Energivärde i halm?

Aleel

Trådstartare
Varierar energin väldigt mycket i halm? Ponnyn ska bantas nu efter sommaren och jag har tänkt byta ut en del av hans hö mot halm (och extra protein så klart). Vad kan man räkna på för energivärde egentligen? Har för mig att hippicampus foderstatsprogram räknar med 5mJ men då är det inte preciserat vilken typ av halm det är. Har läst nånstans att just havrehalm ska innehålla 3mJ och det är ju rätt stor skillnad. Är lite sugen på att skicka iväg för analys men vet inte om det är värt det.

Nån som vet om havrehalmens energi är ganska konstant och vad den då ligger på? Är den väldigt varierande kanske det är lika bra att skicka iväg för analys ändå...

Sv: Energivärde i halm?

Jag hade först tänkt låta bli att svara eftersom jag egentligen inte är 100 på att detta stämmer, men eftersom ingen annan svarat så får jag väl flika in med det jag har att säga i alla fall :D

Jag har för mig att halm brukar ligga på 4-5MJ/kg. Sedan om det är ett genomsnittsvärde eller om det är ganska konstant att halm ligger däromkring vet jag inte. Fick höra det när jag precis som du skulle banta ponny till viss del med hjälp av halm :)

Liknande trådar

D
Foder & Strö Hej ni kloka människor. Jag är väldigt grön inom det här med foder och har precis börjat nosa lite under ytan och upptäckt att det är...
Svar
5
· Visningar
1 061
Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 753
Foder & Strö Jag skulle behöva er erfarnas råd och tankar. Vårt hö har visat sig vara iaf vad jag skulle kalla för proteinrikt, och energifattigt...
Svar
2
· Visningar
946
Senast: HelenaHandberg
·
Hästmänniskan Vad har ni för erfarenhet av havrehalm som strö? Jag har tidigare haft, och har nu vete. Har dock svårt att hitta någon i närheten som...
Svar
5
· Visningar
1 634
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?