Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har precis samma problem! Tycker att när jag kortar tyglarna så räcker inte armlängden till och jag faller framåt. För att sitta stadigt och rakt behöver jag längre tyglar... :confused: Man är ju olika byggd..

sådär känner nog 99% av alla ryttare det ibland, att armarna är för korta.
Egentligen är det hästen som är för lång, när hästen kortar upp sig försvinner problemet.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Funderade på en annan sak efter att ha läst längre i tråden. De flesta skriver att fullbloden behöver skos ofta. Men min hovslagare sa till mig att fullblodens hovar oftast inte håller för det. Eftersom att de är i rätt dålig kvalité och växer långsamt. Han rek. 8 veckor mellan varje för vår del. Min har gått sex veckor och ser nyskodd ut fortfarande.

Eller är det väldigt individuellt?

min häst har runda fina fötter men de spricker väldigt lätt.
Hon skos var 7-8 vecka, tidigare hade bara splittrat hovarna.

man får nog skilja på de fullbloden som har ankfötter och de som bara är spröda.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag hade nog bara nickat och hållt med och skaffat en ny tränare.
För gå in i en diskussion med henne känns rätt lönlöst då hon
sitter fast i hennes sätt att tänka/lära ut mm.
Skulle inte slösa min energi på det.
Inte värt det.

Äh det är bara ignorera tycker jag.
Ta det för guds skull inte personligt.

Vore ju lite tråkigt om din kompis ville fortsätta rida för henne,
svårt sånt där när man delar häst.

Om du vill komma hälsa på fler fullblod är du välkommen hälsa på
våra grabbar.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tkr du jag gör rätt enligt henne, lr enligt dej? förstod inte riktigt ;)

Ja det blev lite knepigt att förstå, såg jag, hade bråttom när jag skrev...
Men jag menade att när jag sett dina filmer, så anser jag att du gör rätt som slutar rida för henne:idea: Hon hjälper dej inte att förstå hur du ska rida din häst.
Nu har jag inte träffat någon av er, eller hästen, men det låter som att hon ställer krav på hästen, som jag anser är alldeles för tidigt och fel väg..:cool: (när det handlar om att hon vill sätta en tydlig främre ram, uppenbarligen - talet om eftergiften ) Sissi måste först komma till ett mer avspänt och balanserat arbete, under tiden du jobbar med det ska handen bara finnas där, för att ge kontakt och stöd när hon söker det.
Det är inte läge då hon går i sån obalans och tex kör upp huvudet och slår med det, att hålla emot i handen och greja med en massa tygeltag som inte får något gensvar alls...:cool:

Bakben rygg och nacke utgör överlinjen och hör ihop, klart ryggen ska arbeta avspänt redan när hästen är ung:cool: Det kommer av bakbensaktiviteten, dvs när hästen inte bara skjuter på utan hittar vilan på steget, dvs takten, det ger avspänningen och då kommer ryggen och nacken blir "eftergiven", som hon vill ha det. Då kommer hon söka kontakten och du ger henne en ram. Det kommer bakifrån, "eftergiften" kommer av aktiviteten bak som du sen ska fånga upp i handen. Det går inte att börja med handen.

Jag tycker att tränaren har glömt utbildningsskalan, där balansen och takten kommer först, därefter lösgjordhet och kontakt. Det är precis det som har skilt bra tränare jag ridit för från de dåliga som mest vill att man "tar och drar"
att dom inte har haft en medveten linje utifrån utbildningsskalan....:(
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

okej, ja jag tkr oxå det känns som att hon börjar i helt fel ände. Jag har aldrig fått "lära" mej hur man rider en häst iform, dvs. jag har aldrig haft någon som sagt gör si och så så får du hästen iform, utan det har kommit naturligt när hästen har gått bra! :)

Ja mer balans och bättre takt behöver hon ju och balansen har ju blivit bättre, men hon är ju fortfarande vinglig...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej, jag slutade lyssna så noga på vad hon sa efter ett tag...
Kände mej väldigt knäckt efteråt, och började fundera om jag verkligen klarar av att skola om Sissi... :crazy:

Hehe ja jag får göra det, så jag har nånting att jämföra Sissi med ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kände mej väldigt knäckt efteråt, och började fundera om jag verkligen klarar av att skola om Sissi...

Åh, tappa inte självförtroende av detta! Det kommer att gå fint:). Lita på att den mjuka, lugna och tålmodiga vägen som du själv gett uttryck för här blir bra för er. En duktig tränare hjälper er att hitta balansen och börja använda knapparna i rätt ögonblick.

Du har en fin inställning till ridning och grundutbildning att det inte går ut på att gå in i slagsmål med hästens mun. Hästar är oftast medgörliga och det är inte omöjligt att det i ett senare stadium skulle gå att knyckla ihop Sissi med sådana här metoder. Det betyder ju inte att det blir bra. Klart det gör ont i magen när det blir så här.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Alltså Tuvisen! Jag är sjukt imponerad över hur väl du möter kritiken du har fått här (som för övrigt har varit otroligt välmenad och konstruktiv:bow: för att vara buke) och du tänker så rätt och får absolut inte låta någon trycka ned dig.
Som flera har sagt innan så ska du bara följa den mjuka linje du är inne på, strunta i nacken och koncentrera dig på takt och balans. Det är aldrig svårt att knyckla ihop ett fullblod, bara att hålla i och sparka på och visst kan det se tjusigt ut för stunden men i längden kommer du ingenstans med det!

Önskar jag hade hälften av din inställning, du måste vara en mönsterelev för en seriös tränare!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Svarar båda :)

Är antagligen bara nu det känns jobbigt, har inte varit uppe i stallet sen i söndags, så har inte ridit på Sissi sen lektionen. Men ska upp idag och ut och skritta lite iaf, så får vi se hur hon känns och vad vi gör... Känns som att det behöver gå bra idag iaf...

Jag vet inte om jag är så bra på att ta kritik egentligen, är en sån som gör allting "rätt" för att ingen ska kunna ha något att klaga på ;)

Tkr för övrigt oxå att ni har gett bra kritik på ett bra sätt(spec för att vara på buke ;)), är nog därför jag har tagit åt mej det oxå!

Sen är jag väl inte för lättpåverkad heller tror jag, om bara en skulle ha sagt något och jag hade tyckt tränaren var bra, hade jag ju struntat i det, men när så många har sagt det och jag själv är tveksam så känns det ju som att det ligger nånting bakom kritiken!

Önskar jag hade hälften av din inställning, du måste vara en mönsterelev för en seriös tränare!

inställning till vadå ? ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Rätt intressant men jag håller inte med om att de flesta är byggda i nerförsbacke och är otaktmässiga, jag har faktiskt sett majoriteten tvärtom, att de kan vara lite överbyggda bak är ju inte samma sak som att de är låga fram ;)

Personligen tycker jag inte att det är så stor skillnad på fullblod och andra ridhästraser när det gäller inridning (omskolning). Det beror helt på hur länge de gått på banan och oftast vilka erfarenheter de har med sig.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

eget *kl*

Kan ju berätta om mina och hur jag gjorde med dem.

nr 1 kom från banan som 3åring väldigt stressad. Gjorde misstaget att släppa ut honom i hage direkt vilket gjorde att han hoppade ut i full fart och gick omkull i landningen. Det gjorde att han fick vila under en ganska lång tid dvs 2 månader :crazy: red i gång honom som 4åring red mest grundläggande arbete med honom och släppte honom sedan på bete samma år.

Red i gång honom under vintern och red första tävlingen på honom på sommaren när han var 5år, då var han enormt stressad på tävling gick knappt att styra (dock var han felfri inne på banan) så jag la ner det direkt under en tid och försökte hitta en lösning att han inte skulle stressa när han hörde högtalare etc.

Som 6åring släppte allt och han var endast stressad de första 10 min på tävlingsplats för att sedan bli nästan lite lat.

Han är den mest kompletta häst jag någonsin ridit och han har i princip "allt" gick fälttävlan mkt framgångsrikt tills han blev felbehandlad på klinik för snart 2år sedan. Nu är han ohalt igen och när jag väl "fölat" så skall jag sätta igågn honom försiktigt igen.

Han har aldrig haft några som helst problem med vare sig tjaffsig mun eller dåliga hovar eller att han stressat under ridning hemma. Dock så provred jag honom innan jag köpte honom när han var i full kondition och kände redan där vilka utmärkta kvaliteter han hade ;)

Världens vackraste

070805040.jpg


Bilder
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/IJ2W6260.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/vinslovchipp.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/050523055.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/DSC_8481.jpg

Filmer
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=MOVIE0002.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=MOVIE0066.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=MOVIE0061.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=chipp.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=MOVIE0062.flv

Fortsättning följer med de andra lite senare :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*hoppar in*
Idag skulle vi bara ta en lugn tur och leka lite efter gårdagens styrketräning(som också gick väldigt bra men han hade lite bråttom och ville inte riktigt vänta).
Det vart en liten tur med lite naturhinder, fixade till ett gammalt dike med en en som hade trillat efter, samt en pinne som bara råkade flyga upp på en sten med tungder på andra sidan så att den stack ut, inte alls jag som lade den så... :angel::p
Glenn tittade men hoppade snällt och andra gången tog han dem klockrent med mycket luft.
Förutom hindrena idag så gick han dessutom helt underbart bra, hållning och balans, takt och bärande. Det är så heeeeeeeeeeeeeeeeeeelt underbart när allt klaffar.

Detta kommer jag leva länge på....

Sen hittade jag så klart ett nytt sår (litet skrapsår) på samma ben som vi har tjafsat med i 2 veckor nu, hoppas att det bara läker ihop snällt och fint *ber en bön* .
I morgon bitti kommer äntligen hovslagaren....

/Linda
Som känner sig såhär just nu: :bump::banana::bow: och ser ut såhär: :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ang otaktmässiga menar jag att dom inte har den egna stadiga inbyggda takt som många halvblod har, dom är lättrubbade in sin takt, på ett helt annat sätt. Det är mera jobb för att få till en trav med lite schwung pga det, vägen är längre. Man ser det på att stegen är kortare snabbare, de vilar inte på steget så som man helst vill. Det är så jag menar. Man har en hel del gratis om hästen har den taktmässigheten.

Nej så annorlunda är de inte än andra unghästar, men dom är oftast är i både kropp och huvud, vilket kan (och blir) ett problem för dem som inte är så erfarna, vilket tyvärr ofta är de som köper hästarna, pga lägre pris än tex halvblod.
Dessutom att de kan ha men av tiden på banan i form av snedheter, mm, som måste tas med i beräkningen och som andra unghästar inte har. Samt att man kan lätt förledas att tro att det går att kräva mer, om man får höra att hästen ridits i kanske ett par år, när man köper den som 3.5 -4-åring. De sak fortfarande ridas som unghästar, men det förstår inte alla tyvärr.

Det är därför jag tycker en sån här diskussion är viktig:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Den ser väldigt trevlig ut:bow: Inte minst mentalt, men även i typen.

Som jag ser det har den ändå en fullblodstrav, helt OK, men det är inte en halvblodstrav tex (vilket några har också) Det kommer att vara beroende av ryttaren hur mycket trav man får fram, tänker jag, men då bara utifrån filmerna självklart, där traven inte syntes så mycket (mest longeringen).
Så jag kan ha helt fel, självklart.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har ridit idag iaf :) Gick väldigt bra och jag känner att jag fått tillbaks tron på mej själv igen :D

Hade ju först tänkt att bara skritta ut i skogen, men sista ridskolegruppen skulle rida ut så banan var ledig. Så tänkte att jag kunde ju rida lite på banan och bara försöka få henne avslappnad (de tre senaste ggr jag ridit på banan har hon varit väldigt spänd och stressad).

Red igång henne ute och galopperade oxå (börjar äntligen se så bra ut i skogen nu) och när man tänker tillbaks så är det stor skillnad i galoppen, hon håller samma tempo med lätt kontakt i munnen och blir inte alls lika studsig i början.

När vi kom till banan var hon avslappnad, så skrittade nått varv på långa tyglar och hon var avslappnad, kortade sedan upp tyglarna bit vis och började svänga med sätet. När man väl fått så korta tyglar som jag brukar ha, så stressar hon upp sig och vill springa och spänner sig och får korta snabba steg.

Men red volter, serpentiner, 8- volter och flyttade lite för skänklarna i kanske 20-30 min innan hon började slappna av. Blev då låg i formen även om hon inte fick upp ryggen, men jag fick jobba mkt med sätet för att hon skulle hålla samma tempo. Märker då själv att jag spänner låren väldigt mkt, så slappnar av i låren och vips så är ryggen uppe :D

Helt plötsligt blev det mkt stadigare och hon väntade på mej :D Fick med hela överlinjen då och det är verkligen inte ofta det har hänt förut!

Känns bra att jag kommit på det, så jag vet vad jag gör för fel :D Tror jag är lite så att jag vill prova mej fram, var verkligen en "aha" upplevelse :)
Så nu är planen att jobba vidare först och främst med formen i skritt och sen ta det därifrån.

Lite OT men har verkligen kommit på de senaste åren när jag börjat ändra mitt ridsätt och rider mer med sätet, att man måste verkligen ha koll på sin kropp i ridning!

Har en känsla av att jag kmr ha träningsverk imorn :p Men det är det verkligen värt! :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Den ser väldigt trevlig ut:bow: Inte minst mentalt, men även i typen.

Som jag ser det har den ändå en fullblodstrav, helt OK, men det är inte en halvblodstrav tex (vilket några har också) Det kommer att vara beroende av ryttaren hur mycket trav man får fram, tänker jag, men då bara utifrån filmerna självklart, där traven inte syntes så mycket (mest longeringen).
Så jag kan ha helt fel, självklart.

Han har väldigt bra trav faktiskt blir bed med 8 på sina ökningar och har även fått 8 på sina gångarter på vanliga dressyrtävlingar. Har nog varit placerad varje start han gått utom en gång då de spelade musik från en konsert :crazy: på framridningen och han kom tillbaka till sitt "ban"beteende. Brukar ligga på 67-75% i dressyren.

Han har faktiskt mer trav än de flesta halvblod jag ridit och det är en hel del mkt bra hästar.Tyvärr har jag ingen video på hur han travar men de flesta som ser honom blir väldigt imponerade av honom och hans mekanik där ibland en av de bättre dressyr ryttarna vi har i landet :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nu har jag hittat till denna tråden med, härligt att det har kommit upp en sådan=)

Jag har ännu inte riktigt hunnit läsa igenom alla inlägg men tänkte att jag kunde slänga mig in och presentera min herre=)

Anothereef , 05 , Inchrory - Li Ess - Diaghlyphard
Köpte honom från Angarn för lite mer än ett år sedan.
Han är en riktigt arbetsnarkoman som jag kallar det, en pojk som trivs bäst om han får arbeta på varje dag. tyvärr så sätter åldern stopp för det och man får tvinga på honom vilodagar=P Men det är inget som man kan klaga över.
Som folk tagit upp så kan han springa, han har överträffat de flesta fullblod jag ridit med sin kraft och fart, det är som att man korsat en bulldozer med ett stridsflyg. MEN min lille herr gillar som sagt även att arbeta och är verkligen överambigös. Han bär sig väldigt fint även om ena sidan är betydligt svagare än den andre, vilket ifs är vanligt bland unghästar, det är något vi arbetar på och man märker framgång för var dag som går.
När det gäller gångarterna så har han väldigt fina och elastiska gångarter och med ett vackert "svävmoment" i skritt och trav.
Vi har ännu inte börjat hoppa mer än att jag skickat honom över lite diken och stockar, samt upphopp på bankar. Hur som så har han visat en väldigt fin teknik, lyfter och böjer benen ordentligt under sig och jobbar bra med ryggen.

Men så har man ju det där sk "munproblemet" när det är dags att avbryta en snabbgalopp. Så det är något som vi också arbetar på.
Och när det gäller tränare....ja jag tror att jag bor i helt fel del av landet. Här är alla så inbitna i sina halvblod att man blir rädd. De man pratat med verkar ha en bild av fullblod som stora monster som inte går att hantera och som bara skenar iväg med en.*Suck*

Men men, nu när vi presenterat oss så ska jag återgå till att läsa de resterande inläggen i tråden=)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Han har väldigt bra trav faktiskt blir bed med 8 på sina ökningar och har även fått 8 på sina gångarter på vanliga dressyrtävlingar. Har nog varit placerad varje start han gått utom en gång då de spelade musik från en konsert :crazy: på framridningen och han kom tillbaka till sitt "ban"beteende. Brukar ligga på 67-75% i dressyren.

Han har faktiskt mer trav än de flesta halvblod jag ridit och det är en hel del mkt bra hästar.Tyvärr har jag ingen video på hur han travar men de flesta som ser honom blir väldigt imponerade av honom och hans mekanik där ibland en av de bättre dressyr ryttarna vi har i landet :D

Ok då får jag be om ursäkt:laugh:, men jag såg mest den lilla longerade snutten:idea: Men jag menar ändå att mycket beror på ryttaren.

Jag tycker ju att ett fullblod av bra modell med bra gång är att föredra, definitivt, pga lättheten bla. Men jag menar ändå att det ställer större krav på ryttaren eftersom många (men inte alls alla) är lättrubbade vad gäller takten, man ser övertempo och trippighet tex om man tittar på försäljningsvideos som jag gjorde när jag startade tråden:crazy:
Det är lättare att visa ett halvblod med bra gång än ett fullblod - för ryttaren!

Visst finns fullblod med riktigt bra gång (har själv haft gamla stoet samt hennes dotter och en till som haft mkt bra taktmässig trav,) men även riktiga symaskiner. I stallet nu står en hingst som aldrig varit ridhäst men som sannerligen borde varit det( gammal nu):love: Den kan inte bli otaktmässig hur han än skulle försöka;)
Att jag tar upp takten är för att jag tycker ändå många fullblod som gått galopp behöver arbeta med taktmässigheten och lösgjordheten, vila på steget och lossa i bogar, bla.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kul att du gillar din häst:idea:

Men så har man ju det där sk "munproblemet" när det är dags att avbryta en snabbgalopp

Hur gör du?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hehe, ja klart att jag gillar honom. Fick mer än vad jag hoppades på och tittade efter måste jag säga. Kanske bör tillägga att fullblod alltid har varit den enda rätta rasen för mig.
Till 98% så ger han mer än vad man ber om och gör allt lite väl bra, så att man kommer på sig själv att man ber om mer än vad man borde. Sedan har man ju de tillfällen då man blir helt skogstokig för att "inget riktigt fungerar", fast så ligger ju felet egentligen hos en själv. Haha.
Som igår när han absolut inte skulle fatta höger galopp, som han har svårt för, då han är ojämn.

För oss så fungerar det faktist så lätt som att jag släpper efter på tygeln, när han tappar stödet så är det som om han vaknar till och vips så är han tillbaka där man vill han honom.
Fast jag känner mig kluven i hur effektivt det egentligen är, känns mest som en genväg.
Några tips på annat som man kanske ska testa?
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp