Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Galoppsport.se sen sök sportinfo.
Kan tro det var en stor omställning =)


Flash.. Förstår vad du menar :) Se om jag kan svara så du förstår!

Tycker det är svårt och få till bra övergångar, speciellt nedgångar.
Blir lätt lite lång och tung framtill.
Antagligen för att bakkärran inte riktigt är med?

Jadu han är lite knepig där.
Han har tendens till att krulla ihop sig.
Samtidigt så blir han lätt väldigt pinnig av att man rider på frammåt.
Så jag brukar försöka ha ett ganska lågt grundtempo och försiktigt öka tempot.
Fått riktigt bra känsla ett par gånger men det är svårt hitta dit.

Bara en allmän fundering absolut ingen bortförklaring..
Men just nu sitter jag rider dressyr i hoppsadel.
Och eftersom traven är ganska "obekväm" just nu så kan jag inte sitta ner på honom.
Nu har jag ju letat dressyr sadel ett tag men hittar ingen vi tycker om.
Men en fundering är ju såklart om det ev skulle gå lite lättare
om jag verkligen hittar en sadel så jag kan komma ner i sadel ordentligt.
Rörigt nu men....:p
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har hafft ett engelskt fullblod.
Köpte henne som 5-åring och då var hon inte mycket riden.
Jag tyckte hon kändes stadig att sitta på trotts att hon bara var 158cm hög och jag är ca 2meter lång.
Sålde henne efter ett år dock för att jag kände att jag saknade kunskapen som beövdes för att göra något vettigt av henne.
Vi gjorde dock stora framsteg under året jag hade henne.

MVH/
Stefan
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo det är nog för att hästen inte orkar som övergångarna neråt blir såna. Men om du gör 100 skritt trav skritt på ett pass så kommer det:idea: Man måste göra många. Använd gärna ord som hästen känner igen från tömkörning "skritt" tex så förstår hästen och då brukar det bli bättre övergångar också. Var envis, många många men intefrån galopp kanske utan det som är lättast, skritt- halt samt trav- skritt.

Sen ang krulla ihop sej måste man ju få fram halsen och få den framåt till handen, men ändå hitta takten, balansen. Du måste nog vara envis, rida på framåt, samt med lättridningen försöka styra till en långsammare takt. Man kan ju styra takten med just lättridning ganska bra.:idea:

Jag red/rider ibland en unghäst som gärna gjorde så som din och på honom brukade jag då växla tempo jättemycket, rida på framåt, bromsa tempot rejält (med kroppen, lättridningen) lite mer framåt igen osv, så han verkligen svarade och fick fram näsan och börja ta för sej framåt och kliva på rätt.
Så både massor av övergångar och massor av tempoväxlingar kanske?

Sen ang sadel Den kan göra jättemycket för hur hästen arbetar. Det är otroligt kinkigt på fullblod tycker jag. Min erf är att dom gillar mycket close contact, sadlar som ger mycket frihet för att röra sej bra. :idea: Svårt att veta vad din vill ha men prova hur hästen känns och rör sej i många sadlar när du väljer, kan skilja så otroligt.:idea:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Skulle behöva lite tips på trav och galopp övningar.

Skulle vilja ha fram en mer avslappnad och taktmässig trav.

I galoppen börjar han hitta styrkan.
Men det känns som det behövs nå mer än galopp på volt och fyrkant runtrunt.
Han ställer sig lite ut åt vänster i höger varv ibland,(hörnpasseringarna)

Nu vart det kanske rörigt men någon kanske förstår :p

För galoppen gillar jag enkla byten på åttvolt.
de blir både lösgjorda och starka, och kan man få dem att slappna av och avdramatisera sig, så ger det väldigt mkt för du övar övergång i samma veva....

jag rider i början inte med fokus på exakthet, utan rullar på och rider åttan med en ordentlig "böj" när jag kommer in på öppna volten. sen ett avbrott beroende på hur det lämpar sig beroende på häst, och sen lugn ny fattning och rulla på igen. skit i vart huvet hamnar och om det blir lite slängigt första gångerna, det är viktigast att hästen inte spänner till i kroppen eller blir studsig eller ngt liknande. ganska snart blir de avslappnade och sen är det verkligen en kanon övning av ovan nämda orsaker.

ang. ställning så är det ryttaren som måste parera sådant. Noga med att låta ytter sidan ha rum att kunna följa med i ställningen - ibland om hästen har såna tendenser, är man inte tillräckligt mjuk i böjningen, för att kunna följa innerskänkelns böjning måste ju yttersidan faktist få plats att kunna göra det. Hoppas du förstår vad jag menar.

ang. traven är det jättebra att du inte sitter ner när han inte känns avslappnad och taktmässig nog för sådant. bättre då att rida lätt. noga med att inte jaga på dock - fullblod är väldigt känsliga, så man får passa så man inte gör för stora rörelser för då tolkar hästen det som att man driver på. tänk rida lätt fast du knappt lättar.... fast du gör det.... haha : )
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej jag har också ett fullblod på 8 år nu, jag har haft honom i ca ett halvår. Han är en toppen häst verkligen super snäll att hantera och lätt lärd :) lite het ved uteritter men det kan jag leva med. Jag läste när ni skrev om galopp ombyten som jag tränar med pållis just nu, men han har två problem. Det första är att jan springer iväg direkt efter bytet och det andra är att han ibland när man går från höger till vänster galopp inte får med sig bakbenen :S han någon nåt tips som kan hjälpa mig?! :D Kanske inte rätt tråd men han är ju fullblod iaf :P
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja men den är en snacktråd bara, den här var mer tänkt som seriös ang träning. Inte samma syfte alls alltså.

Många har problem med att träna sina fullblod som ridhästar, hästarna musklar sig inte, som man tänkt, det är vissa svårigheter som är vanligare bland fullblodstryttare, tex att hitta taktmässigheten och bärigheten, och den här tråden var mer tänkt för att diskutera den delen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo den frågan passar i denna tråd:D

Hur tränar du byten? Fattar hästen galopp rakt när du fattar från skritt, eller vill den vika sig och ta in ngt bakben i ngt varv?

Man måste först jobba väldigt noga med grunderna. Den ska kunna gå lugnt i en taktmässig galopp i balans. Det är något man brukar få jobba med om hästen har startat galopp särskilt och har ett annat sätt att galoppera, utan att få med ryggen.

Rakriktningen måste man också jobba med, dvs att fatta galopp rakt. Om den i ena galoppen vill gå med ett bakben innanför (jättevanligt) så kommer den att få svårt att byta galopp till den andra galoppen.:idea:

Rid många fattningar och kolla att hästen är rak. Sen rider du enkla byten dvs gå ner i skritt ett par steg, fatta ny. Det rakriktar och allra helst om du först rider förvänd, vänder upp på en diagonal ner i skritt ett par steg , fattar ny och kommer ut i förvänd, då i andra varvet. Du kommer att få väldigt bra tag på rakheten då.

Sen kan du rida förvänd och motställa innan du ger byteshjälpen, men börja först med rakriktningen och bärigheten, att den kan gå lugnt och stadigt och bärigt i en 3-taktig galopp, det får inte vara 4-takt!

Lycka till!:D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Okej, fel av mig! :o
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack för jättebra tips om galoppen! Detta ska jag verkligen tänka på! :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja men den är en snacktråd bara, den här var mer tänkt som seriös ang träning. Inte samma syfte alls alltså.

Många har problem med att träna sina fullblod som ridhästar, hästarna musklar sig inte, som man tänkt, det är vissa svårigheter som är vanligare bland fullblodstryttare, tex att hitta taktmässigheten och bärigheten, och den här tråden var mer tänkt för att diskutera den delen.

Håller helt med!!!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har hafft ett engelskt fullblod.
Köpte henne som 5-åring och då var hon inte mycket riden.
Jag tyckte hon kändes stadig att sitta på trotts att hon bara var 158cm hög och jag är ca 2meter lång.
Sålde henne efter ett år dock för att jag kände att jag saknade kunskapen som beövdes för att göra något vettigt av henne.
Vi gjorde dock stora framsteg under året jag hade henne.

MVH/
Stefan

Har du några konkreta tips att komma med? Vad gjorde du för erfarenheter med henne? :confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag undrar oxå. Har själv precis köpt ett fullblod som inte e som mycket "vanligt" riden.

Hur kan jag göra för att hon ska få en bättre galopp?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jag har två fd galoppörer. jag tränar dem massvis från marken för att få dem lugnare och stabilare. Att få bort tittigheten och stressen. som alla andra sagt här så är det som att utbilda en unghäst. att bara börja om.. Jag har även haft problemet att de är valdigt svåra att få följsamma de vill helst bara gå rakt fram ;) men med lite träning så blev det bättre

hur får man in bilder här? jag är helt ny på det här med forum :crazy:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kan du tipsa mig om vilka övningar du gjorde? Jag upplever inte henne som tittig direkt. Men när hon ser andra hästar kan hon istället inte konsentrera sig på vad jag vill. Sen finns det någon övning sm göra att hon får en mer lugn galopp? Har en tränare som jag för till fället inte kan rida för.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det krävs styrka så det är övningar för att stärka rätt muskler för att bära som behövs, så att den orkar gå i en långsammare galopp. Man får inte bromsa ner bara för tidigt, då blir det tyvärr fyrtakt... :( Så stärk genom olika övningar, tror det står om sånt tidigare i tråden. Det viktiga först är att få en taktmässig lugn trav, att den kan vila på steget mera än de brukar göra,
många gånger mycket långsammare takt än man tror. Sen stora volter i galopp och forma runt inner. Men det krävs grundarbete innan för att stärka hästen som sagt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har även haft problemet att de är valdigt svåra att få följsamma de vill helst bara gå rakt fram ;) men med lite träning så blev det bättre

hur får man in bilder här? jag är helt ny på det här med forum :crazy:
(inte riktat till dig personligen utan mer allmänt)

Jag anser att det inte finns några hästar som är så följsamma som fullblod om man bara har en stadig sits och ger tusan i att ge övertydliga hjälper.

Jag tror att många gör felet att de leder med stoooora tygeltag för att hästen ska svänga varpå fullblodet tycker att det blir obalans och lutar sig åt andra hållet istället. Ju mer man tar i, ju mer motstånd skapar man.
Andas in och håll andan ett steg för att göra en halvhalt och andas ut mjukt för att släppa fram igen är storleken på hjälperna som behövs.

Fullbloden är så viktkänsliga att det räcker med att TÄNKA "sväng" för att den ska svänga, det är därför många tycker att fullblod är vingliga, det är helt enkelt inte tillräckligt balanserade som ryttare.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

(inte riktat till dig personligen utan mer allmänt)

Jag anser att det inte finns några hästar som är så följsamma som fullblod om man bara har en stadig sits och ger tusan i att ge övertydliga hjälper.

Jag tror att många gör felet att de leder med stoooora tygeltag för att hästen ska svänga varpå fullblodet tycker att det blir obalans och lutar sig åt andra hållet istället. Ju mer man tar i, ju mer motstånd skapar man.
Andas in och håll andan ett steg för att göra en halvhalt och andas ut mjukt för att släppa fram igen är storleken på hjälperna som behövs.

Fullbloden är så viktkänsliga att det räcker med att TÄNKA "sväng" för att den ska svänga, det är därför många tycker att fullblod är vingliga, det är helt enkelt inte tillräckligt balanserade som ryttare.

kan hålla med dig, men mest då i galoppen jag tänkte på. den ena av dem ville bara "fram" men går mycket bättre nu. långa tyglar lugnt å sansat. Hon håller formen små korta stunder och det räcker för mig än så länge. kanske bör tillägga att jag rider western oxå ;) men detta var en mycket intressant tråd
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Skrev ett inlägg men insåg att jagvar i fel fullblodstråd :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*

Bokmärker då jag nog vill kolla igenom tråden mer i ett senare skede :)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 569
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp