Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Grattis! Vad kul!! Alltid härligt med en bra runda första tävlingen för säsongen.

Själv har jag just anmält mig och PK till vår första tävling. Vi ska in på en dressyrbana och försöka svänga runt i alla gångarter. :D

Påstår du att mina flickor är matglada? :angel:
HÄVDAR att de är det ;) minst sagt! :p

Grattis! Vad kul!! Alltid härligt med en bra runda första tävlingen för säsongen.

Själv har jag just anmält mig och PK till vår första tävling. Vi ska in på en dressyrbana och försöka svänga runt i alla gångarter. :D

tackar!
ah vad roligt!! alla gångarter lär ju funka, bara du inte kör alla övningar ovan mark också ;)

vad du än gör, släpp INTE ut ett magert fullblod på bete! Självklart ska hästen ut å äta gräs, men den kommer vandra mer när det är insekter osv, så ute de tider den är lugn!

Min är 13 nu å det tog ÅÅÅÅRRRR innan hon blev normal häst. Har proppat i djuret mat men hon magrar av fortare än man hinner blinka om något är fel.

Nu går hon med fullblod som inte gör annat än äter så hon har insett att hon också måste äta ;) Fri tillgång på bra hösilage å 2-2.5kg havre. That's it. Börjar bli tjock i hennes mått mätta :)

Vad skulle jag göra utan denna underbara fullblodstråd. Jag har bytt ut 1 kg kraft i stället för 2 mot 1 kilo korncross och kollar hur det funkar. Men hon får fortfarande 2 kg betfibermix oxå. Plus fri tillgång på grovfoder. Tränar henne bara från marken med promenader och har henne på släp när jag kör nordisen.

Här var det dött! Hur går det för er? Jag bara matar och matar min häst för att han ska lägga på hull, istället växer han bara på höjden. Mätte 173 cm häromdagen. Jag har sagt åt honom att det räcker nu.. :mad:

Jag har fått mina två föl nu så jag har verkligen fullt upp! :D
Dessutom vann jag en betäckning med Helsinki och dit skickade jag Chiloé!
Första ultraljudet om 1 ½ vecka så håll tummarna :love:

Jag har äntligen hoppat Stella. Ett kryss på pensionärshöjd. Vi for runt som ett jävla popcorn på volten i en halvtimme innan hon hade lugnat ner sig såpass att det gick att styra mot något. Snacka om att vakna till liv så fort det låg ett par bommar på banan.
Ska göra om det idag igen, och hoppas att hon inte är lika exalterad tänkte jag. Tyvärr har jag feber o är lite allmänt risig, men jag ska försöka masa mig dit.

Hej.
Nu är jag tillbaka :-) Hette ohpus1 förut..
Haft ett tufft år. Efter att jag av olika orsaker inte kunde behålla min blodis, har jag varit hästlös :'(
Vart ett katastrofalt år.
Men, nu är jag på gång igen o förhoppningsvis flyttar det snart hem en fin blodis, ev tom två :-D
Hoppas ni alla har det bra m era hästar o att alla är friska o skadefria ! :-)

Välkommen tillbaka! :)

Min mår bra, hon ska föla när som! :)

dsc_1505_51828cc19606ee09242d42ee.jpg

dsc_1509_51828cc5ddf2b354c572d665.jpg

dsc_1511_51828ccbe087c331238424dd.jpg

dsc_1515_51828cc8ddf2b30dc11a76a5.jpg

Åh fölis snart! ;) Vad spännande! Jag har glömt vem du betäckt med?

Jag ska ju som sagt debutera på tävlingsbanan på torsdag i LB2. Blir spännande. Vår bästa gångart är skritt och halt. :D
Vi har besökt terrängbanan för första gången också, PK gick som tåget, hoppade allt om än lite vingligt. Diket var lite läskigt men det tog vi med draghjälp.
Tycker han är hinderklok även om han hoppar rätt klassiskt fullblodigt med hängande framben. Han hoppar bättre i terrängen, då är han inte i något hinder men när vi rider banhoppning flyger bommarna (iaf om det är plank). Blir bättre varje gång dock. O när jag rider dåligt avslöjas det verkligen.

Har planerat in 85 och 90 hoppningar också, UppsalaPk och Mälarhöjden.
På måndag blir det terrängträning igen. Sen är jag ju grymt sugen på att starta debutant i Nynäshamn alltså. Men jag ska nog vänta, har inget att stressa till egentligen.
Han har hunnit få lite veckovila också och besökt tandläkaren och ställt honom på vågen, 554 kg men jag trodde han skulle väga mer. Fast det går framåt, hästen uppåt i vikt och jag nedåt. :D

PopcornP: När ska du hänga med på terrängträning då? ;)

Inte mkt action här, antar att ni andra har ett liv;)

Eftersom det är längesen jag var här tänkte jag be er alla om en kort presentation, av er o era hästar. Gärna m bilder oxå:)

åh när är uppsala?

Pea: välkommen tillbaka :) hoppas på bättre år! :)

Min fick framhovarna halvt avverkade så hon var halt 1v... inte kul alls (ringde å grinade till min gaaamla hovis som var snäll å kom ut).

Hur som helst har vi ridit på gräs några dar å häst är åter pigg å glad:)
tävling nästa helg, heja heja!

Åh fölis snart! ;) Vad spännande! Jag har glömt vem du betäckt med?

Jag ska ju som sagt debutera på tävlingsbanan på torsdag i LB2. Blir spännande. Vår bästa gångart är skritt och halt. :D
Vi har besökt terrängbanan för första gången också, PK gick som tåget, hoppade allt om än lite vingligt. Diket var lite läskigt men det tog vi med draghjälp.
Tycker han är hinderklok även om han hoppar rätt klassiskt fullblodigt med hängande framben. Han hoppar bättre i terrängen, då är han inte i något hinder men när vi rider banhoppning flyger bommarna (iaf om det är plank). Blir bättre varje gång dock. O när jag rider dåligt avslöjas det verkligen.

Har planerat in 85 och 90 hoppningar också, UppsalaPk och Mälarhöjden.
På måndag blir det terrängträning igen. Sen är jag ju grymt sugen på att starta debutant i Nynäshamn alltså. Men jag ska nog vänta, har inget att stressa till egentligen.
Han har hunnit få lite veckovila också och besökt tandläkaren och ställt honom på vågen, 554 kg men jag trodde han skulle väga mer. Fast det går framåt, hästen uppåt i vikt och jag nedåt. :D

PopcornP: När ska du hänga med på terrängträning då? ;)

Haha det kommer nog dröja rätt många veckor.
Stella är inte riktigt... hm... ridbar? Eller tja, gasen funkar, men bromsen och servon har lagt av, så hon fortsätter över ridbanestaketet efter hindrena. Men mig på ryggen. Twice. :banghead:
Jag var dessutom inte ridklädd utan hade på mig typ latexleggings, för att jag inte orkade åka hem o hämta ridbyxor. Så lat kommer jag nog inte vara igen.

Vi ska gå bommar dagligen i två veckor nu, tills hon slutar vara så förbannat exalterad. O sen har hon skrämt livet ur medryttaren, som inte ens kan sitta upp och skritta utan att hon drar iväg i bockserier. Slängde upp en annan tjej igår, som är totalt orädd o i princip tjatar om att få åka av :p Hon hann skritta nästan hela vägen in i paddocken innan Stella skickade henne.
Sen gick det bra efter att hon satt upp iofs, men. Vet inte riktigt hur jag ska ta itu med problemet, sådana dumheter försöker hon sig inte på med mig.
Patrik fick sig en åktur i longerlinan häromdagen också. Fast den gick av innan han kom så långt (linan alltså).

476842_10200948610018451_1827991500_o.jpg

922538_10200948603258282_1757411460_o.jpg

Vet du om det kommit ngt nytt datum för Pay&Crossen på Runsten?

Jossan "heter" jag, 34 år i sommar. Har en fullblodskille på två år (I MORGON:D) som jag köpte nu innan årsskiftet.

Calle, eller Catch the Cat som han egentligen heter, är en positiv fuxkille med en djävul bakom åtminstone det ena örat.

version-61e5ae11ffb25d5c48b44ce9f21fe727

version-85d7cc0232efe071ea77d92b50f3a127

Vi har också löshoppat lite. Han verkar gilla det och stannar aldrig. :)
version-8dbcbaf721042530e00a7d8a704aa9a4

Och annars så tricktränar vi.
version-a97e4226d31d850d9349f688fc280c8b

Har som förhoppning att han kommer att bli en superkompis, en trevlig allroundhäst och att han kommer att få vara frisk och leva läääänge. Han är just nu under inkörning. Inridningen blir i höst.

Nej har inte hört något om Pay and crossen! Ser tomt ut på hemsidan också.
Vad fin hon är i hullet Stella! Låter klokt att springa över bommar varje dag så det inte blir någon stor grej. Men är hon lugn o snäll att rida ut på eller blir det bockserier då med?

Idag ska jag lasta och åka iväg till stallet där jag har gammelhästen. Dressyrtävlingen är nämligen där på torsdag så jag ska PK de vita staketen och prova att rida igenom programmet en gång. Det är tur jag startar allra först så jag inte får så mycket publik på torsdag, haha!

O jag borde försöka leta efter någon form av dressyrsadel. PK har spikrak rygg och inte alls mycket manke för att vara fullblod.
Provade en devocoux dressyrsadel o herregud vad svängd bom den måste ha haft. Gick inte alls. Då låg min Stübben Maestoso med vid bom bra mycket bättre. Tyvärr får jag inte den såld så det vore ju finemang om den passat PK... :(

Ja det är superspännande! Jag har betäckt med Cosmeo (Contender - Caletto I - Lord) 47% fullblod ;)

Senast ändrad:

Tack:)
Kan med glädje berätta att om allt går som planerat så kommer det snart 2 nya "bukeblodisar":up::love:

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka