Engelsk springer spaniel

Bellini

Trådstartare
Jag har en engelsk springer spaniel valp. Finns det fler här som har samma ras? vore kul att se dem och höra vad ni gör med era hundar! (andra raser är såklart välkommna!)

Min heter Tyson till vardags. Han är nu 4 månader gammal och har börjat på valpkurs!:love:
 
Sv: Engelsk springer spaniel

Vi har en liten tik på 7 månader, Elin till vardags. Utställnings- och sällskapshund. Bild kommer senare! Har du någon bild på din?
 
Sv: Engelsk springer spaniel

Vi har en femårig svartvit springerhane som heter Zorro. Tyvärr är jag för tekonkrädd för att lyckas lägga in bild på honom, men jag lovar att han är helt fantastiskt söt :). Han är en ganska stor hane, 57 cm i mankhöjd jämfört med idealt 51 cm.

Han kom till oss för två år sedan, då tyvärr hans matte och husse skiljde sig och ingen hade tid med honom som ensamstående.

Han är familjehund och bästa kompis, går långpromenader och är med på lite kurser på skoj. Någon gång har sambon, som jagar med numer väldigt sällan, haft honom med ut och apporterat fågel. Spår o sök älskar han, så det kör vi oxå lite på skojbasis. Agility har vi provat, o det tyckte han var kul, men inte alls lika underbart roligt som uppletande i alla former, för att inte tala om vad han älskar att bada och simma!!

Tanken var väl att sambon skulle återupptagit jaktintresset mer i o med Zorros intåg i familjen, men tyvärr lyckas vi inte så bra med inkallningen när han väl får syn på vilt (annars inga som helst problem), så därför har det inte blivit så mycket sådant.

Han älskar i princip alla människor och vill gärna vara knä-, kram- och sänghund, vilket han oxå är.

Tyvärr funkar han däremot inte med andra hanhundar, såvida de inte är tydligt underlägsna. Dock har vi inga problem alls att gå på kurser eller möta hanar på promenad, men det går inte att släppa i hop honom fritt med en vuxen hane. Det och att harar är roligare än matte är hans negativa sidor, samt att han som många spaniels o retrievers ständigt är på jakt efter något ätbart. Man har fått lära sig att plocka undan efter middan om man säger så, för annars finns risken att den försvinner ner i en svartvit mage... I övrigt är vi otroligt nöjda med vår fina, fina vovve.

Han är precis som man önskar sig pigg o aktiv ute och lugn inne. Han funkar oxå bra att lämna ensam, han går direkt och lägger sig när man går.

Jättesnäll mot barn är han oxå, och funkar bra med katter han känner. Främmande katter kan han dock jaga. Dock gör han inget om han hinner i fatt dem, då bara skäller han o vill leka, men det vet ju å andra sidan inte kattstackaren.

Han har precis fått en kompis här hemma, en liten cockerspanielflicka, som han uppfostrar mjukt med bestämt.

Är jättenöjd med min lille Zorro...

Får man fråga om du kanske går kurs hos en äldre man som även har en hund o kattaffär inne i LKPG? I såfall kan jag berätta att även jag brukar gå för honom :).

Lycka till med lille Tyson!
 
Sv: Engelsk springer spaniel

Jag har två. En tik som är 5år och en hane 10 månader. Tiken tävlar jag agility med och åker på utställningar. Hanen har vi bara haft i tre månader, så jag har bara hunnit gå en valpkurs än så länge. Det är mor och son. Vi har haft tiken på foder, så uppfödaren har haft två kullar med henne. Vi fick hanen för att, uppfödaren skulle behålla honom, men har fått cancer. Hon tyckte då att han inte skulle få den tid han behöver.
 
Sv: Engelsk springer spaniel

Vi har en femårig svartvit springerhane som heter Zorro. Tyvärr är jag för tekonkrädd för att lyckas lägga in bild på honom, men jag lovar att han är helt fantastiskt söt :). Han är en ganska stor hane, 57 cm i mankhöjd jämfört med idealt 51 cm.

Han kom till oss för två år sedan, då tyvärr hans matte och husse skiljde sig och ingen hade tid med honom som ensamstående.

Han är familjehund och bästa kompis, går långpromenader och är med på lite kurser på skoj. Någon gång har sambon, som jagar med numer väldigt sällan, haft honom med ut och apporterat fågel. Spår o sök älskar han, så det kör vi oxå lite på skojbasis. Agility har vi provat, o det tyckte han var kul, men inte alls lika underbart roligt som uppletande i alla former, för att inte tala om vad han älskar att bada och simma!!

Tanken var väl att sambon skulle återupptagit jaktintresset mer i o med Zorros intåg i familjen, men tyvärr lyckas vi inte så bra med inkallningen när han väl får syn på vilt (annars inga som helst problem), så därför har det inte blivit så mycket sådant.

Han älskar i princip alla människor och vill gärna vara knä-, kram- och sänghund, vilket han oxå är.

Tyvärr funkar han däremot inte med andra hanhundar, såvida de inte är tydligt underlägsna. Dock har vi inga problem alls att gå på kurser eller möta hanar på promenad, men det går inte att släppa i hop honom fritt med en vuxen hane. Det och att harar är roligare än matte är hans negativa sidor, samt att han som många spaniels o retrievers ständigt är på jakt efter något ätbart. Man har fått lära sig att plocka undan efter middan om man säger så, för annars finns risken att den försvinner ner i en svartvit mage... I övrigt är vi otroligt nöjda med vår fina, fina vovve.

Han är precis som man önskar sig pigg o aktiv ute och lugn inne. Han funkar oxå bra att lämna ensam, han går direkt och lägger sig när man går.

Jättesnäll mot barn är han oxå, och funkar bra med katter han känner. Främmande katter kan han dock jaga. Dock gör han inget om han hinner i fatt dem, då bara skäller han o vill leka, men det vet ju å andra sidan inte kattstackaren.

Han har precis fått en kompis här hemma, en liten cockerspanielflicka, som han uppfostrar mjukt med bestämt.

Är jättenöjd med min lille Zorro...

Får man fråga om du kanske går kurs hos en äldre man som även har en hund o kattaffär inne i LKPG? I såfall kan jag berätta att även jag brukar gå för honom :).

Lycka till med lille Tyson!



Vad kul det låter!
Och ja, vi går för honom, kommer inte ihåg vad han heter just nu men det ligger vid gammla linköping ungefär! Går du valp eller fortsättningskurs? Jag går kl halv 11 på lördagar!

Bilder har jag men vet inte riktigt hur man lägger in, ska göra ett försök!

Mvh Lina
 
Sv: Engelsk springer spaniel

2rh8bdg.jpg


Jag kunde visst! Här är han 8 veckor tror jag!
 
Sv: Engelsk springer spaniel

RARING!!!! Jättesöt!!!!

Kul att Du oxå går för T S! Jag trivs jättebra med det. Just nu går jag o Zorro (Sspringern, alltså) en blandkurs på söndagar. Det är en typ av allaktiveringskurs för vuxm´na hundar som gått vardagslydnad mm, men inte tävlingsinriktat alls. Vi har på fem gånger både vardagslydnad/flockledarträning, spår, uppletande och inkallningsövningar. Jätteroligt, tyucker påde jag o Zorro.

I februari ska lilla Tassa (cockervalpen, i dag 13 veckor) börja på valpkurs på samma ställe.
 
Sv: Engelsk springer spaniel

Är det en slags fortsättning på valpkurs? Skulle vara något för Tyson och mig isåfall!
 
Sv: Engelsk springer spaniel

Nej, det är väl ingen direkt fortsättning på valpkursen, de som är med är vuxna, allt mellan två och åtta år tror jag de är i gruppen, min är ju snart sex.

Tror att hundarna ska vara i allafall ett år o gärna ha gått både valpkurs o vardagslydnad först. Men det är jättekul o kan vara ett alternativ lite senare. Fråga T S om vad han tycker ni ska gå som nästa kurs!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 418
L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
2 026
Senast: yamyam
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp