Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

28841549.jpg

28841550.jpg


Fick dem! Och ska få lite mer om mamman och så... :D

27074119.jpg

Han växte till sig... :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Han är efter Cherokee Run. Mamman heter Mambo Mate och är i sin tur efter Kingmambo!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Spectacular Tide är en trevlig hingst som lämnat avkommor med mycket bra temperament. Och flera har hoppat bra också:bow:

Haha vad modest du var då! :rofl:
Låter som du bara känner hingsten på avstånd lite sådär :angel:

Farle: vad söööt han va som bebis! Helt underbar!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej benen i sig är knappast sköra. Men alla håller inte för det de används till från början dvs löp, och därför tror nog många att fullbloden (och många travare) föds trasiga. Jag är väl iofs ute på hal is nu eftersom jag knappast forskar i ämnet, men jag har svårt att se lönsamheten i att avla på trasiga gener så att säga. Därför känns det som att både trav- och galoppstuterier borde avla rätt mkt på hållbarhet, men att de extrema påfrestningar dessa sporter är för hästarna tyvärr ger rätt mkt skador. Men jag har svårt att tro att andra raser skulle vara mindre skadade med samma träning, snarare tvärtom.
Rätta mig om jag har fel.
QUOTE]

Kan bara instämma! Själv hade en farfar som va travtränare och hängde med på ett träningspass med min ponny (som jag tyckte va mycket vältränad och tävlade hoppning med), så jag red i samma tempo som han höll (denna va en häst som just då inte kördes fort utan bara tränades för underhåll av kondisen typ, så ingen stenhård körning ute på bana), min ponny va rätt svett när vi kom hem och dagen efter va hon block halt! Och va detta i 1 vecka... Till saken va att hon ALDRIG va halt under den tiden jag hade henne, hade henne i 9 år!
Så travhästar har i alla fall toppenbra hållbarhet för att tåla den träningen dom tränas för.

Har själv två f.d galoppörer, båda jättefina hopphästar! Helförälskad i mina fullblod! Kan inte tänka mej nått annat efter att skaffat mej detta! (då haft en massa halvblod som jag tyckt va grymt tråkiga!) Visst är dom speciella, men jag rider den ena i grimma och grimskaft om det är så, inga som helst problem, så visst kan man slappna av på dom :) Men helt klart inga nybörjarhästar!
Men finns både fina och mindre fina fullblod, själv mer förtjust i den lite "grövre" typen, inte dom som är pinnsmala!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har vart mycket jobb med att få han att bli häst... Han visste inte hur man rullade när han kom och sånna där hästiga saker.

Men han har vart på bete och jag håller på att rida igång han nu och han är lugn och fin nu! Mycket lek och bus i herren!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Inte rört på han så mycket i veckan. Galopperade bort en sko förra veckan och igår busa han bort en till i hagen... Trodde han skulle vara lite explosiv! Har tränat mycket fattningar för att få bort en del dramatik i det hela. Sen att han busar och håller på är ju lite förståeligt, det är ju bara ett barn... :p
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det kan han redan, tro mig... Hur tror du att ena skon försvann någonstans ute i skogen? :o
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

umm... skon fastnade i rötterna på backen? :devil:
:rofl:

hmm, jag får nog kasta min filmrullekamera och ta mig in i den moderna världen av digitala kameror...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

umm... skon fastnade i rötterna på backen? :devil:

:rofl: Ja du har en fullblodshäst, det behöver man inte tveka om:devil:

min valack lyckades med just det, en tunn rot som på något sätt kom in vid trakten längst bak och naturligtvis går inte roten av som den skulle gjort med vilken annan häst som helst utan skon åker självklart av:angel: Jadå, jag såg det hela jag gick bakom och letade svamp o dottern red....

Den här är inte mycket bättre (eller värre:cool:) vi skrittade ett par stycken en lång tur över stock o sten och allt gick lugnt o städat till hästen snubblade inte ens till någon enda gång, den andra ryttaren gick bakom mej och såg ingenting, men när vi kommer ut ur skogen är en framsko borta:angel:

:crazy:

Nu har hon på min uppmaning knipt med tårna lite bättre sista tiden:cool:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, de har på tok för långa (bak)ben till sin korta rygg...iaf när det gäller avtrampade framskor :eek:
Fast å andra sidan så får man övertrampet så gott som gratis :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej alla!

:bump: Inne på "Gnägg/Engelska fullblodstråden" spånar vi om en gemensam träff/träningshelg vår/sommar-10 bara för oss med fullblod. :bump:

Om strax norr om Nyköping skulle passa finns fin anläggning på gården där jag bor. (Lätt att hitta, nära E4.)

Stor gräsbana med bank, pulvermangrav, vattengrav mm. Sandbana 20x60. Ridhus 20x60. Komplett hinderpark. Skrittmaskin. Skogsslingor (bilfritt). Boxar, hagar samt övernattningsmöjligheter med kök. Terrängbana för hugade finns på Bullersta centrala Nyköping (ca 2 mil emellan). Väl kvalificerad hopptränare finns på gården, dressyrtränare kan ordnas.

Häng gärna på diskussionen :banana:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Väcker lite liv i den här tråden.

Har en fbl valack jag köpte juni 08.
Gick av banan feb 08, gick 6 år på banan.
Stod sedan över sommaren och sattes igång med ridhäst karriären okt.08.
Tyvärr haft lite avbrott i omskolningen av alla möjliga olika saker.
Men nu börjar det lossna riktigt fint.
Har dock väldigt lätt att bli stressad/överexalterad.

Har inte styrkan än att hålla ihop galoppen.
Kommer några språng här och där som är runda och i bra form.
Men har svårt att ta halvhalter samt förstå att skänklarna inte betyder fullfart frammåt, men när han lyssnar kommer dom där fina sprången.
Vilket han fullt förstår i skritt och trav.

Nu till saken..
Alla säger träna fattningar fattningar och åter fattningar för att stärka galoppen.
Men..för varje mer fattning jag gör desstu mer stressad och laddad blir han inför nästa.
Nu går det bra rida frammåt i traven efter och be han lyssna.
Gör lite övergångar/tempoväxlingar, innan nästa fattning.
Men så fort jag kommer dit med skänkeln och förbereder fattning så
blir han enormt laddad/symaskinstrav med benlyft ala spansk skritt och studsar in i galoppen.
Räcker oftast att bara tänka tanken galopp,behöver inte lägga dit skänkeln.


Tips/råd mottages gärna.
Någon som haft liknande problem?
Lite svårt förklara mig, men hoppas ni förstår på ett ungefär iaf!:)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 569
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp