Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Mineraler är slöseri med pengar om det inte behövs. Fixa analys på silaget och se vad du behöver komplettera med. E-vitamin/Selen är väl det enda du kan köpa utan analys, då man nästan alltid behöver tillsätta selen.

0,75 kg lusern är inte så mycket, öka på det är mitt tips!

Han dissar all mat om jag har i mera lucern har testat många gånger ... Han petar till och med ut det torra han får (0,25 kg) ifrån havren de här får han på eftermiddagen , och dissar de totalt till all betfor och godis havre kommer :( , jag kan skicka analyserna i morgon på höet då jag inte kan ett jota om analyser !

Ger du pelletrerad lusern eller hackad? Min gillar lusernet (hackat)men föredrar helt klart müsli. Ibland kan han stå och äta halm trots att han har flera kg hö och lusern i krubban... :crazy: Du kan ju prova med pelletsformen.
Man får försöka lura i dom så mycket det går.
Min har just börjat rata höet, lite varannan dag. Har hängt in hönyt nu på prov för att se om han äter mer. Inte kul att mocka ut flera kilo hö varje dag.

Alla dessa svårfödda djur. Min vovve har också börjat tunna ur nu. Jag förstår inte varför detta bara drabbar mina djur men själv blir jag bara fetare och fetare? :o

Tror du ska koncentrera dig mer på å få i henne protein, speciellt nu när de börjar fixa ny päls. :)
Tror du hon äter en luserngröt och kanske lite krafft muskel?
Alt 2 som de brukar gilla är Hippo Alfa.

Jag har själv aldrig gett krafft till min (asså märket) utan hippo å D&H, men det absolut billigaste har varit Complett "lusern" (det är inte lusern men det säljs som det). 160 smrp istället för lusern som har typ 105... alfan har 135 vill jag minnas :)

Jag ska kolla idag vad det står att det innehåller på säckarna.
Hösilaget är i allafall 66 torrsubstans 44 smältbartråprotein och 6,3 energi
Lucern är det tydligen i betfiber mixen:)

Jag har flera siffror på hösilaget oxå, jag fattar tyvärr inte så bra av detta.
råprotein 104
smältbartråprotein 66
energi 9,5
socker 82
NDF 590

Senast ändrad:

Du har bra med proteinkvot i både hö och hösilage. Hösilaget har väldigt fina värden, så vore jag du skulle jag försöka få i hästen så mycket det går av det.

Du har bra med proteinkvot i både hö och hösilage. Hösilaget har väldigt fina värden, så vore jag du skulle jag försöka få i hästen så mycket det går av det.

Det värsta är att hon är så svår med detta :( vet inte hur jag ska kunna lura henne.

De är ofta kinkiga med höet.

Ditt hö är så bra att jag inte hade gett nåt proteintillskott, risken är att det bara bränner energi (fett på kroppen) att ta hand om överskottet.

Vet itne vilket kraftfoder som är bäst för dig men vilket som funkar av havre/korn/krafft grund eller liknande.
Ge 2-3 kg så ser du nog resultat snart.

kollade du torrsubstansvärdena eller kg foder?
Har du SÅ bra hösilage så säger jag bara grattis ;)

Då kan du köra typ lusern å havre, that's it, å proppa i så mkt hö-hösilage du kan :)

kollade du torrsubstansvärdena eller kg foder?
Har du SÅ bra hösilage så säger jag bara grattis ;)

Då kan du köra typ lusern å havre, that's it, å proppa i så mkt hö-hösilage du kan :)

Ja det var det analys pappret jag fick med av bonden. Ja vill ju inte att hon ska få för mycket energi heller så hon blir galen. Inte så kul när man ska börja rida senare längre fram. I går upptäckte ja en annan sak på henne och det är det att det droppar blod ur hennes slida ibland. Kan det ha med brunsten att göra tro eller är det något annat farligt. ? Någon som vet? Hon har fått 4 föl som jag vet.

Jag ger granngårdens egen original pellets 1,5 kg 2 kg betfiber mix som även de är granngårdens eget foder. I mixen är det lucern. 1dl mineraler 1dl B- vitamin plus
rapsolja 1dl

ah så du fick dem inte på själva analyspappret?

om jag vore dig så skulle jag dubbelkolla, TS eller kg foder... i ett stall jag flyttade till så var det såååå bra värden... men de sa proteinet på TS :cool:

blod har jag aldrig sett... det har väl inte hästar? har hon fått föl nyligen? Kan det vara någon infektion? sluttar slidan mkt så kan det ju komma in skit å så... håll koll på temp å förändring :)
hoppas det inte är något allvarligt :(

tror inte din pålle kommer bli knäpp av för mkt energi, ute i hagen å lite kompisar å motion så blir det nog bra :)
om du inte vill rida så kan du ju leda eller tömköra rakt ut i skogen, hjärnjobb är ej att förakta ;)

Är det W som rider? Hon är lång va? Pålle ser liten ut! :D Hur stor är kalkonen?

Hon är en liten plutt. Trodde nästan hon var ponny, men 152 visade mätstocken för nga veckor sedan. Hon har växt till sig lite i vinter, inte alls lika överbyggd längre.

Yes, det är det. Hon är lång. Typ två huvuden längre än mig. Jag lät bli o länga lädrena dagen efter, jag trodde jag inte behövde, eftersom hon red m så jäkla korta läder. Tji fick jag. Höll på o flyga åt fanderns efter en kilometerlång bockserie (efter att Grisan försvunnit i full kareta runt kurvan).

Har testat båda han ratar allt :( men 15 kilo Hö går ner med lätthet och hanar fin i kroppen , men funderar på att försöka ge han ett halvt kilo pellets lucern till på kvällen för då är det massa gott betfor och en massa havre ! Han får ju 1/2 betfor torr (uppblött givetvis men 1/2 kilo torrt) sen 1 kilo havre och 0,25 kg lucern funderar på att försöka öka till kanske 1/2 lucern ? Bara han inte ratar det , så tråkigt att rensa krubban , har dessutom full service och dom rensar inte ur krubborna om hästarna inte ätit upp . Men aka försöka u helgen för på helgerna får jag ta hand om min skönhet helt ensam :)

Han är en RIKTIG havre moppe de är allt han gillar han ratar betforen också om det inte är någon havre där i ,

Senast ändrad:

ah så du fick dem inte på själva analyspappret?

om jag vore dig så skulle jag dubbelkolla, TS eller kg foder... i ett stall jag flyttade till så var det såååå bra värden... men de sa proteinet på TS :cool:

blod har jag aldrig sett... det har väl inte hästar? har hon fått föl nyligen? Kan det vara någon infektion? sluttar slidan mkt så kan det ju komma in skit å så... håll koll på temp å förändring :)
hoppas det inte är något allvarligt :(

tror inte din pålle kommer bli knäpp av för mkt energi, ute i hagen å lite kompisar å motion så blir det nog bra :)
om du inte vill rida så kan du ju leda eller tömköra rakt ut i skogen, hjärnjobb är ej att förakta ;)

När jag hämtade henne för en vecka sedan så lämnade hon sin fölunge, den var ca 9 månader tror jag.

Jag skulle råda dig att testa om han äter betfibermix iom att han ratar lusernet. Betfibermixen har energi på 10,5 och smrpr på 100g. Och det innehåller havrekli.

ac79: Vist det innehåller lusern. Men det är en liten del av det som är lusern. Vill man fodra upp med protein så skulle jag råda att ge ren lusern i första taget. Om den häst sen inte vill äta så kan du gå tillbaka. Håller med Messy att med enbart havre och lusern kommer man långt.

Jag ska kolla idag vad det står att det innehåller på säckarna.
Hösilaget är i allafall 66 torrsubstans 44 smältbartråprotein och 6,3 energi
Lucern är det tydligen i betfiber mixen:)

Jag har flera siffror på hösilaget oxå, jag fattar tyvärr inte så bra av detta.
råprotein 104
smältbartråprotein 66
energi 9,5
socker 82
NDF 590

jag kan nästan lova att detta är dina värden per kg foder:
66 torrsubstans 44 smältbartråprotein och 6,3 energi

och detta är per kg ts:

råprotein 104
smältbartråprotein 66
energi 9,5
socker 82
NDF 590

så det är de första du ska kolla på. Du har en kvot över 6 så jag hade inte tillsatt mer lucern utan låtit henne vänja sig med det du ger nu och låtit henne äta upp sig. Snart kommer gräset och då behöver hon inte mer protein.

Om inte höet är rackarbajsarbra så är hans giva troligen för liten.
om lucern inte går ned så prova med nåt färdigfoder, tex hippo alfa.

jag kan nästan lova att detta är dina värden per kg foder:
66 torrsubstans 44 smältbartråprotein och 6,3 energi

och detta är per kg ts:

råprotein 104
smältbartråprotein 66
energi 9,5
socker 82
NDF 590

så det är de första du ska kolla på. Du har en kvot över 6 så jag hade inte tillsatt mer lucern utan låtit henne vänja sig med det du ger nu och låtit henne äta upp sig. Snart kommer gräset och då behöver hon inte mer protein.

Får jag fråga varför du vill avråda från att höja kvoten något? Det är ju pälssättningstider = går åt mkt protein + att hästen ska öka på hullet.
Jag menar inte att höja till 8, men 7 kanske inte skadar?

(nyfiken fråga alltså, inget påhopp :D)

För mycket protein kräver energi. Energin behövs för att lägga på hullet. Att hålla en kvot på 6 är det optimala.

hennes hö har en kvot på 6,98. Om hon ger havre med en kvot på 8 så kommer hon ändå höja kvoten. Att då ge ett foder med kvot på 11 känns helt onödigt, då är risken för ett överskott som kostar energi stort.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka