Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Delvis KL (även till bla tuvisen)

Jo spanare eller kontrollfreak som jag kallar det, jag har skrivit en del om det bla i tråden om spänningar i hästen. Det blir ju mera så med överenergi, och det är fruktansvärt irriterande när hästen måste försöka se precis allt som händer omkring.
Jag tror kanske man förstår hur mycket vaktighet det kan vara först när man upplevt det själv hos en häst, och det är ju inte så att alla fullblod är såna även om de är uppmärksammare av sej generellt, långt ifrån.

Men det blir bättre med arbete som syssselsätter hjärnan, (håller helt med mackan ang detta, hjärnan måste få stimulans och utamaningar) samt när hästen får jobba ordentligt och inte samlar på sej extra energi.


Tuvisen:

Red lite på banan idag skrittade mest så hon inte skulle vara hel svettig efter lastträningen iaf så var hon väldigt pigg och dansade runt lite och var okoncentrerad i början, blev lite bättre efter ett tag när hon hade fått travat lite, skrittade sedan lite på en volt, men kändes mest som att hon bara går runt, inte avslappnad, före mej hela tiden osv... Tkr ofta hon är före mej i ridningen och inte väntar på mej, när jag är på första steget är hon redan på andra osv...

Det där låter som likheter även där, inte bara i färgen:laugh:

Det är svårt när dom har så svårt att spänna av och lätt triggas igång.
Den här är en väldigt intelligent häst som tycker om svårigheter, uppgifter att lösa, malande runt för att lugna fungerar inte. Även om det kan se ut som vi gör det på filmsnutten i lustempo, så är ju det bara en del av jobbet, just den delen går ut på att vänta, vila mer på steget, inte trippa iväg med bakbenen som hon gärna gör, (precis som du skriver). utan vänta, vänta.
Annars är det mycket att växla rörelser och vägar, begära lite svårare saker, mycket sidvärts, osv. Mkt övergångar, gärna täta mellan olika gångarter. Det får henne fokuserad och väldigt lyhörd.

Formen kommer av det jobbet. :idea: Som jag skrev i andra tråden ang dina filmer, tycker jag du först nu ska strunta i så mycket "tygelttag" och mera bara ha handen där att komma fram till, att erbjuda en mjuk kontakt, och istället jobba med att få henne lyhörd för dina hjälper genom mkt övergångar, och rid mkt olika vägar, vänd över, bågar osv och försök att växla tempo en aning, hela tiden, allt med hjälp av sätet, så långt det är möjligt. Låt henne inte ränna iväg, utan försök få henne att vänta på dej. Sysselsättning men inte för svåra saker för hennes nivå, men omväxling, sånt som får henne mer uppmärksam på dej, och mera lösgjord. Då kommer formen sen.
Det är svårt utan bra tränarhjälp, att alltid hitta rätt övningar för syftet.

Men tänk att du ska nå dit genom de rörelser/vägar osv du rider, inte genom att ta tygeltag eller ggreja, låt rörelerna tex sidvärts bromsa upp henne eller hjälpa och undrstödja ditt bromsande med sätet, så att inte handen går in för mycket. Om du förstår? OCh tänk på takten, alltid takten. Att vilja hetsa framåt skapar obalans som i sn tur skapar mer obalans och hetsande framåt, takten ger balans och balans ger lugn.

Ang tränare är de svårigheter jag har stött på ofta att de vill att man tar för mycket tygeltag, det blir fokus på vad man gör med handen dvs "led", "ställ" "förhåll" bla bla när man först måste börja med att få hästen att vänta och lyssna, och det gör man på andra sätt, annars blir det det där meningslösa malandet runt:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jättebra skrivet mackan ,kan bara hålla med.
Med vår funkar det bäst om han får galoppera av sig ca 5 min i vart varv ,sen skritt ett par minuter innan man börjar med travarbetet. Han skrittas ca 15 min till/från ridhus/ridbana så det funkar bra att galoppera direkt. Att försöka döva är lönlöst. Aktivera är nyckelordet för oss. Mycket tempoväxlingar ,halter mm.Korta pass i början med många skrittpauser och en del galopp i lätt sits då han slappnar av .
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo spanare eller kontrollfreak som jag kallar det, jag har skrivit en del om det bla i tråden om spänningar i hästen. Det blir ju mera så med överenergi, och det är fruktansvärt irriterande när hästen måste försöka se precis allt som händer omkring.
Jag tror kanske man förstår hur mycket vaktighet det kan vara först när man upplevt det själv hos en häst, och det är ju inte så att alla fullblod är såna även om de är uppmärksammare av sej generellt, långt ifrån.

Hittade tråden och diskussionen om vaktig/vaksam eller spänd. Intressant och känns väl igen ..
Det har gått framåt med att avleda, är mer uppmärksam på vad matte ber om även om det var något intressant där borta. Men vi är fortfarande på det stadiet att man måste vända sig bort från det som sker och med en helt annan övning än det vi höll på med. Jag kan liksom inte få tillbaka fokus helt ännu genom att fortsätta att rida rakt fram på den där långsidan vi påbörjade. Men det kanske kommer.

När skörden slagits på hösten står hon i hagen och glor i fjärran mesta delen av dagen. Man kan ju se så långt då! Det gör inte min andra kan jag ju säga, fast han är betydligt mer svätten och hoppig för nya saker - mer spänd än vaksam.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jättebra skrivet mackan ,kan bara hålla med.
Med vår funkar det bäst om han får galoppera av sig ca 5 min i vart varv ,sen skritt ett par minuter innan man börjar med travarbetet. Han skrittas ca 15 min till/från ridhus/ridbana så det funkar bra att galoppera direkt. Att försöka döva är lönlöst. Aktivera är nyckelordet för oss. Mycket tempoväxlingar ,halter mm.Korta pass i början med många skrittpauser och en del galopp i lätt sits då han slappnar av .

Jag tänker såhär:
På en häst där det rör sig mycket i skallen och finns högt blod, så behövs aktiveringen snarare än "dövningen" genom att mala, just för att den ska vara fokuserad på vad ryttaren säger och på att jobba med ryttaren. Om man maler runt så "säger" inte ryttaren så mycket, och NÄR den då gör det, dvs försöker göra en ny övning, då händer det plötsligt ngt, och hästen reagerar på det och blir "störd" - snarare än tvärtom, som det skall vara.

Tuvisen:
Jag tycker du ska fundera på att byta tränare, av det jag sett på dina filmer. Det är för mycket planlöst malande runt, och hästen blir bara stressad och spänd. Flashlight har gett dig goda råd ang. vikten av en stilla och lugn hand som bara "finns" där nu i början.

ang. lastningen så tror jag att du går bet på att det för dig handlar om att hästen ska IN. Om den protesterar så gravt som du beskriver, dvs stannar redan 5 meter ifrån och börjar resa sig, då tror jag du får lägga om fokus helt och acceptera att ni har en längre väg att gå än att få in hästen i trailern. Du behöver skapa en avdramatisering runt trailern, och då är det troligtvis inte att hästen promt ska in hela vägen som gäller i dagsläget. Irritation får inte finnas på kartan, då går det inte.
Lastträna i den bemärkelsen att du kan flytta henne, få henne att svara framåt och bakåt, samt kliva upp på rampen och nosa omkring och slappna av. sen jobbar man sig framåt steg för steg. Men det viktigaste är nog som sagt att i detta läget inse att det är ett visst arbete involverat och att det får ta lite tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Linan funkar inte heller super, men det går bättre, men är ju lite svårt att dra in henne när hon bara har framhovarna på rampen ;) Är hon väl inne är det ju enklare att bara hålla emot ifall hon skulle få för sig att backa innan bommen år på plats...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Att vänta och hålla samma tempo tkr jag Sissi blivit mkt bättre på om man jämför med i början, gav man då 2cm av tygeln så gick det genast fortare :grin: Kan idag ge 1dm och hon håller samma takt och tempo :)

Jag rider ju nästan bara ute i skogen på henne så blir mest "skänkelvikningar" något liknande iaf ;) och brukar försöka flytta in baken och bogen lite ibland och kör även tempoväxlingar och då som sagt så får hon ju upp ryggen oftast, men hon får inte med hela överlinjen så ofta...

Jag försöker rida mkt med sätet och bara kontakt i tyglarna och i skritt funkar det oftast bra, men i traven är det lite halvt sådär än så länge och då måste jag ju använda tyglarna förr lr senare...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag tänker såhär:
På en häst där det rör sig mycket i skallen och finns högt blod, så behövs aktiveringen snarare än "dövningen" genom att mala, just för att den ska vara fokuserad på vad ryttaren säger och på att jobba med ryttaren. Om man maler runt så "säger" inte ryttaren så mycket, och NÄR den då gör det, dvs försöker göra en ny övning, då händer det plötsligt ngt, och hästen reagerar på det och blir "störd" - snarare än tvärtom, som det skall vara.

Håller med. Fick ett exempel på detta i helgen när det var fullt "halabaloo" omkring o på banan, lilla hästen hade verkligen enormt svårt att koncentrera sig på mig o jag blev alltför passiv i min ridning. Istället för att aktivera hela tiden så satt jag mest o "glassade", resultatet blev stundtals jättefin häst o stundtals total okoncentration. :crazy:
När jag tar mig i kragen o sysselsätter henne med olika vägar, byta riktning ofta, halvhalter, övergångar o små tempoväxlingar så går det däremot betydligt bättre att få henne fokuserad på mig o inte på omgivningen.:idea:

Sedan är ju min häst ung också, mycket av hennes vakenhet kommer naturligtvis att finnas kvar hela livet, men jag tror att hon i takt med att hon får mer rutin kommer att få allt lättare att koppla bort omgivningen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl

Jag har uppfattningen att man som fullblodsryttare ofta behöver ha en väldigt öppen dialog med sin tränare om hur det de facto känns då fullbloden ofta förmedlar olika känsla till ryttaren och betraktaren.
Jag anser ju att min är rätt seg och behöver ridas framåt ordentligt för att inte bli trippig och överilad men från marken kan han se alldeles stirrig ut men det är bara hans uttryck. Börjar jag då rida med handbromsen i så somnar han totalt.
Hopptränare tror alltid att han är extremt het och jag får alltid höra att jag måste lugna honom och bromsa. Sanningen är att han är en av de minst heta hästar jag har haft. Däremot är han rätt feg och vill gärna hoppa på fart och bli lite lång så han behöver HÅLLAS IHOP, vilket för mig är en helt annan sak än att någon står och vrålar BROMSA!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om hon börjar reagera efter ett tag skulle jag fundera på hur jag kör om jag var du.

Min dam e väldigt känslig, gamla skramliga transporter duger inte, inte heller brysk körning.
Fin transport och mjuk körning lastar hon sig själv.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

men maltekniken.. använder någon duktig tränare den?

Dagens halvblod är ofta också explosiva och snabba i huvudet, de flesta kända ryttare och tränare jag hört har just påtalat
vikten av att aktivera. När man aktiverar hästen rider man den. Annars såsar man bara runt i nån mellanmjölksland.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jag har en spanare. Hon kan gå hur lugnt som helst och vara helt fokuserad och sen pang! spärrar hon upp ögona och får syn på nåt.
Hon är likadan i hagen, helt cool men alltid på vakt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Är föräldrarna som kör än så länge.. håller på att ta körkort nu :)
Men har oxå funderat på om det kan vara något med körningen som gjort att hon inte vill gå in...

Men var så konstigt för när vi åkte till sadeluprovaren förra veckan så tog det typ 40min när vi skulle lasta dit, men hon gick upp på en gång när vi skulle hem...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

men maltekniken.. använder någon duktig tränare den?
jag hoppas inte det. Alltså måste det finnas en mycket stor andel mindre duktiga tränare.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

och då är det vårt ansvar att inte använda de..

ang stå och glo i hagen så kan min roa sig med det ofta. Oavsett hur hårt vi tränat innan, hon släpper inte spanandet.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sant.

Det känns ju bara som man är en ovanligt neg och picky person när man åker runt och letar potentiell tränare och kollar på lektioner med mkt handmeck och sånt. :p
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

men maltekniken.. använder någon duktig tränare den?

Dagens halvblod är ofta också explosiva och snabba i huvudet, de flesta kända ryttare och tränare jag hört har just påtalat
vikten av att aktivera. När man aktiverar hästen rider man den. Annars såsar man bara runt i nån mellanmjölksland.


Jag har inte sagt att de är duktiga : ) Men att de tränar folk, ja det gör de.
Om du aldrig råkat på en tränare som tycker att 80% av ett helt pass ska utföras på volt, för att hästen "behöver varva ner och gå tillbaks till grunden", då har du haft tur : )
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl

Jag har uppfattningen att man som fullblodsryttare ofta behöver ha en väldigt öppen dialog med sin tränare om hur det de facto känns då fullbloden ofta förmedlar olika känsla till ryttaren och betraktaren.
Jag anser ju att min är rätt seg och behöver ridas framåt ordentligt för att inte bli trippig och överilad men från marken kan han se alldeles stirrig ut men det är bara hans uttryck. Börjar jag då rida med handbromsen i så somnar han totalt.
Hopptränare tror alltid att han är extremt het och jag får alltid höra att jag måste lugna honom och bromsa. Sanningen är att han är en av de minst heta hästar jag har haft. Däremot är han rätt feg och vill gärna hoppa på fart och bli lite lång så han behöver HÅLLAS IHOP, vilket för mig är en helt annan sak än att någon står och vrålar BROMSA!

Ja det mesta stämmer på både min fd valack och hingsten. Båda lata av naturen och att dom försökte "se ut som fullblod" och verka hispiga ibland ändrade inte grunden:angel:

Jag förstår vad du menar med att behöva rida framåt för där var det vad som gällde, som kröp annars bakom hjälperna och maskade. Det var där första tränaren på valacken var en pärla som såg detta.

Det har varit svårt för mej att närmast efter dessa två rida det här stoet som är deras motsats på många sätt och som också måste ridas annorlunda. Ytligt sett skulle dom nog sett rätt lika ut, för betraktaren, men det är stor skillnad.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Att vänta och hålla samma tempo tkr jag Sissi blivit mkt bättre på om man jämför med i början, gav man då 2cm av tygeln så gick det genast fortare Kan idag ge 1dm och hon håller samma takt och tempo

Jag rider ju nästan bara ute i skogen på henne så blir mest "skänkelvikningar" något liknande iaf ;) och brukar försöka flytta in baken och bogen lite ibland och kör även tempoväxlingar och då som sagt så får hon ju upp ryggen oftast, men hon får inte med hela överlinjen så ofta...

Jag försöker rida mkt med sätet och bara kontakt i tyglarna och i skritt funkar det oftast bra, men i traven är det lite halvt sådär än så länge och då måste jag ju använda tyglarna förr lr senare...

Det ska vara samma takt men inte samma tempo,:D takten ska vara samma. Det är ofta det knepiga på en del, som inte har takten i sej själva (vilket en del också har f ö, bla mitt förra sto och hennes dotter, det kunde inte bli trippiga eller otaktmässiga i traven)

Visst måste man ta i tygeln, man måste ju använda handen också, men helst alltid sätet först, vid förhållningar. Men din är ju så pass grön ännu:idea:

Tänkte på det igår när jag satt på volten och red övergångar o tempoväxlingar i galopp, skritt, trav, galopp, skritt osv samt från riktigt, riktigt kort o samlad galopp några steg till riktigt ökad nån långsida och tillbaka till den riktigt korta direkt, allt för sätet, hur mycket som hänt ändå med skruttan dom här åren. :bow:

För fyra år sen när jag var ledsen över att få ta bort valacken och inte ridit stoet så länge tänkte jag i de svarta stunderna att jag aldrig mer skulle kunna sitta så och "leka" med främst galoppen på en häst, så som hon var då:cool: Ingen annan hade nog trott det heller:angel:

Då kan jag känna att få andra hästar skulle gå att rida med så lätta hjälper när det väl funkar, men jag är ju partisk:love: Men det är klart värt jobbet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag jobbar mest på volt för min tränare men inte av de anledningarna.
Jag anser inte att voltarbete är negativt.

jag behöver volten för att hinna med min häst, för att få hjälp att rama in henne och få alla kroppsdelar på plats.
Men bara för att man jobbar på volt behöver inte hästen vara böjd.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har inget emot böjda spår.

pratar vi omskolning av en löphäst som är stressad och inte bär sig själv, ser jag dock inte hur harvande varv på varv i en sådan form, bidrar. alls faktiskt.

Har man kommit lite längre, ser jag heller ingen vidare attraktion av att sitta ett helt träningspass på volt. Det blir monotont och slitsamt för hästen. Behöver man få koll på kroppsdelar och annat kan man ändå varva passet och inte rida varv på varv på volten.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp