Cattis_E
Trådstartare
Vilken bra text.Om ni prioriterar det som är mest akut hinner ni ju inte göra planer för långt i förväg
Även om ni inte har insyn i kostnaden så kanske ni själva kan dokumentera vad som gjorts/inte gjorts och effekterna (ur ert perspektiv)? T ex "Gjorde plan A, 3 timmars arbetstid. Kunde inte verkställas pga XXX, fick akut göra plan B, 2 timmar"
"Pga akuta prioriteringar och ändrade planer har vi idag inte levererat XYZ till NN. Det hartrolig påverkan på deras arbete, men konsekvenserna av det kan inte vi avgöra."
När det kommer till acceptans eller inte brukar jag föreställa mig det som ett vägskäl. Den ena vägen leder till förändring av det jag ogillar. Den andra leder till acceptans, där jag ofta behöver påminna mig om att jag inte har mandat att förändra och ledningen förstår inte att ta tillvara på min kompetens. Den tredje leder till avslut.
Om jag inte kan förändra och inte klarar att acceptera måste jag avsluta. Det kanske inte går på en gång men när jag väl insett att det är så så börjar jag jobba för att skapa mig handlingsutrymme. Får jag inte lov att jobba för verksamhetens bästa lägger jag mitt engagemang på att jobba för mitt bästa i stället.
Jag vill inte påstå att det är lätt. Det har tagit mig lång tid att inse när det inte är värt att kämpa för förändring. Ibland får jag återfall... För att kunna acceptera det jag inte gillar väljer jag att fokusera på det jag gillar. Då länge det väger tyngre undviker jag vägen avsluta. Har jag väl valt den vägen har den hittills alltid varit enkelriktad.
Sorry för lång text, jag är för trött för att avgränsa mig...
Jo, det är lite så jag tänkt. Jag gör det akuta som liksom inte går att låta bli, utöver det gör jag som de säger även om jag tror det är ute på fel väg.
Intressant där om de tre vägarna, det ska jag försöka ta till mig.