Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Hej!

Hon bor vid Gillingebanan, men inte på Gillinge Gård. :-)

/Lavinia, letar och letar och hittar inte din häst...

Tror mest det beror på dålig utfodring och inte att hon är färdig som avelssto. Sen beror det ju på hur hon ser ut i livmodern, men det är nog något som var kvar efter fölningen. Vi har ju dräktiga ston som är 24 år som ser ut som 10 år ;)

Hoppas att hon blir en bra ridhäst. Se till bara att fodra på bra bara så att hon kan bygga muskler.

Ja förmodligen har hon nog inte fått tillräckligt med mat. Dessutom inte en enda muskel på kroppen. Men nu är jag i gång med ridningen. Vet bara inte hur jag ska göra för hon vill springa mycket, men hon har ju noll kondis. Men jag vill inte bromsa henne för mycket heller? Hur hade du gjort?

Jag hade väntat med ridningen faktiskt om hon inte är musklad. Tömköra istället och gå tillbaka till grunderna. Hon är ju inte riden sen hon var tre? Att hon springer kan ju vara för att hon helt enkelt inte orkar...... Om det stämmer som du säger att hon inte har en enda muskel skulle jag aldrig ens sätta sadel på henne......

Jag hade väntat med ridningen faktiskt om hon inte är musklad. Tömköra istället och gå tillbaka till grunderna. Hon är ju inte riden sen hon var tre? Att hon springer kan ju vara för att hon helt enkelt inte orkar...... Om det stämmer som du säger att hon inte har en enda muskel skulle jag aldrig ens sätta sadel på henne......

Okej, fast jag har även läst att långa skritturer i skogen är det bästa sättet att bygga upp muskler på. Om hon skulle må dåligt av att jag rider henne så borde hon säga i från. Hon är super snäll och pigg och går med öronen framåt och nyfiken på allt. Hon har stått på lösdrift i ca 10 år och inte sett något annat än det. Så hon verkar tycka det är jätte kul att komma ut på ridtur med andra hästkompisar. Jag promenerara mycket med henne oxå.

ac79: Nu tycker jag du resonerar lite konstigt. Det är väl allmänt vedertaget att hästar ofta INTE säger ifrån när de har ont eller känner obehag. En del hästar visar inte obehag medan andra gör det jättetydligt. Bara för att den är pigg och har öronen framåt behöver det inte betyda att det är okej att sitta på en såpass omusklad häst.

Varför ska du skritta runt på hästen? Mycket bättre att tömköra i skog och mark. Vänta med att rida tills den byggt upp muskler, att skritta omkring på en omusklad häst känns enbart onödigt. Hellre att du då tömkör och när du väl ska börja rida så rider du kortare pass men i alla gångarter.

------

Var iväg med PK på hoppträning i torsdags igen, denna gång för en annan tränare. Var väl inte vidare smart av mig att åka själv första gången till ny plats men jag hade ingen som kunde följa med... Pålle var lite stissig när vi kom fram, försökte bland annat vända sig i transporten och det blev lite problematiskt att få på honom all utrustning eftersom han inte kunde stå still.
I ridhuset fanns det stooora speglar och en kafeteria med glasväggar, så det var mycket att titta på.
Han blev väldigt stark och lite väl framåt, så hela ridpasset kändes lite överilat och obalanserat och sprången blev därefter. Sen kan jag tycka att tränaren hade lite för svår nivå på övningarna för oss. Cavaletti mellan B, E och X och sedan hinna svänga innan väggen var rätt svårt för oss.
Men hästen fick nog en bra upplevelse och det är ju det viktigaste, även om jag inte var nöjd med min ridning.

Imorgon ska jag köpa ny bil :banana: så nu ska vi försöka komma iväg och träna i lite olika ridhus 1 gång i veckan.
Inser att jag egentligen borde ha en annan sadel på honom nu när han är lite tunn, den glider bakåt. Inte bra. O jag som älskar den där sadeln! :cry:

Långa skritturer = fettförbränning...

Håller med om tömkörning i skogen - rakt ut samt lite mer "intensiv"-pass för att bygga muskler.

Hej vet inte om du fått detta svaret redan, men potatismjöl funkar också. bara gnid lite i karleden.

ac79: Nu tycker jag du resonerar lite konstigt. Det är väl allmänt vedertaget att hästar ofta INTE säger ifrån när de har ont eller känner obehag. En del hästar visar inte obehag medan andra gör det jättetydligt. Bara för att den är pigg och har öronen framåt behöver det inte betyda att det är okej att sitta på en såpass omusklad häst.

Varför ska du skritta runt på hästen? Mycket bättre att tömköra i skog och mark. Vänta med att rida tills den byggt upp muskler, att skritta omkring på en omusklad häst känns enbart onödigt. Hellre att du då tömkör och när du väl ska börja rida så rider du kortare pass men i alla gångarter.

------

Var iväg med PK på hoppträning i torsdags igen, denna gång för en annan tränare. Var väl inte vidare smart av mig att åka själv första gången till ny plats men jag hade ingen som kunde följa med... Pålle var lite stissig när vi kom fram, försökte bland annat vända sig i transporten och det blev lite problematiskt att få på honom all utrustning eftersom han inte kunde stå still.
I ridhuset fanns det stooora speglar och en kafeteria med glasväggar, så det var mycket att titta på.
Han blev väldigt stark och lite väl framåt, så hela ridpasset kändes lite överilat och obalanserat och sprången blev därefter. Sen kan jag tycka att tränaren hade lite för svår nivå på övningarna för oss. Cavaletti mellan B, E och X och sedan hinna svänga innan väggen var rätt svårt för oss.
Men hästen fick nog en bra upplevelse och det är ju det viktigaste, även om jag inte var nöjd med min ridning.

Imorgon ska jag köpa ny bil :banana: så nu ska vi försöka komma iväg och träna i lite olika ridhus 1 gång i veckan.
Inser att jag egentligen borde ha en annan sadel på honom nu när han är lite tunn, den glider bakåt. Inte bra. O jag som älskar den där sadeln! :cry:

De hästar jag har stött på som har haft ont någonstans har minsann sagt i från genom att varit sura, sparkat eller vända för att gå hem.
Ni får tycka att jag fel, men jag har läst jätte mycket om att skritturer i skogen upp och ner bygger bra. Men de märks hur hästen kommer se ut fram i sommar. Jag tror inte hon mår dåligt av skrittturen under ryttare.

Skogen är perfekt, men varför sitta på henne? Du riskerar bara att hon får ont... Ut å promenera/tömkör istället så hon slipper bära ryttare :-)

Skogen är perfekt, men varför sitta på henne? Du riskerar bara att hon får ont... Ut å promenera/tömkör istället så hon slipper bära ryttare :-)

Det blev promenad idag, hur länge anser ni att man ska promenera och tömköra innan man vågar sig upp igen.?

Det blev promenad idag, hur länge anser ni att man ska promenera och tömköra innan man vågar sig upp igen.?

super!

Mja... tills den lagt på sig?

tips: ta bild på hästen 1 gång i veckan så ser du förändring, man kan ju mäta lite också :idea:

super!

tips: ta bild på hästen 1 gång i veckan så ser du förändring, man kan ju mäta lite också :idea:

Tack för jätte bra tips.Ta kort är ju super, man glömmer hur bra det är.
Idag hade hon ett nytt litet sår på benet så det var otur för mig. Bara att fortsätta plåstra om denna oturshästen.

super!

Jag tycker det går sagta med hullet på henne. Hon är matglad och äter bra,och hon har fri tillgång till hösilage fortfarande. Kraftfoder givan är oxå fortfarande väldigt hög. Jag känner fortfarande revbenen på henne, hon har blivit bättre men jag tycker det går så långsamt. Det kanske inte blir bra förräns betes säsongen,??

fast det är ju så jättesvårt att säga när man inte känner hästen.

Vet du om hon har varit svårfödd tidigare? Avmaskad?
Det kan ta låååång tid innan de sätter sig i fint hull igen om de varit riktigt magra, finns säkert ett flertal fullblodsägare här i tråden som haft ett gissel med hull på sina pållar, och som kan ge dig tips och tricks.

:) Hoppas hon tar sig snart!

Tyvärr kan det nog bli värre under betessäsongen. Många har inte tid och ro till att äta.
Mitt fullblod får nog i sig mindre än hälften så mycket mat som de andra på betet. Det är stödfodring som gäller, iaf hela förra sommaren.

Jag får ju inte i honom tillräckligt med hö heller, på sin höjd petar han i sig 8 kg per dag. Lämnar alltid i boxen, provat med hönät, hjälper inte. Ranglåg och äter inte mycket i hagen när det fodras lunch heller.
Men kraftfoder! MUMS säger han och smaskar i sig vadsomhelst. :p
Så jag får ju gå den vägen, även om det strider emot allt mitt hästvett att ge massa kraftfoder och lite grovfoder.
Men de kan tappa vikt väldigt snabbt och det tar tid att få upp dem i hull.

Igår när jag stod och betraktade min häst så insåg jag att det kommer verkligen bli en rejäl bit det där! :eek: Han var så tunn när han kom men nu har han växt på sig och breddat sig en del i fronten. Han har haft 1,5 veckas vila nu för att smälta intrycken från hoppträningarna. Så nu kör vi igång igen och ska försöka fortsätta befästa hoppningen för att kanske kunna ta oss ut på terrängbanorna snart! :bump:

Jag tycker det går sagta med hullet på henne. Hon är matglad och äter bra,och hon har fri tillgång till hösilage fortfarande. Kraftfoder givan är oxå fortfarande väldigt hög. Jag känner fortfarande revbenen på henne, hon har blivit bättre men jag tycker det går så långsamt. Det kanske inte blir bra förräns betes säsongen,??

Vi ger våra ston 5-6kg kraftfoder och vi ger havre, soja, och vetegroddar. VI fick hit ett gäng ston som var kraftigt avmagrade i nov och de två sämst i hull kan man fortfarande se ryggraden på... Så det tar tid! Tyvärr!

Mitt sto som jag har lever på luft! Har tidigare fått blanda ut höet med halm för hon blir så tjock på vintern! Av enbart HÖ! Nu är hon dräktig och får kanske 0,3 kg hippo alfa/dygn vilket är krubbskrammel... Jag måste ha en av världshistoriens mest lättfödd fullblod.....:banana:

vad du än gör, släpp INTE ut ett magert fullblod på bete! Självklart ska hästen ut å äta gräs, men den kommer vandra mer när det är insekter osv, så ute de tider den är lugn!

Min är 13 nu å det tog ÅÅÅÅRRRR innan hon blev normal häst. Har proppat i djuret mat men hon magrar av fortare än man hinner blinka om något är fel.

Nu går hon med fullblod som inte gör annat än äter så hon har insett att hon också måste äta ;) Fri tillgång på bra hösilage å 2-2.5kg havre. That's it. Börjar bli tjock i hennes mått mätta :)

KL

Båda mina fullblod var hyfsat lättfödda, inte så att de blev runda - men såg väldigt välmående ut. :)
Vårt nyinköpta halvblod klämmer glatt i sig 10 kg hö (inte silage och bra värden) och närmare 3 kg kraft om dagen och ser ut som ett spjälstaket fortfarande efter tre månader.

Ja, han är avmaskad. Men man får nog acceptera att vissa har svårare att lägga på sig..

*kl*

körde en schysst debut på 90 idag å kom 2:a... inte tävlat på 9 månader så det var ett skoj "formbesked". Hon har verkligen ändrat inställning å hoppar hellre än nitar. Så himla glad över min pärla :love:

vad du än gör, släpp INTE ut ett magert fullblod på bete! Självklart ska hästen ut å äta gräs, men den kommer vandra mer när det är insekter osv, så ute de tider den är lugn!

Min är 13 nu å det tog ÅÅÅÅRRRR innan hon blev normal häst. Har proppat i djuret mat men hon magrar av fortare än man hinner blinka om något är fel.

Nu går hon med fullblod som inte gör annat än äter så hon har insett att hon också måste äta ;) Fri tillgång på bra hösilage å 2-2.5kg havre. That's it. Börjar bli tjock i hennes mått mätta :)

Påstår du att mina flickor är matglada? :angel:

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka