Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min tro är att det är mindre slitsamt med bra balans på böjd volt än obalans rakt fram.
Har man inte hästen mellan hand och skänkel tycker jag att rakt fram och krumelurer inte gör nån verkan alls.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej det håller jag med om, men jag vill lägga till att det finns andra sätt att få hästen mer rakriktad och på hjälperna än just rida på volt, som ofta fungerar bättre faktiskt:idea: Små bågar till o från spåret eller med hjälpa av koner att runda,
stora bågar m rakt fram på medellinjen med tydlig halvhalt och omställning på medellinjen, sidvärts på olika diagonaler samt längs spåret, eller några steg in, rakt fram och tillbaka till spåret igen, osv osv, det formar hästen och får upp den på hjälperna lika bra, men ger mer variation i rörelserna:idea:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min tro är att det är mindre slitsamt med bra balans på böjd volt än obalans rakt fram.
Har man inte hästen mellan hand och skänkel tycker jag att rakt fram och krumelurer inte gör nån verkan alls.

men det vi diskuterar nu är ju hästar från löpträningen, av Tuvis häst exempel, som helt klart INTE bär sig på volt. vad är då syftet att sitta och harva runt varv på varv? det sliter helt klart mer än på raka eller varierade spår.

jag tycker det ofta finns en rädsla hos ryttare och tränare på såna hästar, att våga rida rakt fram. för det vinglar och är obalanserat och "ser fult ut". så man tar in den på volt, vilket inte för den skull innebär att det är mer balanserat där, men man kan maskera det lite bättre.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Borde man inte kunna tänka sig mer "unghäst" i det läget? Unghästar rider man ju med fördel rakt fram i början där de får lära sig att hitta sin balans o bära ryttaren. Böjningen på volt kommer sedan, och då på stooora böjda spår varvat med rakt spår.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Borde man inte kunna tänka sig mer "unghäst" i det läget? Unghästar rider man ju med fördel rakt fram i början där de får lära sig att hitta sin balans o bära ryttaren. Böjningen på volt kommer sedan, och då på stooora böjda spår varvat med rakt spår.

Jo precis:idea: Så som man rider unghästar.

Och man ska komma ihåg att diagonaler är raka spår, men att rida många såna gör det mer varierat, o man byter då även varv ofta, av sej själv s a s:idea:

KL
Jag skrev i o f s inte bara om att rida dem helt direkt från banan utan även senare om man har svårt att få till lugn och taktmässighet.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

De flesta (för att inte säga alla) fullblod som kommer från banan är ju mer eller mindre sneda och inte bara "oliksidiga" utan rejält sneda och gärna sneda åt olika håll i olika delar av kroppen.

Att sätta sig på voltspåret med en sådan häst kan jag inte se någon som helst fördel med. Visst kommer den säkert efter ett tag att "böja" sig i sidorna och kännas toppenfin men i själva verket har den bara lagt huvudet på sidan och böjt halsen. Och gärna lagt käkarna på sned också.

Nä, för mig är det INNANFÖR fyrkantsspåret på raka linjer varvat med diagonaler och stora serpentiner som gäller för att få hästen mellan hjälperna.

Rakriktning före böjning.....
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Borde man inte kunna tänka sig mer "unghäst" i det läget? Unghästar rider man ju med fördel rakt fram i början där de får lära sig att hitta sin balans o bära ryttaren. Böjningen på volt kommer sedan, och då på stooora böjda spår varvat med rakt spår.

Ja, så tänker jag! Min reds i skogen hela första sommaren jag hade honom. Nån enstaka gång i ridhus och då bara på stora stora spår. Han blev jättefin av detta och balanserade upp sig fint, inga problem att sen börja lägga in dressyrarbete på bana/ridhus.

Håller med tougcookie!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Den här tråden är PERFEKT för mig!!! :bump:

Har köpt ett fullblod som gått på banan länge. Ska göra honom till ridhäst och det är ju minst sagt inte det lättaste! Håller med om att många har fördomar och att det kanske inte finns tränare med erfarenhet. Har även märkt att det finns veterinärer som fnyser och tycker att man är dum ska som rida på ett fullblod och vill träns den till ridhäst, tråkigt..

Ska bli spännande att följa era inlägg och erfarenheter! Kanske kan jag bidra med något jag med...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

De flesta (för att inte säga alla) fullblod som kommer från banan är ju mer eller mindre sneda och inte bara "oliksidiga" utan rejält sneda och gärna sneda åt olika håll i olika delar av kroppen.

Detta känner jag igen! Har ni tips på hur man rider för att ta itu med detta?! :confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

De flesta (för att inte säga alla) fullblod som kommer från banan är ju mer eller mindre sneda och inte bara "oliksidiga" utan rejält sneda och gärna sneda åt olika håll i olika delar av kroppen.

.

Här ska man komma ihåg att det kan variera beroende på hur och var hästen tränats. 'Har den stått på Täby tex så stämmer det du skriver ang i stort sett alla och man ska nog räkna med att hästen kan ha problem i kroppen. Banunderlaget har varit diskuterat där ganska länge nu och hästar som tränats där dagligen har med all sannolikhet större problem i kroppen än hästar som tränats hemma och kanske ridits mer varierat, än på Täby där träningen oftast är att gå runt banan dagligen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, i ridningen så är det att jobba på liksidigheten, rakriktningen. (genom att som jag skrev innan ( i tidigare inlägg) bågar, diagonaler, stora vägar, inte runt på volt. Flytta några steg sidvärts osv. Men det är på ridbanan, där ska man inte vara varje dag. Skritta mycket i skogen och lät hästen kliva runt i terrrängen det lösgör kroppen och bygger styrka.

Att vara noga med att rida hästen i balans, och att få den att komma fram till handen. Den måste fås att kunna arbeta igenom kroppen (som alla hästar) ofta finns styvheter i bogar, nacke, och bakdelen. Hästen har kanske arbetat snett länge, det kan ta tid att komma tillrätta med. (MEn det beror som sagt på hur och var den tränats också)

Sen kan det vara bra kolla igenom hästen, om den är ok av veterinär, så kan en DUKTIG et vara bra, om man känner att det finns stora motstånd hos hästen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har inte läst hela tråden men har fullblod. Ett 15 årigt sto som gått löp och nu är avelssto. Jag rider lite emellan fölen så att säga men inte för tränare men det var inte det jag skulle säga.

Hon har en liten egenhet, hon backar inte ut ur släp. Jag har urlastning fram så det är inga problem men under en diskussion med en släpvagnsförsäljare så nämde jag min häst lilla egenhet. Försäljaren svarade.

"Jag vet om några knep för att lära dom att backa, vad är det för häst?"

"Ett 15 årigt fullblodssto"

"Låt henne du gå ut framåt man ska inte bråka med fullblodsston om man inte måste"
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

En sak till, om hästen känns styv och kort i steget kan det även vara ömma fötter, det är inte ovanligt med väldigt känsliga hovar, särskilt de första åren. Jag tycker att det sen blir bättre i regel, men generellt är hovarna ofta känsliga.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, så tänker jag! Min reds i skogen hela första sommaren jag hade honom. Nån enstaka gång i ridhus och då bara på stora stora spår. Han blev jättefin av detta och balanserade upp sig fint, inga problem att sen börja lägga in dressyrarbete på bana/ridhus.

Håller med tougcookie!

jag tror vi pratar om olika saker då.

Jag tycker att en helt rå häst mår bäst av att ridas rakt fram i skogen, precis som mackan beskriver det. En sån häst skulle jag självklart inte harva runt runt (det skulle jag inte göra med någon).

Men hos de flesta man ser här är det inte råa hästar med balanserade ryttare.
Tyvärr. Det är rätt outbildade hästar med ännu mer outbildade ryttare.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jag tror vi pratar om olika saker då.

Jag tycker att en helt rå häst mår bäst av att ridas rakt fram i skogen, precis som mackan beskriver det. En sån häst skulle jag självklart inte harva runt runt (det skulle jag inte göra med någon).

Men hos de flesta man ser här är det inte råa hästar med balanserade ryttare.
Tyvärr. Det är rätt outbildade hästar med ännu mer outbildade ryttare.

Ja men det är ju det vi menar. då ger det inget för vare sig ryttare eller häst, att rida runt runt på volt :confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jo takten är det sådär med än :grin:

Att rida mkt med händerna på henne går inte! Märkte det i början när hon stack iväg och jag fick lov att ta tag i henne för att få stopp, men kontakt måste man ju ändå ha.

De gångerna jag ridit henne den här veckan har hon haft väldigt svårt att slappna av och hon känns väldigt okoncentrerad, har varit i sin egna lilla värld där hon går och skakar på huvudet :grin:

Red på banan igår och försökte först få henne avslappnad, försökte rida stora 8- volter och flyttade lite skänkelvikning, gjorde halter och halvhalter med sätet för att försöka få henne avslappnad och att hon skulle lyssna. Blev lite bättre hon började slappna av mer och mer, fick sedan hjälp från en i stallet (ofrivilligt från början :grin:) hon har en tendens och bara börja ge massa råd när man rider utan att man frågat :mad:
Men blev faktiskt bättre med hennes hjälp sen på slutet och hon blev riktigt avslappnad i traven sen iaf :D så det kändes som ett bra slut på ridningen då iaf :)

märker att Sissi har börjat försöka smita ifrån arbete nu på sista tiden, hon stannar när hon nästan är på väg att få med sig hela överlinjen lr så kan hon börja gå åt sidan istället...

Är det vanligt att de börjar försöka smita ifrån sen när de blivit starkare ? För är ju väldigt stor skillnad på nu och när hon kom, hon är ju mkt bredare och har fått mer muskler :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

En annan sak att tänka på med fullblod som varit i träning är att de väldigt lätt får upp flåset även efter lång vila och i många år efter att de tagits ur träning.
Detta gör att man kan lura sig lite på att hästen orkar mer än vad den egentligen gör eftersom den efter jobb inte blir flåsig eller synbart trött. Däremot hänger inte orken i musklerna med på samma sätt och jag tror många fullblodsskador kommer av just detta, det är så himla lätt att göra för mycket för fort. För även om fullblod över lag är duktiga på att säga ifrån och är tydliga med om något är jobbigt eller obekvämt så är de inte riktigt lika duktiga på att visa när de är kroppsligt trötta.

Det är något jag måste påminna mig om varje dag när jag rider min, han känns alltid så frisk och fräsh att det är svårt att inte släppa på full fart över fältet fast han har vilat i två veckor............
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det du ska tänka på med handen är att den behöver vara stilla och stadig. På filmerna är du ganska obalanserad med din hand, vilket är lätt när hon slänger upp huvudet som hon gör, men det går att komma tillrätta med om du till en början nu rider med en låg hand. den behöver inte vara buren så som du rider, utan du kan vila handen mot mankammen för att få lugn i den. noga med att dina armbågar vilar efter dina sidor, så inte handen blir låst.

att hästen hittar lite nya sätt att komma ifrån arbete är naturligt, om du "fått grepp" om det den tidigare gjort för att komma undan lite. Att hon bromsar upp och stannar behöver inte vara negativt i detta läget, det är inte värre än det hon gjort tidigare, dvs försökt rusa. Gör hon så, lätta bara ur och ta upp övningen igen, gör ingen stor affär av det.

se till att ha ngn som hjälper dig hela tiden, och överväg som sagt en annan tränare än den jag sett på filmerna, det är mitt råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jo så är dem ju, även om du galopperat en sträcka nyss så att de flåsar, så är de ju fortfarande lika pigg och skulle vilja galoppera sträckan några ggr till ;)

Är svårt att trötta ut sånna hästar fysiskt, tror de behöver bli mer psykiskt trötta...

*KL*

Har funderat lite på dem som hade Sissi innan oss, eftersom de sa att vi kunde använda graman lr gummisnodd när vi skulle galoppera på henne för att hitta formen om hon bara ridits i fuskform innan :crazy:, för tog ju nån månad innan hon började jobba med ryggen...

Hon hade ju knappt några muskler heller när hon kom och de hade ändå haft henne 6 månader... Fast de kanske inte hinner bygga så mkt muskler då när de nyss har börjat blivit omskolade?

Pratade om det med en i stallet igår, om hur hon hade blivit riden innan och börjar nu känna mej lite osäker på hur duktiga de förra ägarna egentligen var :crazy: En hade tydligen tävlat högt i hoppning men det är väl kanske inga garantier...

Kankse var lite OT :o
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

har den alltså varit hos en ridhästryttare innan dig? Hur länge hade de henne?

jag var helt övertygad om att den var direkt från banan. Ser inte ut som den blivit grundriden alls? :confused:
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp