Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo handen är nog mitt största problem tror jag :crazy: Har en tendens att hålla i tyglarna för löst så de bara blir längre och längre, ska jag då hålla i dem så att de inte blir längre och längre blir jag spänd istället :crazy:
Att jag bröt handleden för några år sen och inte har tränat upp den ordentligt gör inte direkt saken bättre :crazy:

Ska försöka tänka på händerna när jag rider, blir nog lite höga, men tkr annars jag drar med mej hela överlivet ner ...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag tror det är en kombination av att du är lite ostadig i sitsen, och sen att hästen är så svår med huvudet och kränger osv. då vill handen följa med och bli hög, och då blir den inte stadig, och då blir det ännu krängigare och oroligare i hästens kropp och huvud.

tänk som sagt på en överdrivet låg hand nu i början, och att balansera dig med sitsen främst. blir det krängigt, gå tillbaks till en lägre gångart/enklare övning så du hittar balansen snabbt igen. Att du upplever att du blir spänd när du håller tyglarna mer fast, är nog återigen att du blir ostadig i själva sätet, dvs du låter sätet styras av din hand, istället för tvärt om. Tänk mest på sitsen och att handen ska vara lugn, i övrigt skit i handen, låt bara stödet finnas där, mjukt och konsekvent, så att hästen lär sig att den kan lita på handen och att det är okej att söka sig till handen.

sen ang. tyglarna. det spelar jättestor roll vilken typ av tygel man har, så det kan också vara värt att investera lite tid i att prova runt i.
själv älskar jag helflätade lädertyglar. blir så lätta och mjuka och fina i handen. dock funkar det inget bra i dressyren, för jag släpper ut tygeln just för att den är så mjuk och löper så nätt i handen. Jag bytte till ett par lädertyglar med gummiräfflor i, och med stoppar. Har tidigare fått för mig att jag blir låst i handen när jag rider med stoppar, men det blir jag inte alls det. funkar super, och hästen är MYCKET nöjdare då stödet och kontakten i tygeln är stadigare och mer konsekvent.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

den ska ha gått som förhäst 1 år innan de förra ägarna köpte henne i juni, vi köpte henne i november av dem... Så de har ju haft henne 5 månader iaf...
Och de var två tjejer runt 28 som en var ridlärare och den andra hade nog tävlat 140 hoppning lr nått sånt...

Skulle inte köpa en häst direkt från banan...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jo så är dem ju, även om du galopperat en sträcka nyss så att de flåsar, så är de ju fortfarande lika pigg och skulle vilja galoppera sträckan några ggr till ;)

Är svårt att trötta ut sånna hästar fysiskt, tror de behöver bli mer psykiskt trötta...


Både ja och nej. Vad jag menar är att hästarna BLIR trötta och kroppen börjar ta stryk långt innan hästen själv känner att den är trött och det är därför det är så viktigt att veta att bara för att hästen inte är flåsig eller att den återhämtar sig direkt så betyder inte det att den inte är trött.

Sen så brukar hästar direkt från banan bli FRUKTANSVÄRT trötta psykiskt, de har så lätt att lära att man gärna lär in för mycket för fort. Det är en enorm omställning att komma från livet som löphäst till att bli ridhäst.

Och som Flashlight påpekar så är det givetvis olika på "hästen från landet" och den som bott på banan sedan den var 18 månader. Men även "bo på landet hästen" brukar vara van vid mycket fasta rutiner med mat och motion på samma tider varje dag.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Okej, 5 månader är ju inte mycket, så då kan du nog gå på det du "ser" av henne nu, att hon är marginellt grundriden bara. Det tar hundra ggr längre tid än 5 månader att omskola, särskilt som hon ju är lite äldre, eller hur, dvs hon har tillbringat större delen av sitt liv på banan.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

okej tack för tipsen :D
Jag försöker tänka mkt på sitsen och nu med den nya sadeln känner jag att jag kan sitta bättre eftersom den ligger bättre på henne :)

Ja olika tyglar har jag provat förut och tkr bäst om lädertyglar som vi har nu :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vet du varför tjejerna sålde henne så snabbt igen som efter 5 månader?

Vet du varför hon var förhäst, hade hon haft ngn skada som gjorde att hon inte skulle starta eller var hon bara för långsam, tex? Om hon nu stod på en bana eller Angarn är det lång tid att ha en häst som inte startar, hur reds hon för övrigt under den tiden, vet du något om det? Bara lite nyfiken.

När det gäller handen så är det väldigt lätt att bli antingen för fast hållande eller ännu vanligare "för snäll" vilket gör att tygeln glider, det blir en diffus kontakt. Det gillar hästar ofta inte, varken det ena eller andra. Dessutom är det lätt att försöka parera det som känns som vinglighet med för bred hand.
Och obalansen man kan känna kan göra att handen blir för hög.

Så bakom handen liggger så mycket annat där varken tyglar eller bett egentligen har så stor betydelse tycker jag (men ändå är det skitsvårt att inte falla i alla fällor:cool:)

Det viktigaste är återigen balansen och att kunna balansera upp hästen med sin egen vikt och inte falla fram, vilket är så väldigt lätt hänt. Balansen som ger mer vila på steget och takten, vilket i sej lugnar. Du behöver kontroll över kroppen i första hand.

Ofta kanske inte det som upplevs som vinglighet ligger så mycket hos hästen som hos ryttaren, hästen är bara så väldigt vikt/ balanskänslig. Den följer ryttarens svajande vikt:o Och det är ingen kritik av ryttare, det är verkligen skitsvårt. OCh tränare måste kunna se vad som är vad.

En kompis med halvblod som red ett fullblod på en träning upplevde att hästen inte ens kunde gå runt på volten:eek: och tränaren sa då "det här är nyttigt för dej:devil:" Allt märks i hästen:o Den följer vikten. Det märks inte alls lika mycket på en stadigare häst. På stora fullblod som mitt gamla sto med egen inbyggd stadig taktmässighet var det tex inte alls så tydligt.

Handen ska helst vara låg på en ung häst och även på dessa, stöd den gärna mot hästen en aning till att börja med för att få den mer stilla. Handställningen är alltid viktig, har du en korrekt handställning enligt ridläran så är risken att tygeln glider och att man blir för mesig mycket mindre, då är det inte ett problem längre.(fråga mej:o ) När hon slår med huvudet, ha kvar din låga hand. gör inget med handen, låt den bara finnas beredd att ge henne kontakten när hon söker den.

Prova att känna hur mycket du kan vända och inverka enbart med vikthjälperna, glöm handen lite och träna på att inverka med din vikt och sätet så att du hittar känslan och kan fokusera mera på det. Du kommer att märka hur lite du behöver göra för att hästen ska reagera:idea:

Ja, det blev mycket på en gång, får nog stanna här..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

De som hade henne, hade flera hästar typ 5 st tror jag och en av dem skulle flytta utomlands nått år lr så... Hade även en till häst till salu, så var inte bara Sissi (fast det var en ponny).

Vet att hon van ett lopp 06, sen gick det väl sämre och sämre sen blev hon inte bättre än 5 lr 6 i nått lopp, fattar jag det som iaf ;)
http://www.galoppsport.se/shestinfo...estId=611098&kolumn=resultat&ordning=fallande

Hon tävlade ju bara 2 år iaf... har inte hört något om någon skada, så jag hoppas inte hon haft något skit :crazy:

Jo min tränare har sagt att jag måste bli "starkare" i sitsen lr vad man ska säga så att jag orkar sitta emot och räta upp mej... Hon var på mej mkt om min sits förra lektionen att jag ska räta upp mej, har en tendens att ha axlarna framför höfterna.

Hon tyckte att jag skulle göra 30 sittups varje kväll, men har väl inte riktigt gjort det kan jag erkänna... :o Men kanske borde börja träna lite mage och rygg för att få upp styrkan :)

Så det är ju inte bara handen som är problemet, för blir ju lätt att när jag har för dålig kontakt i tygeln och hon väl slappnar av och kmr ner så finns inte min hand där så att hon kan få stöd...

Red ut i skogen och skrittade idag, mest off road,, och tänkte mkt på hur jag satt och tränade på att göra halter och halvhalter med sätet och på slutet funkade det bra, även om hon över lag var okoncentrerad och väldigt pigg.
Men är ändå ganska nöjd, även om hon inte blev så avslappnad lr jobbade med ryggen... Hon lyssnade ju iaf och jag känner i magmusklerna nu efter åt ;)

Men känner att jag sitter mkt bättre i nya sadeln, så förhoppningsvis kan det ju ge lite hjälp på traven :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Din häst såg jag i Newmarket hos en tränare (W Haggas) innan Helena köpte henne. Mycket fin häst!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Intressant att läsa allas svar, tips och idéer! Kul att läsa hur ni tränat upp era fullblod! Och självklart extra kul att läsa att det går bra för många hästar, att de har kapacitet, bra gångarter mm!

Jag känner igen det där med hovarna! Det var inget som var speciellt överaskande när jag köpte fullblod. De flesta vet att det tillhör rasen mer eller mindre. Som någon skrev får man räkna med kortare period mellan skoningarna, jag har 6 veckor nu. Man får också räkna med bakslag och tappskor. Man får räkna med att ge extra tillskott, t.ex. Biotin. Jag ger "Hoof Aid".

Jag känner också igen problemet med foder. Man måste ge sitt fullblod MYCKET foder. Både hö och kraftfoder. Men där kommer problemet med att man inte vill att de ska bli för pigga, att det ska stiga dem till huvudet. Jag har provat olika kraftfoder. För mig (och min häst) fungerar havrefritt müsli bäst tillsammans med Lucern. Gav förut kornmüsli fråm Marstall. Har nu bytt till Dodson & Horell "Build Up". Spännande! Ger fortfarande Lucern också.

Vill bara säga att jag vet goda exempel på fullblod som är som "vanliga" ridhästar med bra tävlingsresultat. Nu är ju inte det viktigast för alla! Men några har diskuterat det här..
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo handen är nog mitt största problem tror jag :crazy: Har en tendens att hålla i tyglarna för löst så de bara blir längre och längre, ska jag då hålla i dem så att de inte blir längre och längre blir jag spänd istället :crazy:
Att jag bröt handleden för några år sen och inte har tränat upp den ordentligt gör inte direkt saken bättre :crazy:

Ska försöka tänka på händerna när jag rider, blir nog lite höga, men tkr annars jag drar med mej hela överlivet ner ...

Har precis samma problem! Tycker att när jag kortar tyglarna så räcker inte armlängden till och jag faller framåt. För att sitta stadigt och rakt behöver jag längre tyglar... :confused: Man är ju olika byggd..
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

du får gärna PM:a om du vet nånting om henne från förut :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja precis, kortar man för mkt så blir det att jag rider med raka armar istället och då blir det ju bara stumt...

Har gått från att rida med rakar armar till att rida med vinkel men istället att de oftast blir längre och längre...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det där med längre och längre tyglar är ett problem så länge man inte har dom på sätet, och verkligen rider bakifrån. På det här stoet som är rätt lik din inte bara i färgen tror jag, har det varit svårt, på de tidigare har det inte varit alls lika knepigt, just detta. Det har med olika saker att göra, bla som sagt att hon kraftfullt skjuter på, hellre än bär, i kombination hetsigheten som lätt kommer fram.

Med på sätet menar jag inte bara att man sitter ner. utan även i fältsits och vid lättridning att ha dem i balans, och på hjälperna, med hjälp av sin egen vikt (o öht position) även där. Då man kommer åt att få igång mera bära än skjuta på och hästen i bättre balans blir hästen mer stilla med huvudet och drar inte åt sig tygeln (vilket den gör när armar/tyglar blir längre) Mkt pga obalans o spänning pga detta.
Men just det här kan göra att man blir alltför mycket ridande med handen eftersom hästen s a s "bjuder in" till det. Den drar till sej tygel, man vill inte vara hård i handen och släpper mer och mer....

Först denna vinter har jag fått till det här bättre på henne, även då hon är hetsig.

KL

Man får ju inte glömma att fullblod är individer precis som andra hästar, jag har ridit många lite grann, men några stycken har jag ridit dagligen under åratal och de har alla varit olika individer, liksom fullbloden i stallet nu är det, det finns likheter men också stora skillnader, som gör att ridningen ställer olika krav. Helt olika temperament, olika exteriöra förutsättningar, osv.

Det finns absolut mängder av fullblod som är utmärkta rid- o tävlingshästar :bow:
Det finns andra som faktiskt inte passar som annat än det de är avlade för, eller möjligen skogsmullar om nån sån ryttare klarar av dem (finns ett par såna valacker i detta stall, tex, - den ena i träning och den andra pensionär.)

Tuvisen:
Jag tror inte din behöver haft någon skada alls, tränare med eget stall hemma har ju större möjligheter att ha gående hästar som inte längre är i träning. Att hon var förhäst betyder nog att hon har ett bra psyke:idea: Det låter också så av annat du skrivit!
Då tror jag dina lastningsproblem är helt enkelt att hon inte har lust, så då gäller det att tackla det på rätt sätt så att hon inser att hon ska göra det du säger att hon ska göra, samtidigt som du inte ska ha onödiga konflikter med henne och framförallt inte strider som du inte vet att du kommer att "vinna".....Ta alltså god tid på dej när du tänker lasta så att hon känner att du tänker verkligen göra detta, en smart häst inser sånt:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ang tyglar, så i dressyren har jag på mina tidigare hästar (också fullblod) haft tunna dressyrlädertyglar. På den här har jag haft gummityglar för att de inte skulle längas ut:o Men inte nu längre, nu har jag ett bra tag letat släta smala dressyrtyglar i rätt rödbrun färg, men inte hittat tyvärr, men nu funkar dressyrtyglar (o sjlvklart tränsbett) det har bara varit betydligt svårare att få henne på sätet, på rätt sätt. Svårare med balans, att hon varit i träning parallellt, med vad det innebär för musklerna, kvickare och mer "elektrisk" osv.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo min häst skjuter ju gärna på med bakbenen, man känner verkligen vilket påskjut hon har ibland... Så när hon väl är avslappnad kan man ju börja tänka på att jobba lite och få upp ryggen :)

Nu sista veckan jag har ridit då har det verkligen känts som att hon varit i två delar, huvudet som slänger lite hit och dit och sen bakbenen 1 km bakom som oxå lever sitt eget liv :grin: Har inte haft nån häst alls "under" mej nästan ...
kanske bara är inne i någon period nu...

Får hon väl upp ryggen så tkr jag att det blir enklare att hålla i tyglarna, men det är just det där med att försöka rida bakifrån som är svårt ibland för henne att förstå... För jag håller om lätt med skänklarna och då vill ju hon oftast springa, om hon är på det humöret (vilket hon oftast är) och då försöker jag hinna fånga upp det med sätet och bromsa med sätet, men då har hon oftast redan hunnit stressat upp sig för att hon tror att hon ska få springa :grin:
Kanske ska skita i skänklarna först och bara driva och fånga upp med sätet...

Har iaf kommit fram till att jag ska försöka träna upp min sits så att jag blir stabilare och kan sitta kvar i rätt position :)

Ja jag tkr hon har bra psyke för att vara häst över lag, nu har jag inte träffat något annat fullblod faktiskt så kan inte jämföra med något fullblod, men hon är inte som den bilden jag hade av fullblod iaf.

har för mej att ägarna sa något om att hon hade varit förhäst för att hon hade sånt bra psyke :) och det har jag hört från kiropraktor, tandläkare och vår ET. Att de var förvånade att hon var så lugn, så när det kmr från sånna som träffar mkt olika hästar så tar jag det som ett bra betyg :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vi har en martingall på henne, just för att hon kan bli spänd och studsa på stället och slänga upp huvudet, har varit nån cm från att knocka mej...

Martingal är helt ok! Denhar ju ingen annan funktion än den som du skriver, hålla ner huvudet och se till att man inte blir nockad. Andra fördelar är att hästen kan kännas stadigare med en martingal och att man har halsremmen att hålla sig i om hästen studsar.. ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

har för mej att ägarna sa något om att hon hade varit förhäst för att hon hade sånt bra psyke :) och det har jag hört från kiropraktor, tandläkare och vår ET. Att de var förvånade att hon var så lugn, så när det kmr från sånna som träffar mkt olika hästar så tar jag det som ett bra betyg :)

Samma här. Hovis, kiropraktor mm tycker att han är så lugn! :) Och han kan ledas till och från hagen av barn! Men, när man sitter upp och rider är han ingen nybörjarhäst direkt...
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp