Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl det jag upplever med fbl , det är att med rätt ryttare så kan de utveckla sin trav enormt Just pga att de OFTA är så smidiga, men de måste lära sig att vänta i steget(gå lite i slow motion) inte bara jaga på. De har därmed oftast svårare att få till bra kadens: Men det gäller att träna/lära dem att lyssna och VILA och få in schwunget. Där tycker jag många kan göra lite fel att bara driva på (som många säger att man ska rida genom en het häst) och de blir bara snabbare och snabbare och trippigigare och trippigare: Istället för att väl balansera upp hästen i lugna taktmässiga gångarter.
Nåväl, tyckte att din häst /olgaklara/ ser jättetrevlig ut,
Som avslutning slänger jag in lite fler bilder på Prinsessan. (eller länkar, jag KAN inte lägga in. helt dj-a oteknisk verkar det som:angel:)
Vi har kommit så långt att vi "måste" träna att ha det där fantyget som heter kandar i munnen ibland :eek: hon som är så mjuk och uberkänslig tycker att det är ve och fasa, och tvärnitar när man förhåller, tur att hon lyssnar så bra för sits och hjälp så vi lallar runt och vänjer in oss .. :rofl:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27205797.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id27205819.html
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl det jag upplever med fbl , det är att med rätt ryttare så kan de utveckla sin trav enormt Just pga att de OFTA är så smidiga, men de måste lära sig att vänta i steget(gå lite i slow motion) inte bara jaga på. De har därmed oftast svårare att få till bra kadens: Men det gäller att träna/lära dem att lyssna och VILA och få in schwunget. Där tycker jag många kan göra lite fel att bara driva på (som många säger att man ska rida genom en het häst) och de blir bara snabbare och snabbare och trippigigare och trippigare: Istället för att väl balansera upp hästen i lugna taktmässiga gångarter.

Exakt så som jag menar!

Men återigen, gäller inte alla det finns undantag.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

absolut undantag finnes:grin: drar inte alla över en kam, för det finns ju hbl som är lika som fullblod...min hanoveranere är ju tvärtom. Storgångare med bra takt och schvung .Henne rider jag gärna fram(men tempovariation är ju A och O hos alla hästar) istället för att få henne att slappna av,rider jag sakta så somnar hon...prinsessan slappnar av i låååångsamt tempo och jogg.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag vill alltid ha hästen mellan hand och skänkel särskilt om jag rider fort, annars blir jag feg...Alltså att man har den lätta levande kontakten i handen, aldrig att hästen får lägga sej på och sluta kommunicera genom bettet - kontakt i båda tyglarna. Skänkeln intill.

Då behövs mest bara kramningar, även i hög fart, det mesta sker med vikten, man rätar upp sej bakåt lite, när man vill ha tillbaka hästen och håller om med skänkeln, för att hästen ska vara kvar i handen s a s. Ev något mer förhållande, som lättar så fort hästen svarar, (om den tex försöker komma iväg och vill släppa kontakten). Alltid lätta efter varje förhållning.

Jag skulle inte våga låta en häst springa fort ute, tex om jag inte hade den kontakten, jag vill ha kontroll.
Oftast är hästarna enormt lyhörda och lydiga om man är lite konsekvent och dels lär dem att växla tempo mkt ute när man galopperar, dels aldrig låter dem öka om de inte är kvar på hjälperna, och tar tillbaka så fort de visar tendenser att sluta lyssna. Rösten är bra att använda också, det gör jag mycket, i alla sammanhang. Stoet tex kan man få att sakta upp bara med rösten. (Fast automatiskt gör man något med kroppen också, förstås)

Vet inte om det var ett svar på din fråga?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Mja, rösten är något som jag använder flitigt och han lyssnar bra.
Rätar upp mig med. Hur som så är han där, hela tiden, tills han känner att nu är det dags att sakta av då lägger han sig på bettet. Angående kramningar så är det absolut uteslutet, det gör det hela än värre.
Håller man sig till en lugnare galopp så är det aldrig några problem, utan det är bara då vi busar till det sas. Men det kommer troligen med rutin, det har ju blitt så förr.
Jag litar på honom fullt ut och låter honom få ha kravlöst skoj och bus emellanåt. Tror att varje häst behöver det, och har ännu aldrig blivit besviken, det har fungerat bra på varje jag ridit, oavsett kön, ålder och ras.
När det gäller fullblod så anser jag att det är viktigt att inte glömma bort att de är avlade för att springa fort och att de bör få sträcka ut ordentligt emellanåt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Frågan visserligen inte riktad till mig, men svarar ändå.

Fel förmodligen.

Gör likadant som på min halvblodsmärr när vi galoppade ute. Håller lite mer i tyglarna när hon skall springa fortare och släpper (inte helt långa utan bara lite på stödet) när hon skall sakta av.

Lärde halvblodsmärren detta eftersom jag inte orkade gå in i en dragkamp när det var dags att sakta av efter snabbgalopp. Har gjort samma på fullblodsmärren och det fungerar. Än så länge...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kl

När fullbloden går på banan så är det ju så att signalen för att skärpa upp sig och gå fortare är just att ta stadigare tag i tyglarna.
Jag har haft många hästar som gått att cantra på helt lång tygel på banan även med snabbjobbande hästar susandes förbi. Himla skönt då vi mest haft stayers som har långsamcantrat MÅNGA varv under ett träningspass och det är JOBBIGT att galoppera 5-6km på en häst som slåss mot handen, speciellt om man vet att man ska rida 10st till efteråt!

Hade en som var extrem, han var ökänd som pullare och omöjlig att hålla men jag lärde mig knepet att cantra på lång tygel och att aldrig ta i honom vad som än hände. Då kunde man värma långsamt ett varv och sedan ta tyglarna och rida "flat out" för att sedan efter mål ställa sig upp i stigbyglarna och lätta handen för att tala om att jobbet är slut och hästen pullar upp sig själv.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl det jag upplever med fbl , det är att med rätt ryttare så kan de utveckla sin trav enormt Just pga att de OFTA är så smidiga, men de måste lära sig att vänta i steget(gå lite i slow motion) inte bara jaga på. De har därmed oftast svårare att få till bra kadens: Men det gäller att träna/lära dem att lyssna och VILA och få in schwunget. Där tycker jag många kan göra lite fel att bara driva på (som många säger att man ska rida genom en het häst) och de blir bara snabbare och snabbare och trippigigare och trippigare: Istället för att väl balansera upp hästen i lugna taktmässiga gångarter.

Håller helt med dig ang. detta. Men om det är en grön obalanserad häst från banan och en grön ryttare, behövs en del arbete innan detta är möjligt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ok då får jag be om ursäkt:laugh:, men jag såg mest den lilla longerade snutten:idea: Men jag menar ändå att mycket beror på ryttaren.

Jag tycker ju att ett fullblod av bra modell med bra gång är att föredra, definitivt, pga lättheten bla. Men jag menar ändå att det ställer större krav på ryttaren eftersom många (men inte alls alla) är lättrubbade vad gäller takten, man ser övertempo och trippighet tex om man tittar på försäljningsvideos som jag gjorde när jag startade tråden:crazy:
Det är lättare att visa ett halvblod med bra gång än ett fullblod - för ryttaren!

Visst finns fullblod med riktigt bra gång (har själv haft gamla stoet samt hennes dotter och en till som haft mkt bra taktmässig trav,) men även riktiga symaskiner. I stallet nu står en hingst som aldrig varit ridhäst men som sannerligen borde varit det( gammal nu):love: Den kan inte bli otaktmässig hur han än skulle försöka;)
Att jag tar upp takten är för att jag tycker ändå många fullblod som gått galopp behöver arbeta med taktmässigheten och lösgjordheten, vila på steget och lossa i bogar, bla.

Ja jag håller med dig, många fullblod är trippiga i traven och jag tror det beror på att de gått på bana. Ser man till de som inte gått på bana så brukar de röra sig bra om de har grundgångarter som är bra dvs.

Har en åring här hemma som rör sig otroligt bra för att göra en jämförelse.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja jag håller med dig, många fullblod är trippiga i traven och jag tror det beror på att de gått på bana. Ser man till de som inte gått på bana så brukar de röra sig bra om de har grundgångarter som är bra dvs.

Har en åring här hemma som rör sig otroligt bra för att göra en jämförelse.

Precis, dom med bra gång (mina alltså) hade inte gått mycket galopp heller. Så vi är helt överens. :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Mja, rösten är något som jag använder flitigt och han lyssnar bra.
Rätar upp mig med. Hur som så är han där, hela tiden, tills han känner att nu är det dags att sakta av då lägger han sig på bettet. Angående kramningar så är det absolut uteslutet, det gör det hela än värre.
Håller man sig till en lugnare galopp så är det aldrig några problem, utan det är bara då vi busar till det sas. Men det kommer troligen med rutin, det har ju blitt så förr.
Jag litar på honom fullt ut och låter honom få ha kravlöst skoj och bus emellanåt. Tror att varje häst behöver det, och har ännu aldrig blivit besviken, det har fungerat bra på varje jag ridit, oavsett kön, ålder och ras.
När det gäller fullblod så anser jag att det är viktigt att inte glömma bort att de är avlade för att springa fort och att de bör få sträcka ut ordentligt emellanåt.


Ja alltså springa som dom är avlade för blir det aldrig tal om som ridhäst. Dom farterna behövs det banor för. tror inte ens du kan föreställa dej hur fort det kan gå, om dom verkligen springer.

Men visst ska dom få galoppera och även fort, så länge ryttaren hanterar det.Annars utsätter man ju hästen för fara om inte annat:crazy: Det är höga farter och mycket kraft vi pratar om.

Men lydnaden har inget med att dom varit galopphästar att göra, dom är ofta väluppfostrade på alla sätt och även en galopphäst måste lyda. Det går inte att den bara dundrar iväg okontrollerat, så fort den får lust. :cool:

Att hästen lyssnar och ligger kvar i handen och även i hög fart ska kunna fås tillbaka med lätta hjälper, betyder inte att du håller i hästen och ger den stöd att springa. Det är en lätt kontakt man vill ha, känna att hästen är där och svarar. Den får aldrig ta över och bestämma tempot själv.

(Och ja jag rider fort också, men jag rider inte som en jockey eftersom jag inte har dom korta lädren och jag använder samma hjälper som alltid, lägger till skänkeln om den skulle tjafsa i munnen för att slå sej fri tex. Jag rider fram till handen. Jag har ridit och tränat starthästar men ute på landet hos amatörtränare. Så visst har det gått fort kan man lugnt säga men det får aldrig bli på bekostnad av lydnaden för min del - aldrig. Pullar en häst får man inte ge den något att hänga i utan om man rider i vanlig hoppsadel så kan man t o m trycka fram hästen snabbt mot handen,för att få den att släppa, (jag satte t o m på sporre när stoet fick för sej att pulla med mej, när hon inte fick öka, därför pullar hon nu bara om nån av galoppryttarna skulle galoppera henne..) kvickt fånga upp i en snabb förhållning och lätta igen, men aldrig låta den dra i tygeln. ta och lätta igen ta och lätta. Bromsa med din vikt, räta upp dej bakåt.

Ja det är så svårt att beskriva vad man gör, jag vet inte exakt, men att rida som jockey gör man inte som ridhäst.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja det är precis det jag alltid haft i åtanke, ju mer stöd destå mer kraft. Därav att jag släpper efter. Eller mer korrekt, jag rätar upp mig, kramar lätt en gång och därefter släpper jag efter på stödet. Använder samtidigt rösten. Det är det som fungerar. Kramningen är en förhållning som förklarar att något nytt kommer och även om han vid snabb galopp pullar då så är det trots allt ett svar på förhållningen och jag vet att han är med. När jag sedan lättar på stödet och använder rösten så saktar han av.
Har aldrig fått känslan av att jag tappat kontakten med honom.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har själv ridit galoppörer, så jag vet mycket väl vilken kraft och fart de kan komma upp i. Visserligen int fullt ut som jockeys gör på tävling;)
Menade inte heller att jag rider de som skolas om eller skolats om i den hastigheten, utan bara att de får sträcka ut i en betydligt snabbare galopp än vanligtvis.
Tror det blev lite missförstånd med hur vi menar.
Jag har självklart alltid kontroll och kontakt även om det går fort.
och nej, en häst som inte lyder går int att träna eller tävla på ett sådant sätt som krävs för galoppen.

Men hur som, som jag sa han lägger sig int på bettet och drar iväg, man har honom hos sig fortfarande. Lägger man på skänklar så ökar han, om man "tar och lättar" så ökar han också än mer. Därför funkar det bäst med att räta på sig, använda rösten och lätta ordentligt på tygeln.
Kan tillägga att det fungerar alldeles utmärkt att galoppera på helt långa tyglar i ett fint tempo och utan att han ökar.
Det som jag ovan nämnt har stämt överens med de flesta fullblod jag ridit.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja alltså springa som dom är avlade för blir det aldrig tal om som ridhäst. Dom farterna behövs det banor för. tror inte ens du kan föreställa dej hur fort det kan gå, om dom verkligen springer.



Ja det är så svårt att beskriva vad man gör, jag vet inte exakt, men att rida som jockey gör man inte som ridhäst.

Om man inte rider steeplen som fanns i fälttävlan förr i tiden på en fd löphäst (e.Colombian Friend) :rofl:

Jag red över en halv minut under tiden på just den fasen vilket gjorde att vi låg på ett tempo som väl matchade det tempo som han gick på bana, det gick fort vill jag lova men å andra sidan så var det första gången jag red en tredagars på honom och visste inte riktigt var han låg i tempo. 690m/min skulle vi rida i och hoppa ca 12hinder på en sträcka på 2,5km jag red alltså 30 s för fort. Dock hade han en otrolig galopp som täckte mkt mark. :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om man inte rider steeplen som fanns i fälttävlan förr i tiden på en fd löphäst (e.Colombian Friend) :rofl:

Jag red över en halv minut under tiden på just den fasen vilket gjorde att vi låg på ett tempo som väl matchade det tempo som han gick på bana, det gick fort vill jag lova men å andra sidan så var det första gången jag red en tredagars på honom och visste inte riktigt var han låg i tempo. 690m/min skulle vi rida i och hoppa ca 12hinder på en sträcka på 2,5km jag red alltså 30 s för fort. Dock hade han en otrolig galopp som täckte mkt mark. :D

:rofl:

Eller som när jag red hubertusjakter på den som kommit trea i derbyt bla:angel:

Jag startade upploppet i jakten en bit bakom de andra för jag ville inte ha hästen nertrampad av tokiga hästar som man inte kunde hålla:crazy:

Det tog ändå bara några språng så var han förbi dom, så..., jag hade det på video men den är förstörd tyvärr, det var häftigt att se :banana:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sitter här och försöker komma ihåg rörelsemönstret på de andra fullbloden jag ridit. Rödingen som jag fick äran att rida när ägaren var bortrest var lite mer åt det trippigare hållet. De få gånger jag kunde trava henne (utsliten i haslederna) så gick det att påverka traven, fast hon då var 12-14 år och hopphäst med placeringar i svår klass. Det är till stor del Rödingens förtjänst att jag idag har ett eget fullblod. Hon var lika hög som min halvblodsmärr men halva storleken att rida. Lätt, smidig och med egen motor.
Mörkbruna valacken hade en takt i varje ben. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur han var att rida och jag var inte tillräckligt duktig på den tiden. Förhoppningsvis rider jag bättre idag, men ibland undrar jag... :eek:

Sedan har jag nog ridit andra också, men de har jag dessvärre glömt bort. F'låt hästarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag fattade kanske fel, dvs att du hade något bekymmer med det men då är det inte så:idea:

Ang vikten o räta upp sej så gör jag det också, men jag har hela tiden en lätt levande kontakt men det är jag ju noga med att lära hästen direkt jag börjar rida den. Även starthästar. Liksom skänkeln, eftersom jag alltid rider dom med hoppsadel och hoppläder. Man tror nog kanske att hästen går iväg av skänkeln men så är det inte, skänkeln får hästen fram till handen om den vill tendera att släppa, det är så man får dom mellan hand och skänkel, (vilket inte betyder hålla i) Men det mesta regleras med vikt och röst, så där är det lika:)

Imorse var jag ute och galoppjobbade stoet i olika tempon och lät henne bla öka rejält vissa sträckor och det är väldigt roligt, tycker vi båda, :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Personligen tycker jag inte att det är så stor skillnad på fullblod och andra ridhästraser när det gäller inridning (omskolning). Det beror helt på hur länge de gått på banan och oftast vilka erfarenheter de har med sig.

Ja, det tror jag också! Klart att det är skillnad på hur länge de gått på banan! Om man tar en 2-3 åring från galoppen har de mer förutsättningar att vara som de flesta andra i samma ålder. Om man får en 6-7 åring eller äldre som bara gått galopp och inte ridits som en ridhäst blir det naturligtvis ett annat läge. Dessutom blir ju skillnade mot andra "vanliga" ridhästar större när de är 6-7 år. Min häst är t.ex. 8 år i år och inte inhoppad...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Mja, själv rider jag i dressyrsadel. Sitter på ett annat vis då. Men principen är densamma.
Jag vet inte vilka hjälper som han är inriden med. Har efter alla år märkt att hjälpgivningen kan variera oerhört mycket från inridare till inridare. Man känner ju av hur de reagerar på vilken hjälp och lär om där man känner att det behövs för att det sedan ska fungera för en "ridhäst". Men det är en lång väg för just omlärningen, men det går framåt=)

Åh, det lät väldigt härligt!
Måste ta ut min på en härlig skogsrunda med galoppsträckor. Det var ett tag sedan. Har nu mest ridit på de vanliga sträckorna, (dvs rakbanan, rundbanan och deras bergodal banor runt om) Men idag fick han vila och imorgon lika så, kanske under helgen=)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja det är skönt att den isiga årstiden är slut så man kan rida ordentligt ute igen:bow:
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp