Engelsk sadel till distans?

A

Alpin87

Jag har tankar på att eventuellt börja med distans på lite lägre nivå med mitt travarsto men får se hur det blir eftersom att jag verkligen har noll kunskap inom området mer än att man rider långa sträckor och att hästen ska ha en viss puls i kontrollerna typ ;) Nåja, nog om det! Jag har en engelsk sadel (hoppsadel) och undrar om det finns någon nackdel att använda en sådan när det gäller distansritt? Vill allra helst ha en bomlös men har inte råd att ha bådeoch.

Sv: Engelsk sadel till distans?

Det går alldeles utmärkt att rida i en engelsk sadel-det gör jag!
Så länge den är tillpassad till hästen.

Klart att du kan använda en vanlig engelsk sadel. Jag tror de flesta som rider med det har dressyrmodell, men det går utmärkt med en hoppsadel också, men jag skulle rekommendera att du rider med ganska långa läder. Annars får du nog ont i benen. Det viktigaste är att sadeln passar hästen bra och att den är bekväm för dig. Ett renskinn under tryckfördelar på ett bra sätt.
Jag har ridit 12 mil med min travare med en hoppsadel. Jag använder den ff och den är jätteskön. Konstigt nog passar den mina två araber också.
Jag föredrar dock dressyrsadeln, men det handlar mer om min bekvämlighet.

Men som sagt var noga med att den ligger bra på hästen och passar dig, för det är stor skillnad mellan att rida en sväng hemma med den och att tävla med den. Passar den inte dig så sitter du snart och spänner dig och belastar hästen fel.

Den är väl anpassad efter henne och har en fårskinnspad jag kan ha under som lite stötdämpande :)

Jag har inte ridit distansritt själv i engelsk sadel, men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Det viktigaste är att hästen är van vid sadeln och att den ligger bra, och att du sitter bra i den förstås (annars gör det nog rejält ont i kroppen efteråt :p).

Däremot har jag ridit långritt, tre dagar, i engelsk sadel och det gick utmärkt för både mig och hästen :laugh:

kl.

jag tänkte också starta i en CR på 2 eller 4 mil med min travare, har en allroundsadel och en dressyr, vilken skulle ni välja?
ska man sitta ner eller stå i fältsits? :crazy:

Det blir MKT stående i sadeln... inte fältsits direkt utan en rak position - så det krävs lite stabilitet... Men jag har också tävlat i engelsk alroundsadel förr... blev många 12milare i den och det gick kanon. Nu har jag dock blivit bortskämd med stödet från fendrar, så benen blir trötta om jag har vanliga läder...:crazy:

Var på kurs i vintras för en profstränare från Frankrike och han rider alltid i bomsadel, dock dressyr, så självklart kan du rida i din sadel om den passar din häst!

Liknande trådar

Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 690
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 973
Senast: Zandrah
·
Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: _FiA_
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 150
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII