PÄ vintern bor vi i vad jag tror heter radhuslÀgenhet pÄ svenska. Vi Àr redan sparsamma med uppvÀrmning och vÀrmer oftast bara vÄr nedre vÄning. Ibland eldar dom under oss pÄ sÄnn med vÀrme sÄ att vi slÄr av vÄr

PÄ övervÄningen dÀr vi har sovrummen vill vi ha det svalt och dÄ Àr det endast pÄ riktigt kalla dagar vi har pÄ nÄgon form för stödvÀrme pÄ dÀr uppe, brukar inte vara mÄnga dagar per Är.
Vi har tvÄ bad, men oftast bara vÀrme pÄ i det ena. FÄr se hur vi gör i vinter med det, kanske vi inte har vÀrme pÄ i nÄgon av dom.
Annars sÄ gör vi vÀl mkt sÄdana typiska smÄ tips, kör inte halvfull diskmaskin, diskar en del för hand, slÀcker lampor i rum man inte Àr i, har energisnÄla lampor, dimmar ner belysningen dÀr vi kan, har tjocka gardiner pÄ sovrummen som Àr fördragna mycket, nÀr det blÄser storm lÀgger vi handdukar i fönsterna för att stoppa vinddrag, har tambur med stÀngd dörr till hallen, slÄr av vÀrmepumpen nÄgra timmar pÄ fm nÀr elen Àr dyr om vi Àr hemma, anvÀnder inte torktumlare, tvÀttar nÀr vi har en hel maskin, har lite lÀgre inne temp och klÀr pÄ oss mer, har filtar i varm ull hemma, vÀdrar mkt ull ist för att tvÀtta... Àr vÀl det saker jag kommer pÄ nu
Oroar mig ocksÄ lite för ökad brandrisk. LÀste en artikel (norsk) att otroligt mÄnga kör tumlare, tvÀttmaskinen etc pÄ natten för att det Àr billigare el dÄ. NÄgot man absolut inte ska göra och nÄgot dom som kan det hÀr med brandsÀkerhet varnar för att man absolut inte ska göra.