Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, själv har man ridit ute konstant. Har varken paddock eller ridhus i närheten.
Turligt nog så sköts banorna så pass att de har gått att rida på ordentligt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*

Märkte att den här tråden "dött" lite och det vill man ju inte ska hända, så här kmr lite uppdatering :)

Är väl både bra och dåligt, har mest blivit lugnare turer nu, och när jag ridit på banan har jag nästan bara ridit henne i skritt och ridit mkt 8-volter, skänkelvikningar osv, så hon ska bli med mej :) och i skritten funkar det bra nu, hon får med sig hela överlinjen mkt mer nu och håller den även om man byter volt osv :)

När jag red på banan i tisdags så gick hon jätte bra i skritten, kändes till och med bra i hennes svåra varav på slutet. Sen så tänkte jag trava lite på slutet bara, för det gick ju så bra i skritten, men då försvann typ allting :crazy: hon blev spänd och sprang på, och lyssnade inte alls på mej... + att hon bara hängde i tyglarna som jag vet inte vad och blev jätte hård i munnen :crazy: Jag kunde inte alls påverka henne med mitt säte, utan fick lov att använda tyglarna för att sakta av...

Hon har aldrig blivit sådär när jag ridit förut, brukar mest vara huvudet mer i vädret och att hon är mjuk i munnen, och jag föredrar det än att hon bara hänger sig i tyglarna...

Kan det vara att hon börjar bli starkare i skritten, men att hon inte orkar i traven och att hon gör så därför?
Lr kan det vara pga min förra tränares metoder? Min kompis som jag delar min häst med rider ju fortfarande för henne, och har typ ridit för henne 3 veckor i rad nu....

Jag har inte varit och kollat på träningarna för det är så himla mkt i skolan nu, så jag vet inte hur det ser ut på träningarna, men jag vet ju metoderna...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej jag undrar om det inte är att hon faktiskt har jobbat lite bättre i kroppen när du får med henne i skritten och när du vill ha trav ur det så blir det jobbigt, hon går ur. Hon skjuter då på framåt istället med bakbenen. Det är en styrkefråga.

Prova att göra många övergångar mellan halt skritt och trav, bara korta bitar trav, så kommer du kanske att få med henne de korta bitarna till slut, och sen kan du öka på. Och mycket sidvärts, och växla med trav i lättridning under passet, så det inte bara blir skritt helller. Du kan tex rida skänkelvikning till och från spåret ett par meter i lättridning. Det är lösgörande.
Låg hand i övergångarna, gör dem med magen/din mellandel, så mycket som möjligt. Gör också framdels och bakdelsvändningar för att lösgöra (framdelsvändningarna) och stärka (bakdelsvändningarna).

Det är vad jag tänker utifrån din beskrivning.

Tycker din kompis att träningarna fungerar? På vilket sätt tycker hon det är bra, alltså vilken hjälp tycker hon att hon får?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

lite ot kanske, har inte läst ngt alls av tråden :p
men vilken avelsförening (heter det så? :p) tillhör fullbloden?
Halvblod har ju AVSH, finns det ngn motsvarighet för fullbloden eller är de också med i AVSH?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Här är fullblodens avelsförening

http://www.sfaf.se/

Men de kan registreras i AVSH också, tex de som används halvblodsaveln.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

okej, ja av min erfarenhet så tkr jag oftast att de blir sådär hängande när de inte orkar, men eftersom samtidigt blev så hård i munnen tänkte jag om det kunde vara att hon blivit van att ha mkt "stöd" i tyglarna i traven...

Men vet inte om det är för att jag känner mej väldigt negativ till den tränaren som jag misstänkte att det kunde vara därför... (har ju i och för sej bara blivit så där hängande 1 gång än bara).

Jag har verkligen helt tappat förtroendet för hennes tips... Hon hade tydligen oxå sagt att till min kompis att vår nya sadel var för trång i manken och att hon därför skulle ha en padd... Vilket jag inte tror, eftersom vår sadelutprovare jobbat med det i väldigt många år och Sissi inte lals visar något obehag... + att hon inte alls sa något om att vår gamla sadel låg dåligt när hon hade växt ur den... :grin: Hon sa även första gången vi red för henne att Sissi hade vargtänder och att vi borde låta någon kolla på det, så då tog vi ut en hästtandläkare (som vi hade till vår förra häst) som sa att Sissi inte alls hade vargtänder...

(behövde nog klaga av mej lite ;))

Ska prova att börja göra lite fram och bakdelsvändningar, har mest kört "skänkelvikning" och lite början till öppna och sluta, så hon ska bli mjuk.

Vet inte riktigt vad min kompis tkr är bra, hon hoppar mest för henne, så är ju inte så mkt med att få henne "iform" då, men hon sa att gången efter jag hade ridit hade hon tydligen fjäskat och att allt hade varit så bra osv... :grin:
Jag tror hon rider för henne eftersom hon kmr ut till stallet, så det blir ju smidigt på så vis... Jag vill ju inte att min kompis ska rida för henne, för jag tkr inte att det gynnar Sissi, men finns väl inte så mkt jag kan göra... :crazy:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om ett fullblod är med i SFAF, kan man byta till ASVH då?
Antar att det kostar en del, men det kan det ju vara värt om man ska ha dem i avel som du skrev
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har nyligen registrerat mitt 4-åriga fbl-sto i ASVH, för att kunna visa henne på kvalitén i höst.
Hon är reggad i SGC och jag skickade in det passet till ASVH + en ansökan, så stämplade dom hennes nya ASVH regnr i SGC-passet. Kostar 300kr har jag för mig.
Går o läsa mer på ASVH hemsida under passansökningar(?).
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ah, jag såg det när jag kollade ASVHs hemsida. Men det verkar ju jättesmidigt och bra.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det lät som att fler i tråden visste vem tränaren var och inte hade så stort förtroende.:crazy:

Kan hon ha menat att sadeln var för vid och låg ner mot manken, :confused: Är den för smal gör ju en pad bara saken sämre:cool:

Det är synd att ni inte har en vettig tränare. :(

Det tar nog ett tag att stärka henne rätt, men fortsätt rakrikta och försöka få henne lugn och avspänd, och stärk bärigheten, genom övergångar osv. Bestäm hur många meter ni ska trava, bryt av och skritta, gör halt, skritt, trav, osv. Klättra ute om ni har möjlighet, nån dag i veckan.

Tänk att det tar tid att bygga rätt styrka i henne.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

hej. jag har ett fullblod och ett halvblod. jag älskar verkligen fullbloden. mitt förra fullblod tävlade jag med i hoppning och hon jag har nu tänkte jag starta i fälttävlan tills nästa år kanske. den erfarenheten jag har utav fullblod är att dom fungerar lika bra som halvbloden. visst halvbloden med bra stam har väll bättre chans inom hoppning och dressyr. men titta på fältävlansgrenen. där finns många fullblod. och jag var nere på flyinge för 2 veckor sedan och pratade med dom om mitt fullblods sto och dom sa att det var bra att avla in fullblod med halvbloden för att få fram lättare hästar. dom fullbloden jag har haft har varit coola i huvudet. och ärligt talat så har inte jag märkt jätte stor skillnad på mina halvblod och fullblod. men nu har jag dock haft tur med mina fullblod. ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nu är jag själv inte super bra på att se hur sadlar ligger, men jag litar mkt mer på min sadelutprovare än på henne... Och har ju inte märkt nånting på Sissi, hade ut vår ET i torsdags, så hade det varit något med att sadeln inte låg bra hade hon märkt det :)

Tyckte oxå det lät väldigt konstigt att man skulle lägga under en padd om sadeln redan tryckte och var för trång...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Roligt att läsa om era erfarenheter av fullblod. Jag har ridit ett par fullblodsto och har en fd galloppör som nu är 10 år och varit från banan i 5 år ca. Jag börjde rida henne när hon fortfarande tränades i gallopp och har haft henne sen dess. Jag har tränat henne för olika tränare både i dressyr och hoppnign. I dressyr har jag hittat tränare som har förstått henne och anpassat träningen men sämre i hoppning. Hon tycker det är jättekul att hoppa men är lite osäker och löser det gärna med fart och att då försöka bromsa gör henne bara mer hetsig. Det tycker har jag velat ha hjälp med på träningar men inte riktigt fått. har jobbat mycket med låga hinder hemma och mycket yta och travhoppning för att hon ska bli lung och fungerar bättre.
Min häst kryper gärna ihop och bli spänd på små ytor, känns som hon blir lite klastrofobisk, alltså kan vara ridhus paddock hon fungerar mycket bättre på större utebanor och öppna fält , man kunde tro hon skulle dra ivägoch hetsa men det är inget problem. Gäller bara att lite på henne och itne sita och tjuvhålla i tyglarna.
När jag börja omskola henne från gallopör var bara skritt och travarbete första månaderna och väldigt mjuk hand och att hon skulle lära sig lyssna på skänklar, förstå diagonala hjälper osv. min erfarenhet är att fullblod lär sig väldigt snabbt och så länge de förstår är samarbetsvilliga men kan låsa sig om man sätter för mycket press, och viktigt att ha koll på sig själv, behålla lugnet och inte bry sig så mycket om de hoppar till lite. För även om fullblod an vara nerviga är min erfarnhet i alla fall att de kan rätt snabbt lugna ner sig också. Visst kräver de sin ryttare men är också otrolgit roliga att rida tyker jag.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*
När jag red på banan i tisdags så gick hon jätte bra i skritten, kändes till och med bra i hennes svåra varav på slutet. Sen så tänkte jag trava lite på slutet bara, för det gick ju så bra i skritten, men då försvann typ allting :crazy: hon blev spänd och sprang på, och lyssnade inte alls på mej... + att hon bara hängde i tyglarna som jag vet inte vad och blev jätte hård i munnen :crazy: Jag kunde inte alls påverka henne med mitt säte, utan fick lov att använda tyglarna för att sakta av...

Hon har aldrig blivit sådär när jag ridit förut, brukar mest vara huvudet mer i vädret och att hon är mjuk i munnen, och jag föredrar det än att hon bara hänger sig i tyglarna...

Kan det vara att hon börjar bli starkare i skritten, men att hon inte orkar i traven och att hon gör så därför?

Precis så är min häst!!! Har varit jättefin i skritten nu och på slutet är svåra sidan också helt ok! Men, när jag börjar trava blir det spänt och jobbigt. Han känns nästan ofräsch i traven! Drar och blir hård i munnen. Kanske orkar han inte ännu?!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det tar nog ett tag att stärka henne rätt, men fortsätt rakrikta och försöka få henne lugn och avspänd, och stärk bärigheten, genom övergångar osv. Bestäm hur många meter ni ska trava, bryt av och skritta, gör halt, skritt, trav, osv. Klättra ute om ni har möjlighet, nån dag i veckan.

Tänk att det tar tid att bygga rätt styrka i henne.

Tack för bra tips! (Även om de inte var direkt till mig så stämmer de bra in) Ska träna mer övergångar med min fastän det känns ryckigt/spänt men det gör det väl i början?! Ska klättra mer ute också!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hur gör ni andra för att börja utbilda era fullblod lite mera? Jag tänker på skolorna o.s.v. Jag har börjar lite med skänkelvikning och han börjar förstå att flytta för höger skänkel riktigt bra. Vänster skänkel vill han inte alls veta av... Tips? :confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om han förstår principen av höger bör han göra det med vänster också.
Men , kanske är det jobbigare undan vänster?
Gör en flyttning undan höger, ta en halvhalt, gå rakt 2 steg och ställ över och flytta för vänster, var noga med att du sitter om och verkligen flyttar hästen, du får inte börja spänna dig för att det inte ska gå.

Min herre rider jag mycket med tanken utan att jag visste det i början, jag kunde sitta och göra helt korrekt och han flyttade/bytte/fattade/gjorde inte det jag bad om förrän jag ville det, när jag så att säga redan utförde rörelsen i tanken!:D
Tanken gör också att du intar rätt position och om du redan "flyttar" dig får hästen svårt att gå rakt... :p

Vil han fortfarande inte flytta får du vara lite hård, pilla med spöet och håll emot, tänk dig att det kommer en vägg emot er och han måste flytta undan!
Nöj dig om han tar ett steg, beröm och börja om.;)

Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

min är likadan för vänster!! släpper hela stödet och bara flyter ut... tror också det handlar mycket om styrka (hos hästen alltså :p)


idag ska jag på träning! :banana:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej och alla halvblod lämpar sig inte till hoppning... Så är det ju förstås. Det är individer. Min klarar av såpass mycket som byten i vartannat och galoppiruetter. Men hoppar gör hon absolut inte. Å andra sidan ville jag inte ha någon hopphäst heller. Hon är 9 år och började omskolas vid 3 års ålder för hand. Men jag kommer aldrig komma längre än LA iaf med min lilla tös, men hade jag velat komma till Grand Prix så hade jag köpt något helt annat än ett fullblod för dressyr. Att hon kan det här har betytt mycket jobb, svett, tårar och fantastiskt mycket hjäp som kostat otroligt mycket pengar.
Själv rider jag inte byten i vartannat eller galoppiruetter... ligger över min nivå. Men medryttaren och min tränare gör det mer än gärna!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har oxå upplevt det ni beskriver med mitt sto. Min tränare varnade mig för det.. han sa att det kommer oftast ett bakslag när man börjar träna och hästen börjar musklas för det arbete vi nu försöker utföra. Så det kanske är det som hänt?
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp