Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har aldrig direkt stött på "problem" med det. Visst självklart att hästen inte förstår vad man vill men det är ju som vilken annan häst som helst som man utbildar.
Jag tränar visserligen hästarna mycket vid hand, men hur som. Ett bra sätt är att låta hästen göra en sak i taget tills den förstår hjälpgivningen, dvs stå still och flytta för hjälperna alternativt skritta väääldigt långsamt. De lär sig snabbt.
En annan sak kan vara att du kollar att du verkligen ger hästen korrekt hjälp, dvs du kanske spänner dig mer i ena sidan eller något sådant, det påverkar jättemycket hur pass de förstår och om man överhuvudtaget givit korrekt hjälp för just det.

Allmänt inlägg:
Just nu tränar jag och min 4 årige herre främst på övergångar, bakdelsvändningar och öppna. Snart ska vi börja träna på sluta med.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om han förstår principen av höger bör han göra det med vänster också.
Men , kanske är det jobbigare undan vänster?
Gör en flyttning undan höger, ta en halvhalt, gå rakt 2 steg och ställ över och flytta för vänster, var noga med att du sitter om och verkligen flyttar hästen, du får inte börja spänna dig för att det inte ska gå.

Min herre rider jag mycket med tanken utan att jag visste det i början, jag kunde sitta och göra helt korrekt och han flyttade/bytte/fattade/gjorde inte det jag bad om förrän jag ville det, när jag så att säga redan utförde rörelsen i tanken!:D
Tanken gör också att du intar rätt position och om du redan "flyttar" dig får hästen svårt att gå rakt... :p

Vil han fortfarande inte flytta får du vara lite hård, pilla med spöet och håll emot, tänk dig att det kommer en vägg emot er och han måste flytta undan!
Nöj dig om han tar ett steg, beröm och börja om.;)

Hoppas du förstår hur jag menar.

Tack!!!!!! Jag förstår! Ska testa!!!!! :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack för tipsen! Ja, klart man ska ransaka sig själv! Och, har det börjat krångla så kan det ju vara så att man börjar spänna sig och "förvänta sig" sämre resultat i ena varvet /sidan. Ofta ryttarens fel.. Håller mer....
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har inte läst hela tråden.

Men det som funkar bäst på alla hästar i det stora hela är ett system där man går igenom bit för bit för att ha med sig allt. Det viktiga är att sikta på grand prix, för att komma någonstans! :D

Har precis börjat med min goding, han har gått i hagen och landat i sig själv så det är dags nu:

27241024.jpg
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min herre är väldigt bra på att träna matte ;) Åt lätta hållet gör han jättefina sidvärtsrörelser, åt svåra hållet gör han dem ENBART om matte sköter sitt jobb klockrent. Minsta jag sitter fel, ger dubbelsignaler, inte håller koll på ytter etc så blir det - ingenting.

Annars tycker jag blodingarna är väldigt enkla rent så, om man bara sitter still, 'håller käften' och gör rätt brukar de 'flytta med'. Min förra köpte jag ju som treåring, och hon hade inte lärt sig sidvärts etc, men bara jag verkligen skötte mig, så flyttade hon så fint åt båda hållen, för att återfå 'jämvikt' helt enkelt. Men ju mer jag FÖRSÖKTE medvetet, dessto mer kajko blev det. Och jag mer 'tänkte' (för då gör man ju massor med kroppen ändå) sidvärts, så blev det det.

MYCKET bra för en matte som gärna vill göra allt för mycket alltför snabbt ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det är väl en av sakerna som gör fullbloden så mycket bättre än andra raser (enligt min mening).
Man måste göra korrekt för att få korrekt utfall. De ställer krav på en själv med, inte bara en själv som ställer krav på dem.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Han heter Mo.

Han är efter Cherokee Run - Mambo King.

Köpte han från banan tidigare i år. Han blev skadad och kom aldrig tillbaka till tävling igen. Han var ganska duktig när han var i form. Gjorde 15 starter och sprang in 116 000:-.

Han rör sig bra och det var därför jag vågade köpa han osedd och allt. Tanken är att han ska bli en dressyrhäst som kan gå lite högre. :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det är i de allra flesta fall där som problemet sitter.

Har själv haft problem med det, i grund och botten är man ojämn i sidorna. Det är alla djur, så även människan. Men det är just fullbloden som fixade det problemet på mig. Kräver man mer fokuserad ridning så kräver de en j*vla massa av en;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Han heter Mo.

Han är efter Cherokee Run - Mambo King.

Köpte han från banan tidigare i år. Han blev skadad och kom aldrig tillbaka till tävling igen. Han var ganska duktig när han var i form. Gjorde 15 starter och sprang in 116 000:-.

Han rör sig bra och det var därför jag vågade köpa han osedd och allt. Tanken är att han ska bli en dressyrhäst som kan gå lite högre. :D

Ser fint ut!!!!!! Lycka till! Ge gärna tips till oss andra hur man gör och hur det går!!!! :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ah!
Då är vi inne på samma spår. Härligt med ännu en som valt fullblod för dressyr.
:bow::banana:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det är i de allra flesta fall där som problemet sitter.

Har själv haft problem med det, i grund och botten är man ojämn i sidorna. Det är alla djur, så även människan. Men det är just fullbloden som fixade det problemet på mig. Kräver man mer fokuserad ridning så kräver de en j*vla massa av en;)

Ja, håller med! Jag BEHÖVER detta! Jag är såkig själv på att vara liksisg och jämn. Hästen också. Då blir det till att jobba! Men om man vet om det så borde det leda en framåt?!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ah!
Då är vi inne på samma spår. Härligt med ännu en som valt fullblod för dressyr.
:bow::banana:

Jag har också valt mitt fullblod för dressyr! sex av sex år på banan! Ingen supergång men jag tänkte försöka......
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hästarna är våra spegelbilder och våra bästa tränare/instruktörer;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Med rätt träning kan man förbättra gången väldigt mycket. Sedan kan "sämre" gång mycket väl bero på fel muskling. Sedan när man väl musklat om så kan hästen visa något helt annat:laugh: Lycka till! Jag tror att det kommer gå bra.

Min herre var jag fast besluten om att jag skulle köpa när jag fick beskrivningen på hans personlighet...när jag sedan fick första bilden så var jag mer än såld på honom. Sedan träffade jag honom och kände att det var helt rätt, och när jag så såg honom röra på sig då blev jag hög!:banana::bump:;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Intressant tråd..
Har nyligen köpt ett fullblodssto, hon är 10 år gammal och har gått på löp till så sent som oktober -08.
Väldigt kär dam. Min tanke är att använd henne i avel, med vår welsh hingst (älskar fbl/welsh korsningen)..
Rider henne för att kunna hålla igång henne och träna om henne.
Med tanke på hennes ålder och vilken träning hon haft hela sitt tidigare liv satsar jag på att ta det luuuuugnt och vänja henne vid att coola ner.
Hon har lite svårt för det här, det är ju så att jag säger till henne att allt hon lärt sig under sin livstid är "fel", hon finner sig dock bra i sitt nya liv, går lugnt, relativt taktmässigt och arbetar i fin form emellanåt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Fast inte behöver du 'pensionera' pga åldern inte, har hon löpt tills hon var nio år, och hållit för det kommer vad du än tar dig för inom ridning vara rena rekreationssemestern liksom =)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tänk bara på att det är en häst som är tränad och van att få jobba mycket, tar du det för lugnt kommer hon bli "uttråkad" och det är det som brukar resultera i sk "galna" fullblod.
Tänk dig en som tränat och tävlat på "elit" och sedan helt plötsligt bara får röra på sig lätt. Det resulterar i rastlöshet.

Förövrigt så välkommen till gänget!:laugh:
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp