Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

men aahhhh!!! Får man rida på slingan "när som helst" eller bara under träning?
Kan du inte säga till någon gång, jag skulle gärna testa!

Näs gård! Ligger utanför Rimbo. Terrängbana som går på en sandslinga. Väldigt bra eftersom man kan rida där tidigt på året. 70 cm och 90 cm hinder. Bra för unghästar och orutinerade. Jättefint stort vattenhinder! :bump:

Den är superbra. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att hoppa många hinder i följd om tränaren ska kunna se alla språng.

Du MÅSTE åka dit med Oki Messy om du får chansen!

Den är superbra. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att hoppa många hinder i följd om tränaren ska kunna se alla språng.

Du MÅSTE åka dit med Oki Messy om du får chansen!

ja jag får väl det?! ;)

Estivuz: danke! Läste i morse å somnade om hahah, är medvetslös på morgonen å hade heeelt glömt bort det haha :rofl:

Men hallå!! Jag vill också följa med!!

/Lavinia, som vilket år som helst har en frisk rabis igen..

Lavinia, vad är det för pålle du har? Också fullblod? Jag har lite dålig koll på alla i den här tråden. :)

Nu kommer jag med mina "problem" igen !
Det är så att min herre har fått extrema skav av sina boots och han kan inte ha andra än gummi för det är bara skit kvar av dom efter 1 vecka , så till frågan har ni något tips om hur man kanske kan sy fast någonting högst upp på bootsen så att dom inte skaver/ bränner honom för dom är i rätt storlek osv ! Typ något stöt dämpande , skumgummi eller så !

Pest eller kolera :devil:

Gummiboots på fullbloden ---> skav som ett brev på posten ;)

För min del var det bara att gilla läget och ha neoprenboots, jag har ett gäng kvar som egentligen bara är slarvsylta, men som duger som hagboots om det behövs.

För att få ned kostnaden kan man faktiskt göra sådana själv. jag köpte en stor bit neopren, klippte till och limmade på kardborrband :)

Om du köper boots så håller de tygklädda BRA mycket längre än skiten med "läderimitation" :)

Åh, jag vill också åka till Näs, var hundra år sedan jag var där sist.
Runsten har en Pay & Cross den 30:e. Jag är sååå sugen, men ingen av hästarna har ju hoppat något annat än lufthinder på hela vintern :(

Blod som droppar är inte normalt. Speciellt inte från genitalier. Det skulle jag kolla upp omgående. Har ett sto här hemma som har ett föl som är lika gammal. Hon blöder ingenting.

Hej hade veterinären här i tisdags så hon fick hippotrim, han sa att det var början till en livmoderinflammation och att det kan hända när stona har första brunsten på nya året att det kan komma med blod. Hon fick sista dosen i dag så jag hoppas hon blir bra och att det slutar blöda.
Annars är hon hur pigg som helst och äter bra. Tog faktiskt en skritt tur idag. Hon är inte riden på 11 år. Jag har aldrig sett en sån glad häst som jag hade idag. Så himla positiv och glad alltså, nyfiken på det mesta å vill gå fram överallt. Så jag hoppas hon kommer bli en bra ridhäst:)

kl

Bjuder på en bild när Batman hoppar :)

photo_effects-525242290_513b92429606ee3cab66056d.jpg

Hej hade veterinären här i tisdags så hon fick hippotrim, han sa att det var början till en livmoderinflammation och att det kan hända när stona har första brunsten på nya året att det kan komma med blod. Hon fick sista dosen i dag så jag hoppas hon blir bra och att det slutar blöda.
Annars är hon hur pigg som helst och äter bra. Tog faktiskt en skritt tur idag. Hon är inte riden på 11 år. Jag har aldrig sett en sån glad häst som jag hade idag. Så himla positiv och glad alltså, nyfiken på det mesta å vill gå fram överallt. Så jag hoppas hon kommer bli en bra ridhäst:)

Vilken tur att du kollade upp det :( Skönt att hon är pigg och glad :)
Jag brukar sällan skriva på forum men kände att det var viktigt
att kolla upp henne. Nu ska hon bara äta upp sig lite då ;)

Sköt om er!

Hej
Vad kul att du vet vem min lilla dam är :-) ja ska göra allt jag kan för att hon ska bli fin igen. Jag lovar att ta väl hand om henne. Vad kom de sig att inte du bestämde dig för att köpa henne?

Mamma häst köpte vi som treåring tror jag, vi tränade henne själv ettt tag. Flugskimmel var hon! Hon fick många bra avkommor! REdbone som vi sparade själva fick Wakayama som vart årets sto. Vann allt! I sista löpet kom hon fyra tror jag... men det visade sig att hon hade löpt med en elak fraktur i knäet =(

Purple sålde vi som åring och sattes i träning på Täby. Varför hon såldes vet jag inte men förmodligen någon skada...

Varför jag inte köpte var ju för att hon är till åldern, sen har hon inte hunnit lämna något som kan meritera henne som avelsto i fbls aveln, samt att om hon får ett fblsföl nu så tar det så många år innan man kan sälja fölen dyrt, då det i nuläget inte finns några syskon som kan dra upp priset.... Annars har hon ju en superbra stam faktiskt!!! JAg är övertygad om att hon skulle lämna bra avkommor med rätt hingst!;)

Mamma häst köpte vi som treåring tror jag, vi tränade henne själv ettt tag. Flugskimmel var hon! Hon fick många bra avkommor! REdbone som vi sparade själva fick Wakayama som vart årets sto. Vann allt! I sista löpet kom hon fyra tror jag... men det visade sig att hon hade löpt med en elak fraktur i knäet =(

Purple sålde vi som åring och sattes i träning på Täby. Varför hon såldes vet jag inte men förmodligen någon skada...

Varför jag inte köpte var ju för att hon är till åldern, sen har hon inte hunnit lämna något som kan meritera henne som avelsto i fbls aveln, samt att om hon får ett fblsföl nu så tar det så många år innan man kan sälja fölen dyrt, då det i nuläget inte finns några syskon som kan dra upp priset.... Annars har hon ju en superbra stam faktiskt!!! JAg är övertygad om att hon skulle lämna bra avkommor med rätt hingst!;)

Kul att veta att jag köpt en häst med bra stam:) Jag känner dock att hon har avlat färdigt med tanke på hur hon ser ut. Jag tror inte hon pallar mamma livet mera. Så nu ska vi se fram emot en ridkarriär:) Jag har börjat sätta i gång henne nu. Hon är verkligen hur snäll som helst. Pigg och glad och går fram överallt. Kul att du svarade och att jag fick veta lite mera om henne.

Jättebra att du svarade tycker jag. Idag när jag tvättade såret som hon har under hakan så sprätte hon till. Då skvätte det lite blod ur henne igen. Men enligt veterinären ska det bli borta så det hoppas jag. Hon är färdigbehandlad nu men det kanske tar några dagar till jag vet inte. Avvaktar lite till annars kontaktar jag veterinären igen i slutet av veckan. Ja nu ska hon lägga på sig muskler och äta massa med mat så hoppas jag på att hon kommer bli en fin ridhäst. Jag red henne i skogen idag och det gick kanon bra, hom går fram överallt:)

Jag känner dock att hon har avlat färdigt med tanke på hur hon ser ut. Jag tror inte hon pallar mamma livet mera.

Tror mest det beror på dålig utfodring och inte att hon är färdig som avelssto. Sen beror det ju på hur hon ser ut i livmodern, men det är nog något som var kvar efter fölningen. Vi har ju dräktiga ston som är 24 år som ser ut som 10 år ;)

Hoppas att hon blir en bra ridhäst. Se till bara att fodra på bra bara så att hon kan bygga muskler.

Hej!

Min är arabiskt fullblod så fullis men från fel ställe för denna tråd kan man väl säga :-)

Och hon är inte alls nån ponny, hon är typ 155 cm hög (dvs alldeles lagom!):laugh:

/Lavinia

Fullblod som fullblod ;) Var har du den då? Eftersom du åker förbi där jag står ibland? Är det i krokarna?

*kl*

idag har vi hopptränat för min bästa tränare :love:

Det bidde ett hinder 2 galoppsprång in på medellinjen (snett igenom alltså) sen 6st till nästa hinder som stod på medellinjen.

Låter lätt, är inte så lätt... från att ha haft en häst som rusat in - rusat ut, till en som går snällt in - rusar ut, till samma tempo in som ut så lyckades jag då få in SJU språng till nästa hinder.. ehh... sen när är FÖR samlad häst ett problem för mig å Oki :angel:

Andra "svårigheten" är att svänga i rätt tidpunkt så man vet att det blir exakt 2 innan hindret, å ja, det är inte så lätt... så övade vi det å komma i kortare å längre galopp. kul!
Sen vände vi på steken och vände upp på medellinjen - hinder å sen ut mot "snett igenomhindret"...
Började nästan lipa av stolthet när Oki klippte det snällt å i bra tempo, 110...

Problemet är som sagt numera att jag rider FÖR samlat.. å att jag är för seg i mig själv... förut var det ju att sitta å bara andras å "vänta - vänta - vänta" för att få henne lugn å inte dra i henne innan hindret så vi kom fel... å nu är jag kvar i det där...
+ att jag sitter och är beredd på en tvärnit men de kommer ju inte längre utan hon ställer upp och räddar mig om det blir fel. Lite mer anamma i hästen!

Alltid kul när belöningen för bra ridning är att göra om på nytt sätt :D

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka