Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror mest det beror på dålig utfodring och inte att hon är färdig som avelssto. Sen beror det ju på hur hon ser ut i livmodern, men det är nog något som var kvar efter fölningen. Vi har ju dräktiga ston som är 24 år som ser ut som 10 år
Hoppas att hon blir en bra ridhäst. Se till bara att fodra på bra bara så att hon kan bygga muskler.
Jag hade väntat med ridningen faktiskt om hon inte är musklad. Tömköra istället och gå tillbaka till grunderna. Hon är ju inte riden sen hon var tre? Att hon springer kan ju vara för att hon helt enkelt inte orkar...... Om det stämmer som du säger att hon inte har en enda muskel skulle jag aldrig ens sätta sadel på henne......
ac79: Nu tycker jag du resonerar lite konstigt. Det är väl allmänt vedertaget att hästar ofta INTE säger ifrån när de har ont eller känner obehag. En del hästar visar inte obehag medan andra gör det jättetydligt. Bara för att den är pigg och har öronen framåt behöver det inte betyda att det är okej att sitta på en såpass omusklad häst.
Varför ska du skritta runt på hästen? Mycket bättre att tömköra i skog och mark. Vänta med att rida tills den byggt upp muskler, att skritta omkring på en omusklad häst känns enbart onödigt. Hellre att du då tömkör och när du väl ska börja rida så rider du kortare pass men i alla gångarter.
------
Var iväg med PK på hoppträning i torsdags igen, denna gång för en annan tränare. Var väl inte vidare smart av mig att åka själv första gången till ny plats men jag hade ingen som kunde följa med... Pålle var lite stissig när vi kom fram, försökte bland annat vända sig i transporten och det blev lite problematiskt att få på honom all utrustning eftersom han inte kunde stå still.
I ridhuset fanns det stooora speglar och en kafeteria med glasväggar, så det var mycket att titta på.
Han blev väldigt stark och lite väl framåt, så hela ridpasset kändes lite överilat och obalanserat och sprången blev därefter. Sen kan jag tycka att tränaren hade lite för svår nivå på övningarna för oss. Cavaletti mellan B, E och X och sedan hinna svänga innan väggen var rätt svårt för oss.
Men hästen fick nog en bra upplevelse och det är ju det viktigaste, även om jag inte var nöjd med min ridning.
Imorgon ska jag köpa ny bil så nu ska vi försöka komma iväg och träna i lite olika ridhus 1 gång i veckan.
Inser att jag egentligen borde ha en annan sadel på honom nu när han är lite tunn, den glider bakåt. Inte bra. O jag som älskar den där sadeln!
Skogen är perfekt, men varför sitta på henne? Du riskerar bara att hon får ont... Ut å promenera/tömkör istället så hon slipper bära ryttare :-)
Det blev promenad idag, hur länge anser ni att man ska promenera och tömköra innan man vågar sig upp igen.?
super!
Mja... tills den lagt på sig?
tips: ta bild på hästen 1 gång i veckan så ser du förändring, man kan ju mäta lite också
super!
Mja... tills den lagt på sig?
tips: ta bild på hästen 1 gång i veckan så ser du förändring, man kan ju mäta lite också
Jag tycker det går sagta med hullet på henne. Hon är matglad och äter bra,och hon har fri tillgång till hösilage fortfarande. Kraftfoder givan är oxå fortfarande väldigt hög. Jag känner fortfarande revbenen på henne, hon har blivit bättre men jag tycker det går så långsamt. Det kanske inte blir bra förräns betes säsongen,??
Jag tycker det går sagta med hullet på henne. Hon är matglad och äter bra,och hon har fri tillgång till hösilage fortfarande. Kraftfoder givan är oxå fortfarande väldigt hög. Jag känner fortfarande revbenen på henne, hon har blivit bättre men jag tycker det går så långsamt. Det kanske inte blir bra förräns betes säsongen,??
vad du än gör, släpp INTE ut ett magert fullblod på bete! Självklart ska hästen ut å äta gräs, men den kommer vandra mer när det är insekter osv, så ute de tider den är lugn!
Min är 13 nu å det tog ÅÅÅÅRRRR innan hon blev normal häst. Har proppat i djuret mat men hon magrar av fortare än man hinner blinka om något är fel.
Nu går hon med fullblod som inte gör annat än äter så hon har insett att hon också måste äta Fri tillgång på bra hösilage å 2-2.5kg havre. That's it. Börjar bli tjock i hennes mått mätta