Energisparartråden

Bor i nyare enplansvilla med vattenburen golvvärme och öppen planlösning i kök och vardagsrum. Vi har rörligt avtal så vi betalar för snittpriset per dygn. Mao att greja på nätter osv gör ingen skilnad. Vi har även två luftvärmepumpar. En i vårt sovrum och en på sonens rum. Dessa installerades som AC i huvudsak. Vi har även en effektiv kamin i vardagsrummet.

Den största insatten för att få ner förbrukningen kommer göras med att sänka värmen. Vi servade, bytte ut kompressorn och optimerade pannan i somras. Det kommer göra stor skillnad för oss. Golvvärmen kommer vi att sänka rejält till endast stödvärme. Luftvärmepumparna är mer ekonomiska att köra. Luftvärmepumpen i sonens rum har en bra placering med att skjuta värmen ut i hallen mot kök och vardagsrum så den får jobba mer. Sambon får flytta in sitt kontor dit. De får samsas. Sonen är bara här på helger ändå.
Kaminen får bli värmekälla i kök och vardagsrum. Musikrummet och gästrummet stängs ner helt. Sambon får avstå pianospelande i vinter. Vårt sovrum kan få vara rätt kallt.

Spisen drar ju en hel del så det blir till att använda crockpot, äggkokare, riskokare och vattenkokare i så stor grad som möjligt. Har redan nu börjat anpassa veckomenyn till detta och göra storkok. Har kopplat det mesta av elförbrukningsapparater som tv mm till grenuttag med on/off-knapp. Har kopplat bort all "mysbelysing" ute vilket var en hel del. Vi har även beställt ett vattensparande munstycke till duschen och bytt ut nästan alla glödlampor.
Ingen torktumlare mer, det får hängtorka. Kommer bara köra fulla tvätt och diskmaskiner och tvättmaskinen kan ställas på lite lägre grader. 40-50 grader räcker gott.
Elbilen kommer bara att laddas inför körning.

Vi har tak för ökade kostnader men det känns så himla surt att ösa pengar på el. Så vi drar ner på det vi kan och hoppas kunna leva som vanligt i övrigt med resor, fritidsintressen osv. Jag tycker det ska blir intressant att se hur mycket mindre förbrukning vi kommer att få.

Jag tycker i grunden att kallhyra är ett bra upplägg eftersom det ger incitament att vara sparsam med sin förbrukning, men det kräver ju att huset är energieffektivt och ger så bra förutsättningar som möjligt att kunna bo i utan att bli ruinerad.

En lagstiftning om max kwh/m2 för befintliga hyreshus vore kanske på sin plats för att skynda på upprustning av gamla, otäta 60-talshus med direktverkande el.
Jag bodde i en lägenhet med kallhyra
Hv tog bort väggelementen och jag fick 2
oljeelement med 2500 w för att värma sovrum,kök, vardagsrum och badrum.
Blev dyrt.

Var ju tvungen att ha så pass att det gick att vistas i köket och badrummet.
Hade bundet och tror jag betalade runt 3000 en månad.
Detta var 2019

Här blir det solpaneler, förhoppningsvis innan vintern, men oklart när det finns tid att installera. Funderar lite kring om frysen inne kanske ska stängas av och jag bara ska använda frysboxen som står i kallförrådet. Bör rimligtvis dra betydligt mindre el att kyla ner en frysbox i ett kallt utrymme än en frys inomhus. Frågan är om det påverkar så kylen behöver gå mer om frysen är avstängd eftersom de sitter ihop 🤔. Har en elmätare så kan alltid prova.

Hjälp en total novis. Jag har en sån här som jag brukar odla lite kryddväxter i under vintern. Hur mycket el drarar den?

https://www.clasohlson.com/se/Växtbelysning-med-blomhylla-LED/p/Pr446000000

Multiplicera effekten (14 W) med tiden den är igång (8 h per dag, 30 dagar i veckan) = 14×8×30 = 3360 Wh. Sen får du räkna med att en timer dessutom drar 0,5-1 W hela tiden som den är inkopplad = 1×16×30 = 480 Wh.

Allt som allt 3840 Wh = 3,8 kWh.

Multiplicera effekten (14 W) med tiden den är igång (8 h per dag, 30 dagar i veckan) = 14×8×30 = 3360 Wh. Sen får du räkna med att en timer dessutom drar 0,5-1 W hela tiden som den är inkopplad = 1×16×30 = 480 Wh.

Allt som allt 3840 Wh = 3,8 kWh.

Per dygn då? Eller per månad? Får se om jag sätter igång den. Men det är mysigt att ha färsk basilika.

Per dygn då? Eller per månad? Får se om jag sätter igång den. Men det är mysigt att ha färsk basilika.

Äsch, per månad ska det ju stå. Den är igång 8 h per dag enligt produktinfo, och jag räknade på 30 dagar per månad.

Så med ett elpris på 273 öre/kWh (snitt för september, zon 3) blir det ca 10 kr/månad.

Jag har fullt med växtbelysning igång på vintern. De 40-80 kr det kostar mig i månaden är lätt värt det för att både få färska örter och lite dagsljuseffekt när det är som mörkast.

Senast ändrad:
I mitt elbolags app kan man se hur man ligger till i jämförelse med liknande hushåll. Det är en morot att minska elanvändningen, åtminstone för mig.

Nyss gick jag ner i källaren och sänkte värmen till -2 på bergvärmepumpen. Får väl se om det blev för kallt eller om det är överkomligt.

I mitt elbolags app kan man se hur man ligger till i jämförelse med liknande hushåll. Det är en morot att minska elanvändningen, åtminstone för mig.

Nyss gick jag ner i källaren och sänkte värmen till -2 på bergvärmepumpen. Får väl se om det blev för kallt eller om det är överkomligt.
Jag kan tänka mig att -2 kan bli lite kallt, ja.... :D

Jag har luft/vatten värmepump men har behållit vedpanna och ackumulatortankar, avsektionerat med ventiler. Kommande vinter planerar jag att växla över till vedeldning kalla månader. Men jag har förstås också en elpatron i acktankarna.
På peaktid har elen i SE4 ibland de senaste veckorna kostat 5-6 kr/kwh netto, men på off-tid somliga dagar kan den komma neråt 0,15 kr netto. Byter jag till timtaxa kan jag köra elpatronen på full effekt under lågpristimmarna och värma huset för i storleksordningen 10-20 kr/dygn... :idea:

Vi funderar på att byta från rörligt dygnsmedelpris till timspotpris. Jag känner mig dock väldigt osäker på om det verkligen finns pengar att spara eller om det till och med kan bli dyrare. Eftersom elen är billigast nattetid när man inte använder så mycket el så tänker jag att man går miste om den utspädningseffekt som blir fallet med dygnsmedelpris.

Det vi skulle kunna göra är att köra diskmaskinen på natten och anpassa när vi använder tvättmaskinen. Sambon pratar även om att vi skulle kunna ställa in pannan så att den värmer på småtimmarna, men jag tror att det snarare skulle göra vår uppvärmning dyrare eftersom vi inte har användning av värmen nattetid i kombination med att det också är som kallast och att kompressorn därmed skulle få arbeta hårdare. Vidare värmer kaminen snabbt upp huset på morgonen.

Matlagning, brödbak mm kan man ju inte riktigt styra, särskilt det förra görs ju ofta när elen är som dyrast - och vi använder både spis och ugn mycket. Att styra när vi duschar (kompressorn går igång) känns också bökigt.

Förutsättningarna i övrigt: Frånluftsvärmepump, kamin, vi gör av med ca. 8500 kWh per år inklusive uppvärmning.

Bilens laddning går på samfällighetens elräkning som har bundet elavtal, så för bilens skull har vi ingen nytta av att ladda på natten.

Vad tror ni? Kan det vara värt att ändra till timspotpris?

Vi funderar på att byta från rörligt dygnsmedelpris till timspotpris. Jag känner mig dock väldigt osäker på om det verkligen finns pengar att spara eller om det till och med kan bli dyrare. Eftersom elen är billigast nattetid när man inte använder så mycket el så tänker jag att man går miste om den utspädningseffekt som blir fallet med dygnsmedelpris.

Det vi skulle kunna göra är att köra diskmaskinen på natten och anpassa när vi använder tvättmaskinen. Sambon pratar även om att vi skulle kunna ställa in pannan så att den värmer på småtimmarna, men jag tror att det snarare skulle göra vår uppvärmning dyrare eftersom vi inte har användning av värmen nattetid i kombination med att det också är som kallast och att kompressorn därmed skulle få arbeta hårdare. Vidare värmer kaminen snabbt upp huset på morgonen.

Matlagning, brödbak mm kan man ju inte riktigt styra, särskilt det förra görs ju ofta när elen är som dyrast - och vi använder både spis och ugn mycket. Att styra när vi duschar (kompressorn går igång) känns också bökigt.

Förutsättningarna i övrigt: Frånluftsvärmepump, kamin, vi gör av med ca. 8500 kWh per år inklusive uppvärmning.

Bilens laddning går på samfällighetens elräkning som har bundet elavtal, så för bilens skull har vi ingen nytta av att ladda på natten.

Vad tror ni? Kan det vara värt att ändra till timspotpris?
Jag går i samma tankar och har därför beställt timmätning så ska jag utvärdera efter ett par månader hur det skulle ha slagit med det ena respektive det andra.

Är också ”orolig” för att timspotpris lika gärna kan bli 15% dyrare som 15% billigare.

Greenely-appen har en slags elpoäng som ska mäta just det, men har inte lyckats få svar från supporten om det finns några riktlinjer kring vilken poäng man måste ligga på för att tjäna på timpris.

Sedan kan man få ned allt sitt data i Excel-form och det är där jag tänker att den riktiga slutsatsen kommer att finnas.

Senast ändrad:
Jag går i samma tankar och har därför beställt timmätning så ska jag utvärdera efter ett par månader hur det skulle ha slagit med det ena respektive det andra.

Är också ”orolig” för att timspotpris lika gärna kan bli 15% dyrare som 15% billigare.

Greenely-appen har en slags elpoäng som ska mäta just det, men har inte lyckats få svar från supporten om det finns några riktlinjer kring vilken poäng man måste ligga på för att tjäna på timpris.

Sedan kan man få ned allt sitt data i Excel-form och det är där jag tänker att den riktiga slutsatsen kommer att finnas.

Det är nog som du säger att endast retrospektion kan ge svaret. Jag tänker också att vi inte alls vet hur högt elpriset kommer bli i vinter och om det ens kommer att bli så stor variation i timpriset att det ens blir någon utspädningseffekt. Kanske priset blir jämnhögt?

Det är nog som du säger att endast retrospektion kan ge svaret. Jag tänker också att vi inte alls vet hur högt elpriset kommer bli i vinter och om det ens kommer att bli så stor variation i timpriset att det ens blir någon utspädningseffekt. Kanske priset blir jämnhögt?
Jag tror inte det, eftersom systemen är konstruerade så att just toppbelastning blir oproportionerligt mycket dyrare. Förmodligen kommer lägstapriset att vandra upp en del men skillnaden ändå vara stor.

Men att få snabb feedback genom timmätning i en app hade andra fördelar, man får snabb feedback på sina åtgärder och kan också snabbt se om något verkar vara skumt. Har anslutit båda våra fastigheter, och för just den vi inte bor i så är det en bra finess att ha mer ”koll” nu. Även bra för den vi bor i, så får man kvitto direkt på hur förbrukningen ser ut versus spotpriset, och framförallt konsumtion i mängd.

(Men har alltså inte valt timspotpris utan bara att få ut timmätning till en app)

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka