Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*

Det är ingen som har en Troon-avkomma förresten?:D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Haha , jag hade ju förträngt det, helikoptersprången:o ja jisses vilka katapultsprång vi har roat oss med.
Sen är det ju absolut så att man lär sig något så kopiöst att rida på dessa hästar, man måste få in känslan i all ridning, mjukheten och sen att vara snabb också;) detta gör alldeles så mkt och jättebra att överföra när jag rider in unghästarna, om än det är av den "tåligare typen"så vill jag att de ska reagera snabbt och lätt redan från början. och det går bra att överföra detta och lära dem de. Skulle jag INTE ha fbl att rida på skulle jag nog lätt bli avtrubbad och "låta" dem dra lite in i halten eller att inte svänga direkt eller svara för hjälper OMG. Jag har jättelydiga unghästar tack vare henne. (om än busiga:angel: , men väldresserade-)
Kommer absolut att betäcka denna dam i framtiden och hoppas till han d'är ovan att hon får ett stoföl.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Åh, vad fina! Ser ut som en mycket trevlig häst:bow: Fullblod med bra psyke är underbara hästar!

Min yngsta som sen tävlade dressyr på valacken, lärde sej galoppfattningar på honom när hon var 5 år, hennes dåvarande b-ponny var för olydig och för att få känna och förstå hjälperna fick hon rida honom på voilten istället.:idea: Hon lös av gläde när hon kunde rida skritt -galopp och t o m halt -galopp på honom, vilken läromästar:love:
När vi sålde hennes andra b-ponny ville hon inte ha syrrans d-poony som det var tänkt utan hon ville ha min valack och fick överta honom, då var hon 10 år.

KL

Här är en fröken under den period i vintras då jag skrev i den sk ramtråden om svårigheterna att ha henne inom ramen och "på mattan"... och la ut suddiga filmer som bevis...

Denna film är från den perioden, den visar just hur jag föröker få till takten, då var hon ju ovanligt trippig och stissig, pga överenergi.
Jag skulle hellre lagt ut film från hur hon jobbar just nu, måste jag säga. Men har ingen, ännu, tyvärr.

Men så här får man i alla fall jobba med att hitta takten. På träningar har vi växlat mera, samla, korta o höja stegen ännu mera, för sätet, och sen mera framåt igen. Det gör jag inte just här, dock.
Varning för suddig film! Man ser trots det även just eftersom hon också är så laddad hur lätt jag stör henne:crazy:


http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=takt02.flv
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Dottern rider nu på en bitvis märrig B ponny, när hon brunstar är hon ett -ursäkta-djävla piss sto. hon rör sig som en symaskin men är en kanonhoppare.
Så tanken är att jag ska ha henne, till att börja med, på fbl.et i lina i sommar så hon får lära sig hur det känns att fatta galopp med sitsen och samma med avbrott, Jag har redan mer eller mindre bestämt att hon ska överta henne efter B ponnyn , ist för att köpa på oss en D ponny.
Hannah kommer att vara lättare att ta över ändå. Hon är äldre och ännu mer utbildad ,tänk hade man haft det så servat när man var ung:grin:Att man då kan rida henne ändå för att hålla henne i samma lydnad i några år efter det, det är ju toppen! Jag kommer ändå att ha för många hästar att rida om ett par år. Jag gick själv över till stor häst när jag var 11-12 , och det var dåtidens halvblod, trots att jag inte var nån jätte då :grin: och det fungerade.
b t w hon ser ändå ut att ha jättefin takt, även om det som sagt är "lätt" att rubba den. Det ser lika lugnt och enkelt ut som med min, även om det inte alltid känns så. Gäller ju att själv vara lugn och sansad när de vill på "krypa ur ramen" och är så överenergiska att de bara liksom blir som maskar...de är så skoj dessa energiknippen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, i vårt fall var det nog bättre än en ponny, hästen var betydligt mer hänsynsfull mot ett barn än vad ponnyerna var. Folk hade förstås synpunkter när hon fick rida ut med kompisarna på gärdena osv men det var ingen fara alls, han tog hand om henne:love: Betydligt lydigare än deras ponnys....

Men det var ju ett speciellt huvud på den hästen, de andra hade det inte varit lika självklart med.

Ang takten så är problemet att behålla den, hon pinnar hellre iväg och trampar på och skjuter på med bakbenen så att den blir för hög, och gärna att nacken åker upp för att se sej omkring. Men ja precis, det är bara lugn och konsekvent arbete som hjälper, oftast kan hon jobba så förvånansvärt lugnt och avspänt trots överladdning, det blir som man ser på filmen (hmm, ja om den varit bättre kvalitet i alla fall), hon sprätter lite med nåt ben, lite sådär, men kommer tillbaka kvickt igen i takten. Såna här hästar har lärt mej tålamod och lugn, jag som annars inte är sån av naturen:rofl:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ang takten så är problemet att behålla den, hon pinnar hellre iväg och trampar på och skjuter på med bakbenen så att den blir för hög, och gärna att nacken åker upp för att se sej omkring. Men ja precis, det är bara lugn och konsekvent arbete som hjälper, oftast kan hon jobba så förvånansvärt lugnt och avspänt trots överladdning, det blir som man ser på filmen (hmm, ja om den varit bättre kvalitet i alla fall), hon sprätter lite med nåt ben, lite sådär, men kommer tillbaka kvickt igen i takten. Såna här hästar har lärt mej tålamod och lugn, jag som annars inte är sån av naturen:rofl:


Det är så skönt att höra att andra har samma problem.
Min kille kan gå jätte fint och så helt plötsligt måste han titta lite och upp far nacken, kontakten far, takten tappas och så, ner igen och så jobba. Kan vara 2-5 galoppsprång tex och sen går det bra igen. Men det är sånt man får leva med när man väljer flb.

Gäller också att bara sitta kvar och inte bli arg, då är det kört...

Vet inte om vi ska skritta ut eller tömköra idag... Ska höra vad mamma ska göra...:D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Någon som använder Thiedemantygel på sitt fullblod?

Hur fungerar det för er? Det har väl samma effekt som graman, men man slipper 'dubbla' tyglar, och har dessutom martingal :idea:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*
Haft lastträning med hästen idag, usch vad trött jag blir på henne...
Hon vill inte gå in, hon går upp med framhovarna sen backar hon sen fortsätter hon att backa typ 20 m fast jag smackar på henne och driver man för mkt så reser hon sig...
saken gjorde det ju inte bättre att föräldrarna (icke hästkunniga) står bredvid och ger sina "bra" råd... :grin:

Vet inte om hon testar lr nått för hon är inte rädd hon vill bara inte... hon var super enkel att lasta när vi köpte henne och de första ggr vi åkte och tränade, men inte nu längre... :crazy:

Någon som har samma problem och något bra tips?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

ok nu får jag väl ducka...

men var hon snäll förut å nu inte? isf är det enbart tjafs.
Min var supersnäll men testade mig när jag köpte henne.
Hade hjälp av mkt fullblodsvana, upp med långpisken, behövde inte ens göra något så var hästen inne.
Sen var det 2-3 tillfällen till med ett litet spö, ett rapp.

Det var ENBART test från min hästs sida. Nu lastar hon sig själv och är en ängel.

Jag har aldrig lasttränat min, utan hon har lastats med några månader mellan varje gång.
Nu däremot så åker vi minst någon gång/månad.

Våld löser inget, men är de inte rädda och man vet att de har åkt bra förut så tycker iaf inte jag att det är så mkt att diskutera.
En chans - hepp - ett rapp - in - beröm.

alt. 2 - lipchain - effektivt, men det känns inte som att de lär sig något av det, mer ATT man får in dem.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det beror nog på häst vad som funkar. En har jag gjort så med (ville inte åka efter några gånger, var van vid lastbil tidigare och tyckte nog det var trevligare:angel:) Inte rädd - men ville inte. Jag tog inte långpisk men dressyrspö,:cool: Den blev mycket lättlastad, gick in själv.

Den här skulle bli oerhört stressad om man tog fram en långpisk, tror det skulle låsa sej totalt då. Med henne får man vara väldigt bestämd, men lugn, man får "beordra" henne, och tala om att "det här ska vi göra, punkt" I och med att vi känner varandra så bra så vet hon min inställning när jag menar allvar. Det handlar mer om min beslutsamhet, svårt att förklara sånt.

Tuvisen: När man inte känner din häst är det jättesvårt att säga vad som är rätt. Du skulle behöva ha ett par beslutsamma lugna personer som hjälp, som kan lite mer än dina föräldrar:D

Men jag skullle troligen inte ta till pisk (och inte långpisk i så fall )om det inte var helt uppenbart att det var befogat som en markering.
Det är mer människans inställning som är viktíg. Bestämd beslutsamhet. Men det är svårt om man är ensam. Du behöver bra medhjälpare ett par gånger tror jag.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL

Skulle vilja styra tillbaks tråden lite på utbildning och träning.
Det som varit uppe nu flera gånger är tränaren, och ridningen av en lite lättare "formelett" häst, med mycket motor. Jag tycker dessa aspekter är a och o, och egentligen nyckeln till "fullblodsridning med framgång" så som jag ser det, utifrån det jag successivt lärt mig genom åren.

ang. tränaren, så är det a och o - oavsett ryttare - oavsett ras, och oavsett hästen i sig faktiskt, så det är inte typiskt för just fullbloden - att tränaren har en förmåga att LÄSA hästar och se individer, och veta vad man gör för att bäst komma vidare i träningen av den individen och det ekipaget.

Om man ser till hästen, och nu ska prata fullblod:
Jag tror att många tränare på "normal nivå", och även de på högre nivå som är ovana vid att se en mångfald av olika typer av hästar, ofta går bet på att det är så mycket motor och "huvud" i hästen.
Mycket tid läggs på att få hästen att "varva ned" genom att försöka "söva" eller "döva" den. Man rider varv på varv och maler och maler, i ngt slags hopp om att hästen ska varva ner och börja lyssna osv. Jag förstår det antagandet - det låter logiskt i mångt och mycket. Men det funkar inte tycker jag.
som tränare måste man kunna se till individen, se när en individ inte passar "mönstet" tränaren har - och kunna lägga om och anpassa träningen därefter.

Misstaget man ofta gör med fullblod med mycket motor och ibland stress, tycker jag, är att aktivera dem för lite. Man blir så tacksam om hästen efter att ha malt på i samma övning ngra varv, förefaller "varva ner" osv. I bästa fall, och i någon modest nivå, ofta.
Men på dessa kloka, lätta individer. snabba i psyket och snabba i kroppen. Behövs aktivering anser jag. Det behöver hända mycket under passet. så mycket att uppmärksamheten vänds mot vad som ska hända, och vad ryttaren säger. (För detta krävs givetvis en ryttare som är konsekvent och lugn i sin hjälpgivning). De är väldigt kloka och snabblärda fullbloden, men eftersom mycket rör sig i huvudet pga detta, så behöver man vända fokuset mot vad ryttaren säger. Och då behöver ryttaren SÄGA ngt - ofta , konsekvent, och regelbundet.
Tycker som sagt många tränare och ekipage "lurar" sig på detta och tror att det går att framkalla genom att varva ner varva ner varva ner, och harva runt. det blir tvärtom som jag ser det.

sen finns det ett stort minus för ryttaren anser jag, att rida såna lätta och snabba hästar ensidigt, dvs inte rida andra hästar samtidigt eller regelbundet. Risken är, innan man "hittar rätt", att man blir så passiv i sina hjälper, just pga att det finns så mycket energi och motor och huvud, att man inte vågar rida. Det är en reflexmässig impuls tror jag, att man reagerar så - ju mer motor, desto försiktigare vill man rida.
för att rida en elektrisk häst med mycket energi och gnista, krävs dock fortfarande - som med alla hästar - att man rider aktivt. att man VÅGAR rida med sätet, och få hästen mellan hjälperna. då kan det börja hända saker även med våra vänner turborasen.

Oj vad långt det blev! Hoppas ngn orkade : )

lite OT kuriosa, men ändå inte kanske:
jag upplever fullbloden, trots det jag skrivit ovan - som oerhört specifika i vad de vill ang.ridningen, dvs hur de vill bli ridna. Bara man hittar och förstår det som ryttare. Min nyss fyllda 4 åring, bara grundriden vid köpet, var oerhört tydlig när det var bra och när han inte trivdes med ryttar ridningen, ända från början. det är han fortfarande nu 9 år gammal, fast vi vid detta laget synkat ihop oss betydligt bättre än då för 5 år sen. Men jag minns att jag tyckte det var en prominent tydlighet just runt hur tydligt han visade sina preferenser, jmf med andra unghästar på samma nivå av annan ras som jag ridit.

Tuvisen, ang lastning: Håller helt med Flashlight. Utred orsaken varför hon nu är svårlastad om hon inte var det förrut. Har du åkt med henne regelbundet, eller var hon bara lättlastad typ 2 gånger? ta råd av ngra av de oändliga lasttrådar här på forumet, där finns många tips. där ingår inte att ta till pisken.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Rädd är hon då inte, hon kan stressa upp sig om man driver på för mkt och det är oxå ofta då hon reser sig...
Hon stannar ca 5 m från transporten och lägger i backen :grin: driver du då genom att slå lite med grimskaftet så reser hon sig...

Fick in henne i transporten en gång och fick upp henne på rampen flera ggr, men sen backar hon ut och fortsätter backa typ 10m...

Min förra häst var NH tränad och gick in själv i transporten, så är väl typ det "sättet" jag kan mest... Han kunde oxå vara lite jävlig att lasta ibland tog oss 2h en gång :mad:

Men jag är väldigt envis och har jag bestämt mej för att få in hästen så ska den in!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag och min kompis (som jag delar hästen med) hjälps åt att lasta... Det svåra är väl att det inte riktigt finns någon i vårt stall som man vill fråga om hjälp med att lära henne att gå in i transporten... :crazy:
Det finns ju olika hästmänniskor, med olika metoder... :grin:

Tror själv att jag för det mesta är lugn och bestämd, men ibland tar envisheten över och det känns som att jag skulle kunna släpa in henne om jag var tillräckligt stark :p Men då är det bara att lämna över henne till min kompis så kan jag lugna ner mej lite...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Du sa det!

Just aktivitet och att ge en ny uppgift är det som också får min att varva ner. Betydligt mer effektivt (och säkert bättre för hästen) än att mala runt, runt.

Det här med att ge hästen en ny uppgift får jag ta till ofta då jag lätt blir förekommen om jag ramlar in i en rutin att t ex galoppfattningar (spec detta då:angel:) kommer efter den eller den övningen och då blir det laddat. Eller "Vi gjorde ju en framdelsvändning nyss, nähä det var alltså inte en gång till utan en halt istället";)

Sedan undrar jag om det finns fler som sitter på "spanare". Har aldrig haft en häst som kan upptäcka något så ytte-pyttigt intressant vid horisonten som jag knappt kan urskilja. Superintresserat fokus på den där nästan osynliga cyklisten flera km bort. Jag hoppas att det släpper ju längre vi kommer i dressyren med mer att koncentrera sig på där.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

+ tuvisen

precis, man måste ju läsa av just sin häst, så det är lite svårt att sitta här på expert/åskådarbänken :angel:

"mitt" sätt funkar ju bara på de som tjafsar och kan ta en tillsägelse utan att bli drama-queen och blockad i huvudet.

en gång skulle jag få hjälp, pappa som försökte men inte är hästvan, står 1 meter ifrån och duttar handen på hennes bak och säger "gå in" lite snällt
hästen = :grin::devil:
sen de hästvana som ska VÄNJA henne vid spöt :eek:
hon vet mycket väl vad ett spö är och vad ett spö kan göra (inte jag som lärde henne :D)
Alla inblandade bör kanske ha någon lastvana och att man har gaddat ihop sig och har samma mål och metod...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*

När tkr ni att man kan börja "kräva" mer form av dem? Min häst jobbar ofta med ryggen och bakbenen i skritt och trav nu :) men hon får inte med sig hela överlinjen spec ofta...

Men om jag försöker kräva lite mer samling av henne, hon brukar komma upp med ryggen automatiskt när hon är avslappnad, så försöker hon bara springa iväg lr så lever hennes bakdel ett eget liv som den brukar (hon typ skrittar med frambenen och travar med bakbenen lr nått). Tror det är jag som är lite dålig på att hinna fånga upp med sätet.

Red lite på banan idag skrittade mest så hon inte skulle vara hel svettig efter lastträningen ;) iaf så var hon väldigt pigg och dansade runt lite och var okoncentrerad i början, blev lite bättre efter ett tag när hon hade fått travat lite, skrittade sedan lite på en volt, men kändes mest som att hon bara går runt, inte avslappnad, före mej hela tiden osv... Tkr ofta hon är före mej i ridningen och inte väntar på mej, när jag är på första steget är hon redan på andra osv...

Hehe kändes som att det blev mest svamell det här...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nog är de uppmärksamma allt, håller koll på allt nytt, blev väldigt rädd för en "ny" halvöversnöad skithög en gång :grin:
Fast tkr inte min häst reagerar på så mkt :) det hon reagerat mest på var när vi red i skogen och det ramlade massa blötsnö på granarna nån meter ifrån oss, men kan ju inte påstå att jag själv var så pigg på att få några kilo snö i huvudet, så var ju förståligt att hon reagerade som hon gjorde och vi red snabbt därifrån ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jo, att få råd från föräldrarna när man redan är irriterad gör inte precis saken bättre... Sen så är det ett ganska stort stall med 14 privathästar + ridskolehästar och det finns ju alltid nyfikna som ska stå och glo :mad:

Lina funkade förra gången men känns inte som ett sätt som jag vill använda mej av, vill att hästen ska gå på frivilligt utan att behöva ha en lina bakom....
Men ska kolla i någon lasttråd och se om det finns några bra tips :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om lina har funkat bra verkar det enkelt att fortsätta med det. Min ena lilla, hon på videon, hade aldrig åkt släp när jag fick henne så jag använde mig av en lina som jag satte fast i släpet och la över ändan på henne. Hon tvekade lite och jag höll emot lite med linan och vips gick hon upp. Hade alltid linan hängande där om det skulle behövas men hon lärde sig och visste att det var på som gällde.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp