Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*kl*

Utan att ha massor av erfarenhet av fullblod tycker jag inte det var nån större omställning från de halvblod jag haft. Min kom direkt från träning och jag red honom som vilken outbildad treåring som helst. Travare däremot har jag haft mer jobb med.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Men samtigit KAN man bli lurad av det "lätta", det är lätt att det känns bekvämt och bra men hästen jobbar inte utan har slunkit ut nånstans, och att verkligen få till bra arbete kan vara en ganska knepig balansgång, tycker jag. Fullblodshästar är oftast smarta, eller smartare i alla fall, det finns variationer som med alla hästar och jag känner en del inte så smarta:angel:

Det här håller jag med om;) Köpte en fullblodsvallack e Diaglyphard i augusti förra året, då sex år. Fick börja med att få upp honom i hull och kondition, eftersom han varit avställd ett tag. Gick sju löp som ung, men togs sen av banan och tränades fälttävlan. Han räckte väl inte riktigt till, så han skrotade ett tag innan jag köpte honom. En mycket trevlig herre, nu när han landat:angel:

Han hade en period i nov-dec när han flög i luften för allt, började väl komma i bättre kondis och kanske också en testperiod.

Nu tränar vi mer seriöst, och det mina tränare framför allt fokuserar på är att få honom att vinkla mer bak och jobba under sig, för som de säger "springa fort kan han, nu måste han springa långsamt och jobba".

Men jag upplever att han går gärna i ett "bekväm-tempo" och när vi nu börjar kräva lite mer springer han ifrån jobb istället. Biter i bettet när det börjar bli jobbigt, särskilt i vänster varv. men vi jobbar på.

Och graman sätter jag faktiskt på när jag rider ut, som säkerhet, (som på stranden på min avatar)även om han nu är mycket lydigare. Men i början körde han upp huvudet och bara drog. Och då gick det fort;) Eg kanske det räcker med martingal nu, men jag är lite fegare nu för tiden, kommer kanske med åldern:angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag kör också graman ibland på min när vi rider ut och jag vet att det är "bäddat för bus" ,(om hon har stått, det snöar eller BLÅSER :devil:)för hon kör caprioler i 190 knyck och kastar huvudet baklänges och har flera gånger knockat mig både så jag tippat av och även BARA fått fläskläpp eller näsblod och sett stjärnor. Med gramanen kan jag nypa henne i hoppet, men skulle aldrig få för mig att rida med det inne då jag inte tycker om att jobba med graman.
Visst har även min häst ett bekväm tempo, hon kan lalla på rätt fint och låtsas se görfin ut, då gäller det ju att observera det och trycka på mer, även om man rider ssidvärts så har hon så sjukt lätt för sig så man får hitta på lite svårigheter så hon får både tänka lite och jobba med kroppen. Men även mkt övergångar /tempoväxlingar/halvhalter sätter ju igång lite mer aktivitet. Inte bara finåka med andra ord. även om de är skönt ibland:angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Precis så som jag tycker graman kan vara befogat ,inte som dressyrhjälpmedel men räddare i nöd.
Det där bekväma känner jag också igen ,vill gärna maska och jobba så lite som möjligt om det inte gäller hoppning eller galoppträning ,då ger han allt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Antioxidanter och FredKom när det passar dig! Var det denna helgen du skulle på hopptävlingar?

Graman Skulle aldrig våga rida Sune med graman, fick gummisnodden över öronen på en häst som bockade en gång och han bockade inte tillnärmelsevis så högt som Sune gör :bump::bump:

Skuttelin Här är Fröken Skutt efter en knapp månad som westernhäst. Hon startade i slutet av oktober och reds sedan inte förrän i slutet av januari då hon fick följa med som sällskapshäst till ridhuset. Erica hade med sadel så hon slängde på sadeln, longerade ett par varv och sen hoppade hon upp. Och blev frälst :love:. På videon hade hon ridit Skutt i kanske drygt en månad, det var februari så jag antar att ridningen hade skett i ridhus dom dagar Erica hann. Filmen är från början av mars.

http://www.youtube.com/watch?v=CjxYTjjQPK8

Visst är hon underbar? Förutom att hon inte tycker om bettet men Erica har hittat ett stångbett som Skutt inte blir så arg :devil: på.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hopptävling i morgon och nästa söndag. Fö är jag fri ,är dock fortfarande ganska förkyld men det hjälper säkert med antioxidanter :angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Antioxidanter hjälper mot det mesta! Mitt ex skulle egentligen bjudit på middag i kväll men det blev uppskjutet - fattade inte riktigt till när men du kan väl komma ut på söndag eftermiddag om han inte hör av sig.

Eller på måndag, du jobbade inte förrän på tisdag va?

Såg du Skutt-videon?
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Skutt ser ut att vara en häst i min smak.:love:
Jag PM dig mitt tel nr så kan vi väl höras. Söndag kan funka för mig.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Man kan inte annat än att älska henne! Hon har världens sötaste lilla mun och ser alltid ut som hon ler. Vilket hon förmodligen gör!:love:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Halvsyskon nr 2 i tråden alltså, till min herre! :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*kl*

Kan inte låta bli att lägga in några bilder på pållarna :p har egentligen inte så mkt att tillägga i tråden. Att hästarna inte får ridas med hand har ju de flesta nämnt tillräckligt många gåner nu, och det är ju verkligen en av de viktigaste sakerna.

Gammelherren som är skadad nu (e: Steve´s Friend xx):

G40_0033.jpg


G40_1215.jpg


Lillkillen (e: Star Regent xx):

IMG_0474.jpg


337-085_9392.jpg


Det finns ingen mer underbar ras än fullblod. Dom är inte hispiga, dom är alerta! Och det finns ingen annan ras som är så ambitiös, känslig, arbetsvillig och fantastisk!
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det finns ingen mer underbar ras än fullblod. Dom är inte hispiga, dom är alerta! Och det finns ingen annan ras som är så ambitiös, känslig, arbetsvillig och fantastisk![/QUOTE]


AMEN:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det finns ingen mer underbar ras än fullblod. Dom är inte hispiga, dom är alerta! Och det finns ingen annan ras som är så ambitiös, känslig, arbetsvillig och fantastisk!

Får väl lägga till då det som en annan i tråden och jag skrev i pm till varandra häromdagen, den där härliga känslan av att ha hästen helt mellan hand och skänkel när man rider en frisk galopp ute i vårvädret och känna den där kraften och samtidigt lättheten i handen, lyhördheten och lydnaden, det är verkligen sportbilskänsla:love: som man inte får på någon annan häst, så kallas dom formel-1-hästar också:idea::love:

Fast nu ska vi inte bara lovorda utan prata om trådens ämne:angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Byte - fila lite på shettisens hovar mot antioxidanter? Du kan cykla hit eller hur? Men kanske inte hem?:angel:

Kan man byta det flytande mot något annat? Har stränga order att inte fixa på egen hand då man inte har någon försäkring som täcker. Beror på hur det ser ut.....
Cykel har jag ...:angel:
Finns det ingen ridväg? Gamlingen (låter ju förskräckligt:eek:) är van att ta fulla förare- har hänt förr.:cool:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl

Nu tänker jag vara en sån där surkärring och be er ta era privata planer via PM. Är så tråkigt om den här superintressanta tråden ska spåra ur och bli en privat tjattertråd.
Mvh Tc som för övrigt är expert på OT:angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

F´låt!:o Du har helt rätt! Tror vi alla glömde oss lite:angel:
Får man slänga in en bild på sin "blodis" istället?
Håller med ang. ridningen. Många som sätter sig på min har jättesvårt då de tycker han e så känslig. Det ska vara mycket drivning och lätt hand och allt i rätt sekund. Väldigt känslig för vikthjälperna. Red en runda i skogen häromkvällen i grimma med tyglar. Kan göra vad jag vill han stannar när man bromsar med kroppen.Hade dock sadel :grin:
th_IMG_2831.jpg
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack! Ja han e inte dum.... var i somras. Hästen är 17 år.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 570
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp