EnergisparartrÄden

Haha sorry 🙈

PoÀngen var att vi har timpris och styr vÄr vvb sÄ att den bara Àr igÄng nÀr elen Àr billigare (pÄ natten). Det faktum att den inte Àr igÄng jÀmt utan mÄste vÀrma upp mer nÀr vi vÀl sÀtter pÄ den har inte gjort vÄr elförbrukning högre.

Vet dock inte om resultatet blir detsamma med frÄnluftsvÀrmepump. Men med tanke pÄ hur mÄnga anvÀndare hos Tibber (elbolag med timpris) som gör pÄ det viset Àven med sÄdana sÄ borde det funka likadant.

Aha, dÄ klarnade det lite. :) Jag tror inte att det Àr vÀrt för oss att stÀnga av pÄ dagen. Dels rekommenderas det inte att stÀnga av alla funktioner, som cirkulation, sÄ lite el kommer den ÀndÄ att förbruka dagtid. Sedan förkortar det livslÀngden pÄ kompressorn nÀr den behöver jobba hÄrdare för att vÀrma upp frÄn lÄg temperatur snarare Àn att bara hÄlla vÀrmen.

Med tanke pÄ att den drar den jÀmförelsevis lite ÀndÄ, 4 kWh per dygn, sÄ tror jag inte att det blir ekonomiskt i lÀngden att stÀnga av dagtid.

Fick en rÀkning pÄ 2500 för augusti och förstÄr inte riktigt vad som drar.

Vi har ingen vÀrme pÄ. Alla element Àr nerplockade och kastade/sÄlda. Enbart luft/luft-pump som Àr helt avstÀngd och varit det sen vi flyttade in. Inga lampor tÀnda heller, vÄrt hus Àr ljust med massor med fönster + mÄlat vitt sÄ det behövs inga lampor (Àn alltsÄ, klart det behövs till vintern sen). Och duschar typ 10 min, och dÄ har jag vattnet avstÀngt nÀr jag schamponerar etc sÄ vattnet rinner inte i 10 min. Och tvÀttar 3 maskiner/vecka + kör torktumlaren en omgÄng per vecka.

Diskmaskinen gĂ„r en gĂ„ng per dag. Lagar inte jĂ€ttemycket mat heller. Tror faktiskt vi förbrukar vĂ€ldigt mycket mindre el Ă€n mĂ„nga andra. ÄndĂ„ 2500. Vi har bundit priset men det börjar inte gĂ€lla för ens 1/10.

Just det, alla vitvaror Àr nya sÄ bör rimligtvis vara hyfsat snÄla med el.
Vi lever ungefÀr likadant, vÄr förbrukning var pÄ 450 kwh och rÀkningen pÄ cirka 3000.

Ska frÄga mannen om vad förbrukningen var, fakturan kommer till honom. Vet inte heller om sÄna drar mycket men de Àr ju pÄ 24/7. Jag tycker inte vi anvÀnder sÄ mycket varmvatten heller. NÀr vi bygger nya badrummet ska vi dock installera sÄn hÀr orbital dusch

https://orbital-systems.com/sv/?gcl...Nnq_ekG8WU6Zp5GyEh5fY4ZHQO8CZvtcaAntyEALw_wcB
Vi hade en faktura pÄ nÀstan 2900 kr för 495 kWh. Ingen stor förbrukning alltsÄ. Elen Àr ruskigt dyr.

Aha, dÄ klarnade det lite. :) Jag tror inte att det Àr vÀrt för oss att stÀnga av pÄ dagen. Dels rekommenderas det inte att stÀnga av alla funktioner, som cirkulation, sÄ lite el kommer den ÀndÄ att förbruka dagtid. Sedan förkortar det livslÀngden pÄ kompressorn nÀr den behöver jobba hÄrdare för att vÀrma upp frÄn lÄg temperatur snarare Àn att bara hÄlla vÀrmen.

Med tanke pÄ att den drar den jÀmförelsevis lite ÀndÄ, 4 kWh per dygn, sÄ tror jag inte att det blir ekonomiskt i lÀngden att stÀnga av dagtid.

Nej det Àr sÀkert sÄ. DÄ behövs en Ngenic tune eller liknande för smart styrning av vÀrmepumpar.

MisstĂ€nker att det inte slagit igĂ„ng vĂ€rmen hemma, Ă€r kallt som f#n pĂ„ kvĂ€llarna. Normalt sĂ€tt innan sĂ„ har vi haft elementen igĂ„ng ifrĂ„n början pĂ„ september. Nu Ă€r det raggsockor och tjocka filtar som gĂ€ller för mig pĂ„ kvĂ€llstid. Ända gĂ„ngen jag saknar att bo hemma nĂ€r man kunde elda i köket i köksspisen 😂 Pappa sa att han Ă€r riktigt glad för att det eldar för all vĂ€rme och varmvatten i Ă„r. Han har kapat sĂ„ mycket ved att det ska klara sig i flera Ă„r framĂ„t i Ă„r. SĂ„ förstĂ„r honom just nu ska man nog vara tacksam för att det valde att installera en ny panna nĂ€r den gamla gav upp.

Följer trÄden och ser att mÄnga, som jag, tÀnker bekÀmpa kalla golv med tofflor. DÄ vill jag tipsa om ikea som har tofflor för 39:- paret, stÀngd tÄ men inte sÄ fluffiga att man svettas. Gör jobbet hittills hÀr hemma.

Ang. tofflor... Jag föredrar att ha typ Birkenstock-modell dvs. ordentliga sulor och reglerbara band över foten. Orsak 1 Àr rejÀlare sula som alltsÄ ger mer emellan foten och golvet, samt ett bÀttre material som ger halkfrihet och slittÄlighet i botten. Orsak 2 Àr att kunna variera hur tjocka sockor man tar pÄ efter behov/Ärstid, samtidigt som de alltid sitter bra nÀr jag gÄr och Àr sÄ lÀtta att gÄ i/ur att jag alltid tar pÄ dem Àven om jag bara ska gÄ tvÄ steg

Jag tycker det Àr funktionellt att separera funktionerna för att optimera dem var för sig. VÀrma fötterna=bra sockor. Skydda mot att golvet kyler vid beröring=bra sulor

Ang. tofflor... Jag föredrar att ha typ Birkenstock-modell dvs. ordentliga sulor och reglerbara band över foten. Orsak 1 Àr rejÀlare sula som alltsÄ ger mer emellan foten och golvet, samt ett bÀttre material som ger halkfrihet och slittÄlighet i botten. Orsak 2 Àr att kunna variera hur tjocka sockor man tar pÄ efter behov/Ärstid, samtidigt som de alltid sitter bra nÀr jag gÄr och Àr sÄ lÀtta att gÄ i/ur att jag alltid tar pÄ dem Àven om jag bara ska gÄ tvÄ steg

Jag tycker det Àr funktionellt att separera funktionerna för att optimera dem var för sig. VÀrma fötterna=bra sockor. Skydda mot att golvet kyler vid beröring=bra sulor
Jag kör glatt med foppatoffor och raggsockar. Gillar duntofflor och fĂ„rskinnstofflor, men mitt liv och min tĂ„svett gör att inneskorna mĂ„ste vara enkla att göra rena 🙄😁

SjÀlv kör jag med antingen fÄrskinnstofflor eller tjocka sockar. Bodde ett tag i en helt fantastisk lÀgenhet i ett gammalt bruk med halvmetertjocka vÀggar av slaggsten och knappt nÄgon isolering. Gick aldrig att fÄ varmare Àn 16 grader i köket och golven var svinkalla, gick inte att ha fötterna pÄ golvet vintertid. KlÀdde alltid av och pÄ mig i badrummet dÀr det fanns golvvÀrme och vÀrmedyna i sÀngen. En plÄtkamin i vardagsrummet som snabbt fick upp vÀrmen men lika fort iskallt nÀr det brunnit ut.

Glad att jag inte bor och betalar elen dĂ€r nu. đŸ„¶

Vet inte om det kommer behövas men har bestÀllt tre nya tröjor till Whippishen, tvÄ att ha inomhus varav en sÀrskilt om natten. Hade ÀndÄ tÀnkt köpa det i förhoppning om att han kommer sova lite lugnare med pyjamas pÄ. Nu kÀnns det bra att ha om det blir kallt i vinter. Stora killen Àr inte lika frusen av sig men kommer antagligen köpa Ätminstone nÄgot housecoat-aktigt till honom med.

PĂ„ vintern bor vi i vad jag tror heter radhuslĂ€genhet pĂ„ svenska. Vi Ă€r redan sparsamma med uppvĂ€rmning och vĂ€rmer oftast bara vĂ„r nedre vĂ„ning. Ibland eldar dom under oss pĂ„ sĂ„nn med vĂ€rme sĂ„ att vi slĂ„r av vĂ„r 😅 PĂ„ övervĂ„ningen dĂ€r vi har sovrummen vill vi ha det svalt och dĂ„ Ă€r det endast pĂ„ riktigt kalla dagar vi har pĂ„ nĂ„gon form för stödvĂ€rme pĂ„ dĂ€r uppe, brukar inte vara mĂ„nga dagar per Ă„r.

Vi har tvÄ bad, men oftast bara vÀrme pÄ i det ena. FÄr se hur vi gör i vinter med det, kanske vi inte har vÀrme pÄ i nÄgon av dom.

Annars sĂ„ gör vi vĂ€l mkt sĂ„dana typiska smĂ„ tips, kör inte halvfull diskmaskin, diskar en del för hand, slĂ€cker lampor i rum man inte Ă€r i, har energisnĂ„la lampor, dimmar ner belysningen dĂ€r vi kan, har tjocka gardiner pĂ„ sovrummen som Ă€r fördragna mycket, nĂ€r det blĂ„ser storm lĂ€gger vi handdukar i fönsterna för att stoppa vinddrag, har tambur med stĂ€ngd dörr till hallen, slĂ„r av vĂ€rmepumpen nĂ„gra timmar pĂ„ fm nĂ€r elen Ă€r dyr om vi Ă€r hemma, anvĂ€nder inte torktumlare, tvĂ€ttar nĂ€r vi har en hel maskin, har lite lĂ€gre inne temp och klĂ€r pĂ„ oss mer, har filtar i varm ull hemma, vĂ€drar mkt ull ist för att tvĂ€tta... Ă€r vĂ€l det saker jag kommer pĂ„ nu â˜ș

Oroar mig ocksÄ lite för ökad brandrisk. LÀste en artikel (norsk) att otroligt mÄnga kör tumlare, tvÀttmaskinen etc pÄ natten för att det Àr billigare el dÄ. NÄgot man absolut inte ska göra och nÄgot dom som kan det hÀr med brandsÀkerhet varnar för att man absolut inte ska göra.
Har man timer pÄ maskinerna kan man starta sÄ maskinerna gÄr igÄng tiiiiidigt pÄ morgonen, strax före man ska vakna sÄ man inte sover sÄ tungt samt naturligtvis ha fungerande brandvarnare i nÀrheten av dem. DÄ bör det inte vara sÄ stor risk att brinna inne.

Jag har oxÄ tofflor och filtar. Fick panik nÀr golvvÀrmen gick pÄ förra veckan sÄ jag fick springa ner och sÀnka bergvÀrmen till 18 grader istÀllet för 22 sÄ nu har vÀrmen inte gÄtt pÄ Àn. Vi har ju sÄ vi kan elda men bÀttre att spara pÄ veden tills det blir kallt. Vi har ju massa trÀd vi kan fÀlla och tack och lov fÀlldes det en del trÀd för ett Är sedan som Àr torra nu som gÄr att anvÀnda i vinter.

Vi har inte gardiner i vÄrt hus, utan har bara trÀpersienner. Det Àr gamla 2-glas-fönster. SÄ det hÀr med gardinerna Àr ju först o frÀmst för att spara vÀrme och energi. Jag ska byta tÀtningslister runtom ocksÄ.

NÀr det kommer till gardinerna Àr jag lite osÀker pÄ hur jag ska sÀtta dem. Jag tÀnker att jag vÀl fÄr ha dem utanpÄ persiennerna. Men det verkar sÄ att de flesta gardinstÀnger gÄr ganska lÄngt ut frÄn vÀggen ? jag vill ju ha sÄ att det inte blir nÄgon luftglipa ovanför fönstret utan vill att gardinen sitter nÀra vÀggen och nÀra fönstret. Takskena gÄr inte eftersom det Àr bjÀlkar i taket. Det gÄr inte att sÀtta gardinerna Ànda upp till taket pÄ grund av bjÀlkarna.

NÄgon som har tips angÄende gardinuppsÀttning?

Vi har inte gardiner i vÄrt hus, utan har bara trÀpersienner. Det Àr gamla 2-glas-fönster. SÄ det hÀr med gardinerna Àr ju först o frÀmst för att spara vÀrme och energi. Jag ska byta tÀtningslister runtom ocksÄ.

NÀr det kommer till gardinerna Àr jag lite osÀker pÄ hur jag ska sÀtta dem. Jag tÀnker att jag vÀl fÄr ha dem utanpÄ persiennerna. Men det verkar sÄ att de flesta gardinstÀnger gÄr ganska lÄngt ut frÄn vÀggen ? jag vill ju ha sÄ att det inte blir nÄgon luftglipa ovanför fönstret utan vill att gardinen sitter nÀra vÀggen och nÀra fönstret. Takskena gÄr inte eftersom det Àr bjÀlkar i taket. Det gÄr inte att sÀtta gardinerna Ànda upp till taket pÄ grund av bjÀlkarna.

NÄgon som har tips angÄende gardinuppsÀttning?
Inte sÄ vackert men om du vill att det ska sluta tÀtt sÄ fÀst en kirschstÄng direkt pÄ vÀggen och hÀng upp gardinen i den, annars IKEAs Vidga kan du hÀnga upp nÀra vÀggen.

1663481616049.webp

StÄngen gÄr att skjuta in mot vÀggen i spÄret pÄ fÀstet.

Vi har öppen planlösning, varav vardagsrummet Àr pÄ ca 20 kvm. SvÄrt att stÀnga av dÀr. I sovrummet har vi kraftiga gardiner för fönster/balkongdörr. I data/gÀstrummet jobbade sambon under Coronan, men nu bara fredagar. I dessa rum borde vi kunna sÀnka temperaturen. Han fÄr klÀ sig extra öka pÄ lite pÄ fredagarna i data/gÀstrummet.
Jag jobbar i vardagsrummet och funderar pÄ hur mycket mer ström mitt hemmaarbete drar. TvÄ skÀrmar och en dator via bredband. De tre enheterna Àr ju kopplade till elnÀtet och det kan jag ju inte göra nÄgonting Ät.
Att vara pÄ jobbet Àr mkt dyrare med resor via bil och buss 13 mil/dag (orÀknat sÄ mycket bÀttre jag mÄr av att jobba hemma) sÄ det Àr inget alternativ. Jag Àr glad över att jag fÄr jobba hemma numera 3 ggr/vecka om inget dyker upp.

Jag har tidigare passat pÄ att göra all tvÀtt under helgerna, men dÄ vi bara har ett litet torkskÄp sÄ har ju det fÄtt gÄ dÄ utom sista tvÀtten som fÄr sjÀlvtorka.
Funderar pÄ att dela upp det sÄ att tvÀtten fÄr sjÀlvtorka vid varje tvÀtt. TvÀttstugan Àr tyvÀrr vÀldigt liten och med 5(!!) dörrar sÄ utrymme i övrig finns inte mycket av dÀr att hÀnga tvÀtt. DÄ blir det att "dekorera" bostaden i övrigt med torkande tvÀtt....fÄr passa pÄ pÄ kvÀllen sÄ att det förhoppningsvis torkar över natten.

Vi har uppvÀrmningen via el, solceller som sommartid vÀrmer upp vattnet, samt vedeldning.
Dessutom har vi en gammal kamin i logiskt placerad i vardagsrummet som vi bara provade att anvÀnda under en period 2001(?) nÀr vi hade en kall vinter med -40 som kallast.
Det blir nog lÀge att sÀtta igÄng den nu. DÄ lÀr veden vÀrma Ànnu mer för den vi har till vedpannan Àr för lÄng för kaminen sÄ dÀr fÄr vi börja kapa.
Elbilen kan laddas pÄ sambons jobb, han betalar 300/mÄnad för det. Dessutom finns gratisladdning inne i staden sÄ den laddas dÀr nÀr vi Àr "pÄ stan". Jag har dieselbil sÄ elbilen anvÀnds det som gÄr.
Vad kan vara effektivast, anvÀnda robotdammsugaren eller den gamla dammsugaren? Sopa manuellt förstÄs, men det tror jag att vi avstÄr Àn sÄ lÀnge.

En nackdel med att hÀngtorka tvÀtt Àr att nÀr det Àr svalare inomhus tar det evigheter för tvÀtten att torka (och det Àr risk för att det blir att lukta surt), plus att jag tycker luften kan bli "fuktigare/rÄare" inomhus. Sommaren/sensommaren har i Dalarna har vart ganska kylslagen sÄ nÀr det har varit ganska kallt ute och dÄ ocksÄ inne (yttertemp ca 10-12 grader, inne temp knappa 20) har jag mÀrkt att jag fÄr tvÀtta om flera plagg för de torkar knappt pÄ ett par dagar och dÄ börjar dom lukta.
Har man möjlighet till fler torkstÀllningar och kan hÀnga tvÀtten glesare kanske det gÄr lite fortare för den att torka, men man kommer inte undan att det blir fuktigare inne.

En nackdel med att hÀngtorka tvÀtt Àr att nÀr det Àr svalare inomhus tar det evigheter för tvÀtten att torka (och det Àr risk för att det blir att lukta surt), plus att jag tycker luften kan bli "fuktigare/rÄare" inomhus. Sommaren/sensommaren har i Dalarna har vart ganska kylslagen sÄ nÀr det har varit ganska kallt ute och dÄ ocksÄ inne (yttertemp ca 10-12 grader, inne temp knappa 20) har jag mÀrkt att jag fÄr tvÀtta om flera plagg för de torkar knappt pÄ ett par dagar och dÄ börjar dom lukta.
Har man möjlighet till fler torkstÀllningar och kan hÀnga tvÀtten glesare kanske det gÄr lite fortare för den att torka, men man kommer inte undan att det blir fuktigare inne.
Tack för de funderingarna. VÀrt att reflektera över.
Tror inte att vi fÄr de problemen dÄ tvÀttstugan ligger vÀgg i vÀgg med pannrummet och en av de 5 dörrarna leder dit. I pannrummet blir det vÀldigt varmt sÄ om man har den dörren öppen sÄ bör den vÀrmen och "torrheten" sprida sig en bit in i huset tycker jag.

Liknande trÄdar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla pÄ lite hus emellanÄt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det Àr kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka