Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min herre är väldigt bra på att träna matte ;) Åt lätta hållet gör han jättefina sidvärtsrörelser, åt svåra hållet gör han dem ENBART om matte sköter sitt jobb klockrent. Minsta jag sitter fel, ger dubbelsignaler, inte håller koll på ytter etc så blir det - ingenting.

Annars tycker jag blodingarna är väldigt enkla rent så, om man bara sitter still, 'håller käften' och gör rätt brukar de 'flytta med'. Min förra köpte jag ju som treåring, och hon hade inte lärt sig sidvärts etc, men bara jag verkligen skötte mig, så flyttade hon så fint åt båda hållen, för att återfå 'jämvikt' helt enkelt. Men ju mer jag FÖRSÖKTE medvetet, dessto mer kajko blev det. Och jag mer 'tänkte' (för då gör man ju massor med kroppen ändå) sidvärts, så blev det det.

MYCKET bra för en matte som gärna vill göra allt för mycket alltför snabbt ;)


Håller helt med!
Om jag så spänner en endaste liten muskel för mycket reagerar herrn direkt, i alla fall vid träning.
I skogen kör vi ofta slalom och som extra hjälp, speciellt när jag rider i grimma, använder jag pekfingret på manken...:p

Här kommer vår senaste film:
Klicka här... :bump:

Jobbar just nu på att stärka herrn, få honom stadigare fram mot bettet och finslipar kort trav/galopp och byten...
Om nu bara hovslagaren kommer snart så vi kan komma igång igen...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nykomling i tråden, har inte orkat läsa hela :o

Köpte mig ett fbl i vintras som jag bara låtit vara tills för en knapp månad sedan. Eller ja, vi började så smått med tömkörning och lite löshoppning, nu har jag ridit henne ca 10 ggr.

Har gått löp till som 3 åring (är nu 5) och är tyvärr en liten missförståd donna.
Det första jag började med var att ha ut massör för att få ordning på hennes onda rygg. Hade en jätte låsning i SJ leden och med muskel spänningar runt om som påföljd.

Vi tränar mest på att hålla takten rakt fram vid ute ritt och ibland lite svängar på banan. Har även travat kavaletti.
Hon har problem med att acceptera betet och slår fruktansvärt med huvudet men utöver det är hon helt underbar :love:
Hon hoppar trevlig och rör sig trevligt så framtida bruk är väl lite tävling i både hopp och dressyr, målet är ca LA/LA :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hittade en bild som jag slänger med åxå:D
Loppan10.jpg


Löshoppning:
Loppan20.jpg
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ser trevligt ut! :)

Min herre har börjat slänga med huvudet och vara extra spänd. Nu har jag inte ridit på länge pga brutna tår men haft några andra ryttare. Vet inte om det är därför? Har nu ridit två gånger själv och efter en stunds jobb har han funkat bra och varit riktigt fin! :)

Är så nöjd med bytet av foder till Build Up från Dodson & Horrell. Rekommenderas! :bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vad fin den ser ut:bow::bow:

Håll bara handen still och erbjud den, gör inte så mycket utan vänta på att hästen vill ha kontakt. Jättelätt hand och erbjud stöd genom att balansera upp med din vikt, och håll skänkeln lätt intill, kanske är hästen lite känslig och vinglig fortfarande och därför slår med huvudet. Var bara stabil och rama in med skänkeln så blir det nog bra så småningom:idea:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack för svar! Ja, han är vinglig fortfarande! Söker gärna stöd mot staketet på ridbanan och blir vingligare och svårare att rida om man rider innanför staketet, diagonalt et.c.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, dom är ju ofta väldigt känsliga för vikt och reagerar med att vingla för minsta ostabilitet, vilket gör det svårare för ryttaren:laugh:
En kompis har ett stadigt fint halvblod som hon tävlar dressyr på i lättare klasser. När den personen en gång red ett litet fullblod istället så kunde h*n knappt rida på en volt:eek: ännu mindre hålla en rak linje, det kändes plötsligt jättevingligt för ryttaren. Men den tränaren sa att det var bara bra och nyttigt att känna eftersom det lär ryttaren att själv vara stadig, för den här ryttarens egen häst var så stadig att lite vinglande i sadeln inte syns men på fullblodet blev det övertydligt.:o

Man måste alltså vara ganska stadig själv men även kunna stötta hästen med sina hjälper.

Så det är helt enkelt svårare:D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har ett fullblod som blev min förra våren. Han är 5 år gammal och hade då extrema hovproblem som är relativit bra idag. Han är dock en "klen" häst som inte lär hålla för mer än 2 dgrs arbete i veckan.

Han är otroligt arbetsvillig och glad och blir exalterad när jag kommer med tränset :D
Det är mycket go i honom, inget bock och stegring men det går undan och taktas mycket. Skritten är energisk, traven rätt harmonisk och trevlig. Galoppen mer kontrollerad än jag förväntat mig. Jag har enbart ridit honom i skritt och trav då vi bygger upp sakta.

Våra mål just nu är att bygga muskler på "ridhästarnasvis" så det är mest arbete på hand nu med upphöjda bommar, klättring i skogen, tömkörning. Han har en rejäl bog, rätt omusklad över rygg/rumpa och halsen är rätt omusklad den med. Vi har mest kämpat med hullet också, extremt svårfödd häst!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

knapp

Har inte sett den här tråden innan! Har också ett fullblod sen ca 9 månader tillbaka. :) Han har dock aldrig löptränats utan är uppfödd som ridhäst av privatperson. Han är lite mer av köttbullemodell :D Är nästan lite tjock nu på sommaren och sätter bulliga stora muskler.

Ska läsa igenom hela tråden när jag har tid! Vi har inga direkt fullblodsproblem vill jag säga, det är bara en sak... han har ett VÄLDIGT starkt psyke. Han kan uppfattas som tuff, han lägger ofta öronen bakåt i stallet och vill se farlig ut men han gör aldrig någonsin något. Visar tydligt att han är enmanshäst, med mig åker öronen fram så fort jag är framme hos honom, han är snäll när jag håller på med honom men mycket tuffare med andra personer...

Det har tagit ganska lång tid att bli sammansvetsad med honom men nu känns han helt underbar. Att ta sig igenom hans skal gjorde all skillnad. Det är en härlig häst, tränad dressyr, hopp och fälttävlan tidigare. Han är superhärlig att rida ut på, om han blir rädd för något brukar han bara stanna och titta och sen gå vidare. Det har varit blod, svett och tårar men nu känns vi mer som ett gammalt gift par som retas och gruffar lite med kärlek ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl

Jag har ett 4årigt fullblodssto sen i torsdags :)
Just nu är hon inte sådär jätterolig, lite unghäst-dampig. Men det går väl över snart.
Bara man kommer upp i sadeln är hon jätterolig att rida.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ser trevligt ut! :)

Min herre har börjat slänga med huvudet och vara extra spänd. Nu har jag inte ridit på länge pga brutna tår men haft några andra ryttare. Vet inte om det är därför? Har nu ridit två gånger själv och efter en stunds jobb har han funkat bra och varit riktigt fin! :)

Är så nöjd med bytet av foder till Build Up från Dodson & Horrell. Rekommenderas! :bow:

Hon slänger med huvudet för att (???) och att hon är busig, gör likadant i hagen...
Lugnar sig dock om man som du säger, bara erbjuder henne handen, mjukt stöd och ramar in för skänklen. Tar dock typ ett varv på ute banan så vi har lite att jobba med ;) Hon blir helt överexalterad när det kommer fram bommar och är väldigt ambitiös och tar gärna alla kavalettina i ett språng :o Hahha, lugnar sig nog när hon får göra det lite mer regelbundet, vi är fortfarande i "uppbyggningsfasen" :p

Har ej något foderproblem med henne, äter ALLT vad som erbjuds, dock var hon tunn när jag fick henne men det börjar räta till sig nu.
Slänger in en nyare bild:
Loppan23.jpg
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Söt dam!

Min slänger också med huvudet sådär på fullblodsvis när han tycker det blir latjo...


Ingen som hade nån kommentar om min film??? :angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag brukar läsa denna tråden ibland, tycker ni skriver ganska intressanta saker och dessutom är jag fd fullblodsägare. Men nu har jag fått hem en fullblodsvalack som jag ska vara fodervärd åt i sommar och kanske lite i höst, får se hur det blir med mina egna hästar också. Mitt ena halvblodssto går med föl och rids därför inte, det andra halvblodsstoet är på betäckning nu och kommer därefter få en längre betesvila då hon bara är 4 år.

Så då kom min arbetskamrat på att jag kunde låna hennes valack och hoppa lite i sommar, kanske tom tävla framåt hösten :)

Han heter Dusty Apache och är e Duty Time- Spectacular Tide, ca 165 hög och lite av den kralliga typen, lätt för att lägga på hullet. Han är 7 år i år och jag vet faktiskt inte om han startat galopp men han har varit ridhäst i ett par år i alla fall.

Har bara ridit honom en gång ( nu ikväll) och det blev lite markarbete och hoppning av ett minihinder på 30 cm haha. Han verkade lite busig så jag vågade inte prova högre, ville bara se lite hur han reagerade.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Mitt blivande sto har en son som också är efter Diaghlyphard :) Edwin xx heter han visst!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej den har inte startat enligt galoppsport.se.

Men den kan säkert hoppa :idea: Spectacular Tide är en trevlig hingst som lämnat avkommor med mycket bra temperament. Och flera har hoppat bra också:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Knapplån.

Halvt OT:
Har hittat bilder på min som bebis i USA! :love: Håller på att förhandla lite med han som har bilderna och kommer få lite mer!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vad kul:idea:

Får du betala mycket?
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp