Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jo precis, har tagit tag i den nån gång när hon studsat, men nu är hon mkt stadigare i galoppen, så kmr nog knappt behöva martingallen snart :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Neä lite så är min häst oxå, även om hon fortfarande är stabil i psyket när man rider. Så blir hon ju mer upphetsad och stressad när man rider än när man håller på med henne annars. Min "hästrädda" pappa har till och med tagit in henne från hagen så ;) (med övervakning)

I och för sej så är hon inte så lätt att borsta, hon står oftast inte still och står och vevar med benen osv... men tror det är för att hon är så ivrig och vill iväg :) för efter ridturen så står hon jämt jätte snällt och är betydligt mer avslappnad :)

Så hon kan ju uppfattas som aggressiv av de som inte kan så mkt, men hon har aldrig försök sparka... Så just då är hon ingen lämplig nybörjarhäst att hålla på med...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har inte läst hela tråden, men skriver lite i alla fall. Ska bli jätteintressant att läsa klart tråden. Har precis köpt min första häst, ett fullblod. Han var iofs omskolad när jag köpte honom. Men jag känner väl igen mig. Hitills har vi haft många bråk för att han surnar till när jag går på honom. Jag kräver att han ska gå rakt fram i alla gångarter, inte sparka mot andra hästar, försöka koncentrera sig och inte kolla på allt annat. Mycket känslig är han och uppfattar minsta lilla grej som jätteallvarligt hela tiden. Jag är ju van vid halvblod, så det tar ju ett tag att ställa om sig själv också. :)
Hovarna var rätt risiga när jag köpte honom, men är på bättringsvägen. Men han behöver mycket mat, och äter lusern för att få fint hull. Han var lite mager också men det är på väg bort nu. :d
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Funderade på en annan sak efter att ha läst längre i tråden. De flesta skriver att fullbloden behöver skos ofta. Men min hovslagare sa till mig att fullblodens hovar oftast inte håller för det. Eftersom att de är i rätt dålig kvalité och växer långsamt. Han rek. 8 veckor mellan varje för vår del. Min har gått sex veckor och ser nyskodd ut fortfarande.

Eller är det väldigt individuellt?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Funderade på en annan sak efter att ha läst längre i tråden. De flesta skriver att fullbloden behöver skos ofta. Men min hovslagare sa till mig att fullblodens hovar oftast inte håller för det. Eftersom att de är i rätt dålig kvalité och växer långsamt. Han rek. 8 veckor mellan varje för vår del. Min har gått sex veckor och ser nyskodd ut fortfarande.

Eller är det väldigt individuellt?
Det är nog individuellt men ingen jag har haft /sett har kunnat gå så länge. Min växer som ogräs och har bra kvalitet på hovarna men är väldigt plattfotad och får ankfötter på 4-5 veckor. Fick gå 7 v pga sjukdom denna gången och det såg verkligen inte snyggt ut+ att han går sämre då. Min förra hade ganska dålig kvalitet på hornet och tappade lätt skor .Även han växte mycket på kort tid så även han kunde gå max 4-5 veckor. Oftast med någon tappsko varje gång.
Så var glad om du bara behöver sko var åttonde vecka.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hovarna växer olika mycket beroende på vilken tid på året det är också. En häst hovar kan växa nästan dubbelt så fort på sommaren som på vintern. Även detta är väldigt individuellt men jag brukar behöva sko oftare på sommaren.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*

Red lektion idag gick verkligen inte bra, tänker nog inte rida för den tränaren något mer!

Red först fram ute och då var hon jätte duktig, sen så red min tränare på Sissi i kanske 15 -20 min. Aja tänkte jag, det är väl bra att hon får rida henne så hon vet hur hon är, men var lite tveksam eftersom hon nog väger 80 kg +, och Sissi har ju inte så mkt muskler än... Hon fick knappt plats i vår sadel heller...

Iaf så kunde hon inte galoppera på henne, Sissi bara studsade omkring som hon gjorde med oss i början, inte så konstigt tänkte jag, Sissi tkr väl att hon är för tung.

Iaf så red jag sen, och då skulle vi rida på en liten volt, ungefär in till medellinjen kanske var 10-15 diameter... Och Sissi springer ju på som vanligt och jag ska minska tempot, vilket jag såklart håller med om, men hon säger att jag ska "dra i tyglarna" och hålla emot. Jag skulle även rida brett med händerna "ha lika brett mellan händerna som det är mellan hennes tåspetsar på bakhovarna", det skulle väl balansera lr nått... okej tänkte jag, jag provar väl, men märkte ingen större skillnad...

Lektionen fortsatte väl ungefär i samma stil och jag blir mer och mer irriterad för att hon bara säger att jag ska använda tyglarna, ingenting om sätet lr min sits. Jag tkt själv att Sissi bara sprang runt med mej helt obalanserad och ser ingen mening i det faktiskt... Inte avslappnad, slappnade av något steg här och där när jag slutade hålla i så mkt...

Den här gången skulle jag stå upp i lättsits i galoppen och förra gången skulle jag sitta ner och verkligen sitta på rumpan och räta upp mej, så att hon inte sprang runt bara... :confused:

Lika första lektonen jag red, då sa hon hela tiden håll emot i tyglarna, och för att ställa inåt ska jag "dra i innertygeln rakt bakåt mot min höft"...
Var tveksam redan då, men är ju svårt att veta på en gång och alla andra i stallet tkr att hon är jätte bra!

Förra (andra) lektionen så tkt jag det var mkt bättre för var ingenting om att dra i tyglarna, utan då skulle jag vara mjuk i handen och hon kändes mer avslappnad även om hon inte jobbade så mkt...

Sen den här lektionen idag då, då jag skulle dra och hålla emot i tyglarna igen... Känns som att det är två olika tränare nästan :confused:

Iaf idag efter lektionen så sa jag att jag inte tycker att Sissi fick upp ryggen, och hon svarade ungefär att varför ska du ha upp ryggen?, och sa att Sissi inte hade några ryggmuskler och att det är bakbenen som ska jobba...
Och att de (kmr inte ihåg allt hon sa) men som jag fattade det, måste böja på nacken först och "vara på tygeln", sen när de kunde det kunde man börja få mer eftergift (tror jag hon kallade det) och jobba med ryggen...

Jag tänkte tydligen för mkt dressyr.. lät som att det bara är dressyrhästar som ska jobba med ryggen...

Hon bablade även på om att Sissi inte var balanserad än och att hon måste lära sig rakriktning och att svänga osv, och det håller jag med om!

Jag sa även att jag rider mest med sätet, då sa hon bla. Sissi inte hade några ryggmuskler och att, om jag "tryckte ner sätet" så var det ju skelettet som tog "smällen", men ändå ska jag sitta ner i traven på henne ibland på lektionerna :confused:
Känns liksom som att hon säger emot sig själv tkr jag....

Sen så när jag menar med att rida med sätet så räcker det ju oftast att rida långsammare eller att räta upp sej osv...

Att rida på så små volter och att rida så mkt på volter på en obalanserad häst tkr inte jag känns optimalt eftersom det sliter mkt på lederna...

Min förra häst hade mkt problem med kotledsinflammationer, så jag har läst mkt böcker om en hållbar häst och muskler, senor och leder osv. Så lite koll har jag på sånt... och då tkr jag inte att hennes ridning känns så optimal...

Kändes verkligen som att jag blev dumförklarad av min tränare och att hon skulle övertyga mej om hur fel jag hade... Visst hon har mer erfarenhet än mej och kan säkert mkt mer än mej, men som jag har lärt mej att formen ska komma bakifrån och att bakbenen och ryggen kmr först och sen huvudet, gäller inte det på unghästar lr ? :confused::confused:

Blev väldigt långt jag vet :o
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det låter som ett väldigt klokt beslut! Ni har alla förutsättningar för att bli ett underbart ekipage så låt inte en tränare förstöra det för er!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*kl*

Utan att ha massor av erfarenhet av fullblod tycker jag inte det var nån större omställning från de halvblod jag haft. Min kom direkt från träning och jag red honom som vilken outbildad treåring som helst. Travare däremot har jag haft mer jobb med.

Det kan ju vara för att han var så ung också!?! Min hade gått på banan till och med han var 6 år och han var inte riden mer än galoppträning/tävling innan jag köpte honom. Jag vet att det finns många tränare som rider sina galopphästar "vanligt" också, tränar dem på ridbanan och hoppar dem. Det kan ju vara olika menar jag...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jobbigt att rida för en tränare som man inte trivs med.
Eller som inte tycker att takt och balans är grundläggande... :o

Hittade en liten reaktion i djupa böjsenan bak på herrn i torsdags så vi har tagit det lite lugnt och ridit på fast underlag.
Idag var vi ute med "granntjejen" det tycker herrn är jätte kul (har inte riktigt gått in att han är kapad...):p. Men han skötte sig och gick helt ok.

Vi kämpar annars vidare med styrkan i bakdel/rygg och att "sitta-och-vänta" :angel: så att säga.
Framförallt i galoppen är det jobbigt, där vill han gärna bli lång och lite tung.
Traven går helt ok nu bitvis, han tappar lite när orken tryter...

I helgen är det dressyrtävlingar men vi kan inte vara med för jag måste jobba.. :( Men det är ett nytt program så jag tror vi ska öva in det och filma i alla fall. För inlärningens skull.:idea:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej, det känns inte som att jag får ut något av att rida för henne.

Ja jag hoppas det kmr bli bra, men känner mej inte spec peppad efter vad tränaren sa :crazy:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kanske ska skita i skänklarna först och bara driva och fånga upp med sätet...

Har iaf kommit fram till att jag ska försöka träna upp min sits så att jag blir stabilare och kan sitta kvar i rätt position :)

Ja jag tkr hon har bra psyke för att vara häst över lag, nu har jag inte träffat något annat fullblod faktiskt så kan inte jämföra med något fullblod, men hon är inte som den bilden jag hade av fullblod iaf.

har för mej att ägarna sa något om att hon hade varit förhäst för att hon hade sånt bra psyke :) och det har jag hört från kiropraktor, tandläkare och vår ET. Att de var förvånade att hon var så lugn, så när det kmr från sånna som träffar mkt olika hästar så tar jag det som ett bra betyg :)

ang. sätet så funkar mitt fulblod väldigt tydligt som så att han vill bli riden med sätet och underskänkeln - INTE knipt med överskänkeln. det blir jättestor skillnad och hästen får "ro" att komma upp med ryggen, vilket den annars kan sätta emot när man trycker för mkt med överskänkeln, vilket också har en logik. Tänk dig att hästen är en badboll under dig. trycker du då med överskänkeln, så kan bollen inte komma upp och höja sig under dig, utan du trycker ner den, och det blir "stress" för badbollen med det trycket, dvs all luft ska ändå på ngn sätt få plats....
det tänket tycker jag funkar bra på de flesta hästar för övrigt!

ang. att fullblod är lugna och uppför sig, så måste jag säga att tyvärr bottnar de där kommentarerna i fördomar, från ET, veterinär osv. De har intrycket att fullblod är hispiga och galna, och det är INTE ofta de är det - om de är rätt hanterade. blir lite trött varje gång jag hör att folk ohhhar och ahhar att de är så "ovanligt lugna" för att vara fullblod. De ÄR det - om de är rätt hanterade, för de är kloka, trevliga hästar!

Sen tycker jag du ska ha eloge för att du tar till dig kritik så bra, och inte tar det negativt! Jättebra att du funderar och sitter och pular när du är ute själv. Lägg energi på att hitta en tränare du trivs med och som det känns rätt med - det är värt ALLT arbete, jag lovar! :bow::bow: Jag tycker det var jättestrongt av dig att börja ifrågastätta tränaren själv, och se de brister du ser i resonemanget. Efter det jag sett på filmerna, och efter det du nu beskriver, så vet hon inte hur hon ska hantera problemet alls, och provar då motsägande metoder lite hipp som happ och det är det som du får se återspeglat i träningen. det är INTE så en träning ska gå till. Jag tycker ändå det är BRA att du fått se detta konkret och ställt frågor, det väger hundra gånger mer än att andra kommenterar det de sett på ngn film.

byt tränare som sagt och ge inte upp utan lägg krut på det, även om det är jobbigt att shoppa runt efter en passande. man måste TRO på det tränaren lär ut och säger, för att det ska ge ngt, annars är det bättre att kasta in handduken direkt. Jag tycker det som illustrerats på träningsfilmerna och det du beskriver väger mycket tungt.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vad bra att du börjar komma underfund med den här tränarens okunskap som det verkar. Hon verkar ju tyvärr inte ha så stor koll på vad det betyder att ha hästen på sätet (att komma dithän alltså, och det gör man ju knappast med handen), det handlar ju inte om att trycka ner rumpan i skelettet:confused:.

Hon är alltså inne på att du ska kuva och tvinga hästen med handen och små volter *ryyys*. Att vända över ofta, som redan nämnts, är något som har fungerat bättre än små volter för många med lite springiga och spända hästar. Och att bromsa med kroppen tex genom att rida lätt lite saktare takt än hästen går i och inte häva sig så högt upp.

Du är modig som lägger ut filmer och bilder :bow: och kritiken som riktas här handlar ju om din tränare. Du gör ju verkligen ditt bästa för att få det att stämma med din häst. Jag tycker du resonerar klokt om hur det kändes den här senaste lektionen. Nä, den där knastanten hade jag inte spenderat en krona till på.

Man kan se att du är en ryttare som försöker rida med mjukhet, men så gör man givetvis som den som står på marken säger och det känns inte bra alla ggr. Jag har svårt för att ifrågasätta tränare och jag har alltid tyckt att det låter så illa när elever sitter och har invändningar, det sitter i något slags ryttaruppfostran tror jag - man betalar ju för att de ska veta bättre, eller hur ;). Är uppvuxen på 80-talet då tränarna stod och vrålade, ifrågasätta fanns det inte tal om. Därför har jag nu gjort så att jag åkt runt och kollat när de har haft träningar för att bilda mig en hyfsad uppfattning innan jag tränar för dem.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tycker absolut du gör rätt som ifrågasätter henne..
Sen förstår jag dig att du inte riktigt vill gå inte i världens
disskusion med henne.

Strunt i det bara och hitta en annan tränare.
Som jag skrev i andra tråden så verkar ni klara er mycket
bättre själva på ridbanan, än med tränaren.
Verkar vara en trevlig häst och kanske får se er live
om ni tänker ta er ut och tävla något.:)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag tycker att du gör rätt utifrån dina filmer, med tränaren där hon lät er gå på en volt och bara skrek "ställ".....:crazy:
Det handlar om att inte förstå vad som skapar mer motstånd hos en sån häst, och vad som skulle kunna leda vidare utan kamp mot hästen, som det blir i det här fallet. Den spänner sej och går emot trycket i munnen och kommer inte att spänna av och då heller inte arbeta rätt. Det går inte att tvinga den in i en "ram" genom att "hålla emot och trycka på". Den måste få hjälp att hitta sin balans och genom det kunna komma mer till ro i ett balanserat taktmässig arbete, slappna av i överlinjen, och det når man inte genom att dra i tyglarna.:crazy:

Hon har rätt ang arbeta rakare osv, men frågan är var man börjar och hur. Det är där man kanske måste ha haft hästar som Sissi för att förstå vilken hjälp du behöver just nu:cool:

Sätet är ju inte bara rumpan, utan att rida med sätet är ju hela kroppen, dvs hur man använder vikten osv, för det behöver man inte sitta ner i sadeln. Märkligt att hon inte tar sig tid för att höra hur du tänker, utan förutsätter att du menar sitta och trycka ner:confused:

Att du får gå på en så liten volt visar också att hon inte har kunskapen om HUR man kan jobba en sån häst, utan använder det hon tror ska bromsa upp henne helt enkelt. :crazy:

Du gör helt rätt som ifårgasätter. När det blir frågan om att börja kämpa emot hästen i en dragkamp om tygeln, då är något fel. Kanske är hon bättre som tränare om du har en häst som inte vill gå fram alls:cool:

Det är ju inte helt lätt att rida hästar som din, att kunna ställa krav utan att hamna i kamp, att få avspänningen och ändå arbete. Men det första är lugnet och det kommer genom att hitta balansen, takten, det gör du med hjälp av ditt "säte", dvs din vikt bla, och hur du kan hjälpa henne med din kropp, dvs bromsa upp, inte falla framåt när hon ångar på osv. Och inte fokusera på huvudet, när hon spänner av och hittar sin balans kommer hon att släppa mer i överlinjen och då kommer halsen och huvudet mer på plats, då kommer kontakten osv.

Hoppas du hittar en bra tränare, hästen ser jättetrevlig ut och som andra skrivit klarar ni er nog bättre utan denna tränare. Hoppas du hittar en med mer erfarenhet av SIssis typ av häst.:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

ang. sätet så funkar mitt fulblod väldigt tydligt som så att han vill bli riden med sätet och underskänkeln - INTE knipt med överskänkeln. det blir jättestor skillnad och hästen får "ro" att komma upp med ryggen, vilket den annars kan sätta emot när man trycker för mkt med överskänkeln, vilket också har en logik. Tänk dig att hästen är en badboll under dig. trycker du då med överskänkeln, så kan bollen inte komma upp och höja sig under dig, utan du trycker ner den, och det blir "stress" för badbollen med det trycket, dvs all luft ska ändå på ngn sätt få plats....
det tänket tycker jag funkar bra på de flesta hästar för övrigt!


Bra förklarat! Precis så upplever jag det också.
Inte ens i avsaktningar/halter får man sitta för tungt eller trycka sig fast. Tog lång tid för mig att få in snitsen med att hålla emot lagom utan att han tappade rygg, men samtidigt inte för löst för då förstår han inte heller.
:bump:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja nu gäller det bara att hitta en ny tränare oxå... Men tror jag vet en, som jag ridit för på ridskola för flera år sen som även har privata träningar :)

Just nu känns det som att jag helt tappat lusten att träna, tror jag ska ut och bara "lulla" runt lite på henne några dagar och tänka över vad jag egentligen gör när jag gör en halt osv...

ang. att fullblod är lugna och uppför sig, så måste jag säga att tyvärr bottnar de där kommentarerna i fördomar, från ET, veterinär osv. De har intrycket att fullblod är hispiga och galna, och det är INTE ofta de är det - om de är rätt hanterade. blir lite trött varje gång jag hör att folk ohhhar och ahhar att de är så "ovanligt lugna" för att vara fullblod. De ÄR det - om de är rätt hanterade, för de är kloka, trevliga hästar!

Så kan det mkt väl vara! Jag har ju som sagt aldrig träffat ett fullblod förut och har ju bara fått hört från andra att fullblod är ju så hispiga osv...

Jag tycker det var jättestrongt av dig att börja ifrågastätta tränaren själv, och se de brister du ser i resonemanget. Efter det jag sett på filmerna, och efter det du nu beskriver, så vet hon inte hur hon ska hantera problemet alls, och provar då motsägande metoder lite hipp som happ och det är det som du får se återspeglat i träningen. det är INTE så en träning ska gå till. Jag tycker ändå det är BRA att du fått se detta konkret och ställt frågor, det väger hundra gånger mer än att andra kommenterar det de sett på ngn film.

Ja, jag var ju lite tveksam från början, men när flera stycken efter att ha sett filmer börjar ifråga sätt metoderna, så började ju även jag fundera mer och kanske komma fram till att det inte var så bra iaf...

Man tror ju ändå på nått sätt att tränaren "vet mer"! Men det har man ju fått erfara flera gånger att "äldre" personer som ska ha mer erfarenhet inte kan så mkt om allting ändå...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej, jag förstod inte heller vad hon menade med att bara för att man rider med sätet så sitter man jätte tung i sadeln, så att hästen skulle få ont :confused:
Är inte så jag menar iaf...

Jo jag försöker rida så mjukt jag kan, sen blir det ju inte alltid så ändå... Men att medvetet sitta och slita i hästen det känns hemskt för mej! Och det är inget sätt som jag vill rida på!

Kan försöka lägga upp någon film från träningen lite senare, har kollat på dem och tkr inte det ser spec bra ut...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej det kändes inte som att jag skulle komma så långt i diskussionen. Tror inte hon förväntade sig att jag skulle ifrågasätta henne, och så fort jag frågade nya saker...
Som "att formen kmr väl bakifrån?" osv, så började hon mala på, jag kmr inte ihåg allt, men det hela gick väl ut på att jag var dum som trodde det.

Enligt henne skulle man tydligen inte börja få med ryggen förens hästen var runt 8 år, innan skulle man bara få igång bakbenen och ja nacken då... :grin:

Men det som jag tyckte var värst att höra, var när hon sa att Sissi knappt hade ändrat sig i kroppen hon sa att den ända skillnaden var att hon hade fått mindre underhals och fått lite mer hull... :crazy:
Mer muskler hade hon tydligen inte fått, ändå säger alla andra att hon har fått en mkt bättre överlinje och det var ju därför vi fick köpa en ny sadel...

Visst jag förstår väl att hon vill försvara sin "tro" + att det var andra av hennes elever där, den som skulle rida efter oss stod typ precis bredvid och hörde allting... + en till i stallet, som jag lovar kommer fråga ut mej om varför jag i frågasatte henne...

Den personen är en sån som tror att de kan jätte mkt och visst vissa saker kan hon, men vi har oftast inte samma syn på hästhantering osv...

det känns oxå lite jobbigt att typ halva stallet rider för henne, för hon kmr ju ut till stallet och har lektioner, och jag vet inte om min kompis (som jag delar min häst med) kmr fortsätta rida för henne lr inte... Jag vet inte riktigt vad hon tkr, vissa grejer håller hon med mej om men...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag tycker att du gör rätt utifrån dina filmer, med tränaren där hon lät er gå på en volt och bara skrek "ställ".....

Tkr du jag gör rätt enligt henne, lr enligt dej? förstod inte riktigt ;)

Att dra i henne känns inte bra och hon spänner sig bara, den enda gången hon kändes någorlunda avslappnad var i galoppen när hon bara fick rulla på i samma tempo... Men det var ju ingenting som tränaren bidrog med precis...

Ja det känns ju som att det går bättre när jag rider själv än för henne, visst Sissi behöver träna på att gå långsammare och det vet jag, men första steget för mej är ändå att de ska vara avslappnade!

Tkr hon säger så mkt konstiga grejer... var nånting om att du måste ta i tyglarna så hon lär sig att vara eftergiven :confused: Lär sig att böja på nacken, tolkar jag det som...
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp