Engagera nedre magmusklerna?

Asa_S

Trådstartare
Är det någon som har tips på övningar där man kommer åt de nedre magmusklerna? Min bålstabilitet är för dålig och när jag tittar på film ser jag precis vad som fattas men jag har aldrig kunnat komma åt de nedre magmusklerna utan det är som regel högre upp samt framsida lår det tar i på övningar som ska vara för nedre magmusklerna. Om jag trycker på de ställen jag vill engagera kan jag ibland lyckas spänna de musklerna men oftast inte. Tips, någon?

Sv: Engagera nedre magmusklerna?

Uppsuttet kan man dra ut benen från sadeln så att bara rumpan tar i sadeln(utan stigbyglar givetvis). Sen drar man upp benen framför sadeln, böjda och lutar sig så långt bakåt man kan. Fortfarande får bara rumpan vidröra sadeln.
Vill du öka på påfrestningen drar du upp ena armen rakt upp. Är hästen cool alt i lina så kan du ta upp båda armar.

Det ökar både styrka i bålen och balans och genomsläpplighet.

Det finns nästan inga övningar som inte också engagerar översida lår om de ska engagera nedre magmuskulaturen.

Lycka till!

Det finns nästan inga övningar som inte också engagerar översida lår om de ska engagera nedre magmuskulaturen.

Äsch då, är det så? Tyvärr har jag ganska starka magmuskler för övrigt men det känns som om jag frikopplar just de nedre genom att använda övre magmuskler och framsida lår istället.

Har testat lite och plankan verkar ta hela vägen och dessutom ryggen vilket också behövs och det tycks också funka att ligga på rygg och sedan gå upp med både ben och armar och slå ihop, det är så explosivt att jag inte hinner koppla bort någon del. Så ytterst irriterande att inte ens kunna använda musklerna med vilje, jag vet ju att de finns där! Eller borde finnas, iallafall... :o

Just den övningen jag skrev är svår att fuska med. Den engagerar hela magen förutsatt att man inte börjar svanka för mkt.
För att engagera nedre delen av magen gäller just att inte svanka. Även i plankan.

Man kan också ligga på rygg på hårt underlag. Dra upp båda benen rakt upp och känn att hela ryggraden trycks ned i golvet. Har du problem att känna det kan du lägga ena handen under ryggen i svanken och se till att hela tiden trycka din rygg mot den. Därefter sänker du gradvis benen mot golvet. Med böjda ben blir det lättare än med raka. Du sänker benen så långt du kan utan att ryggen släpper golvet. När du når den punkten håller du kvar så länge du kan. Upprepa!
Den här övningen stärker bålen och är skonsammare mot nacken än vanliga situps, som många gör fel och drar på sig nackproblem av.

Det är nog en del av problemet, jag har ganska stor naturlig svank. Det är inte förrän jag har benen rakt upp i golv-övningen som svanken är i golvet och följdaktligen kan jag inte fälla dem speciellt mycket innan svanken lyfter och i det "intervallet" tar det knappt alls på några muskler (eller, jo, framsida lår). Häst-övningen kanske fungerar effektivare med häst men utan är det främre lår och övre magmuskler som krampar efter en stund medan jag inte kännner av det alls längre ner.

Hur som, om det är samma muskelkedja är min nästa tanke att hitta någonstans där jag kan hänga i armarna sedan lyfta benen, det kanske är svårare att krumma ihop sig då och tar bättre iochmed det.

Det låter som att du skulle ha nytta av att stretcha höftböjarmusklerna också i kombination med att träna mag/bålmuskulaturen. De musklerna har sitt ursprung vid övre delen av höftbenet och om de är för korta så bidrar de till att öka svanken.

Sen kan man inte jobba med bara nedre delen av magmuskeln för det är en och samma muskel, som dock är segmenterad, som går hela vägen och när den jobbar så drar den ihop sig i hela sin längd precis som alla andra muskler.

I nuläget har du förmodligen bäst nytta av övningar där du "kopplar bort" benen så att inte höftböjarmusklerna jobbar så mycket. Du kan t ex ligga på rygg med benen som på bilden nedan och lyfta höften från golvet så att du "rullar" ihop magmusklerna nedifrån.

crunch.jpg

Även vanliga crunches där du ligger på rygg med lätt böjda ben så att svanken ligger stabilt mot golvet alt samma övning men liggandes på en pilatesboll.

/Speedis, licensierad personlig tränare.

Hur sträcker man bäst höftböjaren? jag är också svankryggig, och har bla andra problem svårt att komma ner i sadeln.

Den övningen som tuaphua rekommenderade har hjälpt mig lite med mina höftproblem, plus att jag kommer ner bättre i sadeln. Första gången jag gjorde den fick jag kraftig kramp så försökte först på en pall hemma och nu kan jag göra det på hästen och gör det lite inför varje ridpass. (ser väl inte klokt ut men det har hjälpt mig)

Googla på "stretcha höftböjaren" så får du fram både filmer och bilder på hur du kan stretcha. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat