl hur lätt som helst att gå i nysladdat ridhus ;) Gick så himla fint å mjukt från start (nu snackar vi hästen som är en match att ens få i form)... sen långsam galopp i bägge varv, inget hängade i tyglarna... hoppade 80-95-110, plättlätt å kom rätt varje gång (jag sitter å håller så vi kommer fel,men nu verkar jag ha fattat det där med) :p mitt sällskap sa: hon tar inte ens i...
Hon gick långsamt mot å långsamt efter (stort framsteg)... å vi har inte ens tränat... hoppat 4 gånger sen juli pga skadan.

Vila sig i form :angel:

Ser riktigt mycket fram mot tävlingsstarten i slutet av mars, självförtroendet är på topp om inte annat :p

Mycket arbete på töm. Över bommar, stock och sten. Rida ut. Klättra. Precis som med vilken häst som helst.
Se över foderstaten. Fullblod är ofta inga tabellhästar. Ös i den så mycket grovfoder som den vill äta.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka